Een creatieve Avaclone

Started by RennieB, February 6, 2008, 11:39:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Quote from: Marc Heijligers on February 21, 2008, 19:04:56
Ik zou de unit met een rubberen ring ertussen gewoon tegen de baffle monteren, en niet eens al te stevig aandraaien.

hmmz,

Dit in tegenstelling wat altijd aangeraden word. Mijn mid's zitten wel muur vast (zonder schroeven krijg ik ze er niet eens uit getrokken in dit seizoen  >:D)

Je verhaal is aan de enie kant logisch, aan de andere kant twijfel ik of mijn 70 kilo kast mee zou gaan resoneren, je wil eigenlijk juist dat de unit 100% stil staat.

Marc Heijligers

Quote from: FFF on February 21, 2008, 19:16:12
Je verhaal is aan de enie kant logisch, aan de andere kant twijfel ik of mijn 70 kilo kast mee zou gaan resoneren, je wil eigenlijk juist dat de unit 100% stil staat.

Houdt maar eens een stemvork tegen je speaker aan.

M.

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers


Ik heb ook de metingen terug gevonden, die ik met een accelerator meter heb gemaakt met en zonder brace ondersteuning achter de woofer. De 420Hz eigenresonantie van de grilles wordt niet meer zo sterk op de kast overgedragen, maar temporeel bezien ook minder sterk gedempt. Hoorbaar was de situatie zonder brace veel schoner.

M.

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

fgroen

Misschien is het analogon met de stemvork niet helemaal accuraat.

Dikke kans dat de trillingen hard terugkaatsen tegen de vaste wereld (= kast) en op die manier in de unit blijven, waardoor ze de kans krijgen een resonantie in de unit aan te slaan. Mind you, die roosters zijn behoorlijke resonatoren.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

scrutinizer

#54
Vandaar ook dat Avalon gebruik maakt van een zware 'elastomer' vulling, welke onder een 'bepaalde' druk tussen bracing en magneet geplaatst wordt, Marc. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

Quote from: fgroen on February 22, 2008, 09:58:48
Dikke kans dat de trillingen hard terugkaatsen tegen de vaste wereld (= kast) en op die manier in de unit blijven, waardoor ze de kans krijgen een resonantie in de unit aan te slaan. Mind you, die roosters zijn behoorlijke resonatoren.

De meting is op de baffle gedaan. De unit slaat de grill aan, die op zijn beurt weer overspreekt op de baffle. Als je via een "druk" achter op de magneet de druk op de baffle opvoert (wat heeft stijfheid anders voor een zin?), dan is die overspraak nog groter. Als je met vingers op de grill drukt, putty ertegenaan plakt, of gewoon een zwaar gewicht tegen de grill aan houdt, is het effect grotendeels verdwenen.

Dat meet je niet terug bij een akoestische nearfield meting (het is nl. de baffle), maar in de dode kamer zie je duidelijk het resultaat. De gele curve is met brace, de magenta zonder brace achter de magneet. Ik had destijds vilt tussen brace en magneet zitten, en ook iets geprobeerd met een meegevend rubber. Allemaal dezelfde (meetbare en hoorbare) ellende -> weg met die brace -> probleem opgelost! Voor watbetreft Avalon, daar hoor ik een soortgelijk resonant middengebied, dus die doen dat wat mij betreft ook niet goed.

Wat volgens mij wel een goede methode is, is die van Linkwitz. De unit op een brace bevestigen, en niet vast aan de front van de kast. Dan breng je de trilling zo min mogelijk over op de frontplaat, en houd je trillingen zoveel mogelijk binnen de kast.

Afijn, wat mij betreft spreken de metingen voor zichzelf, en is het effect behoorlijk hoorbaar. Ik snap niet waarom mensen met deze kennis zoiets nog toepassen zonder onderbouwing met metingen waarom het iets positiefs op zou leveren, en puur op basis van "gevoel". 

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

#56
Quote from: Marc Heijligers on February 22, 2008, 19:28:50
Voor watbetreft Avalon, daar hoor ik een soortgelijk resonant middengebied, dus die doen dat wat mij betreft ook niet goed.

Wat volgens mij wel een goede methode is, is die van Linkwitz. De unit op een brace bevestigen, en niet vast aan de front van de kast. Dan breng je de trilling zo min mogelijk over op de frontplaat, en houd je trillingen zoveel mogelijk binnen de kast.

Afijn, wat mij betreft spreken de metingen voor zichzelf, en is het effect behoorlijk hoorbaar. Ik snap niet waarom mensen met deze kennis zoiets nog toepassen zonder onderbouwing met metingen waarom het iets positiefs op zou leveren, en puur op basis van "gevoel". 

Marc

Misschien een andere manier van bracing :-X......of een foute meetcoupler >:D ;D

Anton.

P.S. Ik heb altijd met plezier jou posts gelezen Marc, die waren gebaseerd op kennis en respekt, maar deze manier van respectloos uithalen, past je niet en heb jij... naar mijn mening niet nodig. ;)
Quote" Never bite the hand that feeds you "
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Marc Heijligers

Quote from: scrutinizer on February 22, 2008, 20:03:32
Misschien een andere manier van bracing :-X......of een foute meetcoupler >:D ;D

Of een foute redenering achter het idee van een brace achter een magneet van een unit?

Quote from: scrutinizer on February 22, 2008, 20:03:32
P.S. Ik heb altijd met plezier jou posts gelezen Marc, die waren gebaseerd op kennis en respekt, maar deze manier van respectloos uithalen, past je niet en heb jij... naar mijn mening niet nodig. ;)

Het was niet mijn intentie om respectloos te zijn. Ik steek tijd en energie in het delen van een aantal ervaringen die in de literatuur of op het web niet/amper/moeilijk te vinden zijn. Ik probeer mensen te waarschuwen dat braces een behoorlijk vervelend effect kunnen hebben. Dat duidt naar mijn mening op hulpvaardigheid en groot respect voor de DIY community.

Als de oren en een meting op tig manieren aantonen dat een concept niet klopt, dan mag dat toch best ter discussie gesteld worden? Zeker indien je zelf in een reactie eerder een sceptische knipoog geeft? Mijn mening beschreef verbazing, en had niet tot doel om respectloos uit te halen.

Tot slot, ik word er soms een beetje moe van dat metingen en observaties zonder inhoudelijke onderbouwing aan de kant gezet worden, omdat ze niet stroken met een bepaalde status quo. Als er iets fout is aan de metingen of conclusies, dan hoor ik dat graag. Maar dan wel graag inhoudelijk onderbouwd, ipv wild giswerk.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

#58
Quote from: Marc Heijligers on February 23, 2008, 00:07:19

QuoteOf een foute redenering achter het idee van een brace achter een magneet van een unit?

Misschien dit eerst maar eens bevestigen d.m.v. een meting aan de behuizing van een Eidolon of Opus 'ceramique'.
Plus dat er soms wordt toegepast vanuit een geef/neem situatie.... "het compromis", een kleine piek of dip accepteren t.o.v. het verkrijgen van bijv: minimale ringing, een betere start/stop tijd, een meer accuraat pistonische exursie of een lagere totaal vervorming.

QuoteHet was niet mijn intentie om respectloos te zijn. Ik steek tijd en energie in het delen van een aantal ervaringen die in de literatuur of op het web niet/amper/moeilijk te vinden zijn. Ik probeer mensen te waarschuwen dat braces een behoorlijk vervelend effect kunnen hebben. Dat duidt naar mijn mening op hulpvaardigheid en groot respect voor de DIY community.

Iets waar je alle credit al voor krijgt Marc, en mijn inziens niet door naar andere uit te halen.   

QuoteAls de oren en een meting op tig manieren aantonen dat een concept niet klopt, dan mag dat toch best ter discussie gesteld worden?

Zeker!! Maar zit de culprit in het concept ; welke in dit geval al 2 decennia zijn plek heeft binnen Avalon luidsprekers;, of de manier hoe jij dit toegepast hebt?

QuoteZeker indien je zelf in een reactie eerder een sceptische knipoog geeft?

Ook ik heb een hobby Marc, gekoppeld aan een over tijd (>25jaar) verkregen referentiekader.

QuoteMijn mening beschreef verbazing, en had niet tot doel om respectloos uit te halen.

Een verbazing, meettechnisch verkregen vanuit jouw ontwerp, Marc.


QuoteTot slot, ik word er soms een beetje moe van dat metingen en observaties zonder inhoudelijke onderbouwing aan de kant gezet worden, omdat ze niet stroken met een bepaalde status quo.

Deze 'status quo' heeft anders wel als voorbeeld gediend, en is daarnaast "grotendeels" verantwoordelijk geweest als inspiratiebron voor jouw Milestones.

QuoteAls er iets fout is aan de metingen of conclusies, dan hoor ik dat graag. Maar dan wel graag inhoudelijk onderbouwd, ipv wild giswerk.

Je bent precies en perfectionistisch Marc, maar dat neemt niet weg dat het na ca 20 jaar cultiveren van een product van mij ook veel credit krijgt. ::)

Marc ik kan hier kort over zijn....ik heb een ruime periode met een Opus ceremique "diamond"
mijn apparatuur en muziek gedeeld, en iets vertelt mij, dat wanneer ik jouw Milestones plaats, ik 'niet' als fakir boven mijn zetel ga zweven.....of met andere bewoording.....van mijn stoel donder.... "Excuse my French" :-X

Anton. 

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Smitsmans2

#59
Onze zinzuigen zijn complexer dan een frequentie of fase meetcurve kan weergeven. Daar ben ik van overtuigd. De subjectieve klank van een luidspreker is zelfs duidelijk afhankelijk van onze stemming, wat volgens mij niet meer betekent dan dat sommige stemmingen minder gevoelig zijn voor afwijkingen van absolute natuurlijkheid...

En ook dat is weer heel persoonlijk.

TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.

RennieB

Wow, heren.

Ik heb de afgelopen jaren in de blog 'o' sphere rondgehangen en was net zo verrukt dat het er hier een stuk vriendelijker aan toe gaat.
Laten we dat zo houden?

Ook ben ik van mening dat alle opmerkingen gemaakt kunnen worden en dient een ieder de eer te krijgen die hij verdient en geen directe en persoonlijke aanvallen op de man.

verder denk ik wel dat er een degelijk punt zit in Marc zijn redenatie, resonantie is toch wat je niet wilt?

Wanneer een brace wellicht een betere zuigerfunctie geeft maar vervolgens allerlei rotzooi toevoegt moet je dat niet willen denk ik....

Een c-kadet voorzien van een DTM spoiler is theoretisch leuk als je met 100 km/h een haakse bocht wilt nemen maar voor de rest verslechterd je luchtweerstand, verbruik en lawaai. Ergo, geen spoiler...




Marc Heijligers

#61
De argumentatie dat de metingen alleen binnen de context van het eigen ontwerp bezien kunnen worden, zijn van de orde dat het begrip zwaartekracht nog niet kan worden bewezen als je niet voor alle objecten in de wereld hebt aangetoond dat ze naar beneden vallen. Ik heb de nodige double checks en andere metingen gedaan (bijv. zonder braces de units met de hand ondersteunend in de kast aangedrukt, allerlei andere contact materialen, brace een andere vorm en aanhechting gegeven etc.), en de conclusies zijn eenduidig. Als Avalon daar een uitzondering op is, zie ik dat graag onderbouwd met feitenmateriaal. Die claim ligt bij jou, dus dan draag jij de onderbouwing maar aan, de verantwoording voor jouw claims ligt niet bij mij. Afijn, ik laat het daar maar bij, mensen zijn volwassen genoeg om zelf te concluderen wat e.e.a. betekent.

Voor watbetreft de toon van de discussie kijk ik enigzins ontstemd naar sommige (delen van) reakties.

Ik proef dat Anton vind dat ik zijn ervaring ter discussie stel (niet mijn intentie), en vervolgens wordt expliciet mijn integriteit of opgebouwde credits sterk ter discussie gesteld. Ik vind dat onnodig, en op basis van de bij jouw bekende informatie over mij heb je naar mijn idee voor je beurt gesproken.

Smithman geeft aan dat ik me met name beweeg in het kamp van techneuten ("De interpretatie vereist echter meer dan wetenschappelijke benadering om tot opmerkelijke resultaten te komen" ??? ), en het aspect gevoelsmatig ontwerpen daarmee onderschat (integendeel...). Ook hier gaat het over mij i.p.v. over braces.

Heren, ik stel niemand zijn methode van werken, kunde of integriteit ter discussie. Ik heb groot respect voor Avalon, Tony Gee, Erik van Voorst, etc. etc., maar dat hoeft niet te betekenen dat ik ze in 100% van hun keuzes volg, of dat je met wat uitzoek werk tot nieuwe inzichten kan komen. Dit is een fantastisch platform om van elkaar te leren, en dat je daar verschillende inzichten of startpunten hebt, maakt het respect er niets minder door. Een stuk begrip, nieuwsgierigheid, en een gezonde dosis scepsis is prima, maar dit wordt op de man afgespeeld, en dat vind ik niet correct. Ik ben lid van dit forum om over speakers te discussieren, en niet om te laten zien wie hier nu het sterkste audio-ego heeft.

M.a.w., is er nog behoefte aan een inhoudelijke discussie over braces, of kan ik beter mijn tijd elders besteden?
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

dre73

QuoteM.a.w., is er nog behoefte aan een inhoudelijke discussie over braces, of kan ik beter mijn tijd elders besteden?

jij bent de enige die niet kwakkeloos aanneemt dat het `zo`gebouwd moet worden en daardoor waarschijnlijk ook op sommige punten verder zal komen al andere die weer eens liever naar de massa luisteren.
koppeling aan de kast wordt in mijn ogen alleen goed gedaan door de unit te spannen met schroefdraad,er tegenaan klemmen werkt in mijn ogen ook niet goed(en jouw metingen wijzen dat duidelijk aan.)
dus ja,er is behoefte aan discussie ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

terveenster

QuoteM.a.w., is er nog behoefte aan een inhoudelijke discussie over braces, of kan ik beter mijn tijd elders besteden?

Er is zeker behoefte aan, maar je moet het wat anders brengen. Je vergeet het gevoelsmatige aspect.

QuoteDat beetje extra wat nodig is, zou je kunnen vatten onder de term "kunst".
:-X

Zie je Marc, je geeft al je informatie prijs. Iedereen kan precies zien wat je gedaan hebt en waarom je het gedaan hebt. Dat is toch gen kunst?

Neil Patel houdt tenminste zijn kaken stijf op elkaar als het gaat om ontwerptechnische beslissingen. Je kunt een eigen interpretatie maken van zijn ontwerpen. Dat is kunst.

Eric laat het filter ontwerpen door een professional en hij mag het om die reden niet publiceren. Is er dan niet juist sprake van 'geen kunst'? ???

Tony heeft jaren gestoeid met seriesfilters. Een uF-je erbij/eraf, 0.1mH-tje erbij/eraf en weer luisteren. Tijdrovende klus! En met zijn Statement(humble, dat wel) grijpt hij terug op parallelfilters. Waar de software van Visaton al niet goed voor is.


Tegeltjes met onderstaande spreuk kunnen bij mij besteld worden. Opbrengsten gaan naar het http://www.prinsbernhardcultuurfonds.nl

QuoteDe interpretatie vereist echter meer dan wetenschappelijke benadering om tot opmerkelijke resultaten te komen.

Marc Heijligers

Quote from: terveenster on February 24, 2008, 13:27:35
Er is zeker behoefte aan, maar je moet het wat anders brengen. Je vergeet het gevoelsmatige aspect

Ahaaaaah, ik snap het. Een magneet met bijv. hout, vilt of flexibel rubber ondersteunen is inderdaad erg saai en pragmatisch. Dat heeft een gevoelsmatig en persoonlijk tintje nodig.

OK, bij deze dan een alternatieve manier van magneetondersteuning, met een van mijn favouriete maatjes! :-* En warempel, klinkt stukken warmer. Alleen de Cure klinkt nu wel heel jankend :'( Iemand een idee waarom?

Marc ;D

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Martijn M

 8)
Aahhh... wat een schattig beertje zeg! Gevoelsmatig is dit al een stuk beter! Je leert het nog wel :P.
Dutch & Dutch

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Gydotron

De beer is los
De huid van de beer niet verkopen voordat hij geschoten is
Een beer van een vent
Wat een ongelikte beer
Zo sterk als een beer
Berehonger hebben
Beresterk zijn
Beretrots zijn





Jan Deckers

Of om het bij muziek te houden:

"Ik zag 2 beren broodjes smeren, oh het was een wonder"

Of

"Berenbotje ging uit varen...."

"Beer waar ben je, beer kom hier, sla je pootjes om me heen" (Herman van Veen)

Deze teksten zijn ook te bestellen op tegel en de opbrengst zal ook naar het prinsbernhardcultuurfonds gaan. Er wordt al te veel bezuinigd door Balk. 1 t/m 4.2 op kunst en cultuur. Prima initiatief die tegels, TerVeenster ;)

;D

ruud2

#69
Marc,

waarom nu weer een beer?? er zijn nog zoveel anderen
pure beercriminatie!
namens de kippen en konijnen actiegroep ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

en als forumwaakhond:  nu verder met het topic  >:(
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Smitsmans2

Wilde niet persoonlijk worden. Post modified. ;)
TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.