Een creatieve Avaclone

Started by RennieB, February 6, 2008, 11:39:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RennieB

Dit moet ik even kwijt!!

Wat een geweldig forum is dit!

In een tijdsgewricht van volksgerichten en hetzes is het een verademing te zien dat er nog mensen zijn met een passie, en bereid zijn deze ook nog eens te delen! Alles is tegenwoordig maar ratio, waar is de romantiek? Waar zie je nog dat mensen zonder eigenbelang hun kennis ter dienst stellen aan andere liefhebbers? Bedankt!!! (zon en Wiekse Witte maakt emotioneel zie ik...)  ;)

Fokke
FFF
Keyser
Erik
Tony Gee
Marc

en iedereen die nog als inspiratie gaat dienen! (Een hoop om te lezen hoor....)  TOP!!

Nu de speakers.

Door een kleine tegenslag wordt het wéér anders, maar wel in één keer goed!

De franchise waar ik als zelfstandige deel van uit maak(te) heeft in al hun oneindige wijsheid besloten een aantal activiteiten te schrappen waaronder dus ondergetekende. Dit levert twee opties op: of tegen beter weten in doorgaan en de vennoot uitkopen of liquideren. Optie 1 betekent flink investeren of optie 2, een klein beetje verlies pakken en iets anders gaan doen. Dit heeft natuurlijk effect op het project. Een stuk zekerheid helpt bij de grote aankopen...  :(

Nu ik heb gezien hoe het kan wil ik geen shortcuts nemen en de speaker bouwen die ik voor ogen heb... De eeuwige discussie over geluk, het streven naar of het behalen van datgene waarvan je dacht dat het geluk zou brengen, wat is meer waard, speelt natuurlijk ook een rol. Dus al duurt het drie jaar, drie jaar lang de romantiek van in eenzaamheid aan je éigen creatie werken! Heerlijk!

De opzet wordt dus als volgt:

Kast: Soup/Avalon Opus
Materiaal: Multiplex, MDF, Ebben op de faseten, dakgootlood in de kast(dank Erik!)
Units: T&P C2 12 6, T&P C2 79 6, Eton 10'' woofer HEX
Filter: Tony Gee.  Mét Mundorf silvercaps etc.
Features: Mid-behuizing alla van Oostrum/Groen/van Voorst
Extern filter in een houten behuizing die volgestort zal worden met zand.
Zilver bekabeling alla Triode Dick.

De schuine zaagsnedes zullen grootendeels door de vakman gedaan worden en het afwerken en monteren zal ik zoveel mogelijk voor mijn rekening nemen. Hoewel de betreffende persoon steeds enthousiaster wordt en ook een setje overweegt (Visaton met de classic 200 unit en filter)... zal ik hem waarschijnlijk moeten afremmen zodat hij ze niet ineens klaar heeft, verassing!! Oeps...

Totale kosten raam ik op 2500/2750 euro. Dit zal ik waarschijnlijk ergens moeten herzien maar dat zien we wel...

Met de verkoop van mijn drie paar Missions en 2 Rel subs moet een groot gedeelte van het budget wel gedekt zijn. Ondertussen maar weer met Jamo's aan de slag die mij een muziekliefhebber hebben gemaakt.

Vandaag naar de bouwsuper en de eerste materealen halen... MDF en Multiplex.

Foto's volgen!



















BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Mijn aandacht heb je!!

Wordt een geweldig projekt. Ik heb zo'n idee, dat je in je professionele leven ook zo voortvarend bent, dus dat komt wel goed.  ;)

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

RennieB

Dank!

Zeg Fokke, had jij je soup al opstaan>>> ;)

dre73

de eton woofer is een 8 inch ;)
ik speel zelf ook met de 8/472 en ik denk dat je deze woofer eerst moet gaan beluisteren deze verschilt namelijk enorm met accuton driver.
ik vind de accuton krachtiger in het laag als de eton,maar de eton is vloeiender en heeft een mooiere druk opbouw.
de eton is geen driver die enorm veel druk geeft(daarom neem ik er nu 2 per kant ;D)
maar hoe dan ook ze zijn beide prachtig 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

RennieB

QuoteMateriaal: Multiplex, MDF, Ebben op de faseten, dakgootlood in de kast(dank Erik!)
Als het Ebben je keuze voor het uiterlijk van de facetten is, zou ik ;dit om terleurstelling te voorkomen; bijv: Wengé gebruiken.
Verder veel succes met de bouw.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

RennieB

Dank wederom voor de recties!

@ Dre 73:
Quote from: dre73 on February 15, 2008, 18:30:55
de eton woofer is een 8 inch ;)
ik speel zelf ook met de 8/472 en ik denk dat je deze woofer eerst moet gaan beluisteren deze verschilt namelijk enorm met accuton driver.
ik vind de accuton krachtiger in het laag als de eton,maar de eton is vloeiender en heeft een mooiere druk opbouw.
de eton is geen driver die enorm veel druk geeft(daarom neem ik er nu 2 per kant ;D)
maar hoe dan ook ze zijn beide prachtig 8)
Klopt 8 " sorry!

This 3-way driver and crossover combination will work fine in the same cabinet as mentioned above, only the port should be tuned higher at 28Hz and the woofer compartment should have as little dampingmaterial as possible.

The different configuration gives a more transparant and spatial image. Bass is not as strong as with the Thiel&Partner woofer, the midrange is delicate. Overall detail and clarity is amazing!
[/b]

Daar gaan we voor! Ik kan altijd nog een REL Q100E behouden. Deze levert thunder vanaf 20hz....   8)

Quote from: scrutinizer on February 15, 2008, 19:43:39
RennieB
Als het Ebben je keuze voor het uiterlijk van de facetten is, zou ik ;dit om terleurstelling te voorkomen; bijv: Wengé gebruiken.
Verder veel succes met de bouw.

Anton.

Dank Anton! Uiteindelijk liep ik vanochtend door een meubelzaak en zag ik de meest bizar mooie kleurcombinatie. Een redelijk licht bruine kleur met een soort van keramiek wit... Prachtig. En kan gewoon als normaal fineer verwerkt worden... Smullen! Two tone alla Bugatti Veyron...


RennieB

Ohw, Fokke, ga jij voor soup alla van Oostrum of gewone demping voor je mid behuizing? Zoals je speakers nu of zoals op de tekening?



Ik neig sterk naar het eerste... ;) Tips? De kast zal 20 cm breed worden dus zat er aan te denken om de uitsparingen van 1 cm MDF te maken en dan 10 unieke vormen die ik dan 4x namaak. U know... ;)

Een millimeter of 3 voor de verlijming aanhouden?





RennieB

#33
Thanx dre.

dre73

even een topic openen in de verkoop sectie ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fgroen

Hoi.

Quote from: RennieB on February 15, 2008, 17:58:52
Dank!

Zeg Fokke, had jij je soup al opstaan>>> ;)
Mijn soups staan inderdaad al op, maar staan momenteel alleen maar te stoven. Weinig aktiviteit op dit moment. Ben eerst met mijn HT bezig geweest. Ik denk, dat de SOUPS een mooi voorjaars/zomer projektje worden.

Ik zal daarover zeker berichten.

Quote from: RennieB on February 16, 2008, 13:40:28
Ohw, Fokke, ga jij voor soup alla van Oostrum of gewone demping voor je mid behuizing? Zoals je speakers nu of zoals op de tekening?



Ik neig sterk naar het eerste... ;) Tips? De kast zal 20 cm breed worden dus zat er aan te denken om de uitsparingen van 1 cm MDF te maken en dan 10 unieke vormen die ik dan 4x namaak. U know... ;)

Een millimeter of 3 voor de verlijming aanhouden?


Ik ben voor wat betreft de kasten een beetje lui geweest: ik heb voor relatief weinig een paar ruwbouw kasten op de kop kunnen tikken. Die zijn volgens Tony's specs gebouwd, dus met een "conventionele" middentoon behuizing.  ;D Dat ga ik ook niet aanpassen, dan kan ik namelijk net zo goed nieuwe kasten gaan bouwen...  :-X

Ik heb alle drivers al liggen. Als woofers ga ik de C2-220 gebruiken.

Wat betreft de "laminated panel" midrange behuizing: op die manier kun je niet verkeerd gaan. Ik heb de mijne net iets te groot gemaakt en die vervolgens op maat gefreesd. Kortom, ik ben meer van het lompe.  8) ;D

Op die manier paste het wel perfect.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: RennieB on February 16, 2008, 13:28:11
Dank Anton! Uiteindelijk liep ik vanochtend door een meubelzaak en zag ik de meest bizar mooie kleurcombinatie. Een redelijk licht bruine kleur met een soort van keramiek wit... Prachtig. En kan gewoon als normaal fineer verwerkt worden... Smullen! Two tone alla Bugatti Veyron...

Toch ook enige voorzichtigheid betrachten ivm de looks. ;)
Bij je two tone toepassing raak je het beeld van een mooie massieve kast onmiddelijk kwijt....
Een tip fineer hem eerst even af zonder de facetten.....dan zie je al een goed eindresultaat doordat de ondergrond anders kleurt..
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RennieB

Dag Fokke!

Had ik uiteindelijk gezien inderdaad. Je hebt de kasten zo goed als klaar gekocht. Jammer, konden we een beetje sparren! 

Die midbehuizing zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Diverse opties...

1. Zoals de Eidelons van jou (fokke)



2. Zoals Erik/Ruud2 (plaatje van ruud maar idee is het zelfde?)



3. Of met een siliconen rubber voor het maken van zelflossende flexibele mallen één mal maken en dan 2x gieten met zéér dicht en massief gietrubber? Een halve "voetbal" met bizarre uitstulpingen voor de defractie en exact 4 l zoals nodig voor de c2-79. Die hang ik dan onderste boven in de behuizing en giet deze vol... En klaar is't! En reproduceerbaar en exact van vorm... Ik voel een pattentje aankomen..    :)



Leuk... neig naar 3, kan ik vrij makkelijk veranderingen aanbrengen en experimenteren met de vormen... Is nog niet gedaan volgens mij? Wel blijven innoveren... ;)

@ Erik, dank voor de tip! Zat te denken om de fasetten dezelfde donkere kleur te geven als de zijwanden en boven/achterkant en dan het vlakke deel van de front-baffle een lichte! Ziet er in mijn aangepaste paint-plaatje erg mooi uit en door deze opzet zeer slank !!!

Eerst maar de midbehuizing maken met mdf, multi en berkentriplex, dan de zij panelen met lood >:D en dan de baffle...

Verder ook graag advies over het volgende:

De binnenmaten blijven gelijk maar de baffle wordt 7/8 cm dik en de zijwanden 4/5. Voor het gewicht en gelaagde opbouw maar ook om de speaker voor hoog en laag een aantal centimeters naar beneden te halen voor een mooiere (gulden snede ;) ) verhouding onderling...

Om dezelfde baffle step compensation te hebben kan ik dan de fasetten wat dieper en lager laten doorlopen voor de juiste verhouding....


Groeten RennieB






Interficior

How about een bol+inverted horn?
Take it or lease it

fgroen

interessant, die middentoon behuizing. Ik zie alleen niet, hoe je dat makkelijk kan variëren. (als de kast eenmaal dicht is, kom je er nauwelijks bij)

Interficior neemt de woorden al uit de mond: op ZBA (zelfbouwaudio.nl) is druk geëxperimenteerd met middentoon behuizingen (JeroenD, Asterduc). Mijn bedenking is alleen wel, dat je daardoor het gedrag van de units in de kast beïnvloedt, en daardoor ook het klankresultaat beïnvloedt. Oftewel, "het filter past niet meer bij de kast/units combinatie". Misschien pakt het goed uit, misschien net wat minder. Als je helemaal geen moeite in het filter wilt steken, is het misschien een beetje glad ijs.

Wat betreft het veranderen van de kastvorm: ik denk dat het belangrijk is, dat de vorm van de baffle hetzelfde blijft, inclusief de facetten. Als ze aan de onderkant wat verder doorlopen, zal dat geen verschil maken, als ze maar rond de tweeter en midrange (hoewel.. de woofer wordt niet zo heel laag gecrossed, dus misschien beter te zeggen rond de luidspreker units) een gelijke vorm blijven houden.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Foto is de bouw van mijn Mid...niet van Ruud...enfin  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RennieB

#41
Optie drie voor de mid behuizing valt af... Overleg met mijn zus, die nogal bedreven is in dit soort dingen (mallen, gieten etc.) ziet een aantal moeilijkheden waar ik niet aan gedacht heb. Daarnaast idd de opmerking dat het wel eens heelveel kan schelen met het origineel...

Optie 1/2 dus...

Heeft er iemand trouwens ervaring met een Quad 33 + 303 in combinatie met deze speakers? Kan de Cyrus heel goed inruilen op een setje Quads. Kan ik later nog een 2e 303 kopen en als monoblok gebruiken....



SMUL!!


ruud2

#42
Quote from: Erik van Voorst on February 18, 2008, 22:15:43
Foto is de bouw van mijn Mid...niet van Ruud...enfin  ;D

ja, klopt. maar zoek de zeven verschillen  ;)

Quote from: RennieB on February 19, 2008, 08:01:17


Heeft er iemand trouwens ervaring met een Quad 33 + 303 in combinatie met deze speakers? Kan de Cyrus heel goed inruilen op een setje Quads. Kan ik later nog een 2e 303 kopen en als monoblok gebruiken....



SMUL!!




inderdaad smullen, toch nog steeds mooi spul dat Quad.
ik heb ze icm. met IMF gehad, maar bij wat grotere volumes kwamen ze toch wel in ademnood. ze zijn vervangen door een Medevoort Ma 220
welke luchtig door bleef spelen waar de Quad's afhaakten.
De Medevoort is trouwens ook weer vervangen door ML.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

RennieB

Dank Ruud! Prachtig resultaat heb je neer gezet, een inspiratie voor velen! (i.i.g mij..)
Nu ik toch je aandacht te pakken heb.... Heb jij wellicht een CAD 3d van de Soup voor cnc frezen???

Die Quad heeft mijn pa ooit gehad en heeft hem ingeruild op een sansui... :-X
Spijt heeft ie gehad... En voor de 33-303 zijn allerlei upgrades te krijgen. Elna/Blackgate etc... Dan t.z.t als mono en later een derde voor actief!

@ Fokke. Hoe zie jij de bekisting voor het mid zoals jij die gemaakt hebt? Maakt dit veel ten opzichte van het origineel van Tony?
Wel doen of niet doen????






ruud2

Quote from: RennieB on February 19, 2008, 15:29:24
Nu ik toch je aandacht te pakken heb.... Heb jij wellicht een CAD 3d van de Soup voor cnc frezen???


helaas :'(, maar probeer het eens bij Tony..
zijn 2D tekening ziet er erg "CAD" uit , dus zal hij ook wel een 3D model hebben.
nb. er moet dan wel in programeertaal een freesprogramma worden gemaakt, voor de gewenste freesmachine. ;)

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: RennieB on February 19, 2008, 15:29:24
@ Fokke. Hoe zie jij de bekisting voor het mid zoals jij die gemaakt hebt? Maakt dit veel ten opzichte van het origineel van Tony?
Wel doen of niet doen????


Goede vraag. Ik ben gewoon een beetje berserk gegaan. Categorie "baadt het niet, schaadt het ook niet".  ;D

Ik kan wel zeggen, dat mijn mid erg mooi strak is.  ;)

Of het de ultieme middentoon behuizing is, kan ik niet met metingen of harde objectieve bewijzen staven. Ik heb natuurlijk sowieso een andere middentoner, die ik in een iets andere frequentieband toepas dan waarin de C2-79 wordt toegepast (loopt iets verder door naar beneden).

Ik kan wel zeggen, dat er in die middentonen de nodige energie zit, dus de stijfheid van de behuizing zal m.i. wel een verschil maken. In hoeverre de interne vorm de meest ideale is, weet ik niet. Voor het mid-hoog zal de onregelmatige vorm en het totale ontbreken aan parallelle wanden wel een voordeel hebben. Zoals gezegd, heb ik dat niet met metingen geverifieerd, maar ben ik voor de overkill-taktiek gegaan.  ;)

Heb je intussen al naar de ideëen van Asterduc en Jeroen Dezaire gekeken?

wat interessante links:
Jeroen's ultieme monitors

Ed's (Asterduc's) Concaves

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Even over je mid constructie...

Ik vind zelf de standaard ruimte al erg goed, geen vierkante vormen etc. Als dan ook nog eens de kast uti dik multiplex bouwt heb je al een bijzondere stijfheid.

Vergis je niet, mijn hdf/mdf kasten (wanden 42 en front 72 mm dik) wegen al snel 70 kilo per stuk.
multiplex zit je daar al snel over heen. Ga je dan aan de slag met die technieken om massieve delen te gebruiken komen daar nog behoorlijk wat kilo's bij  >:D

Mijn mening: Gewoon de standaard bouwtekening gebruiken. Alleen een bracing maken achter de units, zodat de magneet ondersteund wordt (klem zit). Alles bouwen van Multiplex en daarover een HDF laag van bij 12 mm. Loodbitumen binnenin (gewoon enkel ipv net als ik dubbel  :P) Vind ik een beetje zinloos. Verder niet te veel dempingsmaterialen gebruiken.

RennieB

Goede vraag. Ik ben gewoon een beetje berserk gegaan. Categorie "baadt het niet, schaadt het ook niet". 

Ik kan wel zeggen, dat mijn mid erg mooi strak is. 

Of het de ultieme middentoon behuizing is, kan ik niet met metingen of harde objectieve bewijzen staven. Ik heb natuurlijk sowieso een andere middentoner, die ik in een iets andere frequentieband toepas dan waarin de C2-79 wordt toegepast (loopt iets verder door naar beneden)


Dat zal ook met je Digidoosje te maken hebben.... ;) Ik zal toch passief moeten voorlopig en dan is het toch zaak denk ik om niet te gek veel af te wijken. Gewoon de richtlijn volgen.

Verder wel erg leuke linkjes! Er is dus een hoop te exprimenteren in de toekomst...


Quote from: FFF on February 20, 2008, 13:39:02
Even over je mid constructie...

Ik vind zelf de standaard ruimte al erg goed, geen vierkante vormen etc. Als dan ook nog eens de kast uti dik multiplex bouwt heb je al een bijzondere stijfheid.

Mijn mening: Gewoon de standaard bouwtekening gebruiken. Alleen een bracing maken achter de units, zodat de magneet ondersteund wordt (klem zit). Alles bouwen van Multiplex en daarover een HDF laag van bij 12 mm. Loodbitumen binnenin (gewoon enkel ipv net als ik dubbel  :P) Vind ik een beetje zinloos. Verder niet te veel dempingsmaterialen gebruiken.

Thanx FFF!!! Ga ik doen... Eerst maar een set bouwen op safe en dan later experimenteren!

RennieB

Marc Heijligers

Quote from: FFF on February 20, 2008, 13:39:02Alleen een bracing maken achter de units, zodat de magneet ondersteund wordt (klem zit).

Ik heb daar slechte ervaringen mee. Daarmee zet je de boel onder spanning, en krijg je dat de trilling van je unit en de grill daarvoor overgebracht wordt op de kast. Toen ik de magneet ondersteuning had weg gehaald, verdween er een behoorlijk penetrante resonantie die op 420Hz zat.

Denk aan een metalen stemvork. Als je die aanslaat, en in de lucht houdt, dan hoor je niet veel. Als je deze tegen  een houten tafel houdt, dan krijg je flink wat geluid te horen. Hoe steviger je de koppeling tussen stemvork aan houten tafel maakt, des te meer geluid.

Ik zou de unit met een rubberen ring ertussen gewoon tegen de baffle monteren, en niet eens al te stevig aandraaien.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.