HS200 of Eindversterker??

Started by zfn, February 4, 2008, 13:27:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Quote from: zfn on February  6, 2008, 20:42:10
http://www.parasound.com/vintage/hca1500a.php

zoiets dus :)..

Dat is idd mooi, alleen vreemd dat hij geen verdubbeling van het vermogen heeft als de impedantie halveert. (daar kun je naar mijn mening ook een stukje stabiliteit uit afleiden.
Mijn versterker leverd bijv. 100 watt @ 8 ohm, 200 watt @ 4ohm, en 400 watt @ 2 ohm.

Godtoh

Quote from: FFF on February  6, 2008, 20:56:12
Dat is idd mooi, alleen vreemd dat hij geen verdubbeling van het vermogen heeft als de impedantie halveert. (daar kun je naar mijn mening ook een stukje stabiliteit uit afleiden.
Mijn versterker leverd bijv. 100 watt @ 8 ohm, 200 watt @ 4ohm, en 400 watt @ 2 ohm.
Is op stereo basis he.
Kijk eens naar wat hij mono en stereo doet.
Dan klopt het wel.
Ene is geen brug geloof ik als ik het zo snel lees.

Maja iedereen is vol van Hypex en ik val buiten de boot met mijn 500watt bash amp @4ohm...
Achjah ieder zijn ding ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

gvy

Quote from: Godtoh on February  6, 2008, 22:20:59

Maja iedereen is vol van Hypex en ik val buiten de boot met mijn 500watt bash amp @4ohm...
Achjah ieder zijn ding ;)

Godtoh, als je m'n eerste post in dit topic goed doorneemt, dan is die toch wel een heel stuk genuanceerder dan jouw laatste opmerking, niet  ;)

Geert

Godtoh

Quote from: gvy on February  6, 2008, 22:30:00
Godtoh, als je m'n eerste post in dit topic goed doorneemt, dan is die toch wel een heel stuk genuanceerder dan jouw laatste opmerking, niet  ;)

Geert

Ja ok ik moet me iets anders uitdrukken...
Bijna iedereen is vol van hypex  ;) ;D

Anders gezegd, als je zo de sub zelfbouwverhalen doorneemt... dan komt het woord hypex wel heel vaak naar voren.
Ik vind ze te duur voor wat ze bieden.
Misschien klinken ze 10 keer beter dan mijn ampje, ik vind ze alsnog te duur ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

PaulSQ

Quote from: zfn on February  6, 2008, 20:42:10
http://www.parasound.com/vintage/hca1500a.php

zoiets dus :)..

De hca1000 heeft last van een ernstig controleprobleem in het laag (mijn ervaring) ik raad 'em derhalve absoluut af als subwooferversterker... Ik weet niet of de 1500 dit veel beter doet?

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

zfn

Is de Kenwood M2A geschikt om als versterker voor de sub te dienen?

deze dus.  Waar moet ik wel en niet op letten bij het kopen van een eindversterker? Ik wil een goeie tweede hands kopen, maar ben niet zo bijzonder goed thuis welke al dan niet geschikt is om als eindversterker te dienen voor een sub.

Major_Ton

Ik heb 2 Kenwood Basic M2A versterkers (eentje voor mijn front speakers en eentje voor de subs) en JA, deze zijn erg geschikt om een sub mee aan te sturen. Ook omdat ze volume control hebben per kanaal. Het enige nadeel is dat je deze eindbakken niet kan bruggen. Maargoed, je hebt wel 2x 238 RMS @ 8 Ohm! Je kan er prima 4 keer een 8 Ohms woofer mee aansturen (2x 2 stuks). Zelf heb ik ook een jaar de Hypex DS 4.0 gehad. Prima sub-amp, maar mij bevalt de kenwood toch beter.

Maar LET OP!!! Een losse eindbak zal niet voor iedereen optimaal zijn. Je kan er niet mee bass-boosten en als je makkelijk wilt intergreren en 1 compleet ontwerp wilt maken, die bij muziek moet mee spelen, dan is een plate amp wel ultiem. Maar er zijn daarvoor ook nog andere merken dan alleen Hypex. Verder kan je natuurlijk ook een losse control unit kopen om mee te EQ'en icm een losse eindbak. Let er wel op dat als je je woofer wilt corrigeren, dit erg veel vermogen kost en dat je impuls gedrag er ook sterk op achteruit gaat (dus ook bij plate amp met bass-boost). Beter is om gewoon een goed afgestemt ontwerp te maken wat geen bass-boost nodig heeft. Dit is makkelijker dan je denkt, alleen moet je wel van grote kasten houden dan ;) Een losse eindbak is erg geschikt als je de sub ALLEEN voor LFE gaat gebruiken.

En inderdaad, zoals andere al hebben aangegeven hier. Controle is belangrijker dan puur vermogen!
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

En oh ja... Die HS-200? Ik wil niemand voor de schenen schoppen die deze gebruikt met veel plezier. Maar als je een beetje wilt blazen schiet deze plate-amp echt te kort. Bij mij schoot hij al in de stress met 1 Vifa 26cm woofer, terwijl de DS 4.0 er met gemak 2 aanstuurde.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

zfn

Al met al hoor ik van de meeste dat een losse eindbak zeker aan te raden is boven de Hypex. Beide hebben uiteraard hun eigen voor en nadelen. Maar ik heb besloten om voor een losse eindbak te gaan. Deze wordt inderdaad voor de LFE kanaal gebruikt.. De Kenwood lijkt dus een goeie kans te maken,  je kan hier neem ik aan wel (voorlopig) 1 sub op aansluiten?


Spekkie99

Quote from: zfn on February 11, 2008, 18:59:33
Al met al hoor ik van de meeste dat een losse eindbak zeker aan te raden is boven de Hypex. Beide hebben uiteraard hun eigen voor en nadelen. Maar ik heb besloten om voor een losse eindbak te gaan. Deze wordt inderdaad voor de LFE kanaal gebruikt.. De Kenwood lijkt dus een goeie kans te maken,  je kan hier neem ik aan wel (voorlopig) 1 sub op aansluiten?



als je een woofer neemt met dubbele spoelen kan je per kanaal een spoel aansluiten..
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

zfn

#35
Ik heb een Vifa 30WD300 speaker, deze beschikt volgens mij over 1 spoel. Maar ik kan er verder niks over vinden op internet.

30-WD-300    30 cm lange slag woofer met dubbele magneet

Dat is het enige wat ik nog kan vinden..zegt verder ook niks over 1 of 2 spoelen

NielsLu

Quote from: zfn on February 11, 2008, 20:12:25
Ik heb een Vifa 30WD300 speaker, deze beschikt volgens mij over 1 spoel. Maar ik kan er verder niks over vinden op internet.

30-WD-300    30 cm lange slag woofer met dubbele magneet

Dat is het enige wat ik nog kan vinden..zegt verder ook niks over 1 of 2 spoelen

Als de woofer een dubbele spoel heeft, heb je 2 plus en min aansluitingen. Dat zal je woofer niet hebben denk ik...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

zfn

#37
Kenwood wordt het dus ook niet.. :x

Ik koop wel een Hypex oid. Geloof niet dat ik hier uit ga komen..

Major_Ton

Je Vifa woofer heeft geen dubbele spreekspoel, maar dat maakt niet uit. Je kan die Kenwood prima op 1 kanaal belasten. Dat heb ik ook tijden gedaan. En later kocht ik er gewoon een 2de identieke woofer bij ;D
Je kan op dat andere kanaal ook je center aansluiten.

Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

zfn

Ik zit mijn eigen topic vol te spammen. :o Het wordt  dus toch de Kenwood.

Ergens onder een dikke laag stof heb ik nog een vergeten 12"  auto sub van JL. Zou die eventueel aan de andere kant kunnen? Of is dat een af te raden combi.

NielsLu

Quote from: zfn on February 12, 2008, 08:40:56
Ik zit mijn eigen topic vol te spammen. :o Het wordt  dus toch de Kenwood.

Ergens onder een dikke laag stof heb ik nog een vergeten 12"  auto sub van JL. Zou die eventueel aan de andere kant kunnen? Of is dat een af te raden combi.

Dat zou ik niet doen. Of je zou al één sub willen hebben voor LFE en één gewone ondersteuning van muziek (lastige hiervan is wel dat je het op 1 of andere manier zou moeten aanluiten op de highlevel aansluiting van je versterker = speakeruitgang).

Heeft je receiver ook een pre-out aansluiting voor de frontspeakers?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

zfn

Quote from: NielsLu on February 12, 2008, 08:57:02
Heeft je receiver ook een pre-out aansluiting voor de frontspeakers?

Ja, dat heeft hij.

NielsLu

Quote from: zfn on February 12, 2008, 09:10:51
Ja, dat heeft hij.

Dan zou je 1 kanaal van de eindversterker kunnen gebruiken op de pre-out van je frontspeakers en 1 kanaal op de LFE van de receiver. Dan zou je 2 woofers kunnen gebruiken...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

zfn

Ook interessant.. :) Net geboden, dus ben benieuwd of het de Kenwood wordt... Daarna kan het testen met de JL auto sub beginnen. ;)

Major_Ton

Zorg dat je de Kenwood krijgt. Het zijn echte powerplants (tuurlijk is er altijd heftiger te vinden...). Er zitten mooie Sanken transistoren in en grote gescheiden voedingen. Hij ziet er van binnen niet super mooi uit, maar het is ooo zo degelijk. Je merkt het al... Een echt liefhebber ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Ejorne

Quote from: zfn on February 12, 2008, 08:40:56
Ergens onder een dikke laag stof heb ik nog een vergeten 12"  auto sub van JL. Zou die eventueel aan de andere kant kunnen? Of is dat een af te raden combi.

Ik weet niet hoe het gaat klinken in combinatie met de vifa woofer. Maar zonder vifa woofer zal het waarschijnlijk wel erg prettig klinken. Er zijn genoeg mensen die een woofer van JL gebruikt hebben om een home cinema sub te bouwen. JL komt meestal erg diep en geeft ook een detailrijk geluid. Kortom, als ik niet binnenkort een SDX15 zou kopen zou ik zeker voor een JL woofer gaan... Maar goed, Vifa is natuurlijk ook een uitstekend merk en ik weet niet hoe de JL het tegenover de Vifa gaat doen.

Natuurlijk is het van belang welke type van JL je onder het stof hebt liggen. Het zou ongetwijfeld geen W7 of W6 zijn. Maar misschien wel een W4. Indien het een W1 of W0 is, dan heb je een budget woofer van JL. Deze zijn zeker niet slecht, maar minder detail, diepte en vermogen zal die ten opzichte van de W4 en hogere wel hebben...


zfn

Ik heb geen idee wat voor type het is eigenlijk. Enige jaren geleden heb ik hem gekocht, kan de speaker los schroeven om te kijken. Maar volgens mij ga ik hem gewoon beneden zetten, en eens rustig luisteren wat ik doe. (Vifa/JL of misschien toch beide)

Zojuist heb ik de Kenwood gekocht, dus topic heeft me erg geholpen! :)