3 dimensionale films met bril?

Started by hifiman, April 20, 2003, 10:48:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,
Een jaartje of 20 geleden (misschien wat meer, misschien wat minder..) ws er op TV een 3D uitzending. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Het benodigde brilletje had ik van tevoren aangeschaft (1 gulden geloof ik) bij een sigarenboer. De uitzending was in zwart wit (dwz het 3d effekt werd bereikt door 1 groen en 1 rood glas zeg maar), maar het was zo vreselijk gaaf! Er werd bijv sigarettenrook de kamer ingeblazen of een staaf de kamer ingestoken. Ik vond het werelds en was blij omdat ik dacht dat dit binnenkort wel gemeengoed zou worden. Inderdaad kwamen er heel af en toe wat 3D films (ditmaal in kleur op basis van polarisatie ipv rood/groen) in de bioscoop die ik uiteraard ben gaan kijken. Wederom zeer gaaf.
De qua 3D effekt gaafste die ik gezien heb was de 3D film in het Omniversum in Den Haag. De 3D film in het dolfinarium in Harderwijk is ook best aardig.

Maar tot mijn grote teleurstelling heb ik nog geen 3D films op DVD (ook niet op VHS) gezien :-( Weten jullie of die er zijn? Ik zou er dolgraag eentje bezitten.

Groetjes,

Ronald

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ze zijn er wel, maar de kwaliteit is vaak niet zo goed.
Ik heb bv een achtbaan film met 3D effect (heel matig) en in een scene van de nightmare on Elmstreet box zit een 3D effect.

Het heeft echter nooit de impact die ik/je herinner.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raymen

Ja die met die achtbaan heb ik ook gezien. 8)

maar het deed me niets,vondt dan nightmare on elmstrat beter.

Denk dat het niet altijd zo`n succes is.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Mr. Anderson

Lijkt me geweldig als ze Michael Jackson's Captain EO uit gaan brengen.

mvrgr

Martin_G

Ja maar die technieken in disneyland zijn wel wat anders :)
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

hifiman

Jammer dat het blijkbaar een doodgebloede ontwikkeling is, ik vond het retecool namelijk :P

Ronald

Erik

Je schijnt wel camera's te hebben om in 3D op te nemen, misschien kunnen we met een paar Forummers zelf een versie van T3 maken  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

cinepaulis

Ik denk dat ik je misschien blij kan maken:
Bij DVDsoon.com verkopen ze een speciale gift set met daarin 3 stuks IMAX 3D-DVD's, twee speciale LCD-brillen (shutter glasses) en een kastje.

Ik ga ervan uit dat het kastje uit het video signaal detecteert wanneer het ene field wordt weergegeven zodat het desbetreffende brilleglas op dat moment doorzichtig wordt.
Is maar de vraag hoe en of dit ook vlekkeloos werkt als je progressive kijkt. Op een CRT projector of een analoge TV (niet 100 Hz) met standaard interlaced zal het denk ik zowiezo zonder problemen werken.

gr.
Paukl
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

hifiman

O leuk ik ga gelijk kijken! :))

Groetjes,

Ronald

hifiman

De prijs is te doen, omgerekend komt het op zo een 64 eurootjes. ik denk wel dat ik dit ga bestellen,bedankt voor de tip!! :)

Groetjes,

Ronald

Lone Ranger

Quote from: cinepaulis on May  1, 2003, 15:31:16
Op een CRT projector  zal het denk ik zowiezo zonder problemen werken.

gr.
Paukl

Zal je tegenvallen.
Ik heb ze gehad en weer snel weggedaan.
Wat een debiele filmpjes en wat viel de kwaliteit tegen.

Gr.Fred.

hifiman

Bedankt voor de tip. Denk dat ik er dan maar vanaf zie...

Groetjes,

Ronald

Hertog_Martin

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

hifiman

Bedankt voor de tip, echter dit is dus 1 van de 3 films waarover in deze thread gesproken wordt :P

Groetjes,

Ronald

Erik

Zie artikel bij de concurrent  ;D

http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=916

Een nieuwe dvd release van een of andere imax film met dd geluid, 3d brilletjes de hele bups. Maar of het ook echt wat is ............
Wie koopt en test hem even  ;D  MrPink? jij bent ons favoriete slachtoffer  :P
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Lynxxx

Ik heb dagen, zo niet weken besteed aan het zoeken naar 3d beeldmateriaal, zowel interlaced, als anaglyphic en er is eigenlijk maar weinig te krijgen. Meest voorkomende spul is die IMAX set, die overigens inderdaad niet werkt met progressive hardware. En laten we eerlijk zijn, interlaced , niet bewerkt video signaal, daar krijg je behoorlijk koppijn van op zo'n groot scherm :)
De "Haunted Castle" 3D film is matig (is sowieso erg saaie film) qua 3d effect in de bioscoop, dus thuis zal het nie veel beter worden.

Verder is er nog een en ander aan 3d erotica te vinden, maar dat is het wel zo;n beetje

Er bestaan een aantal andere varianten, helaas is hier in de praktijk nauwelijks software voor te krijgen. Het mooiste systeem is en blijft polarised 3d, (Terminator 3D the ride, PandaDroom Efteling, Marvin The Martian WB Movie World), waarbij twee projectoren het linker en rechter beeld door een gedraaid polarisatie "filter"(is eigenlijk niet het goede woord)  projecteren, de lichtgolven van het linker (full color) beeld zijn dan als het ware uit fase ten op zichte van de lichtgolven van het rechter (full color) beeld. Het enige dat je nodig hebt om het 3d beeld te zien is een brilletje met polarisatiefilters (een soort van gemodificeerde polaroid :) hehe). Het grote voordeel van dit systeem is a) geen hoofdpijn (immers niet interlaced 25 Hz beeld :) ), full color en full resolution. Een kennis van me runt een bedrijf dat o.a. dit soort systemen levert en maakt er ook films voor. Hij gebruikt twee dlp projectoren met polarisatiefilters thuis :) Da's beetje duur, maar wel megakoel.. oh.. moet je alleen nog wel even een SILVERSCREEN kopen, want met matwit werkt het nie zo goed :)

Andere varianten zijn een 3d door middel van een donkerdere lens voor het linker oog, bij bewegend beeld interpreteren de hersenen dan bepaalde informatie als sneller bewegend dan andere informatie (dont ask me why or how).

Als iemand ideeen heeft of initiatieven wil ontplooien om koel 3d spul te bouwen/filmen/ontwerpen/maken, dan ben ik zeker geinteresseerd om daarin mee te helpen :) Tot die tijd zullen we het met Freddy, een achtbaan en wat imax spookjes moeten doen. (Overigens is er nu ook een Friday the 13th 3d disc uit in interlaced 3d!)


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

cinepaulis

Quote from: Lone Ranger on May 19, 2003, 16:44:09Zal je tegenvallen.
Ik heb ze gehad en weer snel weggedaan.
Wat een debiele filmpjes en wat viel de kwaliteit tegen.
Gr.Fred.

Tja, of het debiele filmpjes zijn of niet, da's een discussie apart  :-X Maar wat vond je precies tegenvallen aan de kwaliteit ?
- Beeldscherpte of...
- minder uitgesproken 3D effect of ...?
Heb je ze thuis ook gekeken in 3D ?

Ik zou wel eens een review willen lezen over de 3D ervaring bij de genoemde IMAX boxset (incl. 3D bril). Dus ECHTE praktijk ervaringen....anyone ?


gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Lone Ranger

Quote from: cinepaulis on May 27, 2003, 12:08:40
[
Maar wat vond je precies tegenvallen aan de kwaliteit ?
- Beeldscherpte of...
- minder uitgesproken 3D effect of ...?
Heb je ze thuis ook gekeken in 3D ?

Ik zou wel eens een review willen lezen over de 3D ervaring bij de genoemde IMAX boxset (incl. 3D bril). Dus ECHTE praktijk ervaringen....anyone ?


gr.
Paul

Beeldscherpte viel zwaar tegen.Ik vond het (overdreven) wazig.
De beleving is er gewoon niet,zoals je het in de bioscoop hebt gezien.
Je zag wel diepte,maar om nou te zeggen 3D,ik vond van niet.
Ik heb ze thuis bekeken (logisch  ;D )op een 100hz tv en op een projector.
Ik heb er nu ook nog eentje liggen,gaat over Mars,beelden zijn mooi,maar 3D,ik weet het niet  ;D ;D

Gr.Fred.

PS,je zit behoorlijk voor l#l met je brilletje.Hopen dat de buren niet langs lopen  ;D ;D

cinepaulis

Hoi Fred,

Ik vermoed ook dat het niet werkt op een 100-Hz TV.
Maar je schrijft dat je de DVD's ook op een projector hebt gezien.
Was dat een CRT-projector of een digitale projector ? (LCD of DLP)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P