LAB12+ ICEpower

Started by knubbe, February 20, 2008, 10:46:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: knubbe on December 15, 2011, 00:36:35
Even gekeken naar wat er ongeveer nog af moet van het volume:

Sub +- 2.5L
Poorten +- 6.28L  (2 van 40cm)
Bracing +- 2.5L
Amp +- 1L

Totaal dus bijna 12.5L wat er nog af gaat. Netto volume zou dan dus op +-78,5L uit komen !

Ik lees ook verschillende keren dat noppenschuim in een BR kist het volume met +-10% kan vergroten. Dat zou weer wat goedmaken.
Ik heb rekening gehouden met een inhoud van ong 80 a 82 liter ivm de genoemde dingen  ;)
Sub is al meegerekend in WINisd

knubbe

Quote from: morca on December 15, 2011, 10:08:52
Ik heb rekening gehouden met een inhoud van ong 80 a 82 liter ivm de genoemde dingen  ;)
Sub is al meegerekend in WINisd

Ah helemaal goed :)

En over het noppenschuim? Zou dat nog iets bieden?

Even boodschappenlijstje gemaakt voor mezelf:

XTZ Class D ICEpower 500W
Eminence LAB12
25mm MDF 'medite'
   -6x 50x50 verstek
   -1x 45x45
2x Jetset 100 BR-poort
6x schroef zwart
Pritex
Afdichtband
8x M5 inslagmoeren
8x M5 bouten, zwart
10x M4 inslagmoeren
10x M4 bouten, zwart
1m Oehlbach Silverline
USM delen
   -12x 50cm pijp
   -8x kogel
   -24x connector
   -4x poten
ICEpower sticker
MDF Primer
RAL 9010
Houtlijm
Siliconenkit
Soldeertin
High-level kabel
Tegel 50x50

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Ejorne

Quote from: knubbe on December 15, 2011, 10:22:07
En over het noppenschuim? Zou dat nog iets bieden?

Ik weet niet of noppenschuim de effectieve kastinhoud vergroot. Volgens mij moet je daar BAF (van dat witte spul dat vaak in jassen (en subs  ;D ) zit als vulling) voor hebben.

yorkie13

zo wordt een serieuze subwoofer

knubbe

Quote from: RA SUBS on December 15, 2011, 10:27:05
zo wordt een serieuze subwoofer

Na mn vorige zelfbouw die alles behalve serieus was mag dat ook wel :)


Quote from: Ejorne on December 15, 2011, 10:25:53
Ik weet niet of noppenschuim de effectieve kastinhoud vergroot. Volgens mij moet je daar BAF (van dat witte spul dat vaak in jassen (en subs  ;D ) zit als vulling) voor hebben.

Ralf, jij raad dat af toch?
Wat ik lees op 12vhifi (en ook wel vaker tegen kom):
10 % voor het bekleden van de wanden met noppenschuim   
20 % voor het vullen met dempingswol   
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

#30
de orginele Monolith met Lab12 heeft GEEN demping.

bij een gesloten kast kan je hele goede resultaten behalen met demping.

Ik ben zelf een 45 liter kast met Scanspeak woofer aan het testen, deze heeft nu 60 % Baf.

loopt een topic over >>http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=117672.0

Ejorne

Sowieso heeft het in de subwoofer frequenties toch geen dempende werking? Ik begreep dat het puur een virtuele vergroting voor de kastinhoud nuttig is. Maar dat het 20% zou zijn wist ik niet. Da's nog een best beetje... En noppenschuim heeft kennelijk ook zo'n 'bijwerking'? Maar voor demping is het volgens mij overbodig, of je moet de subwoofer ook voorzien van midwoofer en tweeter...  :P

knubbe

Quote from: Ejorne on December 15, 2011, 10:54:12
Sowieso heeft het in de subwoofer frequenties toch geen dempende werking? Ik begreep dat het puur een virtuele vergroting voor de kastinhoud nuttig is. Maar dat het 20% zou zijn wist ik niet. Da's nog een best beetje... En noppenschuim heeft kennelijk ook zo'n 'bijwerking'? Maar voor demping is het volgens mij overbodig, of je moet de subwoofer ook voorzien van midwoofer en tweeter...  :P

Sorry, bedoelde idd puur voor het virtueel vergroten.

Leuk om je bevindingen te lezen Ralf, het is wel duidelijk dat we demping even opschuiven tot we überhaupt een sub in elkaar hebben :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mtissink

Oew.., nice Tom.., ik ben benieuwd wat je er van gaat bouwen!
Ik kijk toch wel met veel interesse naar al die zelfbouwprojecten.
Vooral qua prijs toch vaak wel erg aantrekkelijk!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

knubbe

Quote from: mtissink on December 15, 2011, 11:14:10
Oew.., nice Tom.., ik ben benieuwd wat je er van gaat bouwen!
Ik kijk toch wel met veel interesse naar al die zelfbouwprojecten.
Vooral qua prijs toch vaak wel erg aantrekkelijk!

Het is vooral leuk om te doen ! De prijs wordt denk ik vaak onderschat.
Het is best moeilijk om tegen merken als BK/XTZ op te boksen qua kosten.
Je moet alles enkelstuks kopen en helemaal als je bv pianolak wilt wordt het prijzig !
Grote voordeel is de fun + meer vrijheid !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Ejorne

Quote from: knubbe on December 15, 2011, 11:20:12
Het is vooral leuk om te doen ! De prijs wordt denk ik vaak onderschat.
Het is best moeilijk om tegen merken als BK/XTZ op te boksen qua kosten.
Je moet alles enkelstuks kopen en helemaal als je bv pianolak wilt wordt het prijzig !
Grote voordeel is de fun + meer vrijheid !

Ja, als je in hetzelfde segment als de XTZ en BK wilt gaan bouwen ben je waarschijnlijk zelfs meer kwijt. Maar wanneer je er een paar honderd extra tegenaan gooit kom je volgens mij in een segment waar je niet snel een fabriekssub zult vinden die dezelfde prestaties biedt... Althans, ik weet er geen te noemen...

yorkie13

#36
prijsklasse waar het over gaat is in dit geval 750 tot 900 euro

xtz 99w12.18 Ice  en BK monolith + afgewerkt in pianolak zwart.beestjes bij de naam noemen zeg maar.

afwerking van de kast is idd vaak een hekel punt, ik zie hier voorbeelden van schoolbord verf en een kunstwerk :D
voorbij komen.

onderstaande foto geeft ook een goede indruk van de grote van de baspoort

Ejorne

Quote from: RA SUBS on December 15, 2011, 11:42:05
prijsklasse waar het over gaat is in dit geval 750 tot 900 euro

xtz 99w12.18 Ice  en BK monolith + afgewerkt in pianolak zwart.beestjes bij de naam noemen zeg maar.

afwerking van de kast is idd vaak een hekel punt, ik zie hier voorbeelden van schoolbord verf en een kunstwerk :D
voorbij komen

Ik bedoelde meer de xxls400 van BK. Wil je die nabouwen met dezelfde hardware dan zul je duurder uit zijn dan de BK zelf (zal met de xtz ook wel zo zijn denk ik want die gebruikt ook een xxls woofer toch?)

Maar voor 900 bouw je mi ook een sub die veel verder gaat dan dat, ook eentje die een monolith naar huis stuurt. Maar als je dezelfde hardware als de monolith zelf wilt gaan gebruiken zul je waarschijnlijk wel niet uitkunnen voor dat bedrag...

yorkie13

#38
Dan wel de afwerking in je budget meenemen, daarom haalde ik de Gloss black afwerking ook aan.

Monolith plus zelfbouw kan voor 550 euro, afgewerkt in schoolbord zwarte verf

de xtz is lastiger, daar de gebruikte peerless driver duur is

maar de plannen van Tom bewijzen dat je zelf kan bepalen hoe duur je een DIY wil maken.


knubbe

Ik zal de kosten hier bijhouden voor iedereen die dat interessant vind !
Zal dan alles meenemen, dus elk schroefje e.d. wat erin komt !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Bart_M

Wel grappig trouwens, ik was net zelf aan het denken om mijn subs af te werken met schoolbord verf.
Het is lekker mat en volgens mij erg eenvoudig aan te brengen en maskeert foutjes.

Wat is jullie ervaring?

knubbe

Quote from: Bart_M on December 15, 2011, 12:11:34
Wel grappig trouwens, ik was net zelf aan het denken om mijn subs af te werken met schoolbord verf.
Het is lekker mat en volgens mij erg eenvoudig aan te brengen en maskeert foutjes.

Wat is jullie ervaring?

Leuke goedkope oplossing :) Maar ligt een beetje aan de rest van je interieur zou ik zeggen.
De sub van mij een paar posts hierboven had ik bewust een ruig uiterlijk gegeven. Destijds leuk op mn slaapkamer maar zou dat ding niet nu in mn woonkamer willen hebben.
Hij stond ook bij het trappegat, dus schreef er altijd mijn tentamens op.
Het kan natuurlijk ook netter. Wil je er ook echt op gaan krijten ?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Bart_M

#42
Ik wil er niet op gaan krijgen, maar ze komen op de HT zolder en staan dus voornamelijk in het donker. Afwerkingsgraad is daarom minder belangrijk. Als ze maar git en git zwart zijn.  :headbanging:

yorkie13

#43
Heb hier alle luidsprekers en subs in gloss black

soms zou ik wensen dat ze in schoolbord verf zwart waren afgewerkt, zie je niet alle stof e.d.

de xtz center heb ik om die reden vervangen voor een mat zwarte uitvoering (spiegeling van LCD scherm)

knubbe

Quote from: Bart_M on December 15, 2011, 12:29:52
Ik wil er niet op gaan krijgen, maar ze komen op de HT zolder en staan dus voornamelijk in het donker. Afwerkingsgraad is daarom minder belangrijk. Als ze maar git en git zwart zijn.  :headbanging:

Mijn schoolbordverf was meer donkergrijs/antraciet.
Als ik jou was zou ik dan gewoon voor een goeie lik zwarte verf gaan :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: mtissink on December 15, 2011, 11:14:10
Oew.., nice Tom.., ik ben benieuwd wat je er van gaat bouwen!
Ik kijk toch wel met veel interesse naar al die zelfbouwprojecten.
Vooral qua prijs toch vaak wel erg aantrekkelijk!
Moet je zeker doen,prijs kwalitijd is beregoed.helemaal als je het bouwen zelf doet  ;)

yorkie13

en dan mengen met magnetische verf, kunnen er ook magneetjes op vanuit de hele wereld.

mtissink

Quote from: morca on December 15, 2011, 12:50:07
Moet je zeker doen,prijs kwalitijd is beregoed.helemaal als je het bouwen zelf doet  ;)
Maar een goede voorbereiding is zeer belangrijk. Daarnaast doe ik in princiepe geen dingen als ik niet weet hoe het moet.
Of wel, dat wordt flink inlezen.... :)
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

morca

Quote from: mtissink on December 15, 2011, 13:49:59
Maar een goede voorbereiding is zeer belangrijk. Daarnaast doe ik in princiepe geen dingen als ik niet weet hoe het moet.
Of wel, dat wordt flink inlezen.... :)
Tips zat verkrijgbaar ,hoe te bouwen en welke unit,s je wilt is afhankelijk van wat je wilt.
Film ,muziek,film en muziek,hoe laag wil je dat hij kan gaan,ik houd persoonlijk van ultralage sub,s

T.Rodenburg93

Dus kort samen gevat ga jij voor 2 reflexpoorten van 40 cm per stuk en eventueel voor een gedempte kast?
Ik had altijd begrepen dat je poortlengte die met WinIsd berekend werd voor 2 poorten 2 maal zo lang moesten worden of klopt hier niks van?
Interessant, zit namelijk zelf ook er aan te denken om het ontwerp van de kast ietwat om te gooien.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase