M-Audio Sonica Theater test.

Started by J.A.F._Doorhof, April 20, 2003, 12:10:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Deel 1

de inhoud
Een beetje tegenvallend, maar wel handig.
De sonica Theater is een zeer klein kastje met een ongelovelijk irritante zeer felle blauwe led, die indertussen al afgeplakt is  ;D.

Een goede kwaliteit USB kabel, een blaadje dat voor manual door moet gaan, wat games, WinDVD 4 EX (cool), de driver en een CD met muziek (niet mijn smaak).

Installatie
Kan niet simpeler, installeer de drivers en plug de Sonica Theater in. Daarna doet je PC niets meer  ;D, dit kan aan mijn installatie liggen, na een power off (LEES OOK DE POWER STEKKER ERUIT) werkte alles vlekkeloos en kon ik zelfs gewoon de unit aan en uit schakelen. Valt dus weer mee.

Voordeel van de Sonica is dat hij geen aparate stroom nodig heeft (altijd welkom).

Wat is het
Een externe soundkaart met Spdif, en 7.1 uitgangen via minijack.
Onder windows wordt de unit gewoon gezien als een soundkaart en windows gedraagt zich ook op deze manier, games etc. werken zonder problemen.

Sound quality
In vergelijk met de SL-1200 (externe DAC) valt op dat de Sonica via SP-DIF iets gedetaileerder klinkt, maar de SL-1200 heeft wat meer leven in de muziek.
Het enige nadeel van de SL-1200 was het feit dat er geen SP-DIF uitgang op zit (is de unit ook niet voor bedoelt) en dat hij een klein gat liet vallen in het mid, iets dat in direct vergelijk met de Marantz DV-8300 opviel.

De Sonica laat in vergelijk met de Marantz DV-8300 een even gedetaileerd geluid horen met iets minder diepte en defenitie in focus en plaatsing.

De Sonica heeft de mogelijkheid om op verschillende frequenties en bitdieptes uit te sturen. De beste combinatie met de 568v2 (Meridian) is hier 44.1Khz 24bits, de Meridian sampled dit omhoog naar 88.2.

Het frapante is dat bij de SL-1200 het upsamplen van de Meridian het geluid te digitaal maakte en dat upsampling uit een meer audiogevoel geeft, bij de Sonica is dit omgekeerd.

Het upsamplen van de Sonica zelf is redelijk maar maakt het geluid wat hard en digitaal, op 96Khz klinkt het wonderbaarlijk het best, maar de upsampling van de Meridian is vele malen superieurder aan wat de Sonica doet (is ook te verwachten).

Het feit dat de Sonica overweg kan met DTS en DD, geen IRQ neemt, geen voeding nodig heeft EN tot 96khz kan uitsturen maakt het apparaat zeer intressant voor onze Goliath scalers (met de komst van WMV HD).

De grote kracht van de Goliaths is dat de units volledig leeg zijn qua kaarten, waardoor IRQ conflicten en busproblemen niet aanwezig zijn. Door netwerkkaarten en nu de Sonica op de USB poorten te gebruiken blijft het systeem gevrijwaard van de gevreesde zwevende klachten zoals lipsync en stotters.

Voor de mensen die de unit analoog willen gebruiken is het leuk te weten dat EX/ES en CSII worden ondersteund.

De mixer van de Sonica is simpel maar werkt precies zoals het hoort.

Conclusie
In de korte testperiode (een uurtje of 2) kan ik geen waarde oordeel vellen, in vergelijk met de SL-1200 is het duidelijk een ander apparaat. De SL-1200 zal ik toch meer in de audio hoek plaatsen, de Sonica meer in de DVD en HT hoek, hoewel het audio zeker niet onderdoet voor de SL-1200 is het simpel gezegd een wat klinischer geluid wat in combinatie met wat warmere apparatuur zoals de hier gebruikte Meridian een lichte headstart heeft boven de SL-1200. Op een wat "mindere setup" zal de levendigheid van de SL-1200 waarschijnlijk wat meer gewaardeerd worden.

De toevoeging van DTS / DD en SP-DIF maken de Sonica Theater een GROTE aanrader voor mensen die de geluidskaart uit de PC willen verwijderen (welke vaak voor veel problemen zorgt).

Een gamepoort verlies je natuurlijk wel, maar met de opkomst van USB joysticks is dit al lang geen probleem meer.

LET WEL !!!!
Naarmate je meer aan je USB poorten hebt hangen kan het voorkomen dat de bandbreedte overschreden wordt, een DEC3000 (sat receiver) met een Sonica of SL-1200 is bv een NO GO.
In normaal gebruik zul je dit probleem niet tegenkomen.

Er volgt meer.....

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Beetje gekke vraag mischien, maar hoe is dat ding met spellen? Wordt hij gewoon ondersteund, ook die surround modes van creative EAX1 en 2.
Kun je problemen verwachten dat spellen wellciht geen geluidskaart zien.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

 ???
Ik doe nooit games, maar als het goed is moet het gewoon werken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hellbeast

Iets wat ik niet snap... Ik gebruik een SB live 5.1 kaart. Ik gebruik daarbij de SPDIF out naar mijn Sony STR-DE585 versterker die het decoderen voor zijn rekening neemt.

Wat maakt het nou uit welke geluidskaart die digitale stroom van eentjes en nulletjes aanlevert aan de Sony decoder? Daar klinkt je geluid dan toch niet anders van? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?


Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Melvin

In principe is het gewoon lezen en onbewerkt doorsturen, maar er zijn al wat bedenkingen geweest of geluidskaarten dat wel doen of er zelf nog altijd wat aan veranderen.

Zoek maar eens op het AVSforum.com, daar staat ergens een post van Frank over zijn ervaring ermee.

PM

Je hebt ook binnen de kast veel meer storingsbronnen dan buiten de kast...
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Er zit een ENORM verschil tussen de verschillende kaarten, de externe zijn op dit moment zonder twijfel de beste.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview