SCART/RGB/Csync/Breedbeeld

Started by ari3, April 22, 2003, 09:01:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ari3

Geacht forum,

Ik heb recent deze RGB2VGA+sync converter gebouwd. Dit circuit verenigt de Hsync en Vsync van een VGA signaal in een Csync signaal waar televisies mee overweg kunnen. Werkt prima met diverse resoluties in zowel PAL als NTSC codering. Echter, alle resoluties hebben een 4:3 verhouding. Daarom de volgende vragen:

  • Wat zegt de SCART-specificatie over het bereik van het CSync signaal? Zijn slechts de vaste PAL en NTSC frequenties geldig of moet een bepaald bereik ondersteund worden? Toen ik bovengenoemd circuit testte op een oude Philips MSX monitor bleek dat 54Hz en 57Hz ook werkte, maar 56Hz bijvoorbeeld weer niet.
  • Is het mogelijk is een non-interlaced beeld via SCART (RGB+Csync) weet te geven? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot 100Hz televisies?
  • Wat is de specificatie van RGB+Csync met betrekking tot breedbeeld (16:9) schermen? Je kunt natuurlijk een 4:3 PAL beeld genereren met zwarte balken boven en onder en dan de zoom-functie gebruiken, maar dit gaat ten koste van het aantal horizontale beeldlijnen.
  • De horizontale resolutie van PAL en NTSC is beperkt. De MSX monitor gaat tot 734 pixels bij een Hsync van 15kHz. Mij dunkt dat een breedbeeld scherm een hogere resolutie kan weergeven mits het toegestaan is een Hsync hoger dan de standaard 15kHz te gebruiken. Bij een Hsync groter dan 15kHz zou het mogelijk moeten zijn meer beeldpunten per horizontale lijn te tonen. Voorziet de SCART specificatie hierin?

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.

Het is redelijk logisch dat er 4:3 verhoudingen uit komen, omdat de PC resoluties vaak 4:3 van origine zijn. Ik neem aan dat als je de resolutie 1024x576 aanmaakt je TV dit niet slikt, dat zou namelijk een 16:9 resolutie zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ari3

De standaard PC resoluties zijn inderdaad 4:3. Ik had mischien even moeten vermelden dat ik een programma gebruik dat de registers van de videokaart zodanig insteld dat een Hsync van 15kHz gebruikt wordt. Dit moet omdat de Hsync van de huidige PC monitors 31kHz of hoger is. Een normale PAL of NTSC televisie trekt dit niet, maar een moderne breedbeeld en/of 100Hz televisie wellicht wel. Met genoemd programma kan ik ook resoluties met een andere verhouding maken zoals 320x200 en wellicht ook 1024x576.

Ik kan helaas geen officiƫle specificatie van de SCART/EuroAV/Peritel signalen vinden. Graag zou ik e.e.a. testen op mijn Sony breedbeeld, maar ben huiverig om signalen die buiten de specificatie vallen op de SCART ingang te zetten. Vandaar dat ik zoek naar wat er eventueel vernieuwd is aan de SCART specificatie met betrekking tot breedbeeld, progressive scan (non-interlaced) en 100Hz.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Powerstrip ? ;D
Ik dacht wel dat je dit zou gebruiken anders wil het inderdaad niet, je zult interlaced uit moeten sturen.

Het probleem is echter dat het BREEDBEELD signaal helemaal geen breedbeeld signaal is, maar een opgerekt (in de hoogte) 4:3 signaal dat door je TV uit elkaar getrokken wordt tot de juiste verhoudingen.

Wat je dus zou moeten doen is een DVD afspelen op de 720x576 stand 50Hz 15Khz voor PAL en dit door de TV laten indrukken of uitzoomen.

Zet je DVD speler dan VAN KEEP ASPECT RATIO AF. Zodat je als het ware het bekende lange mensen idee krijgt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"