Een creatieve Avaclone

Started by RennieB, February 6, 2008, 11:39:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RennieB

Naar aanleiding van de briljant mooie Avaclone's van F.Groen, de volgende vragen:

Nu ben ik zover dat ik met mijn beperkte kennis en kunde een set wil gaan bouwen naar voorbeeld van Fokke.
Houtbewerking is mij niet vreemd dus dat is het bezwaar niet.

Voornamelijk de kosten voor die mooie accuton units gaat mij veelste ver en zal ik moeten roeien met de riemen die ik al heb...

Nu is het zo dat ik al jaren met grote tevredenheid speel met een Mission Cyrus One en Mission 781  bookshelf, 2 weg bas-reflex met Audax keraform mid/laag en audax softdome tweeters,geholpen in het laag door een Rel Q100E sub. (30 cm doorsnee)

Na een behoorlijke hoeveelheid meten en denken kom ik op het volgende uit;

Een Avaclone met als laag twee gestripte RelQ100E's met amp et al, en de Mission hoog en mid-units als, uiteraard, hoog en mid.

Nu heb ik ze al in deze opstelling staan (Rel en daarop de Mission en ben extreem verrast door de enorme
muur van geluid.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met het gebruiken van een sub-woofer in een semi-actief systeem,
en kan ik, als ik de exacte kast-maten gebruik van de Missions en de Rel (50 liter) een Avaclone bouwen met de muzikale kwaliteit van de
set zoals ik hem nu heb? (of veel beter hopen we natuurlijk.....)

Het grote voordeel hiervan, in mijn ogen, is dus dat je de twee Q100E's niet apart hoeft te filteren en voor het mid-hoog het mission filter kan gebruiken. Wellicht alles onder de 120hz er uit filteren vóór het mission filter....

Kan dit en heeft iemand hier ervaring mee? Graag zou ik goede tips ontvangen..... ;p

Alvast bedankt en sweet dreams!

RennieB

Martijn M

Dit plan zou ik je willen afraden.
De Mission speakers hebben een filter dat speciaal geschikt is voor deze baffle-afmetingen. Met name de bafflestepcompensatie is een belangrijk element dat niet meer klopt bij significant andere baffle-afmetingen.
Het combineren van een setje subwoofers met een stel monitoren vind ik persoonlijk een hele goede optie. Het grootste voordeel is dat je het laag kunt afregelen op je akoestiek. Met een kantenklaar 3-weg systeem zit je met een gegeven basafstemming en dat kan soms te veel maar ook te weinig zijn.
Het laag van de monitoren affilteren is een goed plan, omdat je zo de belastbaarheid van het systeem verhoogt en de vervorming in het mid omlaag brengt. Het mooist is het als je dit aktief kunt doen. Met de REL kun je alleen de laagdoorlaat voor de sub zelf regelen.
Klankmatig ga je met een dergelijk avaclone project waarschijnlijk weinig tot niets winnen. De zaak wordt anders als je in compleet nieuwe drivers en een om maat gemaakt filter investeert. De fabrieksspullen die je nu hebt zijn in deze staat meer waard dan als je de boel compleet verbouwt. Als je een dergelijk project wilt starten, zou ik de subs en monitoren verkopen.
Vooral voor het ontwikkelen van een filter is echter op zijn minst meetapparatuur en software (freeware) nodig. Hoe veel tijd en energie wil je er in steken?
Zelfbouw loont. Je kunt topkwaliteit neer zetten voor een fractie van de winkelprijs. Er gaat echter een hoop tijd in zitten en vooral als je bij nul moet beginnen, zal het een flink leerproces zijn. Maar wel een heel leuk proces!
Dutch & Dutch

RennieB

Dank heer Keyser,

Belangrijke input voor een leek....

Het gegeven is heel simpel, ik heb beduidend meer tijd dan middelen....   :-\
Anders was ik allang bij Sp&Co binnengewandeld en had ik de hele set direct aangeschaft...

Ik zie het dan ook een beetje als opmaat voor meer. Zodra de middelen het toelaten zou ik de units kunnen vervangen door een eigen filter en de Thiel&partner unit's... Een uitwisselbaar systeem met mogelijkheden tot groei. En als het niets is breng ik de missions en de Rel's terug in oude staat en kan ik ze dan verkopen.

Het probleem is dat de Missions mij nieuw 1500e gekost hebben en de subs nog een keer
2500e.... Als ik ze verkoop denkt iedere nitwit dat het de moderne Chinese Missions zijn... Meer dan 350 leveren ze dan niet op... (heb namelijk over een extra set 781, een set 782 zuil en een 78c center... Maar een redelijke prijs krijg ik er niet voor... Terwijl ze allemaal ge-upgrade zijn met nieuwe keraform units....  :-X :-\ ???) (set M781, M782, M78c, 1300 EURO!!! Alleen de 781 was al 1500euro nieuw......)

Als ik dan de geluidskwaliteit kan behouden en er een veel mooier ogende speakerset voor terug heb is dat voor
mij al veel winst... De kamer staat nu zowat vol met de fronts en dubbele sub.... De waf factor wordt een issue...
De foto's van de Avaclone's kunnen het vrouwtje meer tevreden stellen... (hoor je mij ooit over die bizare olifantjes spaar-hobby?!?)

Daarom zie ik het als een leuk experiment en kan op de manier flink stoeien...

Als ik trouwens de Missions op de kop zet, met de tweeter boven hebben ze nagenoeg dezelde vorm als de baffle van de Avaclone's...
Als ik dan de kasten deze exacte vorm laat behouden dan mag dit niet zo'n bezwaar zijn toch?

RennieB



Martijn M

#3
'heer' Keyser nog wel! Toe maar weer :P!

Je hoeft niet persé de Accuton drivers te nemen. Accuton drivers zijn mij te duur voor wat je er voor krijgt, al zou ik voor een cost-no-object-systeem zeker tussen hun producten neuzen. Voor in totaal ongeveer €250 zijn uitstekende midwoofers en tweeters te koop.
Het probleem van de bafflestepcompensatie dat ik noemde, is dat de eventuele avaclonekast eigenlijk niet of nauwelijks breder mag worden dan de huidige monitor, omdat je anders kleuring in het mid krijgt door de fout afgestemde BSC. Het is mogelijk dat e.e.a. met een paar kleine aanpassingen aan het filter goed te krijgen is, maar waarschijnlijk moet er een compleet redesign plaatsvinden.

Moet het persé een avaclone design worden? Dan zou je eigenlijk op zoek moeten gaan naar een ontwerp van een monitor van 25 à 30 cm breed. Ik ben bang dat er daar niet veel van zijn. Als je niet persé vast zit aan een avaclone model zou je een mooie monitor als vloerstaander kunnen bouwen waarbij je dezelfde kastinhoud, baffle-breedte en relatieve posities van de units op het baffle aanhoudt. Vervolgens kun je de subwoofer in het onderste partiment inbouwen met eventueel de woofer aan de zijkant. Zo zijn hele mooie, slanke speakers te bouwen.
Al met al moet je voor een relatief bescheiden prijs topspeakers kunnen bouwen die qua klankkwaliteit heel dicht in de buurt van dure Avalons en Avaclones komen komen!

Kijk voor meer ideeën op:

http://www.humblehomemadehifi.com/
http://home.wanadoo.nl/dezaire/Dutch.htm
http://zaphaudio.com/
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
http://www.rjbaudio.com/

Dutch & Dutch

RennieB

Wederom erg bedankt Keyser.

Vooral de linkjes zijn erg waardevol!

De Soups en Milestones waren mij al opgevallen inderdaad.
Mijn voornemen was dan ook om in grote lijnen de bas-behuizing te volgen van de Milestones/Soups
en de fantastisch mooie middenbehuizing van Fokke. (prachtige noeste arbeid)

Ik denk aan de hand van uw reactie toch de overweging maak het 2e setje Missions aan te bieden en
een goede Visaton combi samen te stellen. Maar dan zit ik met mijn grootste vrees, het filter, daar snap ik niets van en dat gaat zonder apparatuur ook niets worden...

Lastig...

Daarbij is het zo dat voor mij een installatie niet hét doel is maar alleen een middel. 70% van wat ik luister bestaat uit opnames tussen 1930 en 1970... Dan is een iets gekleurde weergave wel prettig imho...

Dan toch een laatste poging...

Bij de Missions zit de mid/laag vast op de behuizing en zit de tweeter in een plastic baffle, die ik een tijd terug al volgestopt heb met demping, en zweeft eigenlijk  "los"van de behuizing.

Als ik nu de vorm van de Mission baffle frees in de baffle van de clone's en de plastic behuizing  daar in plaats...

Ga maar eens een tijdje piekeren en snel de overige apparatuur verkopen....

PS het bouwen zal ook een soort van therapeutische waarde hebben om even alle toestanden in mijn branche wat te vergeten..... :-\










fgroen

Vanochtend mijn argumenten per PM gemaild. Komen een beetje overeen met die van Keyser.

Ik had Visaton (TIW300, AL130 of TI100, KE25CS) gesuggereerd. Daarmee heb je met een stuk minder middelen een mooie speakerset bij elkaar.

Met een anders vormige kast moet je zoals reeds aangegeven met het filter aan de slag. Tevens denk ik, dat de kleuring van de kast ook anders zal zijn, wat ook zijn weerslag heeft op het filter.

In mijn PM had ik de Q100E door de war gehaald met een Q100. De Q100E heeft een 12" driver, dus daarvan kun je een goed laag verwachten.

Het is even wat je wilt.. Als het je alleen om de looks te doen is, go for it. Aan de andere kant zou ik persoonlijk toch wel een stap verder willen gaan dan alleen maar een andere kast bouwen en daar dan een sub-satelliet combinatie in stoppen.

Ik ben zeer benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Oh, je had in de tussentijd zelf ook al weer gereageerd.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

RennieB

Dag Fokke,

Wat een eer! Had je mail net gelezen, bedankt!

Ik kan hem altijd nog integraal plaatsen want de mail was bijzonder waardevol!

Nu jouw en Keysers reacties bezinken bekruipt me het gevoel dat ik een
Porsche 911 wil voorzien van een 1300 kever-blok.....  ;)

Dan maar in een keer goed... Zoals ze nu staan bevalt me boven verwachting goed en
kan rustig de rest verkopen.

En dán........

PS Fokke, je gebruikt de Deqx als DAC en pré? Ga je dan die 21"  ??? sub ook vanuit dat toverdooje aanspelen? Wat een ding...





Martijn M

Ik kan me wel vinden in de driversuggesties van Fokke. De AL130 heeft mijn voorkeur boven de Ti100. De AL130 heeft een lagere vervorming en kost bovendien minder.
Je zou Boxsim van Visaton kunnen downloaden. Alle Visaton drivers staan daarin voorgeprogrammeerd en je kunt waarschijnlijk zonder metingen tóch tot een goed resultaat komen. Hierbij word je wel in je driverkeuze beperkt tot alleen Visaton. Visaton maakt echter prima spul.

DOWNLOAD te vinden op deze pagina
Dutch & Dutch

RennieB

Even afwezig geweest maar wel weer een stap verder 8)

Met alle aanwijzing en goede adviezen van Fokke en Keyser heb ik een idee hoe het moet worden:

Niet de mooie Avaclone's van Fokke maar de  "Soup's" van Tony Gee zullen als basis dienen met een allround Visaton bezetting. Mede door dat mooie stukje software, waarvoor dank Keyser.

Voor het laag:

TIW250XS

Vergt iets aanpassing van de kast door de bredere woofer maar dat valt te compenseren.

Mid:

TI100 Erg mooi!

Hoog:

KE25SC

En als Finish:



De plannen zijn al besproken met een gepensioneerd meubelmaker die erg veel zin heeft om het meest intensieve werk te doen. Uiteraard met een arsenaal aan mooie machines. Dat scheelt al de helft!

Het filter kan dan aan de hand van de software gemaakt worden en zal buiten de kast geplaatst worden. Zo kan ik door de jaren heen een beetje stoeien met verschillende afstellingen en tzt actief gaan filteren.

Ik zal hier updates plaatsen van de voortgang en bouw.

Hartelijk dank voor de waardevolle informatie Fokke en Keyser en wanneer ze klaar zijn, van harte welkom!

Groeten RennieB



buizengek

veel succes gewenst
mvg
buizengek

RennieB

Dank je vriendelijk buizengek...

Toch nog een andere overweging....

Niet de TW 250 maar de TW 200 voor het laag, zodat de afmetingen van de
tekeningen aangehouden kunnen worden.

En dan een Q100E voor dat beetje extra laag....



Martijn M

Hallo Rennie,

Zoals ik al zei, zou ik voor de AL130 kiezen. Deze is beter en goedkoper dan de Ti.
Verder denk ik dat je met een 10" woofer beter af bent dan met een 8". Met een grote woofer komt alles net ff wat makkelijker uit de speaker.
Dutch & Dutch

fgroen

Cool!!

Gaaf om te zien dat je los gaat met een mooi projekt!!

Dit ga ik zeker volgen!!

Je uitnodiging ga ik zeker ter harte nemen. Kan ik tzt ook mijn DEQX wel eens meenemen (voor het betere speelwerk).

Wat betreft unit keuze: ik zou zelf ook eerder voor een 10" unit gaan, hoewel de 8" ook prima kan presteren. Hangt ook een beetje af van het formaat kasten die je uiteindelijk in je interieur moet integreren. In feite is het een beetje de keus tussen "formaatje Opus" en "formaatje Eidolon".  ;)


Quote from: RennieB on February  6, 2008, 14:54:07

PS Fokke, je gebruikt de Deqx als DAC en pré? Ga je dan die 21"  ??? sub ook vanuit dat toverdooje aanspelen? Wat een ding...


Ik gebruik de DEQX als voorversterker, crossover, equaliser, roomcorrection en DAC.

Vanuit mijn CD loopwerk ga ik digitaal bij de DEQX naar binnen, daar wordt dan in het digitale domein het crossover (en time alignment), unit linearisatie en room correction uitgerekend. Vervolgens worden de 6 signalen (stereo laag, mid en hoog) D/A geconverteerd en via een 6-kanaals analoge volumeregeling naar buiten gestuurd. Kortom, inderdaad best wel een toverdoos.  ;)  Voor meer info is er de site van DEQX

In principe is er geen ruimte meer voor een subwoofer, alle kanalen van de DEQX zijn al bezet. Ik zal dus een apart bass management systeempje moeten bouwen voor de sub, en dat kan dan vervolgens wel weer in de room correction worden meegenomen. Maar goed, dat is nog allemaal toekomst muziek.  ;)

Ik heb eerst ook nog een paar SOUPs / milestones op stapel staan....  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

RennieB

Kijk, dat is nou gepast enthousiasme!

Lijkt me leuk! De Deqx is ook de reden dat ik via dit forum op die speakers kwam. Googlen op Dexq...

Daarom heb ik ook de tweede sub gekocht, met het idee om de satellieten bi-amped aan te sturen
en dan de subs in de hoeken te voorzien. (plaatje kan ik even niet vinden, zoek ik op)

Schijnt namelijk erg goed te zijn omdat je de phase en time precies goed kan aansturen, ofzo...

Alleen de prijs rechtvaardigd wel betere speakers dan de oude beestjes die ik heb.

Maar die worden tóch nog weer anders.
Contact gehad met de man achter Hifi voice en die gaf aan dat het wel erg bewerkelijk is allemaal, zelf met het filter aan
de slag voor de Visaton bezetting. Tijd die ik met wat meer ervaring wil spenderen maar ga voorlopig maar even voor safe.

Daarom:

The tweeter:

Thiel & Partner C2-12/6


The mid-woofer:

Thiel & Partner C2-79/6


The woofer:

The Eton 8-472/32 LH is a 8" HEXACONE-woofer with longthrow technology and a heatpipe.

Dan kan namelijkhet filter:



vrij simpel nagemaakt worden.

Iemand enig idee wat acceptabele onderdelen kosten voor dit ontwerp?

Betekent meer investeren maar vooral meer lol!

RennieB



fgroen

Yehaaa!!!!

Hoe bedoel je voortvarend van start??   :o

Gaat mooi worden.

Wat betreft kosten voor het filter kun je als eerste indicatie de suggesties van Tony ter hand nemen. Dan ben je behoorlijk prijzig uit, er zitten een paar silver/gold caps van Mundorf in.

Het is natuurlijk wel een beetje kokkerellen met die caps, en dit is Soup a la Tony. Je kunt natuurlijk ook eerst alleen Audyn Cap+ erin zetten, en dan later gaan varieren. Kun je aan de hand van de prijslijst van Speaker en Co wel het rekensommetje maken.

Aan die Tritec spoelen zou ik niet teveel morrelen. Marc heeft met zijn Milestones projekt allerlei spoelen doorgemeten, en hij had nogal significante verschillen gevonden. Tritec gedraagt zich echt heel anders dan een foliebandspoel. Het filter is ontworpen met Tritecs, dus als je daar folieband spoelen of uit gewoon draad gewikkelde spoelen in zet, dan verander je de overdrachtsfunctie van het filter.

Ik vind het in ieder geval een stoere stap om dit projekt op deze manier bij de horens te vatten.

Chapeau!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

terveenster

Een hele interessante optie zou ook een Indra-kloon kunnen zijn.

Twee maal Eton 7-375/32 HEX per kant. Je hebt dan meer oppervlakte, minder vervorming en meer dB.

Als het goed genoeg is voor Neil Patel?

Succes!

fgroen

Dan kun je weel weer helemaal met het filter aan de bak.

Als je sowieso DEQX/aktief denkt te gaan, maakt het helemaal geen biet uit...  ;D

Behalve dan dat 2x7" (274 cm2) tegenover 1x8" (219 cm2) qua dynamiek nagenoeg lood om oud ijzer is.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Quote from: fgroen on February 11, 2008, 11:22:14

In principe is er geen ruimte meer voor een subwoofer, alle kanalen van de DEQX zijn al bezet. Ik zal dus een apart bass management systeempje moeten bouwen voor de sub, en dat kan dan vervolgens wel weer in de room correction worden meegenomen. Maar goed, dat is nog allemaal toekomst muziek.  ;)
Fokke, je kunt op de nu nog ongebruikte gebalanceerde laag-uitgangen een Behringer DCX 2496 (slechts € 269,- bij Feedback, vele instelmogelijkheden w.o. tijdvertraging en equilisatie) aansluiten die een subwooferversterker aanstuurt. Deze sub kan dan mono zijn. Je kunt dan met behoorlijke steile filterhelingen de sub aansturen en deze woofer meenemen in de meting met de DEQX.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

buizengek

sorry dat ik even inhaak op dit draadje maar het kan van nut zijn voor de bouwer n.l.heeft het een reden dat de "oortjes" van de c79 horizontaal of vertikaal staan?
mvg
buizengek

fgroen

Quote from: Rudo on February 12, 2008, 19:37:49
Fokke, je kunt op de nu nog ongebruikte gebalanceerde laag-uitgangen een Behringer DCX 2496 (slechts € 269,- bij Feedback, vele instelmogelijkheden w.o. tijdvertraging en equilisatie) aansluiten die een subwooferversterker aanstuurt. Deze sub kan dan mono zijn. Je kunt dan met behoorlijke steile filterhelingen de sub aansturen en deze woofer meenemen in de meting met de DEQX.

Aan iets dergelijks heb ik inderdaad zitten denken, in de Sitronik variant. Sitronik heeft ook bass management systeempjes.

Komen die extra gebalanceerde uitgangen toch nog mooi van pas.  ;)



Quote from: buizengek on February 12, 2008, 20:37:49
sorry dat ik even inhaak op dit draadje maar het kan van nut zijn voor de bouwer n.l.heeft het een reden dat de "oortjes" van de c79 horizontaal of vertikaal staan?
mvg
buizengek

Volgens mij maakt dat geen biet uit. Die oortjes zitten erin om bepaalde vervormingsprodukten die door de conus zouden worden geproduceerd te onderdrukken (vergelijk de C2-79 vervormingskarakteristieken maar eens met die van de C2-89).

Maar goed, zoals zo vaak: het beste is om het gewoon te proberen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

#20
Hardstikke mooi project...en wat een geschenk uit de hemel dat je hulp hebt van een meubelmaker...het is nl. niet de makkelijkste speaker om te bouwen... :P

Voor wat betreft de stand van de oortjes...maakt naar mijn bescheiden mening niet uit gezien er 
ook profi-bouwers zijn die hem horizontaal leggen...misschien heeft het meer te maken hoe de soldeerlipjes uitkomen aan de binnenzijde....dan het tordeer/uitzakking en afstralingsverhaal..
(zie ook bv. de eindeloze discussies liggende of staande woofer op diverse fora ;)

Blijf ik volgen... 8)

Tip ter ondersteuning...kijk maar eens een paar foto's terug naar de oortjes van de tweeten....foto 1 staand....foto 2 liggend  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Quote from: RennieB on February 11, 2008, 20:02:16
Vraag: wat kosten filters ongeveer?
Een prijs indicatie is 300 tot 500 euro voor goede filters. Afhankelijk van de gebruikte onderdelen.
Bij caps  & coils kan je relatief goedkoop folie soelen en mooie caps krijgen.

FFF

Quote from: FFF on February 13, 2008, 13:46:22
Een prijs indicatie is 300 tot 500 euro voor goede filters. Afhankelijk van de gebruikte onderdelen.
Bij caps  & coils kan je relatief goedkoop folie soelen en mooie caps krijgen.

Je zou Tony om advies kunnen vragen, ik heb zelf op het hoog mundorf silver/oil en duelund weerstand.
Mid heb ik clarity caps SA, op het laag clarity cap APW volgens mij... 

Verder de jantzen folie spoelen en op het laag de Super Q.

RennieB

QuoteHardstikke mooi project...en wat een geschenk uit de hemel dat je hulp hebt van een meubelmaker...het is nl. niet de makkelijkste speaker om te bouwen...

Dit is teveel eer!!

Dag Eric!! De King of DIY!! Ik heb gisteren alle 129 pagina's doorgelezen van de  bouw van je Sentinels. Wat een onvoorstelbaar mooie speakers!! En verdraagzame vrouw! (Doe haar een bos bloemen namens mij! Laat maar weten welke bloemist!)  ;)

Echt geweldig en zéér goed geslaagd! Twee jaar en een bom duiten later heb je wel een statement gemaakt van wat er mogelijk is!!

(hoewel ik die Neil Pattel foto misschien nét iéts té Peter Rrrr. vond... ;)

Een aantal van de dingen die je gedaan hebt ga ik waarschijnlijk ook toepassen zoals het lood verwerken tussen de twee baffel platen en in de kast aan de achterkant. Mag wat wegen...

En ook het draad, dus mensen, als er nog besteld moet worden, mailen naar de redactie ;p

De meubelmaker scheelt inderdaad enorm. Dit zijn geen xXx'en maar ook zeker geen beginner/vingeroefening-exemplaren dus beter goed uitbesteed dan zelf verknoeid...

De speakers inbouwen dat zal mij toch wel moeten lukken... :P

Leuk dat je mijn bescheiden pogingen zal volgen!

@ Fokke, ik ga inderdaad het filter van Tony Gee volgen met een aantal shortcuts.. Dan zit het rond de 300/400 euro per filter maar dan lever je niet té veel in op kwaliteit. Naar aanleiding van mail contact met Tony himself...

Quoteheeft het een reden dat de "oortjes" van de c79 horizontaal of vertikaal staan?

Zal er even mee spelen maar als ze horizontaal staan voelt het wat meer Fengshui...  8)

Dank FFF,

QuoteJe zou Tony om advies kunnen vragen, ik heb zelf op het hoog mundorf silver/oil en duelund weerstand.
Mid heb ik clarity caps SA, op het laag clarity cap APW volgens mij...

Verder de jantzen folie spoelen en op het laag de Super Q.

Ervaringen en details graag!!

Al met al wordt het project een veelvoud van wat ik er oorspronkelijk voor uit wou geven, maar een speaker zal langer bekleven dan een veel te dure wintersportvakantie!!

Keep u posted!











FFF

Quote from: RennieB on February 13, 2008, 20:37:35
Dank FFF,

Ervaringen en details graag!!

Al met al wordt het project een veelvoud van wat ik er oorspronkelijk voor uit wou geven, maar een speaker zal langer bekleven dan een veel te dure wintersportvakantie!!

Keep u posted!

Heel veel ervaringen kun je hier lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37965.0

Voor het project ben ik denk ik 3000 kwijt. (ondertussen misschien wel een stuk meer, zit aan mijn 3de intere bekabeling en 2de "dfinitieve" filter.

1 speaker speeld, erg goed geluid, en zou je zeker de soups aanraden. Ik heb zelf het model met de C89 en de C220, puur omdat ik die woofer beter vind.
Het filter is echter anders.

Ik durf het niet aan om je een advies te geven welke componeten op welke plaat te zetten om het beste geluid te hebben voor de beste prijs.
Daarom zou ik je aanraden om contact op te nemen met Tony, hij kan je vertellen wat je moet kopen. Ik heb behoorlijk bespaard om mijn filter hierdoor (misschien wel 400 ofzo). Je kan het trouwens zo gek maken als je wil, dit filter voor meer als 1000 euro bouwen is ook geen probleem.  >:D

Ik zou je zeker aanraden om alles vast te besluiten en goed na te dneken voordat je begint. Ik heb veel over de ontwerpen getwijfeld omdat iedereen een eigen mening heeft, ook iedereen adviseerd iets anders voor de demping en de afstemming van de speaker. Natuurlijk roept iedereen ook wat anders over de intere bekabeling.

Mijn advies: Kies wat en maak het, bezuinig niet, deze speakers verdienen echt de thiel units en een bijbehorende afwerking.

Als ik alles over zou moeten maken zou ik mijn speakers trouwens van multiplex maken, daar heb ik een beetje spijt van, ook al wegen ze nu al meer als 70 kilo aan hout, en totaal wellicht rond de 80.

Als je vragen hebt kun je mij uiteraard PM'en en ik ben vrij actief op het forum  ;) Ik ben echter ook maar een ervaringsdeskundige en geen ontwerper.