Grote HT wens in kleine kamer. UPDATE + Foto`s

Started by Asharith, February 22, 2008, 13:28:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Asharith

Zie laatste post voor update.

Ter informatie
Onderwerp: Renovatie Woonkamer, HT inbouwkast. Maat kamer 2,8m x 4,4m
Keuze apperatuur: Dit zal ik pas aanschaffen na realisatie inbouwkast. Budget voor beeld/geluid, 2500eu. ( tv is al wel binnen )

-Onkyo 605b (reden: Dts-HD en HDMI switching, beperkte upscaling)
-Q acoustics cherry 1010 5,1 (reden: komt goed uit de testen. Matched met de onkyo en ziet er in mijn ogen erg strak uit. De speakers zijn niet te groot en dat komt de kleine kamer ten goede. Al is de subwoofer misschien wel wat overkill? Ik heb een aardige benedenbuurvrouw en die wil ik niet op mijn dak hebben elke keer als ik een film kijk. Is een front-firing sub dan beter dan een downfiring?) hiermee gelijk de eerste vraag.  Het is mogelijk om een andere sub aan te schaffen. Wat lijkt jullie gezien de hierboven genoemde eigenschappen van de kamer een goede Subwoofer? http://www.qacoustics.co.uk/active_subwoofer/moreinfo.htm
-Sony Bravia w3000 (reden: 40 inch is mijn minumum. Is zit er dan wel slechts 2,4m van af maar dit lijkt mij geen probleem. De voornamelijkste gebruiken zijn gamen en film en dan wil je toch echt in het beeld zitten ( ik dan ) Ook is mijn wooncarriere nog maar net van start en een tv kleiner dan 40inch zal ik bij een verhuizing vrijwel zeker moeten vervangen of verplaatsen naar de slaapkamer. Ook kan ik met deze tv kiezen het gehekelde UPC kastje niet te gebruiken aangezien de tv over vrijwel alle decoders beschikt. Verder is het een prachtige tv met goede zwartwaarden.)


Dag allemaal, ik zal me even voorstellen. Ik ben een student van 25 jaar. Momenteel bezig met mijn 2e studie. Planologie aan de UvA. Woon zelfstandig in een woning uit de 18e eeuw welke in huur van mijn moeder  ;D. Ik heb vroeger nooit veel om HT gegeven maar wel veel voor computers en games. Games hadden in mijn puberjaren toch wel de overhand maar dit waren vooral mmorpg`s en die matchen niet zo goed met mijn studies, haha.. Mijn belangstelling voor muziek en in het bijzonder film nemen steeds meer de overhand. Natuurlijk speel ik nog wel eens een spelletje maar dat blijft bij een uurtje of twee op de xbox360.

Nu heb ik niets maar dan ook niets wat ik zou kunnen vergelijken met een echt home theater. In mijn kamer staat enkel een PC waar ik met veel pijn en moeite HD films op kan afspelen op een Samsung 24 inch Syncmaster (1920x1200) met een Creative I-Trigue 3800 voor de audio. Voornamelijk aangeschaft om met de xbox360 te gamen totdat ik een goede lcd tv heb aangeschaft.

De woning waar ik nu in woon is dus bezit van mijn moeder. Het is erg oud, begin 18e eeuw en dat is te merken.. Klein en scheef is de norm. Totaal betreft het een 1e en 2e verdieping met een totale oppervlakte van 70m2. Toch wel vrij luxe voor een simpele student.

Eerst had ik nog een huisgenoot maar die heb ik er uiteindelijk uit kunnen werken en dat gaf het startschot voor een ingrijpende verbouwing welke op dit moment gaande is. De 2e verdieping (slaapkamer, badkamer ) is zo goed als af en de woonkamer was het volgende project. Mijn 1e verdieping is nu een enorme puinzooi maar als het net zo mooi wordt als de 2e verdieping ben ik erg tevreden (post hier later nog wel een foto van ) De huiskamer is erg klein en heeft een oppervlakte van 4.4 x 2,8 en is 3 meter hoog. Het is al een hele opgave om zo`n kamer alleen al voor een enkele functie in te richten maar ik wil er ook graag een klein eettafeltje in want aan eten op de bank heb ik een grote hekel. (lees vlekkenkampioen)

Om dit verhaal een beetje visueel weer te geven heb ik een sketchup poging ondernomen. Zie hier het resultaat met het uiteindelijke ontwerp:



Nu zal ik niet te veel uitweiden over de meubels etc. Waar het hier op draait is natuurlijk het Video en Audio gedeelte. In de afbeelding zie je een soort inbouwkast waar het onderste gedeelte de kamer in loopt. Het is de bedoeling dat in deze kast de (nog aan te schaffen ) Reciever , 40 inch lcd , xbox360 , blue ray/dvd en centerspeaker komen. Ik dacht ook aan de fronts maar hierover later meer. De kast is nog vrij schematisch een Work in Progress dus, verdere uitwerking heb ik ook in sketchup gemaakt. Zie hieronder:



Op de bovenste plank is er ruimte voor dvd / cd`s. De plank daaronder zal de reciever en htpc plaats geven. Daaronder staat de 40inch lcd met een kijkhoogte van 120cm. Op het plateau daaronder komt een glasplaat welke ik los besteld heb bij Ikea ( was oorspronkelijk van het oerlelijke >:D meubel www.ikea.com/PIAimages/71317_PE186655_S4.jpg "Kviby" Deze zal van onder zwart worden gespoten. Op de plank daaronder komt de Centerspeaker en is er links en rechts ruimte voor randapparatuur zoals de xbox360 en Br/Dvd/Cd-speler. Daar weer onder komen kastjes. Het meeste rechtse kastje is niet echt bruikbaar. Hierachter schuilt de gasmeter, haha.

De ruimte voor deze semi-inbouwkast is gevonden in de trapgang hierachter (zie foto) Het grote voordeel hieraan is dat ik alle kabels door de kastwand kan trekken en achterlangs verbinden zodat het vooraanzicht nagenoeg draadloos zal zijn. De kast heeft een diepte van 34cm. De reciever en htpc zijn natuurlijk dieper. Hiervoor zal dus een uitsparing gezaagd worden zodat zij in de ruimte van de trap aangesloten kunnen worden.


Nu lijkt het misschien al een ontwerp dat klaar is maar niets is minder waar. Ik wil ook graag de front speakers kwijt in de kast maar naast de tv is geen plaats meer en op de eerste boekenplank lijkt de positie me te hoog. Op hoogte van de center speaker lijkt het me weer te laag.
2e vraag. Wat is een goede positie voor de frontspeakers? Afstand tot tv is slechts 2,4 meter dus de hoek neemt al snel toe.
De sub heb ik naast de bank in de hoek bedacht en de fronts aan weerzijde van de bank.
3e vraag. Mocht ik slechts stereo willen luisteren dan is tussen de front speakers de beste positie ( op de bank dus ) . Als ik aan de tafel zit dan heb ik dus geen optimaal geluid. Is het mogelijk om op een Onkyo 605 de rechter achterspeaker tijdelijk de linkerfront funtie te geven? Of moet ik de aansluiting dan even veranderen? Is hier een schakelaar voor ?

En voorlopig laatste vraag. Wat zijn jullie op of aanmerkingen op deze kast? Tips? Advies? Alles is welkom. Ik ben nog in de planfase dus alle feedback welke ik nu ontvang kan ik nog erg goed gebruiken.
Hieronder zal ik nog enige foto`s plaatsen van de verbouwing en handelingen die er uitgevoerd worden / zijn.

Uitgevoerd
-Strippen muren / Plafond
-Muur wegbreken ( naja zagen ) voor HT inbouwkast
-Egaal maken buitenmuur
-Isolatie regelwerk, isolatie aanbrengen. Buissysteem voor speakerkabels wegwerken.
-Gipsplaten aanbrengen
-Nieuw groep voor audio ( lcd wel op bestaande groep )

Geplanned:
-voor stukadoor spelen
-verwarming plaatsen
-4cm eiken parketvloer aanbrengen
-verder realiseren van HT kast...Top PRIORITY!!! O0

Foto huidige situatie, De trap staat dus in de kast to be.:


Voeding in de kast voor lcd:


Wegwerking van de speaker kabels:




Living: Onkyo 606 black - Q-Acoustics 1010 5.1 - HTPC - Xbox360 - Iphone + Logitsch One as remotes.
Study: Super T-Amp + PS SCPH 1002 modded + Fostex 126e Horn

donaldk

Ziet er goed uit. Kijk ook eens of je genoeg lengte in je kamer hebt om er een beamertje te hangen. Goedkoop electrisch bedienbaar schermpje voor je LCD, zo'n Epson s5 die nu op het forum te koop staat voor rond de 300 euro en gamen maar.

Atmoz


Klinkt goed, ben erg benieuwd naar je vorderingen!!

Succes met alles :)

Mvg,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

paulk

Hmm die Onkyo 605b is het zwart ziet er eigelijk wel mooier uit dan in het silver ,misschien toch maar in het zwart voor mij ook.
Maar voor de rest ziet het er goed uit met de plannen.
succes
groeten,
paul
Klipsch Reference -Onkyo TX-RZ50-ADVANCE ACOUSTIC MAA 402-SAMSUNG BD-J7500-EPSON EH-TW9400-shield tv-philips oled 4k tv 55oled855

Asharith

#4
Update: Ok we zijn bijna een half jaar verder :o en ons huisje (woon inmiddels samen ) is bijna klaar. De woonkamer gebruiken we nu en is 90% af. Alles is vanaf de buitenmuur opnieuw opgebouwd. De HT kast nadert ook zijn voltooiing. Vorige week is de tv aangekomen. De Sony 40W3000 welke ik eerst had is naar mijn broertje gegaan en ik heb een plasma aangeschaft! een Panasonic 42PZ80 en ik ben er super blij mee!!

Ipv een Onkyo 605 heb ik de opvolger maar gekocht gezien die al uit was :D.. Onkyo 606 dus in zwarte uitvoering deze zal een mooie 5.1 Q-Acoustics zet aansturen. In eerste instantie kon ik deze nergens voor een redelijk prijs vinden en ben ik voor een Wharfedale Home Cinema Pack gegaan. Toen deze binnen was zag ik dat HT-Kabouter zijn Q acoustics zet verkocht en heb deze over kunnen nemen voor een goede prijs! Nogmaals thx. Ook mijn broertje is nu helemaal voorzien op HT gebied want hij mocht mijn Wharfedales hebben welke nauwelijks voor de Q acoustics onder doen.

Ik draai dit nu nog in mijn slaapkamer op een crt want de HT kast is nog niet helemaal klaar. op dit moment worden de planken en deuren voor de kastjes gelakt in hoogglans wit. Achter de plasma heb ik een donkere kleur toegepast welke mooi contrast geeft met het hoogglans wit en de tv meer in de kast doet vallen (Lei van VTwonen). Ook is de plasma opgehangen op een steun van Vogels. Prachtinge dingen trouwens.

Ondertussen verkregen speelgoed.
-Onkyo 606
-Panasonic 42pz80
-Q Acoustics 5.1 (2e Hands van HT Kabouter)
-Logitech Harmony One (Powerbuy)
-GLS banana plugs (Powerbuy)
-Monster Powercenter 1000 (2e Hands van Marktplaats)
-Kabels van Signal Cable (Powerbuy)


Er komt ook nog het een en ander binnen.
-UPC hdtv Box
-Crusade Audio Antenne connectoren
-Nieuwe high end coax voor hele huis.
-en Canare 4s11 kabel voor de fronts en center + 4s8 kabel voor de rears (deze kabels gaan door pvc buizen die zijn weggewerkt in de muur en -de 4s11 zou hiervoor de breed zijn.
-4 speakersteunen voor de Q acoustics (Q acoustics 1000wb)  Ik wou eerst gaan voor speakerstands maar deze leken mij toch te groot gezien de geringe ruimte.




De foto`s (Nu nog zonder speakers.)

De TVhoek van de kamer. Boven en onder van de tv komen nog kastjes. In het Donkere gedeelte boven de tv nog 2 planken. Eentje voor de reciever en htpc en eentje voor de dvd`s etc. Het kastje onder pc zal een cm of 10 uit de muur komen.
Dit alles is iets beter te zien op de volgende foto:


De gaten voor de reciever en htpc zijn nu goed te zien omdat het licht in het trapgat erachter aan staat. Alles is dus achterlangs verbonden. Er zal hierdoor geen enkel kabeltje in het zicht komen  :P.

Tenslotte een foto van de andere kant van de woonkamer. Lekker 100% ikea  ^-^


Ik zal binnenkort nog wat foto`s maken als de kast wat meer af is.

Living: Onkyo 606 black - Q-Acoustics 1010 5.1 - HTPC - Xbox360 - Iphone + Logitsch One as remotes.
Study: Super T-Amp + PS SCPH 1002 modded + Fostex 126e Horn