Woofers (icm Lyngdorf TDA2200i) - testkasten gemaakt begin def. kasten.

Started by PM, February 22, 2008, 00:23:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

wel bracing toepassen en de kast eventueel ook met loodbitumen verzwaren
tevens bouten en inslagmoeren gebruiken, is veel betere bevestiging

Martijn M

Voor een PA-versterker hoef je niet zo bang te zijn. Ik heb er ook eentje op het laag en dat gaat voortreffelijk.
Een fase-regeling lijkt me wel handig, vooral als je zo hoog wilt crossen en de subs niet vlak naast je frontspeakers staan.
Dutch & Dutch

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PM

Quote from: fgroen on March  3, 2008, 14:20:14
Reckhorn A401?

Was op zoek naar +/- 400 W (wil niet alles zeggen maar oke... wordt hier en daar aangeraden (en ook om een zware versterker te nemen). Verder heeft deze een crossover van max 300 hz. Op zich niet slecht en een aardige prijs.
Groeten, Peter

PM

Quote from: keyser on March  3, 2008, 13:25:06
Voor een PA-versterker hoef je niet zo bang te zijn. Ik heb er ook eentje op het laag en dat gaat voortreffelijk.
Een fase-regeling lijkt me wel handig, vooral als je zo hoog wilt crossen en de subs niet vlak naast je frontspeakers staan.
Bestaan er ook losse fase regeling kastjes? Heb eens wat naar PA amps zitten kijken.. deze hebben bijna allemaal alleen een XLR en jack input, ik heb alleen rca uit...
Groeten, Peter

PM

Ik heb even met Lyngdorf gemaild over fase correctie... en een mooi antwoord gekregen:

"Regarding your phase correction problem
What I would do is to connect the woofer correctly, + to + and - to -
(same as your speakers), and then simply measure the distance to the
woofer and you main speakers and let the delay setting setup your
system. Then everything will be in correct phase.
This is what we do in our 2+2 setup"

Groeten, Peter

PM

Groeten, Peter

PM

Zo, gisteren de kast met wol gevuld en de woofer aangesloten.

Ik heb helaas pas kort wat kunnen proberen. Nog niet op de juiste versterker, tijdelijk heb ik een Yamaha RX-V800 als eindversterker in gebruik en nog helemaal niet ingespeeld natuurlijk.
(ik heb een tijd geleden een Parasound 1206 aan de Yamaha gehad en deze had veel meer controle over het laag van mijn speakers, hier is dus zeker nog heel wat te winnen. De woofer lijkt mij een zware belasting voor deze receiver, maar dat is nog niet opgevallen)

Eerste voorlopige resultaten:
-ik=blij
-Hij speelt enorm strak en onopvallend, als hij uit gaat is het wel duidelijk dat er iets mist.
-Veel detailering in het laag, de instrumenten zijn veel beter te herkennen.
-als wisselfreq op 150hz staat dan lijkt het geluid opener, op 80 hz lijkt het dicht te slibben (viel mij en mijn vriendin onafhankeljik van elkaar op). Goed teken dus! Hij lijkt dus beter in dat stuk laagweergave te zijn dan de N805's.
-bij wisselfreq van 150hz is het duidelijk dat het laag uit de richting van de woofer komt (logish, omdat laag van beide kanalen ernaartoe gestuurd wordt).
-als ik alleen het laag van het linkse kanaal tot 400hz(!) naar de woofer stuur (staat achter linker speakerr) dan is voorgaand effect een heel stuk minder (ik verwacht dat roomperfect de laatste puntjes op de 'i' zet) Hogere wisselfreq lijken best goed te klinken maar dat ga ik verder testen als beide woofers af zijn.. (400hz betekent dat je minder dan een wekkerradio geluidje uit de luidsprekers krijgt en de woofer de rest doen)
nu overgeschakeld naar 85 hz en roomperfect ingemeten
-inmeten roomperfect: room corr factor van 10 of 18% (weet ik ff niet zeker meer) is opvallend laag
-hij speelt nog onopvallender en voegt duidelijker ruimte informatie toe
-Ook bij muziek waar niet direct opvallend laag in zit, b.v. begin 'Kate Bush - Wuthering Heights', voegt hij toch heel veel ruimte informatie toe

De komende dagen veel luisteren. En daarna beginnen aan de bouw van de definitieve kasten, eerst een adres zoeken waar ze wat preciezer kunnen zagen.

Edit foto's toegevoegd
Groeten, Peter

PM

Met DB meter en laptop eens wat gemeten...
Dit is de inroom freq response van alleen de sub
Groeten, Peter

Bart_M


PM

Dit is inderdaad zonder correctie... Ik weet alleen niet 100% zeker of ik het programma goed gebruikt heb... ik heb nog eens naar de grafiek zitten kijken en vind het toch wel raar dat hij op die lage freq zo omhoog loopt..
Ik heb een programma gebruikt waarin ik de geluidskaart kan callibreren en een callibratie file voor mijn db meter kon laden
Groeten, Peter

daxie

Quote from: PM on March  8, 2008, 11:19:06
Dit is inderdaad zonder correctie... Ik weet alleen niet 100% zeker of ik het programma goed gebruikt heb... ik heb nog eens naar de grafiek zitten kijken en vind het toch wel raar dat hij op die lage freq zo omhoog loopt..
Ik heb een programma gebruikt waarin ik de geluidskaart kan callibreren en een callibratie file voor mijn db meter kon laden

sowieso moet je enkel tot 16Hz rekening mee houden.
Gebied daaronder heeft geen betekenis.

Vrij leuke respons hoor, is wat mee te doen

PM

Status update:

Ik ben nu aan het zoeken naar een plaats om het MDF te laten zagen (heb waarschijnlijk iets gevonden).

Ik had nog een probleem met mijn bracing, dit kwam (stom, stom) doordat ik de horizontale bracing loodrecht op de baffle had gemaakt en de verticale bracing parallel aan de baffle (i.p.v. ook loodrecht erop). Dit zorgde ervoor dat ik nu een 2x1 bracing heb in de testkast i.p.v. 2x2. Nog even goed naar wat plaatjes gekeken op het forum en toen realiseerde ik me dat het natuurlijk anders moet.

Verder heb ik nog wat kleine dingetjes gezien die anders moeten in de definitieve kasten. De testkast heeft zeker veel nut gehad, nu weet ik goed hoe ik bepaalde dingen beter aan kan pakken. Het is wel een aanrader om eerst een test te bouwen als je nog niet eerder luidspreker kasten hebt gemaakt.
Zo weet ik nu dat mijn 2x1 bracing naar 2x2 bracing moet.. de zijkanten van de kast (waar 2x2 zit) klinken veel 'doder' dan de bovenkant van de kast (terwijl de oppervlakte hetzelfde is)

Eind volgende week moet ik het hout wel gezaagd binnen hebben en dan kan ik aan de bouw gaan beginnen.

Ik zal tijdens de bouw van deze 2 definitieve kasten wat meer fototjes plaatsen.
Deze zullen als ze klaar zijn nog tijdelijk met mijn Yamaha receiver aangestuurd gaan worden en daarna met een aparte eindversterker. Mogelijk de Lyngdorf SDA2175 (heeft/weet nog iemand een zwarte te koop?? ;) )

Kortom leuk project wat zeker een behoorlijke toevoeging geeft aan mijn B&W N805's
Groeten, Peter

PM

Nieuwe lading MDF is in bestelling, hiermee kan ik 3 kasten bouwen. Volgende week moet ik eraan kunnen beginnen.
1tje ga ik snel in elkaar zetten, de andere 2 zullen de definitieve kasten worden.
Ik zal wel wat fototjes posten dan kunnen jullie nog tips geven voor de definitieve kasten :)

Deze kasten zullen in verstek gezaagd worden.
Groeten, Peter

PM

Het hout is al even binnen, is mooi in verstek/past heel netjes in elkaar.
Ik ben inmiddels aan de eerste kast begonnen (deze ga ik gebruiken samen met de testkast totdat de definitieve 2 kasten gemaakt en afgewerkt zijn).

Bracing is gemaakt, past erg strak in elkaar. De 2 laags baffle is ook voorbereid, woofer past er nu mooi verzonken in.
Nog te doen: gaten in bracing maken, deze gaten afronden en het geheel in elkaar lijmen (en foto's hier neerzetten :) ).

Als deze kast klaar is kan ik ook met hogere scheidingsfrequenties (nu 85hz) van 85-xxx hz (mogelijk in stappen van 1 hz totaan 9999hz) testen, ik zit aan ergens tussen 200 en 400 hz te denken.
Daarnaast zal ik met een andere versterker gaan testen.

edit foto toegevoegd
Groeten, Peter

PM

Inmiddels al een stukkie verder.. de kast is heel netjes geworden, ben er wel tevreden mee (hij is nog niet afgewerkt). Een hele tijd met 2 kasten gedraaid nu (nog niet de definitieve kasten) en ben heel tevreden. Draai nu met crossover op 300 Hz. Heb hier niet veel meer mee geexperimenteerd. Ik heb nog wel de Lyngdorf SDA2175 op visite gehad. Dat zou wel eens mijn definitieve versterker kunnen gaan worden. Nu draai ik nog met de Yamaha receiver. Verder ligt het project al een tijdje stil.

Ben afgelopen weekend aan de 2 definitieve kasten begonnen. Ik heb de gaten voor de woofers uit de baffle gehaald (2 lagen 18mm mdf). Hij valt nu mooi strak en verzonken in de baffle. Nu is de bracing aan de beurt, daar zit nog wel wat werk in.. stukken eruit halen voor de ruimte die de woofer in neemt en dan sleuven om de 2x2 bracing in elkaar te kunnen schuiven en daarna nog gaten erin maken... eens kijken of ik daar dit weekend een stukje verder mee kan komen.

Nu heb ik nog wel een puntje waar ik nog niet helemaal uit ben...
De aansluit terminals... (bij de 2 proefkasten heb ik recht door de achterkant heen geboord, kabel erdoor gestoken en dit dicht gelijmd, als snelle oplossing) ik heb op de site van speakerland zitten kijken en DIT gevonden. Hiervan zijn de luxe klemmen wel mooi en deze lijken op degene die op de B&W N805's zitten. Nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan bevestigen... Degene met b.v. de ronde terminal zal ik in de zijkant/achterkant van de kast moeten boren, hierdoor zal een gat in de kast ontstaan... Hoe hebben anderen dit gedaan?? Een extra stukje MDF erachter?


foto protokast toegevoegd
Groeten, Peter

PM

Ik heb nog eens even op het forum zitten zoeken en HIER het volgende gevonden:


Dat ziet er wel netjes uit... ik zou er zelf dan een metalen plaatje achter maken.
dus als connectoren zoeits:

en dan met een klein metalen plaatje erachter op de kast.

Goed idee? Of heeft iemand nog betere ideeen?
Groeten, Peter

daxie

Waarom niet met Neutrik Speakon? Heeft zijn waarde al bewezen denk ik, niet?

PM

Mmmm... daar zit iets in..... weet iemand een webshop? 
Groeten, Peter

PM

Heb op de site van Neutrik mooie stekkers gezien... en ook al wat webwinkels (allerlei pro-audio winkels).
Zoiets ga ik eens bestellen.. kijken hoe dat er in t echt uit ziet. Deze zijn uit de STX serie met zwarte metalen behuizing.

en
Groeten, Peter

Rudo

importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

PM

Groeten, Peter

PM

Bij eerdere postings foto's toegevoegd

Stekkers zijn binnen en inmiddels ook weer begonnen met de definitieve kasten. Ook DIT topic geopend om tips te krijgen over de gaten in de bracing.
Bracing plaatjes zijn op de gaten die erin moeten klaar. Nu nog nette gaten erin..   hierbij plaatje zonder gaten erin en eerste poging om er nette gaten in te maken. (nog voor gatin in bracing topic start)
Groeten, Peter

Bart_M


PM

Nee.. ligt al even stil (komt misschien ook wel omdat ik nu met de testkasten al tevreden ben (ziet er alleen nog niet zo mooi uit....) Maar ik ga het zeker wel afmaken, goed voornemen voor volgend jaar :)
Groeten, Peter