LAB12+ ICEpower

Started by knubbe, February 20, 2008, 10:46:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Oud topic leeggehaald, nieuwe combi :D

- Eminence LAB12
- XTZ plate amp 500W ICEpower

Het moge duidelijk zijn dat Ralf dit topic op zn geweten heeft :)

Het plan wat ik blijkbaar in 2008 had met een Adire & Hypex combo wil ik weer op gaan pakken.
Dat houd in dat de subwoofer het uiterlijk moet gaan krijgen van het USM Haller systeem.
Voor velen vast onbekend dus hieronder een pic.
Hier is mijn TV meubel ook van (zelfde kleur ook), en een bijpassende sub lijkt me wel geschikt.



Nu is mijn kennis beperkt m.b.t. het rekenen aan subs, dus hier heb ik jullie hulp nodig!
Zit bovendien op een Mac dus WINisd is ook niet beschikbaar.

Met het ontwerp dit ik dus redelijk vast aan de maten van het USM systeem.
Het mooiste lijkt me als het in een 50x50x50 kubus zou gaan passen. Maar met 25mm MDF en dus binnenmaten van 45x45x45 zou ik nogal krap komen te zitten m.b.t. de poort en het volume.

Is er een degelijk ontwerp mogelijk met deze maten? Of zal ik er niet aan ontkomen om de maten aan te passen?

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

daxie

Prachtig originele afwerking, ik ben benieuwd

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Spekkie99

Leuk, vooral de aparte afwerking die bij je meubels past!
Dit wordt de derde DPL12 - PR15 combi hier  ;D

Drijf de mijne ook aan met een hypex 4 en die heeft er geen moeite mee (understatement  ;) )

Simsatit heeft uit de zijne de BAF weer gehaald na een poosje luisteren.
In mijne zit alleen noppenschuim tegen alle wanden behalve baffle.

Suc6!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

kijk dat is een begin

vraag is dus vooral het volgende :

past een 47 cm poort (diameter 10 cm) in een netto kast van 45 x 45 x 45 cm (= 91 liter)

met ook het aanbrengen van braking, baspoort en woofer/amp

knubbe

Quote from: RA SUBS on December 14, 2011, 09:03:50
kijk dat is een begin

vraag is dus vooral het volgende :

past een 47 cm poort (diameter 10 cm) in een netto kast van 45 x 45 x 45 cm (= 91 liter)

met ook het aanbrengen van braking, baspoort en woofer/amp

Precies :D Bedankt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

T.Rodenburg93

Hallo Knubbe,

ik zie dat jij nu ook aan een project ben begonnen  :pompom:
Ben erg benieuwd naar het resultaat, aan de componenten kan het niet liggen!
Als je het liefst een kleine kubus wil maken is dan een gesloten ontwerp niets voor je?
Succes met de bouw.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

knubbe

#8
Quote from: T.Rodenburg93 on December 14, 2011, 11:02:03
Hallo Knubbe,

ik zie dat jij nu ook aan een project ben begonnen  :pompom:
Ben erg benieuwd naar het resultaat, aan de componenten kan het niet liggen!
Als je het liefst een kleine kubus wil maken is dan een gesloten ontwerp niets voor je?
Succes met de bouw.

Tim

Thx :)
Heb wel gedacht over een gesloten ontwerp, maar wel eigenlijk een keer gepoort proberen.
Mocht dat nou echt niet lukken is gesloten idd altijd nog een optie.
Hoop dat mn bouw net zo snel gaat als de jouwe maar dat zal wel niet ! Knap werk !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

T.Rodenburg93

Quote from: knubbe on December 14, 2011, 13:27:01
Thx :)
Heb wel gedacht over een gesloten ontwerp, maar wel eigenlijk een keer gepord proberen.
Mocht dat nou echt niet lukken is gesloten idd altijd nog een optie.
Hoop dat mn bouw net zo snel gaat als de jouwe maar dat zal wel niet ! Knap werk !

Zo rap gaat het anders niet meer ;)
Maarja ik verwacht dat er nog wel een hoop werk in de afwerking gaat zitten.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

yorkie13

je kan de kast idd ook iets kleiner maken, maar dan gaat de Lab12 woofer minder diep.

knubbe

De buitenmaten van de kast worden 50x50x50, dat staat zo goed als vast.

De opties die nog open liggen:
1) Gesloten kast. Genoeg inhoud (uiteraard kleiner te maken door een schot) maar minder diep.
Makkelijkste optie.

2) Basreflex kast. Moeilijkere optie maar indien mogelijk wel mijn voorkeur.
Bij 50x50x50 en 25mm MDF heb ik een inhoud van 91L (45x45x45)
Het zal sowieso een DF sub worden.
De poort zal dus ook onder komen en met 5 cm ruimte van de overste zijde kan de poort dus (gemeten vanaf voorkant baffle) 42,5cm zijn.
Te kort dus, 2 opties:
- zo laten
- hoekstuk gebruiken

Kan iemand mij vertellen of ik met deze maten een fatsoenlijke BR kist bouwen? Of kom ik simpelweg volume te kort?
Ik heb dus 91L (maar daar moet nog vanaf: sub, amp, poort?, bracing (enkel, 25mm))

Alvast bedankt voor het meedenken !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Bart_M

Waarom geen passive radiator? Dat heeft veel voordeel aangezien je onder andere geen poortruis hebt.

knubbe

Quote from: Bart_M on December 14, 2011, 16:12:21
Waarom geen passive radiator? Dat heeft veel voordeel aangezien je onder andere geen poortruis hebt.

Bedankt voor de tip. Voorkeur is zonder passieve radiator vanwege dat ik het liefst zoveel mogelijk zijdes vlak laat.
De sub komt dus onder, de amp achter, de overige 4 zijdes bij voorkeur leeg :)
Maar het is iets om te overwegen als ik er anders niet uitkom !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Bart_M

Bereken het eens, volgens mij wordt je kastje een stuk kleiner. (daarnaast heb je ook nog eens meer output onderin ;) )

knubbe

Quote from: Bart_M on December 14, 2011, 16:24:58
Bereken het eens, volgens mij wordt je kastje een stuk kleiner. (daarnaast heb je ook nog eens meer output onderin ;) )

Kleiner is niet noodzakelijk, ik zit aan de 50cm maat van het meubel.
Ik zal eens een Windows computer gaan zoeken om met winISD aan de gang te gaan.
Heb er niet al teveel verstand van maar hoop al spelende het een en ander te leren :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Kleiner kistje met poort bedoel je Bart,ik heb hem ook even aangezet.
Kistje komt mooi uit nu,maar de aangegeven poort gaat die nog van de inhoud af Bart,ik heb hier ook nog niet zo vaak mee gewerkt,en denk en leer even mee als de TS het ok vind,en jij natuurlijk ;)

Bij 91liter blijft alles mooi binnen de grenzen,ik zie wel dat hij onder de 30 hz snel boven de Xmax zou komen maar in dit geval is daar ook al aardig afval.
Maar de poort die WINisd aangeeft is 44 cm lang bij 10,2 dik,bij 8,2 dikte hoeft de poort maar 27,4 te zijn,maar hoe hoog is de luchtsnelheid bij een korte pijp?

Tom heeft mij toen heel goed geholpen met de luchtsnelheid voor te rekenen,maar dat staat niet in WINisd he,daar heb je een ander prog voor nodig.

3 poorten hielp bij mij erg goed hiervoor,maar 2 zou dat niet goed toepasbaar zijn in dit geval.

Ik heb het gevonden 91 liter,45 cm inwending,bij gebruik van 2 poorten zal de luchtsnelheid drastisch afnemen, de 2 poorten worden 10,2 cm binnendiameter lengte:
Bij 2x 40 cm piekt hij op 35 hz met 26 m/s wat volgens mij met de ruimte die je hebt in de kist zeer goed is...
Maar dan zit de poorteinde 5 cm van de wand,ik weet niet hoever dat minimaal moet zijn maar bij 2x 35 cm is het bijna 28m/s.
Gaat alleen wel de Xmax bij 30 hz al over de lijn.......is dat ok? de rest komt wel goed uit zo te zien.

Maar de inhoud vd pijpen moet er nog af vermoed ik.....ook nog even gerekend als de pijpen eraf gaan ong 28m/s,is dat een beetje binnen de normen?



knubbe

Bedankt voor de input Morca!

Ralf heeft mij verteld dat de poort minimaal 5cm van de kant af moet zitten.
Maar waar beginnen ze bij een poort de lengte te tellen? Gewoon vanaf de voorkant vd baffle (in dit geval)?
Zo ja dan zou de poort dus max 42,5cm kunnen zijn.

Ik had deze poort op het oog: Jetset 100 - gatmaat 149 mm L rechte deel 380 mm
Die we vast nog wel iets kunnen verlengen indien nodig.

Ik moet me dringen wat meer in gaan lezen en een Windows computer op gaan zoeken..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

die zelfde poort is ook in 45,5 cm verkrijgbaar
en is eenvoudig in te korten.

http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_68&products_id=574

morca

Quote from: knubbe on December 14, 2011, 23:12:44
Bedankt voor de input Morca!

Ralf heeft mij verteld dat de poort minimaal 5cm van de kant af moet zitten.
Maar waar beginnen ze bij een poort de lengte te tellen? Gewoon vanaf de voorkant vd baffle (in dit geval)?
Zo ja dan zou de poort dus max 42,5cm kunnen zijn.

Ik had deze poort op het oog: Jetset 100 - gatmaat 149 mm L rechte deel 380 mm
Die we vast nog wel iets kunnen verlengen indien nodig.

Ik moet me dringen wat meer in gaan lezen en een Windows computer op gaan zoeken..

Kom je met een diameter van 14,9 en een lengte van 38 cm met 1 poort weer heel mooi op 27 m/s op 35 hz.
rest is weer ong gelijk,alleen de Xmax loopt bij min 10 db van het afvalpunt over de 30 hz lijn en zijn Xmax heen,is dit wel ok? ?

knubbe

#20
Quote from: morca on December 14, 2011, 23:27:41
Kom je met een diameter van 14,9 en een lengte van 38 cm met 1 poort weer heel mooi op 27 m/s op 35 hz.
rest is weer ong gelijk,alleen de Xmax loopt bij min 10 db van het afvalpunt over de 30 hz lijn en zijn Xmax heen,is dit wel ok? ?

Mooi dat het in jouw oren goed klinkt :) Ik ben druk aan het lezen zodat het ook in de mijne goed klinkt!
Hetzelfde geldt voor of het oké is ja of nee :D

Quote from: RA SUBS on December 14, 2011, 23:21:04
die zelfde poort is ook in 45,5 cm verkrijgbaar
en is eenvoudig in te korten.

http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_68&products_id=574

Hmm zelfde naam +type alleen andere afmetingen?
100 mm baspoort, klinkt logisch voor de Jetset 100 :)
Betere site trouwens, thx :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: RA SUBS on December 14, 2011, 23:21:04
die zelfde poort is ook in 45,5 cm verkrijgbaar
en is eenvoudig in te korten.

http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_68&products_id=574
2 van deze op 40 cm maken je Xmax ong 3 hz lager,dus dan kan hij iets meer hebben,geen verkeerde keuze Ralf
Denk dat dit best goed is hoor TS voor deze kist,maar lees zeer zeker verder.
Ik heb bij mij eerste hulp gevraagd,krijg nu meer beeld op hoe ik geholpen ben,en ben het zelf ook door aan het krijgen,wel leuk gepoorte kisten berekeken  :D

knubbe

Quote from: morca on December 14, 2011, 23:33:47
2 van deze op 40 cm maken je Xmax ong 3 hz lager,dus dan kan hij iets meer hebben,geen verkeerde keuze Ralf
Denk dat dit best goed is hoor TS voor deze kist,maar lees zeer zeker verder.
Ik heb bij mij eerste hulp gevraagd,krijg nu meer beeld op hoe ik geholpen ben,en ben het zelf ook door aan het krijgen,wel leuk gepoorte kisten berekeken  :D

Ik ben blij met alle hulp die ik krijg, fijn ook dat je het leuk vindt ;)
Ik heb wel vaker subwoofers gebouwd maar nog nooit gepoort en ook nog nooit berekend :D (altijd kisten volgens fabrikanten specs)
Ben bang dat ik het bouwen leuker vind dat het berekenen :P
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Ik bouw al jaren gesloten,maar altijd op gevoel hoe groot,nu ik nareken weet ik ook waarom.
Als het na het bouwen goed klinkt begint het best intressant te worden hoe te rekenen hoor,  ;)

Ik wil nu ook weten hoe ik mijn bandpass met een andere unit kan maken,of gewone reflex,I wanna know  :D
Maar het bouwen is idd erg leuk om te doen

knubbe

#24
Even gekeken naar wat er ongeveer nog af moet van het volume:

Sub +- 2.5L
Poorten +- 6.28L  (2 van 40cm)
Bracing +- 2.5L
Amp +- 1L

Totaal dus bijna 12.5L wat er nog af gaat. Netto volume zou dan dus op +-78,5L uit komen !

Ik lees ook verschillende keren dat noppenschuim in een BR kist het volume met +-10% kan vergroten. Dat zou weer wat goedmaken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase