Versterkerupgrade vanaf Vincent SV-233: Krell/Parasound/Jungson?

Started by -Freek-, February 23, 2008, 15:43:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Aangezien mijn vader mijn Vincent misschien wil overkopen, is dat voor mij weer een leuke gelegenheid om de Vincent te upgraden. Nu heb ik een tijdje rondgekeken op internet, en ben de volgende versterkers tegengekomen:

Krell 300i: Aardig oude versterker die nog veel waard is tweedehands, maar schijnt ook nog steeds heel goed te zijn.


Parasound P3 + A23: Nieuwer, lagere nieuwprijs, maar hogere tweedehands marktwaarde. Misschien wel iets te duur voor mij, maar ik zet hem toch maar even hier neer. Kwa design erg mooi (nog iets mooier dan de Krell).


Jungson AV-1000C: Surroundversterker met een nieuwwaarde van nu 1700 euro. Schijnt zowel in stereo als surround erg goed te zijn. Maar of ie net zo goed is als bovenstaande modellen... Wel heel fijn om zo'n versterker te hebben voor het geval ik beslis toch weer terug te gaan naar surround :) . Al kan ik dan ook de Krell kopen en daar naast een simpele surroundversterker, omdat de krell als eindversterker gebruikt kan worden.


Of denken jullie: gewoon de Vincent houden?
Luidsprekers zijn trouwens de B&W CDM1.

Moony

Belangrijkste is natuurlijk wat er het lekkerst klinkt op je B&W speakers.
Nu is vooraf uitgebreid luisteren meestal moeilijk bij aankoop van 2ehands apparatuur dus kun je wellicht vooraf een kleine selectie maken op basis van reviews en ervaringen van anderen mensen. Parasound/B&W is iig een veelgeziene combinatie.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

-Freek-

Quote from: Moony on February 23, 2008, 16:17:06
Belangrijkste is natuurlijk wat er het lekkerst klinkt op je B&W speakers.
Nu is vooraf uitgebreid luisteren meestal moeilijk bij aankoop van 2ehands apparatuur dus kun je wellicht vooraf een kleine selectie maken op basis van reviews en ervaringen van anderen mensen. Parasound/B&W is iig een veelgeziene combinatie.
Op basis van de reviews heb ik bovenstaanden onder elkaar gezet. Lijkt me opzich al een kleine selectie :). Irritant is het wel ja, dat je niet goed kan luisteren bij tweedehands aankopen. Maarja, dat is nu eenmaal niet anders.

Moony

Haha, dit is idd al een kleine selectie. Ik bedoelde ook niet dat je een nog kleinere selectie moet gaan maken maar ik dacht dat je bovenstaande 3 versterkers zomaar lukraak gevonden had.
Ik zou van deze 3 opties persoonlijk voor de Parasounds gaan, puur op basis van de vele (tevreden) B&W/Parasound gebruikers wereldwijd en het feit dat je dan een losse voor-/eindversterker combi hebt welke tevens als bijkomend voordeel heeft dat deze later te upgraden is door bv een zwaardere eindversterker te kopen. Dat deze dan ook nog erg jouw smaak is qua uiterlijk is natuurlijk ook erg mooi meegenomen. ;)
De Krell zou bij mij afvallen door de reviews die ik heb gelezen waarin staat dat deze versterker vrij analytisch en helder kan overkomen wat bij B&W imo wel eens te veel kan worden.
De Jungson ook niet want dit is een surround versterker en als je stereo wilt luisteren heeft een dedicated stereo versterker in deze prijsklasse toch echt de voorkeur!
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

-Freek-

Ik heb nog eens zitten nadenken. Ik ga de opstelling op mijn kamer omgooien, waardoor ik weer ruimte krijg om een surround-opstelling mooi op te stellen. Maar als ik die Jungson koop weet ik niet hoeveel ik moet inleveren op het stereovlak tov. Krell/Parasound stereo-versterking.
Zijn er eigenlijk andere versterkers in deze prijsklasse die in zowel stereo als surround goed presteren?

Een tweede optie kan zijn dat ik gewoon een mooie stereo-versterker koop. Als ik dan bij een filmpje toch surround wil hebben, sluit ik een tweede eindversterker direct op de pc aan. De pc functioneert dan als het ware als een surround-processor. De normale stereo-versterker gebruik ik dan alleen als eindversterker.

Wat denken jullie?

-Freek-

Ik heb nu de Jungson AV-1000C gezien als surroundversterker met goede stereoweergave. Maar er zijn vast wel meer versterkers in die prijsklasse (900 euro tweedehands) die gelijkwaardig zijn aan deze Jungson. Ik heb alleen geen idee welke. Hebben jullie daar een idee van?