2 subs met SDX15

Started by tbusquet, February 4, 2008, 20:29:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tbusquet

Zoals ik her en der al heb laten vallen ben ik begonnen met de bouw van 2 gesloten subs op basis van de SDX15 van CSS.

De kasten hebben een inhoud van ongeveer 92 liter en zitten helemaal vol met fiberfill. Alle wanden zijn van 22mm MDF en ik heb een simpele bracing gemaakt, ook van 22mm. Alleen de baffle krijgt een extra 22mm plaat zodat de driver verzonken zit.

Vandaag zijn mijn SDX'en binnen gekomen uit Finland, ik woon 3 hoog in een oud huis met alleen trappen :( dat viel dus even flink tegen, 44kg de trap op!


Inmiddels speelt de eerste sub net, en ik kan maar 1 ding zeggen.. WOW...  :o

Afwerking moet uiteraard nog gebeuren..

Owja, nog 1 tip, laat NOOIT je MDF bij de Gamma zagen, sjonge jonge de platen verschilde onderling soms een dikke millimeter :( hopelijk schuur ik dat er nog wel uit.


Anyway, de foto's spreken hopelijk ook een beetje voor zich ;)









































Jeroen V

Oef, dat ziet er niet verkeerd uit!

FFF

Heel serieus  >:D

Succes op 3 hoog  >:D

Ging je ze aansturen met een PA amp?

Interficior

Uhm. De woofer zelf niet, maar de kast... Wat zijn de beweegredenen op een brace dwars op de wooferflow te zetten als dat ook vermeden kan worden? Waarom in 90 liter zo weinig bracing? Waarom dat gat in de laatste foto op de bracing in het verlengde van de woofer? En die barsten van de schroefgaten zijn ook om te huilen. Voor de rest (ik begreep dat hij nog wordt ingefreesd) een leuk apparaat. Wat voor versterker hang.. oh wacht, weet ik al. Komt er nog een linkwitz transform onder?
Take it or lease it

tbusquet

Quote from: Interficior on February  4, 2008, 20:43:49
Uhm. De woofer zelf niet, maar de kast... Wat zijn de beweegredenen op een brace dwars op de wooferflow te zetten als dat ook vermeden kan worden? Waarom in 90 liter zo weinig bracing? Waarom dat gat in de laatste foto op de bracing in het verlengde van de woofer? En die barsten van de schroefgaten zijn ook om te huilen. Voor de rest (ik begreep dat hij nog wordt ingefreesd) een leuk apparaat. Wat voor versterker hang.. oh wacht, weet ik al. Komt er nog een linkwitz transform onder?

Ik heb als uitgangspunt de gesloten ontwerpen genomen van CSS, daar zag het er zo uit. Idd was de uitsparing van de dwars bracing uiteindelijk niet nodig, maarja.. En die klote barsten, idd, ik heb alles voorgeboord en verzonken om in het midden van de aansluitende plaat uit te komen, helaas heeft het geen fuck uitgehaald, heb er ook de balen van, plamuren en schuren denk ik dan maar...

Ik draai idd met de amp die jij in gedachten hebt, de XLS602 van Crown, levert genoeg ;) heb er 2 stille ventilatoren en een potmeter ingezet, dus je hoort hem nu niet meer..
LT is niet nodig aangezien ik mijn Ultracurve ze helemaal plat heb laten filteren.

Maar het is een indrukwekkende unit, zelfs als ik voor mijn doen hard speel krijg je belachelijke druk levels en je hebt het gevoel dat de driver er absoluut geen moeite mee heeft. Ik heb nu zelfs het gevoel dat 1 sub eigenlijk stiekem wel meer dan genoeg is ;)

FFF

#5
Voel je ze er goed?

Ik zou wel iets willen voor film dat in je maag kan stampen. (en ook nogeens fatsoenlijk klinkt).

Ik zou de bracing idd ook anders doen.
Het eerste wat ik dacht is waarom er een gat zit ipv je de woofer ondersteund.
Wat meer bracing zou idd geen kwaad kunnen, en mijn voorkeur zou uit gaan naar multiplex.

tbusquet

Quote from: FFF on February  4, 2008, 20:59:03
Voel je ze er goed?

Ik zou wel iets willen voor film dat in je maag kan stampen. (en ook nogeens fatsoenlijk klinkt).

Ik zou de bracing idd ook anders doen.
Het eerste wat ik dacht is waarom er een gat zit ipv je de woofer ondersteund.
Wat meer bracing zou idd geen kwaad kunnen, en mijn voorkeur zou uit gaan naar multiplex.

Je mag wel eens komen luisteren hoor ;) Multiplex vind ik zo rot te bewerken..

Ik ben achteraf gezien ook niet heel erg tevreden met de kast, maar als ik hoor hoe het klinkt laat ik dat gevoel erg snel los.

Interficior

Mooi is dat hè, dat je kan horen dat de driver er geen moeite mee heeft. Dat brengt rust in je weergave. That's why ik voor een 21" ben gegaan.
Take it or lease it

FFF

Quote from: tbusquet on February  4, 2008, 21:01:36
Je mag wel eens komen luisteren hoor ;) Multiplex vind ik zo rot te bewerken..

Ik ben achteraf gezien ook niet heel erg tevreden met de kast, maar als ik hoor hoe het klinkt laat ik dat gevoel erg snel los.


Haha,

Amterdam is te ver uit de richting  >:D

Maar als ik ze voor een redelijk schappelijke prijs zou kunnen bemachtigen ga ik er misschien ook mee aan de slag.

tbusquet

#9
Quote from: Interficior on February  4, 2008, 21:04:49
Mooi is dat hè, dat je kan horen dat de driver er geen moeite mee heeft. Dat brengt rust in je weergave. That's why ik voor een 21" ben gegaan.

Ja, echt heel erg fijn en ik heb er nu pas 1 aangesloten. Mijn XLS10's kunnen ook een aardige dreun uit delen, maar daar moeten ze wel heel hard voor werken, klinkt minder "stevig". Bovendien vind ik het ook een heel fijn idee dat een driver veel kan hebben, dat je eigenlijk nooit op zijn limiet zult spelen.

Ik heb trouwens het gevoel dat na correctie er helemaal niet zoveel van de versterker gevraagd wordt, ik betwijfel of ik hem zelfs ook maar aan het clippen kan krijgen zonder last van mijn oren.

qinq

Mooi!

Je weet misschien wel dat ik ook bezig ben iets te ontwerpen voor een SDX15, en ik moet toegeven dat het verleidelijk is om voor gesloten te gaan. Maar omdat het toch echt alleen voor film is, wordt het denk ik voorlopig toch een +-200 liter basreflex ;)

tbusquet

Quote from: qinq on February  4, 2008, 22:03:24
Mooi!

Je weet misschien wel dat ik ook bezig ben iets te ontwerpen voor een SDX15, en ik moet toegeven dat het verleidelijk is om voor gesloten te gaan. Maar omdat het toch echt alleen voor film is, wordt het denk ik voorlopig toch een +-200 liter basreflex ;)


Ik was ook bang dat ik niet genoeg output en diepgang zou krijgen met gesloten... ik weet nu wel anders, het is ongelofelijk hoe makkelijk en moeiteloos deze driver in een gesloten systeem alles keurig neerzet wat je erin stopt.

Maurits

Wat zijn de afmetingen van het kastje? In verhouding met de woofer lijkt de behuizing lekker compact.  :P
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

TornadoGo

Quote from: Maurits on February  6, 2008, 07:40:06
Wat zijn de afmetingen van het kastje? In verhouding met de woofer lijkt de behuizing lekker compact.  :P

Dat wilde ik ook weten. De driver zal ongeveer 38cm zijn, het MDF is 22mm. Op basis van de foto's gok ik dat de kast 50x50x50 is.

Zijn er al nieuwe foto's?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

tbusquet

Quote from: TornadoGo on February  8, 2008, 08:16:00
Dat wilde ik ook weten. De driver zal ongeveer 38cm zijn, het MDF is 22mm. Op basis van de foto's gok ik dat de kast 50x50x50 is.

Zijn er al nieuwe foto's?

Dat klopt, buitenmaten zijn 49,4 en binnenmaten komen op 45x45x45.

Foto's komen eraan..

tbusquet

Nieuwe foto's toegevoegd ;)

Onne

#16
Mooie foto's  ;)

tbusquet


daxie

heb je het skai vastgelijmd/geniet?

Interficior

Uhhh? Waar zie jij Skai?
Take it or lease it

daxie


tbusquet

Quote from: daxie on February  8, 2008, 18:41:34
verkeerd topic :)

Jah, ik ben niet zo'n fan van skai ;) Niet dat interficior er geen prachtige dingen mee kan! :D

PM

Heb je de de kasten laten spuiten of zelf gespoten / geschilderd?
Groeten, Peter

mikeske

Mooie sub's man, ook een mooie set trouwens  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

tbusquet

Quote from: mikeske on March  7, 2008, 21:19:34
Mooie sub's man, ook een mooie set trouwens  ;)

Dank je, ben er ook wel blij mee :)