Kant en klare ESL elementen

Started by wvnijnatten, May 5, 2012, 21:33:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wvnijnatten

Puur uit nieuwsgierigheid: Waarom zijn er eigenlijk geen kant en klare ESL elementen te koop die je kunt gebruiken in je zelfbouw ontwerp? Zoals er ook losse speakers, kant en klare scheidingsfilters, aansluitmateriaal etc te koop zijn.
Is daar geen markt voor? Is er dan geen lol meer aan en willen (hybride) ESL bouwers dit gewoon persé zelf doen? Ik begrijp dat grote full range woonkamerdeuren lastig te verzenden zijn, maar mid/hoog elementjes hoeven niet zo groot te zijn. En plaatstator elementjes zijn ook niet te kwestbaar om te verzenden.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


rho

Misschien kan je hier ook iets vinden.

otitis


Voorheen verkocht de firma Capaciti kant en klare elementen. Deze kwamen uitstekend uit de test van hobby hifi. Bovendien was de prijs incl trafo en hoogspanningsunit zo'n 300 euro voor het kleinste model, dus eigenlijk spotgoedkoop.
Ze zijn er dus mee gestopt.
Blijf ver weg van die Reiner Romer van Shackman, die heeft geen goede reputatie!

wvnijnatten

Die van die duitser zien er wel goed uit, maar wel erg weinig info over de panelen. Maar blijkbaar is er dus wel wat te koop aan kant en klare panelen.
Maar nog even voor de duidelijkheid. Ik zoek zelf geen kant en klare panelen hoor. Ik bouw ze liever zelf, maar ik vroeg me gewoon of ze er zijn en of er een markt voor is. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin of de kunde heeft om een paar panelen in elkaar te knutselen.

@otitis: 300 euro voor een complete set lijkt me inderdaad een koopje!

dre73

dus wij doen al die moeite voor niets? :o
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

wvnijnatten

Quote from: dre73 on May  6, 2012, 16:27:41
dus wij doen al die moeite voor niets? :o

Ik schreef ook "Puur uit nieuwsgierigheid: Waarom zijn er eigenlijk geen..." en niet "Ik ben op zoek...".
Maar je hebt me prima geholpen met je link. Er zijn dus blijkbaar wel kant en klare panelen te koop. Maar daarnaast ben ik wel nieuwsgierig hoe zelfbouwers van speakers daarover denken. Zouden er meer ESL's, al dan niet hybride, worden gebouwd als er volop panelen te koop waren? Zoals er dus ook een boel losse speakers te koop zijn.

dre73

ik denk het wel,maar mensen worden nogal op afstand gehouden door de verhalen van veel en duur onderhoud.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

wvnijnatten

Quote from: dre73 on May  6, 2012, 17:02:45
ik denk het wel,maar mensen worden nogal op afstand gehouden door de verhalen van veel en duur onderhoud.

Daar kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen. Maar een leverancier zou volgens mij best bijvoorbeeld 5 jaar garantie kunnen geven op de coating. Voor de rest zou ik niet weten wat er bij normaal gebruik stuk moet gaan aan een ESL paneeltje.
Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat er problemen kunnen ontstaan bij verkeerd aansturen, zoals een veel te hoge bias spanning waardoor er schade ontstaat aan het membraan door overslag. Maar een speaker blaas je ook op door er teveel vermogen op te zetten.

dre73

regelmatig hard spelen.........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

wvnijnatten

Quote from: dre73 on May  6, 2012, 17:21:26
regelmatig hard spelen.........

OK, daar zou de staat van het membraan mee achteruit kunnen gaan neem ik aan? En dat is dan misschien niet door een fabrikant te bewijzen na een claim van een klant.
Er zou wel betrekkelijk eenvoudig een spanningsbegrenzer (voor het audiosignaal) in het paneeltje gebouwd kunnen worden. Quad doet dit ook, alleen dan op een losse voedingsprint.

otitis


De door mij genoemde prijs van 300 euro geldt voor een enkel paneel van Capacitit, dus geen paar. Inclusief de prijs is de step-up trafo en de hoogspanningsunit. Maar nog steeds goedkoop dus.
Duurzaamheid van de esl hoeft geen probleem te zijn, ook niet als je net als ik de esl regelmatig tot de max uitstuurt.

Veel zelfbouwers zijn natuurlijk @@@@@@eigenwijs en hebben hun eigen ideeen over hoe het moet en gaan dan zelf aan de slag.
Daarnaast moet je natuurlijk wel het laaggedeelte zelf doen. Ontbreekt een totaalontwerp, dan wordt het ook weer moeilijker.