72's eerste DIY sub

Started by Bornin7ty2, February 25, 2008, 16:21:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bornin7ty2

Hey Y'all.


Na eens wat subs geprobeerd te hebben waaronder Velodyne en Audiovector is het duidelijk dat mijn huidige sub (REL Quake2) niet zo lekker presteert in mijn setup, dit zal o.a. komen door de vrij grote ruimte waarin deze staat, 55M² in een gelijkbenige L.
Gelukkig heeft dit forum mij zo slim gemaakt dat ik zelf een sub wil  bouwen ipv kopen, volgens mij geeft DIY namelijk veel meer "bang for the buck" en een ander voordeel is dat je de grote en vorm van de speaker tot op zekere hoogte zelf kan bepalen.
Helaas is het zo dat dit echt de eerste x is dat ik zo'n soort project start dus hulp is gewenst ;D

Bon, Na het uitpluizen van dit en andere fora is mijn keus gevallen voor een Peerless XXLS 12 830845  driver icm een Hypex DS4.0 Amplifier. Ik denk dat de meesten hier wel achter kunnen staan 8)
Volgens      Dit        moet de kast een minimale inhoud hebben van 62L. 
Het formaat behuizing wat dat opleverd is goedgekeurd door de WAF inspectie dus ik heb groen licht gekregen  ;D

Een zondagje pielen met Sketchup heeft  het volgende  opgeleverd. inhoud is B32,6 x H43,6 x D50= Bruto 71 liter.  Dit is natuurlijk nog niet klaar, input is welkom.

   

De vragen die ik tot dusver heb zijn:

1.     Is de door mij ontworpen kast groot genoeg?
2.     Klopt het dat filling de kast "virtueel" vergroot en zo ja, zal ik dit toepassen?
3.     Wat heb ik verder nog nodig?
4.     Waar kan ik het beste mijn spulletjes kopen?
5.     Overige hulp altijd welkom!!!!!!!!

Goed, dit was de aanzet. ik hoop er een leuk topic en vooral een vette sub van te maken.

Greetz,
72

yorkie13

topic even laten verplaatsen naar zelfbouwspeakers en subwoofers

Interficior

Quote from: Bornin7ty2 on February 25, 2008, 16:21:26
Bon, Na het uitpluizen van dit en andere fora is mijn keus gevallen voor een Peerless XXLS 12 830845  driver icm een Hypex DS4.0 Amplifier. Ik denk dat de meesten hier wel achter kunnen staan 8)
Nee hoor. ;D
QuoteDe vragen die ik tot dusver heb zijn:

1.     Is de door mij ontworpen kast groot genoeg?
Ja, je hebt het letterlijk overgenomen, dus waarom dat in twijfel trekken hè.
Quote2.     Klopt het dat filling de kast "virtueel" vergroot en zo ja, zal ik dit toepassen?
Ja, dat klopt. En bij een gesloten kast zou ik het zeker toepassen.
Quote3.     Wat heb ik verder nog nodig?
Geduld, een betere host die geen my.tweakers abbo vereist, schroefjes, aansluitklemmen, kabels, voetjes, afwerkmaterialen et cetera.
Quote4.     Waar kan ik het beste mijn spulletjes kopen?
Ik zou het bij Speaker en Co doen want dan krijg je er gratis advies bij. Mocht je dat denken niet nodig te hebben kun je nog wel eens goedkoop scoren bij www.bmm-electronics.com
Quote5.     Overige hulp altijd welkom!!!!!!!!
Veel bracen, en waarom neem je een XLS subwoofer? En waar gaat de subwoofer voor dienen?
Take it or lease it

Bornin7ty2

#3
Kastformaat is iets groter geworden t.o.v. de 62L

Sub moet dienen voor muziek én film. XXLS omdat er goed over geschreven wordt maar ik zit er zeker niet aan vast en ik sta open voor suggesties.
Ik heb niet echt de mogelijkheid om verschillende speakers te gaan luisteren vandaar.

Had geen benul dat je om een bestand te downloaden ook een tweakers abbo moet hebben, zoek wel een alternatief  :D.    Dat praat makkelijker :)  Done.

Interficior

Server ligt eruit. ;D

Bovendien willen veel mensen niet helemaal sketchup ervoor pakken maar gewoon een plaatje zien wat je ervan gebakken hebt. ;)

Denk eens aan de Reference series van Dayton woofers. Doen het mijn inziens erg mooi, enorm schoon. Vraag El Penumbra maar voor ervaringen icm Audiovector.
Take it or lease it

Bornin7ty2

Quote from: Interficior on February 25, 2008, 18:50:44
Server ligt eruit. ;D

Bovendien willen veel mensen niet helemaal sketchup ervoor pakken maar gewoon een plaatje zien wat je ervan gebakken hebt. ;)

Denk eens aan de Reference series van Dayton woofers. Doen het mijn inziens erg mooi, enorm schoon. Vraag El Penumbra maar voor ervaringen icm Audiovector.


Pfff gaat lekker.  maar je hebt gelijk, een plaatje is relaxter, d8 alleen dat het wel handig zou zijn om het ook in 3D te kunnen bekijken.

Zo is het goed he  ;D

Interficior

Die bracingsleuven zijn totaal nutteloos aangezien je al met een kruis werkt kan deze toch geen kant op. Je maakt je ontwerp zo extra gevoelig voor intoleranties.
Ik zou echt eens kijken voor een Dayton RS12HF.

En hoe ga je hem afwerken?
Take it or lease it

Bornin7ty2

#7
Quote from: Interficior on February 25, 2008, 19:10:02
Die bracingsleuven zijn totaal nutteloos aangezien je al met een kruis werkt kan deze toch geen kant op. Je maakt je ontwerp zo extra gevoelig voor intoleranties.
Ik zou echt eens kijken voor een Dayton RS12HF.

En hoe ga je hem afwerken?

Hmm, zit wel wat in ja, van die sleuven.  dan haal ik ze weg eej en ik kijk gelijk ff naar die dayton

Edit: Dat ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit en een hele goeie prijs, zou die aan dezelfde behuizing genoeg hebben?  Ik kan er trouwens zo gauw geen verkoper van in nederland vinden, wie verdeeld deze dingen?

Zijn er ook nog goede alternatieven kwa amp? (lees: goedkoper maar minimaal gelijkwaardige kwali)

Wat afwerking betreft is het de bedoeling hem met black stained ash te fineren, gelijk aan m'n  speakers.

Bornin7ty2

Vraagje:  In mijn ontwerp heb ik een 2x2 bracing genomen maar is mijn kast daar niet te klein voor?  zou een 1x1 niet beter zijn i.v.m. het toch al vrij geringen volume?

Greetz,
72

Interficior

Take it or lease it

Martijn M

De XXLS12 is één van de mooiste 12" subwoofers die er zijn. De opgegeven inhoud van 62 liter is niet optimaal, maar een compromis tussen klank en formaat. Zelf heb ik deze woofer eens toegepast in een kast van zo'n 110 liter. Dan heb je een Q van ongeveer 0,7. Voor muziek is dat wat mooier, maar als je laag genoeg crosst, zul je het verschil mogelijk niet eens horen. Wat voor luidsprekers zou deze sub moeten ondersteunen?
Dutch & Dutch

Bornin7ty2

Quote from: keyser on February 27, 2008, 12:10:46
De XXLS12 is één van de mooiste 12" subwoofers die er zijn. De opgegeven inhoud van 62 liter is niet optimaal, maar een compromis tussen klank en formaat. Zelf heb ik deze woofer eens toegepast in een kast van zo'n 110 liter. Dan heb je een Q van ongeveer 0,7. Voor muziek is dat wat mooier, maar als je laag genoeg crosst, zul je het verschil mogelijk niet eens horen. Wat voor luidsprekers zou deze sub moeten ondersteunen?

tja, ik ga er uiteindelijk stiekem  toch wel wat cm³-tjes bijsmokkelen dus het komt wel goed.De kast zal wel een liter of 80 gaan worden. :)
De sub moet trouwens een paar Audiovectors gaan ondersteunen, zie hier.

Ik heb vandaag aan mijn audioboer gevraagt of hij ook subwoofers levert (de speaker) maar hij begon mij toch wel vrij stellig af te raden zelf een sub te bouwen.
Natuurlijk is dit enerzijds in zijn commercieel belang, aan de andere kant koop ik daar genoeg andere apparatuur en is hij er dus ook wel bij gebaat mij van goed advies te dienen. 

Kan een goed gebouwde sub met de onderdelen die ik op het oog heb de strijd aan met bijvoorbeeld een velodyne ofzo, Of is dat wat te hoog gegrepen?
Het lijkt me leuk om zelf zo'n ding te bouwen maar niet als straks het resultaat erg tegenvalt.




Interficior

Mja, audioverkopers. Bij de audiofabriek zweren ze voor speakers de subwoofer af, dus hij mag er nooit bij. Het eerste was ik miste bij de VR4's was de subwoofer. Zei die dat 'ie wel één systeem had die goed integreerde en dat bezoekers niet wisten dat de sub aanstond. Mja, daar was ik nu weer niet echt van onder de indruk, zelfs toen hijzelf het had bijgeregeld.

Mijn mening: een goede subwoofer die goed is ingeregeld zal zeker een aanwinst zijn.
Take it or lease it

Bornin7ty2

Quote from: Interficior on February 27, 2008, 22:19:34
Mja, audioverkopers. Bij de audiofabriek zweren ze voor speakers de subwoofer af, dus hij mag er nooit bij. Het eerste was ik miste bij de VR4's was de subwoofer. Zei die dat 'ie wel één systeem had die goed integreerde en dat bezoekers niet wisten dat de sub aanstond. Mja, daar was ik nu weer niet echt van onder de indruk, zelfs toen hijzelf het had bijgeregeld.

Mijn mening: een goede subwoofer die goed is ingeregeld zal zeker een aanwinst zijn.

Natuurlijk is een sub een pré voor je HT, zowel voor film als muziek maar daar gaat t niet om. Volgens de beste man is het onmogelijk zelf een sub te bouwen die gelijkwaardig is aan een kwaliteit fabrieks woofer.
Hij verkoopt wel subs maar geen losse onderdelen.

Hij wil me zelfs zo graag overtuigen dat ik zaterdag een SPL1200-R mag lenen.  ;D

Interficior

Oh. Haha.

Nou, neem die SPL1200-R maar mee, da's niet zo'n heel bijzonder ding. Daar durf ik mijn geld wel op in te zetten dat een Peerless (die een hoop goedkoper is ja) een netter laag weergeeft. Rustiger, met meer definitie.

Als hij het echt zo stelt dat het onmogelijk is dan mag jij, nadat hij jou die SPL1200-R heeft geleend, mijn 21"-subwoofer meenemen en daar in de winkel neerzetten. ;D
Dat is echt kul wat hij zegt. Sterker nog, andersom is het eerder het geval (binnen een prijsklasse).
Take it or lease it

Bornin7ty2

hehe, ach weet je. 

Ik heb nou eenmaal het plan opgevat om een sub te bouwen dus gaat t gebeuren ook. 
Ik ga morgen maar even naar S&C in rotterdam om wat spulletjes te halen.

Die 21"sub van jou zet ik liever een avondje bij mij thuis  ;)

Interficior

Is ook goed. (weer een vooroordeel minder).
Take it or lease it

Bornin7ty2

Bon,

Het is een ietsje kleinere combo geworden, namelijk een 10" xls samen met een passieve radiator en een hypex DS2.0 versterker.

Gisteren ben ik met bouwen begonnen, helaas ging het zo snel dat ik niet eens foto's heb van het bouwen  :P.  aan het eind van de middag was hij al klaar. Nu moet ik hem nog afwerken maar hij doet het!!!!
Klinkt al als een kanon en er is nog helemaal niks ingesteld of afgeregeld.

Heb ff een vraag, op de versterker zitten een + en een - aansluiting naar de speaker toe, welke aansluiting op de speaker is nou de +, de grote of de kleine? Ik vermoed dat ik het nu goed heb want er komt geluid uit.

straks moet ik nog even kabelschoentjes monteren, zal dan gelijk ff wat foto's schieten van het resultaat tot nu toe.

Interficior

Wow dat doe je snel. Zelf heb ik die ook vergeleken met een REL Quake II. Ook daar wordt hij ver overschaduwd.

De Plus is degene die rood is op je speaker. Waarschijnlijk de grote. Maar aangezien er een faseschakelaar op je DS2.0 zit is het eigenlijk totaal irrelevant. Op beide kanten komt er geluid uit, want het is wisselspanning. ;D
Take it or lease it

Bornin7ty2

Quote from: Interficior on March  3, 2008, 16:21:47
Wow dat doe je snel. Zelf heb ik die ook vergeleken met een REL Quake II. Ook daar wordt hij ver overschaduwd.

De Plus is degene die rood is op je speaker. Waarschijnlijk de grote. Maar aangezien er een faseschakelaar op je DS2.0 zit is het eigenlijk totaal irrelevant. Op beide kanten komt er geluid uit, want het is wisselspanning. ;D

k, bedankt maar weer, tot later

Bornin7ty2

Hmm, het lijkt niet helemaal goed te gaan.

Wanneer ik de sub alleen low level aansluit gaat t best goed, al heb ik het idee dat er toch wat te weinig geluid uit komt maar het is aan te horen.  Gister heb ik de blu-ray van Independence Day gekeken maar ik heb eigenlijk de hele film zitten wachten tot ik eens overdondert zou worden door de sub, tevergeefs . . .

High level echter klinkt voor geen meter maar het kan zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten. wat heb ik gedaan:  vanuit mijn front aansluitingen op de receiver gaan er 2 kabels naar de sub, die wordt dus met 2 rooie en 2 zwarte pluggen gevuld.  Het probleem is dat de sub niet alleen het laag weergeeft maar gewoon het hele bereik, met als gevolg dat mijn hele setup dof klinkt :-[ 

Het rare is dat het high level signaal al weergegeven wordt op het moment dat ik alleen de zwarte stekker van left front aansluit, dus met 1 pool.


Ik snap er geen zak meer van, wat doe ik hier fout?

Martijn M

Wat een gek probleem. Het enige dat ik kan bedenken is dat je, terwijl je de high-level input gebruikt, ook de 5.1 input (low-level) aangesloten hebt. Als je de 5.1 input gebruikt, wordt het low-pass filter uitgeschakeld.
Anders moet er iets mis zijn met de DS2.0 denk ik.
Dutch & Dutch

Bornin7ty2

#22
Ik had geen idee dat je nie beide aansluitingen tegelijk kunt gebruiken, bij de Rel kan dat wel.  ben er trouwens net achter gekomen dat de crossover uit stond op de sub  ;D

Nu geeftie niet alles meer weer dus das opgelost.  Nu nog eens kijken hoe er fatsoenlijk laag uit te halen valt.

Is er toevallig iemand in de buurt van Goes met veel verstand van dit gebeuren en een onbezette zaterdagmiddag  ??? :)

Edit:  Het klinkt nu al een stuk beter, crossover aan en alleen de high level connectie en het begint werkelijk op een sub te lijken. nu nog eens zon radioshack db meter scoren en kijken of ik dat ding fatsoenlijk ingeregelt kan krijgen. Het is wel jammer dat er niet een wat uitgebreidere handleiding bij de Hypex zit.

geintereseerde zeeuwen zijn nog steeds welkom om een handje te helpen trouwens  ^-^ ;D

Onne

Ik heb mijn DS2.0 low level aangesloten, met interlink van Subwoofer out naar de rode RCA in.

- Mijn volume staat zeg maar op kwart voor negen,
- crossover aan, op +/- 100hz. Crossover receiver = 80 hz
- Bass Boost +/- 3dB / Boost op +/- 25 hz


Wat jij nu moet doen is muziek opzetten met veel bas en dan met je Phase schakelaar rommelen. Eerst op 0 zetten en dan langzaam draaien tot 180 hz, op 1 punt klinkt je woofer het best namelijk !!!

Martijn M

Ik stel altijd als eerste de fase in.
Dat doe ik door een sinus af te spelen op de overnamefrequentie. Ga vervolgens op de luisterplek zitten en laat een ander aan de faseregelaar draaien. Bij de stand van de knop dat de sinus het hardst klinkt, is de sub in fase met de frontspeakers en tellen de tonen mooi bij elkaar op.
Dutch & Dutch