Barco Graphics 808s projecteren via spiegel

Started by -Freek-, February 9, 2008, 20:30:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Nu de 808s van Frank hier op het forum te koop staat ben ik heel erg gaan twijfelen om deze te kopen. Ik heb nu een HC4900 waar ik meer dan tevreden over ben, maar als ik de Barco koop en de Mitsubishi verkoop heb ik nog een paar 100 euro winst ook 8). Er is alleen 1 probleem: dat ding is groooooooooooot ;D. Met zijn diepte van 1 meter is hij eigenlijk niet te plaatsen in mijn kamer met een lengte van 4 meter. Daarom had ik gedacht om een opstelling zoals dit te maken:



Alleen komen bij de barco de spiegels op zo'n 120 cm hoogte. Maakt het dan uit op welke hoogte ik het scherm hang (wordt waarschijnlijk ongeveer 230 cm breed)?
Als ik mijn Xbox 360 er op aansluit (kan dit rechtstreeks?), hoe moet ik het beeld dan spiegelen?

rwijnhov

Mijn advies de mitsu houden. Ik ben juist van een mint 808 overgestapt naar een mitsu hc-3100. 808 is een mooie machine maar als je al een goede digitale hebt zou ik niet meer overstappen. Ten eerste heeft je digitale veel meer licht output, ten tweede heeft je digitale geen last van holoing (dit is ook de reden waarom ik de 808 weg heb gedaan, werd gek van de halo's), ten derde crt blijft een redelijk veel afstel werk, ten vierde je digitale is scherper. Plus punten van crt zijn: filmischer, en betere zwartwaardes. De enige reden waarom ik nog terug naar crt zou gaan, is als ik een liquid coupled 9" zou kunnen kopen voor niet al te veel. Lees anders ook maar een het sticky van Reinier Bauer. Daarin geeft hij ook een goed advies over crt vs digital. Maw. had je nog geen goede digitale gehad, had ik je zeker geadviseerd die van Frank te kopen. Maar aangezien je al een leuke machine hebt, zou ik niet meer de overstap naar crt maken. Of zoals gezegt voor een dike 9"  :P.

-Freek-

Quote from: rwijnhov on February  9, 2008, 20:41:47
Mijn advies de mitsu houden. Ik ben juist van een mint 808 overgestapt naar een mitsu hc-3100. 808 is een mooie machine maar als je al een goede digitale hebt zou ik niet meer overstappen. Ten eerste heeft je digitale veel meer licht output, ten tweede heeft je digitale geen last van holoing (dit is ook de reden waarom ik de 808 weg heb gedaan, werd gek van de halo's)
Kun je mij vertellen wat halo's zijn? Ben de term nog nooit tegengekomen.
Quote, ten derde crt blijft een redelijk veel afstel werk, ten vierde je digitale is scherper. Plus punten van crt zijn: filmischer, en betere zwartwaardes. De enige reden waarom ik nog terug naar crt zou gaan, is als ik een liquid coupled 9" zou kunnen kopen voor niet al te veel. Lees anders ook maar een het sticky van Reinier Bauer. Daarin geeft hij ook een goed advies over crt vs digital. Maw. had je nog geen goede digitale gehad, had ik je zeker geadviseerd die van Frank te kopen. Maar aangezien je al een leuke machine hebt, zou ik niet meer de overstap naar crt maken. Of zoals gezegt voor een dike 9"  :P.
Waar staat het sticky waar je het over hebt? Kan hem niet vinden.
Verbaast me wel om dit te horen. Ik dacht dat zo'n 808s mijn projector op alle vlakken ruim zou verslaan. Ook Frank (die veel ervaring heeft met digitaal én analoog) bevestigde dit. Maar als ik het verhaal van jou zo lees, denk ik dat ik de 808s maar laat gaan.

donaldk

Ik zou het ook niet doen Freek. Trouwens je maakt niet een paar honderd euro winst, maar een paar honderd euro verlies op die 4900, want iedereen hier weet dat ze voor 1657,- euro te koop koop zijn bij een bepaalde Vlaamse leverancier op ebay;-). Dus iedereen gaat daar een paar honderd onder zitten voor een tweede handsje.

Halo's zijn lichtkringen rondom een object, die worden veroorzaakt door weerkaatsing in het lenzenstelsel van de projector.

-Freek-

Quote from: donaldk on February  9, 2008, 22:20:18
Ik zou het ook niet doen Freek. Trouwens je maakt niet een paar honderd euro winst, maar een paar honderd euro verlies op die 4900, want iedereen hier weet dat ze voor 1657,- euro te koop koop zijn bij een bepaalde Vlaamse leverancier op ebay;-). Dus iedereen gaat daar een paar honderd onder zitten voor een tweede handsje.
Ja, I know, maar ik heb 'm ook niet nieuw gekocht, maar voor 1000 euro met 150 uur ;).

QuoteHalo's zijn lichtkringen rondom een object, die worden veroorzaakt door weerkaatsing in het lenzenstelsel van de projector.
Heb je dat bij alle CRT's? Want het klinkt nogal irritant ;D.


Het verbaast me dat jij hem ook al afraadt. Ik had echt verwacht dat ik er hard op vooruit zou gaan. Maar als ik jullie zo hoor is het de moeite van het kopen niet waard, laat staan de moeite van het installeren in mijn moeilijke situatie.

donaldk

Vooral ook dat laatste. Surface mirrors voor CRTs zijn schaars. Spot had onlangs een rear-pro opstelling die ie kon ontmantelen, maar het scherm en de spiegel liet ie achter. Scherm was niet goed genoeg en spiegel zat vastgelijmd, dus die zou kapotspringen!

Okay, iedereen die had opgelet wist dus dat ie onder de 1000,- kon gaan zitten ;-).

-Freek-

Quote from: donaldk on February 10, 2008, 02:19:28
Vooral ook dat laatste. Surface mirrors voor CRTs zijn schaars. Spot had onlangs een rear-pro opstelling die ie kon ontmantelen, maar het scherm en de spiegel liet ie achter. Scherm was niet goed genoeg en spiegel zat vastgelijmd, dus die zou kapotspringen!

Okay, iedereen die had opgelet wist dus dat ie onder de 1000,- kon gaan zitten ;-).
Voel je ajb niet beledigd, maar ik snap geen hout van je verhaaltje ;D.

Als ik de projector gewoon zou neerleggen, zou je dan wel zeggen: het is het proberen waard?

jaco

#7
Met een (first) surface mirror bedoelt men een spiegel die aan de voorkant reflecteerd, en niet een glasplaat welke een spiegelende laag op de achterkant heeft.

Het nadeel van een traditionele spiegel (met de refrlecterende laag aan de achterkant) is dat het licht een bepaalde breking heeft als je van lucht het glas in gaat. De reflectie komt terug via de spiegelende laag en breekt weer bij de overgang van glas naar lucht.
Hierdoor verschuift het beeld licht, en krijg je iets van onscherpte.

De 808 van Frank is in prima conditie, ik heb hem vaak gezien.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

-Freek-

Oké, helder. Dan wordt het dus geen spiegel-opstelling ;D. Ik zou kunnen overwegen om hem toch neer te leggen, maar dan wil ik wel heel zeker weten of ik erop vooruit ga... Raden jullie het mij dan nog steeds af?

Scherm wordt dan 2 meter breed, dus met de lichtopbrengst zit het dan wel goed.

Erik

Quote from: -Freek- on February 10, 2008, 09:02:48
Oké, helder. Dan wordt het dus geen spiegel-opstelling ;D. Ik zou kunnen overwegen om hem toch neer te leggen, maar dan wil ik wel heel zeker weten of ik erop vooruit ga... Raden jullie het mij dan nog steeds af?

Scherm wordt dan 2 meter breed, dus met de lichtopbrengst zit het dan wel goed.
Verbaasd mij ook, een jaar terug werd er nog altijd geroepen dat crt een digitale op alle fronten ruim versloeg en nu ....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rwijnhov

#10
Zelfs als je hem neer zou leggen, zou mijn advies nog steeds zijn je digitale te houden. Of je moet ontzettende hobby in crt hebben. Ik ben zelf van een mint 808s naar een hc3100 gegaan, en heb nooit geen spijt gehad. Ik zelf zou alleen nog terugstappen als ik een hele mooie 9" zou kunnen kopen, en dat zou dan wel een hele nette moeten zijn. Digitaal is gewoon ontzettende verbeterd de afgelopen 2 jaren. Verder vind ik een crt ook alleen maar super als die in volledig zwarte en verduisterde ruimte hangt. Heb je witte muren dan wordt het al lastiger. Crt heeft namelijk relatief weinig lichtoutput en witte muren zorgen dan al heel snel voor contrast vermindering.

En zie hier het topic van Reinier http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61977.25 bijna onderaan de pagina krijg je zijn mening over crt projectoren.

J.A.F._Doorhof

Veel wat hier staat is onzin.

Onderhoud is zoals je het zelf maakt.
Ik deed een VOLLEDIGE calibratie 1x per jaar, en bijstellen misschien 1x per maand, en dat was binnen 5 minuten gedaan.

De halo's zijn de lichte ringen om heldere objecten tegen een ZWARTE achtergrond, denk aan een zaklamp in een grot.
ECHTER de helft van die halo's zie je ook in het source materiaal (zie ze namelijk ook op de HD100) dus het is altijd de vraag hoeveel stoort het, bij een CRT met aircoupled lensen zie je ze iets meer.
Ik heb me er nooit aangestoord.

Lightoutput is niet zo laag als mensen hier doen voorkomen.
Mijn CRT heeft gedraait op een 2.75 breed scherm en geeft een flink stuk meer lightoutput dan een GOED gecalibreerde TW700.

Dat digitaal CRT heeft ingehaald is een verhaal van de klok hard horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt.

Projectoren als de HD-1 en HD-100 zijn in MIJN optiek de enige units onder de 10.000,00 die ECHT een CRT inhalen op het MEERENDEEL van de beeldpunten (pun intended).
Projectoren als een TW700, Mits. etc. zijn allemaal handig/klein etc. maar halen het in BEELDKWALITEIT niet bij een GOEDE 808s.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rwijnhov

Frank,

Ik ben het met je eens als een 808s in optimale conditie is, en optimaal afgesteld is, en in een optimale ruimte staat. Ontbreken 1 van deze factoren, dan ben ik het niet met je eens. Verder is het voor jou inderdaad een peule schil om aan deze condities te voldoen. Je hebt een goede ruimte, kunt zelf calibreren, en je hebt verstand van crt's. Bij de topic starter ontbreken als deze 3 factoren. Vandaar ook mijn advies om digitaal te houden.

PjotrrrNL

Het blijft echter zo dat niet iedereen alle verschillen ook ziet, dat blijft persoonlijk...
Vooral voor de zwartwaardes zou ik graag een CRT hebben, maar dan wel in een dedicated ruimte die volledig zwart is geschilderd.
In een lichte woonkamer worden de verschillen al veel kleiner en zou ik ook niet zo'n bakbeest willen hebben staan....

J.A.F._Doorhof

De 808s die ik aanbiedt heeft een iris systeem, je moet dan wel erg blue zijn om daar geen goede setup mee te kunnen maken :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gullwing

Ik sta versteld dat CRT hier zo negatief word neergezet, ik heb zelf een BG808, en ben absoluut geen hobbyiest die konstant aan zijn machine zit te frëubelen, maar en dat moet ik wel zeggen, laat je hem afstellen/calibreren door iemand die er verstand van heeft, dus bv Frank of Rob, dan kan je er vanuit gaan dat je een zeer stabiele machine in huis hebt.

De mijne heeft bij het opstarten even wat last van drift, maar is verder uitermate stabiel, misschien dat ik nu eens in de 2 a 3 maanden, een heel klein beetje moet convergeren, wat trouwens alleen opvalt dat ik rond de ondertiteling kan zien dat de convergentie niet helemaal goed staat, en dan nog is het minimaal wat ik moet convergeren, en na enkele keren oefenen en na goede uitleg van beide heren, is convergeren een fluitje van een cent.

Ik deel totaal de mening niet dat CRT zoveel onderhoud vergt, ik kijk er alleen film mee en voor de rest kom ik nergens aan, ook niet nodig want hij doet het perfect, dat de meeste hier in de ingewanden van hun Barco rommelen moeten zij weten, maar ik heb zoiets als iets het doet dan heb je daar niks te zoeken........

Voor €1000 is dit natuurlijk een koopje, de CRT markt ligt geheel onderuit dat is duidelijk, dus is wel de kans om voor heel goedkoop een topmachine in huis te halen, en die halo's........tja zoals Frank al zegt alleen tegen een donkere achtergrond wil je die halo's wel is zien, ik stoor er me totaal niet aan, want zo waanzinnig storend is het nu ook allemaal weer niet, overdrijven is ook een vak  ::) ik geniet nog steeds van mijn 808 en zal voorlopig nog niet vervangen worden door een digitaal exemplaar, dus voor de topicstarter staar je niet blind op enkele negatieve reactie's, ga kijken en overtuig jezelf, ik heb "maar" de 808 en heb ook de 808s zien draaien ( was toen buiten mijn budget ) maar ik vind mijn 808 nog steeds zeer overtuigend, dus een 808s zal er zeker een schepje bovenop doen.......
Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

mrrepel

Niet om dingen weg te kapen of wat dan ook :) Maar het vrouwtje heeft toegestemd dat er nog eens een CRT in mag komen  ;D En deze is het hopenlijk geworden  O0 van BD801S naar BG808S :D. Nu nog wachten op het allesverlossende PMmetje van frank of hij nog niet weg is :D

SpeedyAndré

Shit, als ik nu geld had gehad dan je er naast gegrepen  >:D :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mrrepel

#18
Haha, das shit voor je  >:D   ;)

Mrrepel

astrobart

Quote from: jaco on February 10, 2008, 08:58:00
Met een (first) surface mirror bedoelt men een spiegel die aan de voorkant reflecteerd, en niet een glasplaat welke een spiegelende laag op de achterkant heeft.

Het nadeel van een traditionele spiegel (met de refrlecterende laag aan de achterkant) is dat het licht een bepaalde breking heeft als je van lucht het glas in gaat. De reflectie komt terug via de spiegelende laag en breekt weer bij de overgang van glas naar lucht.
Hierdoor verschuift het beeld licht, en krijg je iets van onscherpte.

De 808 van Frank is in prima conditie, ik heb hem vaak gezien.

ik heb deze spiegels nog staan, ook hele grote. maar ook het maatje als in het plaatje.
In die retrokasten zitten ze vast met dubbelzijdig plakband.
Touwtje eronder en met een je snijd ze zo los.

Erik

#20
Quote from: mrrepel on February 10, 2008, 14:32:20
Niet om dingen weg te kapen of wat dan ook :) Maar het vrouwtje heeft toegestemd dat er nog eens een CRT in mag komen  ;D En deze is het hopenlijk geworden  O0 van BD801S naar BG808S :D. Nu nog wachten op het allesverlossende PMmetje van frank of hij nog niet weg is :D
Dus dit is eigenlijk een academische discussie ;D

De TS had beter even deze PJ kunnen reserveren en dan pas de discussie aangaan, nu vist hij (waarschijnlijk) achter het net.
jammer zo'n kans krijgt hij maar één keer. Of Frank moet er meerdere hebben ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mrrepel


Erik

#22
Quote from: Gullwing on February 10, 2008, 14:30:04Laat je hem afstellen/calibreren door iemand die er verstand van heeft, dus bv Frank of Rob, dan kan je er vanuit gaan dat je een zeer stabiele machine in huis hebt.
Ik dacht dat beide heren niet meer calibreerden en al een een tijdje ermee gestopt zijn? Behalve als je ooit bij hun de crt had gekocht. Als dat inderdaad zo is zul je dus zelf heel handig hierin moeten worden anders heb / krijgt je toch echt een probleem.

mrrepel: ik zie dat ik je kan feliciteren, bij deze dus.
ps doet je avatar wat ik denk dat het doet ?


- Freek - : volgende keer beter, en sneller reserveren onder voorbehoud ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mrrepel


pietnoeck

ben trouwens zelf dit weekend overgestapt van een 808 naar een 1209 omdat zelfs de HD1 niet echt uitblonk tov wat ik van mijn 808 gewoon was.
Voorlopig nog een digital voor mij.
Als de 3 DLP's betaal worden dan misschien wel.