Het nut van een Center ??

Started by -V-, April 22, 2003, 13:33:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Mijn vraag is duidelijk denk m wat zijn de meningen, draagt een center iets bij indien de 2 fronts perfect geplaatst zijn en dus een goeie phantom creeren of is het te verwaarlozen ?

Waarschijnlijk een gevoelig onderwerp ... 8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Oracle

Ik denk dat een center in eerste instantie bedoeld is (geweest) om de tekortkomingen van een niet-perfecte set en plaatsing moet maskeren. Als je de ruimte hebt, en de kwaliteit van de onderdelen en inderdaad een ideale plaatsing, dan zou een center overbodig zijn. Dit is echter in de praktijk zelden het geval.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat een center overbodig is in een geweldige set, en ook niet dat een set met een center slecht is ;)

Groet,
Mark

bmateijsen

Das apart... maar alles draait om filosofie natuurlijk. Meridian gelooft bijvoorbeeld niet in stereo, volgens hen kom je namelijk 1 kanaal te kort, de center. (had het hier laatst met Jaco nog over...)

De Center is gewoon zeer belangrijk, hoewel ik de quote van meridian ook wat overdreven vind. In mijn mening kan je namelijk 2 kanaals een prachtig beeld neerzetten met veel diepte en breedte zonder dit centerkanaal.

Goed, zover 2 kanaals... dan Surround... de Center is in mijn ogen 1 van de belangrijkste speakers in een surroundopstelling. En deze wordt dus vaak onderschat... zowel in 6 kanaals film als muziek. Bedenk maar eens hoeveel informatie door de center gaat....

moest ik kiezen tussen een subwoofer en een goede center, dan kies ik eerst een goede center en daarna pas de sub....

Groet Bjorn

Oracle

Ik onderken ook niet het belang van een center, begrijp me niet verkeerd... alleen ben ik van mening dat als alles perfect zou zijn, hij op zich niet nodig is, omdat je met de fronts een dergelijk soundstage neer kunt zetten, dat de center gewoon niet nodig is...

Ik heb het dan wel over sets die op dit moment enkele 10.000-en euro's kosten. :D

Ik ben deze mening toegedaan na het beluisteren van een Naim set met Dynaudio speakers, en een correcte plaatsing. Het geluid kwam daar zover los van de speaker, en de diepte, plaatsing en ruimtelijkheid was zo goed, dat wat mij betreft er enkel nog rears bijhoeven om een prachtig surround effect te creeeren! 8)

Maar neemt niet weg, dat mijn set bijvoorbeeld gewoon niet zonder center kan! ;D

Groet,
Mark

bmateijsen

#4
Het nadeel is dat 6 kanaals software dus ook voor 6 kanalen geprogrammeerd is... je gaat dus 1 kanaal downmixen naar links + rechts.. Als het in de bron al aanwezig is... tja.. downmixen zal het niet beter maken, eigenlijk alleen maar slechter..

Maar goed, er is iemand hier die met Krell en Wilson's speelt...zonder center...

Groet Bjorn

Martin_M

#5
En hier is diegene al :)

Ik kan helaas niet vertellen of in mijn set een center iets zal toevoegen want ik heb nog geen mogelijkheid gehad om met een gelijkwaardige speaker en eindtrap te testen.
Maar momenteel mis ik de center echt niet.

De perfecte plaats voor de center zou natuurlijk zijn; midden tussen de fronts op dezelfde hoogte (of iets naar achteren in de cirkel om geen time-alignment te hoeven gebruiken).
Daar zit 'm ook meteen het probleem. Dit betekent pal voor het scherm!
Iedere andere opstelling lijkt mij een concessie op het geluid. De centerspeaker zal dan altijd anders geplaatst worden dan de fronts (hoger, lager, op z'n kant) waardoor er een ander geluid ontstaat. Waardoor volgens mij de voordelen van een center wegvallen tegen de nadelen.

Het voordeel van een phantom-center is dat de center perfect (maar dan ook perfect) matched met de fronts. Ook zal de center zelf (de kast dus) niet te lokaliseren zijn (vind ik best een probleem in veel sets).

Vereiste is natuurlijk wel (zoals hierboven ook al vermeld) dat je fronts een goede soundstage kunnen weergeven en waarbij het goed pin-pointen is. TV/Scherm moet natuurlijk ook precies in het midden tussen de fronts staan :P

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bryan vd B

hi,

Als je geen center gebruikt en je zit niet recht tussen de twee voor speakers in, zal je altijd horen dat het geluid uit 1 van de frontspeakers komt lijkt me.
bij de ene set valt dit heel erg op en bij de andere wat minder en misschien bij de duurdere merken niet maar over het algemeen wel.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

J.A.F._Doorhof

75% van de film komt uit de center, dus JA een center is belangrijk, nu de hamvraag is het altijd belangrijk.

NEE,

Als je je speakers op de ideale afstand kunt zetten (vaak kan dit niet door een scherm) en je kunt op de ideale plek zitten PRECIES in het midden (wat bij HT niet aan te raden is ivm de LFE frequenties), dan zou je geen center nodig hebben.

Als je center GELIJK is aan je fronts dan kan hij ENORM veel toevoegen, als hij minder is dan je fronts kan hij je klankbeeld afbreken.

Persoonlijk vindt ik dat in een HT een center van belang is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

-V-

In mijn geval gaat het over het al dan niet aanvullen van mijn CDM7-NT fronts met een CDMC-NT .... heeft het een toegevoegde waarde of niet ?

De plaatsing van een center is ook al niet echt gemakkelijk ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

J.A.F._Doorhof

Als je plaatsings problemen hebt kun je het beter niet doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

#10
Bryan wrote...
QuoteAls je geen center gebruikt en je zit niet recht tussen de twee voor speakers in, zal je altijd horen dat het geluid uit 1 van de frontspeakers komt lijkt me.

Bryan,

Ik vind juist het tegengestelde.
Als ik uit het midden ga zitten verplaatst het (phantom) centerkanaal mooi mee. Zo blijft bijv. een stem altijd in een lijn tussen mijzelf en en de sprekende figuur op het scherm. Ik vind het echt een goede beeld/geluid verhouding geven.
Bij een (kleinere) TV zou een center wellicht wel beter kunnen. Dan blijft die stem beter bij het beeld.

Pas als ik echt extreem aan de zijkant ga zitten, dan wordt idd het geluidbeeld uit elkaar getrokken. Maar dit is dan natuurlijk ook helemaal geen goede zitpositie (ook niet gezien de afstelling van de speakers).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bryan vd B

hi,

ik heb verschillende setups gehoord waarbij de center er niet was en vond niet echt goed klinken.
Maar misschien is het bij jou setup overbodig(center) aangezien je duurdere spullen hebt als waar ik naar geluisterd heb toen de tijd.
ik denk dat de waarheid in het midden ligt en afhankelijk is wat vvor setup je hebt.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

wat me net trouwens te binnen schiet is dat ik bij rob dingen geweest ben van het weekend en die draait ook nog zonder center.
bij hem klonk het ook goed ook al was hij persoonlijk niet helemaal tevreden en wilde met de tijd wel een center plaatsen.
Maar ik vond het erg goed klinken en het beeld :o :o ;)

vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Martin_M

Helemaal mee eens Bryan.

Ik denk dat een ieder dat het beste zelf kan proberen thuis. Bij veel leveranciers kan je best een center 'lenen' om te testen (wellich borg betalen).

Bij menig HT is er wellicht nog een probleempje; Omdat er vaak een (groot) scherm tussen de speakers moet, staan deze wel eens wat te ver uit elkaar om een goede soundstage te creeëren. Dan kan een center natuurlijk het 'gat' opvullen.

Zelf ben ik meer geluid dan beeld gericht en luister ik op deze set ook nog veel (stereo) muziek. Dus doe ik het gewoon met een kleiner beeld (toch nog 200 cm breed) ten gunste van het geluid.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_G

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 22, 2003, 17:27:37
Als je center GELIJK is aan je fronts dan kan hij ENORM veel toevoegen, als hij minder is dan je fronts kan hij je klankbeeld afbreken.

Persoonlijk vindt ik dat in een HT een center van belang is.

MvrGr.
Frank

En als je center sterker is dan je fronts?
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Rob_Dingen

Hoi

Als ik moest kiezen tussen een sub en een center zou ik altijd voor de sub gaan die voegt echt iets toe een center niet.
Als ik alleen film kijk en in het midden zit heb ik geen center nodig en mis hem dan ook niet.
Maar als we met meerdere kijken en je zit niet op de sweet spot is het niks want dan komt de stem van de L of R speaker af.
Dit is voor mij de enige reden om een center te bouwen.
Bijna alle setups die ik tot nu toe gehoord heb vind ik ook dat de center te sterk aanwezig is en te erg in je gezicht prikt.

Rob

Oracle

#16
Rob: kun je de sweetspot niet vergroten door de toe-in van de fronts te verkleinen?

En voor wat betreft die center die te sterk aanwezig is: die kun je eventueel een paar db zachter zetten... Ik heb hem bij mij juist wat meer moeten geven (1 of 2 db)... omdat hij anders ondersneeuwde in het geluid van de fronts...

Groet,
Mark

Franky P.

De verplaatsing van je "phantom"center (bij gebruik van maar 2 luidsprekers) als je UIT t midden zit, hangt af van het verschil in SPL tussen wat je uit Li en Re luidspreker hoort.
Dit verschil is minder als je verder van je speakers af zit of je speakers dichter bij elkaar staan, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als je 1.5 meter uit het midden gaat zitten , en je speakers staan bij wijze van spreken vlak voor je, dan zit je 0.5 meter van de één, en 3.5 meter van de ander, dus veel verschil in SPL
Als je daarentegen 1,5 meter uit het midden zit, en je speakers staan op 15 meter afstand, is het verschil in afstand tot de speakers maar een paar centimeter, dus minder verschil in SPL, dus je "phantom" meer in het midden.
Over het algemeen staan de speakers bij mensen die CRT-projecteren aardig ver uit elkaar (vanwege de kijkhoek/breedte van het scherm), dus zal je daar eerder een center nodig hebben..
Het nut is dus ook per opstelling verschillend.

datdenkikervan.nl, iemand andere ideeën?
m vr gr Frank

garmtz

Ik heb nogal afwijkende ideeën over de center speaker: als je bijvoorbeeld het verschil hoort tussen een DVD-Audio opname ZONDER centerkanaal en eentje MET centerkanaal, hoor je pas wat de center bij een goede opname toevoegt: stabiliteit en diepte in je geluidsbeeld! Dat is ook aanwezig met een phantom center, maar absoluut MINDER dan met een harde center. Dat moet dan wel liefst echt dezelfde speaker zijn.

Ik heb echter wel eens bij goede 5.1-kanaals SACD opnames (van Polyhymnia bijvoorbeeld) de center uitgezet en het beel werd gelijk platter en de integratie tussen fronts en surrounds verslechterde DRASTISCH. En dat terwijl ik GEEN center heb die identiek is aan mijn fronts.

Voor de rest is de overweging als volgt: wijkt de center teveel af (niet dezelfde serie als de fronts) en/of is de plaatsing erg belabberd, draai dan ZONDER. Met het richten van de center speaker is echter nog veel te halen.

Persoonlijk zou ik nooit zonder center willen.

Bert

Een rear center speaker vind ik echt overbodig. Ten eerste omdat ik er geen plaats voor heb en ten tweede omdat het weinig tevoegd aan het surround beeld.

garmtz

Bert, welkom op htforum!

Wij houden er hier op htforum.nl van als mensen een gefundeerde mening geven die ook algemeen bruikbaar is voor iedereen... Anyway, ik ben van mening dat een enkele rear center (persoonlijk spreek ik liever van rear speaker(s) en noem ik de andere surrounds "sides") weinig extra's toevoegd. Pas met 2 speakers hoor je duidelijk dat geluiden van achter de luisteraar komen. THX Ultra 2 decorreleert die achterkanalen ook nog eens, voor een verbeterde directionaliteit.

Lid45678

Quote from: garmtz on April 23, 2003, 13:57:34
Voor de rest is de overweging als volgt: wijkt de center teveel af (niet dezelfde serie als de fronts) en/of is de plaatsing erg belabberd, draai dan ZONDER. Met het richten van de center speaker is echter nog veel te halen.

Persoonlijk zou ik nooit zonder center willen.
Is de plaatsing van de center minder belangrijk wanneer deze van dezelfde serie is als de fronts ???

Groetjes,

Marc

bryan vd B

hi,

de plaatsing is altijd belangrijk maar waar hij op doelde is als je een center goed kunt plaatsen en hij heeft de zelfde klank en karakter als de fronts je een geheel krijgt waardoor de center niet opvalt maar wel aanwezig is. Je krijgt dus een homogeen geluidsbeeld.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Erik van Voorst (in memoriam)

Sorry Garmt maar ik vind dat een rear center wel degelijk wat toevoegd.

Het is sowieso zeer moeilijk om achter je een plaats te bepalen waar het geluid exact vandaan komt.

Helemaal verschrikkelijk vind ik dan ook de ingeslagen weg
om dit een handje mee te helpen om achterspeakers bv schuin omhoog te richten of om op een andere manier een giga verspreiding te creeren.

De goede versie vind ik dan ook om een rear of 2 rearcenters met een eigen signaal (kanaal) te voeden.
Resultaat is bij een discrete 6.1 schrik je van het effect er gebeuren dingen direct achter je hoofd, iets wat anders verloren gaat.

Gaarne jouw reactie
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Raf1

Beste mensen,

Zoals zo vaak, word er maar naar 1 kant van de zaak gekeken.
Als eindgebruiker probeer je zo zinnig als mogelijk(of gewenst) met het gegeven van een Centerkanaal om te gaan.
Toch gaat vrijwel iedereen voorbij aan het feit dat er een discreet signaal is, en dat daar een goede en gefundeerde reden voor moet zijn.
Mijn inziens komt Garmt het meest in de buurt, maar net niet helemaal.
Het toepassen van een discreet center signaal, heeft alles te maken met beeld.
Binnen de filmwereld zijn er allerlij do's en d'ont's, en nummer 1 is dat het plaatje en alles daar binnen het belangrijkst is.
Vanuit de optiek van filmmakers is stereo een slechte methode om de geluiden die binnen het plaatje horen, weer te geven.
Als je dan realiseerd dat de muziek jongens, geluid niet alleen tussen maar ook buiten de linker en rechter speaker laten klinken, en in balans, wijst dit dus op een fundamenteel verschil in opvatting.
Door het toevoegen van een discreet center kanaal, beschikt de filmmaker over een "veiliggebied", waarin ten aller tijde de handelingen van het beeld hoorbaar te maken zijn.
Dat er ook nog 2 andere speakers aanwezig zijn, maakt het mogelijk om het beeld en zijn handelingen aan de buitenkant te "framen"met geluid, of kan zelfs gebruikt worden om de indruk te wekken van de grootsheid/wijdsheid van de plek van handeling.
En hiervoor hoeft de filmmaker niks extra's te laten zien.
Door deze benaderingswijze, kan de filmmaker alle geluidsmogelijkheden toepassen zonder de dominatie van het beeld af te zwakken, sterker nog hij/zij versterkt die.
Als het muziek mensen waren geweest die voor meer dan 2 kanaals geluid, gezorgt hadden, dan zou het discrete center kanaal, een disscussie punt zijn.
Wat de eindgebruiker met dit alles doet, is een persoonlijke keus.
Maar totdat je elke mogelijkheid op zijn best geprobeerd hebt(of gezien/gehoord) is menig visie/set-up een magere misschien zelfs minder kwalitatieve oplossing voor iemands probleem met het discrete center kanaal.
Heel simpel gezegd van mijn kant(en natuurlijk zeer kort door de bocht) iemand die stelt/zegt dat er geen center nodig is, heeft geen goed surround.
Er is niks mis met het kanaal zelf, en ook de DVD-spelers en versterker's doen naar mijn weten niets fout.
Dus blijven speakers plaatsing, afstelling, en natuurlijk de persoon over.Take your pick!

Groetjes,

Raf.