HS200 of Eindversterker??

Started by zfn, February 4, 2008, 13:27:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zfn

Hallo,

Ik weet niet of iemand hem kent, maar ik heb een Vifa 30-WD-300 gekregen. (30CM 300 watt sub speaker) Zelf ken ik hem niet, maar ik ga er van uit dat dit een prima speaker is voor een sub. (tenzij iemand het kan tegenspreken. ;))

Nu heb ik ook bouwtekeningen gehad, en kom uit op een 85 liter aktieve sub. Enige waar ik nog niet uit ben, is de versterker.. Ik twijfel tussen een tweedehands Hypex HS200, of een losse eindversterker waar ik alleen de sub op aansluit. Kan iemand iets zinnigs zeggen wat mijn keuze makkelijker maakt?

Bart_M

Een HS200 heeft volumeregeling, boost, crossover en fase.
Een losse eindversterker niet. Je surroundprocessor moet dit dan doen. Op zich geen probleem, ik werk ook zo.

yorkie13

#2
zeker een hypex hs200 nemen, veel meer mee af te regelen
en zal de vifa woofer prima onder controle houden
er staan  op dit moment een paar te koop voor 200 euro/stuk in de markt

Erik van Voorst (in memoriam)

#3
Ik zou zelf eerder voor een losse 2e hands eindbak gaan en verder alles door de processor laten regelen...

Ik heb de Hypex HS200 een paar jaar geleden gehoord...in een shoot-out met losse eindversterking ....geen vergelijk...veel meer controle dynamiek en lucht als de losse eindversterking aanging..... ;)

Oja de eindversterking waren die Zappies...moet je maar even googlen....is zat over op dit forum.

Zelf heb ik ook een Sub rechtstreeks op een 2e hands eindbak en de receiver/processor alles onder de 100 Hz ernaar toe laten sturen.......ook nog met modules ge-experimenteerd...maar dynamiekverlies was het eerste wat opviel....en dat wil je nu juist niet... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

NielsLu

Wellicht is een Marantz MA500 ook wel wat voor je, gebruik ik ook icm met mijn SVS db12.2 woofer. Dit bevalt mij prima, ondanks dat de SVS wel veel stroom lust.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik heb zelf een 2e hands el cheapo Carlsbro....die won het zelfs van mij Krell KSA-50  ;D >:D

Desgewenst kun je heel erg veel 2e hands kopen op dit gebied...is een leuke jacht...gewoon lekker veel Watt zoeken voor een lage prijs...desnoods een los monoblok..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

zfn

lol twee zeggen dat ik voor de HS200 moet gaan, en twee voor de eindversterker.. :p

Het is inderdaad vrij logisch dat je je crossover/fase etc. wilt regelen, maar de vergelijk/testen met de eindversterker ziet er ook wel weer goed uit..

Audiofiel

Quote from: zfn on February  4, 2008, 15:57:14
lol twee zeggen dat ik voor de HS200 moet gaan, en twee voor de eindversterker.. :p

Dan heb je een 3e mening nodig. ;)

Quote from: Erik van Voorst on February  4, 2008, 14:08:46
Ik heb de Hypex HS200 een paar jaar geleden gehoord...in een shoot-out met losse eindversterking ....geen vergelijk...veel meer controle dynamiek en lucht als de losse eindversterking aanging..... ;)

Precies ook mijn ervaring. Leuke supamp voor een beginnend HT en een simpele woofer, maar een echte eindversterker maakt er gehakt van. ;D

Quote from: NielsLu on February  4, 2008, 14:12:49
Wellicht is een Marantz MA500 ook wel wat voor je, gebruik ik ook icm met mijn SVS db12.2 woofer. Dit bevalt mij prima, ondanks dat de SVS wel veel stroom lust.

In de vergelijking die ik deed won de MA500 glansrijk van de HS200. Dat was overigens op de bekende Peerless sub (met 400 grams passieve resonator er in). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

zfn

Op Marktplaats zag ik de MA500. (nog van begin Januari, die zal dus wel weg zijn) Dat is "maar"  een 125 Watt eind versterker..

In ieder geval gaat een losse eind waarschijnlijk beter klinken dan een HS200 als ik het goed  begrijp....

NielsLu

Quote from: zfn on February  4, 2008, 16:22:07
Op Marktplaats zag ik de MA500. (nog van begin Januari, die zal dus wel weg zijn) Dat is "maar"  een 125 Watt eind versterker..

In ieder geval gaat een losse eind waarschijnlijk beter klinken dan een HS200 als ik het goed  begrijp....

Staar je niet helemaal blind op het Wattage. Deze versterker doet op 8 Ohm 125 Watt, en op 4 Ohm zelfs 180 Watt.

Mijn SVS woofer wordt door de fabrikant aangestuurd met een 500 Watt BASH amp, ik weet niet hoe dat klinkt met mijn woofer, echter met de Marantz doet mijn sub het bijzonder goed. Ik denk ;) dat de Vifa woofer van jou niet meer stroom trekt als de SVS db12.2, dus dat zou wel goed gaan denk ik.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

PaulSQ

Wat zijn de mogelijkheden van je processor?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

gvy

#11
Hoy,

In de woonkamer heb ik een shiva 12" sub aangestuurd door een hypex HS200
In mijn hometheater heb ik 2 shiva 12" subs aangestuurd door een losse stereo eindversterker van Pioneer.

Kwalitatief is het hometheater beter af.
Een degelijke stevige eindbak (op voorwaarde dat ie qua voeding van goeden huize is) is doorgaans audiofieler opgebouwd dan een plateamp en heeft de sub stevig onder controle.

Maar anderzijds doet de hypex het al jaren goed in mijn andere sub en valt hier weinig verkeerd over te zeggen.

Keuze met hypex : voordeel is dat je een eenvoudige, alles in een, alround sub kan bouwen met ingebouwde amp, die universeel inzetbaar en betrouwbaar is. Goede ingebouwde crossoverregeling en basboostregeling, jammer dat er alleen een faseschakelaar en geen faseregeling is.
positief is dat hij een standby stand heeft die hem discreet , maar helemaal niet storend in of uit schakelt als er wel of geen signaal is.

keuze met losse eindversterker : In mijn hometheater wordt deze over een digitaal crossover met uitgebreide equalizing mogelijkheden aangestuurd, wat een uiterst preciese instelling toelaat, mits goede metingen op de luisterplaats. Allemaal veel omslachtiger welliswaar, losse eindversterker, losse crossover en dito bekabeling .... maar een krachtige gecontroleerde sound.

beide keuzes goed, maar anders ;)
Aan jou om uit te maken wat het best in jouw situatie past.
Het is aan te raden dat je toch even kijkt wat de mogelijkheden van de subinstellingen van jouw receiver zijn, vermits ik vermoed dat je geen apparte crossover gaat toepassen. Bij een sub is een goede afregeling met dito meting naast controle, grip eigenlijk het belangrijkste.

Hopelijk heb je er wat aan

Geert

zfn

Quote from: PaulSQ on February  4, 2008, 17:10:03
Wat zijn de mogelijkheden van je processor?

Ik heb een Denon A1 versterker, met een Alpha 24 bit processor.

Verder kan ik op de versterker vrij weinig, of eigenlijk niks regelen mbt. tot de sub. Dit moet dus door de (eind) versterker gedaan worden. (digitale crossover drijft de prijs mogelijk te ver op) Volgens mij zijn de meeste het er wel over eens dat een losse eind versterker meer  tijd kost, maar uiteindelijk wel mooier klinkt. Hoewel je dan mogelijk wel tegen het mogelijk ontbreken van o.a. crossover/fase aanloopt en is de HS200 daarin misschien toch interresanter.

Of ben ik nu te kort door de bocht.. :p

NielsLu

Quote from: zfn on February  5, 2008, 09:16:13
Ik heb een Denon A1 versterker, met een Alpha 24 bit processor.

Verder kan ik op de versterker vrij weinig, of eigenlijk niks regelen mbt. tot de sub. Dit moet dus door de (eind) versterker gedaan worden. (digitale crossover drijft de prijs mogelijk te ver op) Volgens mij zijn de meeste het er wel over eens dat een losse eind versterker meer  tijd kost, maar uiteindelijk wel mooier klinkt. Hoewel je dan mogelijk wel tegen het mogelijk ontbreken van o.a. crossover/fase aanloopt en is de HS200 daarin misschien toch interresanter.

Of ben ik nu te kort door de bocht.. :p

In elke receiver kun je bassmanagement instellen, dus sowieso de overgangsfrequentie vanaf (standaard THX norm) 80Hz of variabel instelbaar. De fase kun je 180 graden draaien door de plus en min kabel van de subwoofer andersom aan te sluiten. Feitelijk heb je dus enkel geen boost.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Onne

Die Yamaha M40 die te koop staat op het forum is een goede versterker voor een sub (of 2 ) !!



zfn

Quote from: Onne on February  6, 2008, 09:17:29
Die Yamaha M40 die te koop staat op het forum is een goede versterker voor een sub (of 2 ) !!




Ik vraag me alleen nog steeds af, of een 300 watt sub aangestuurd door een 100 watt versterker, goed gaat.

yorkie13

de 300 watt die de woofer kan hebben is de maximale belastbaarheid, stel deze woofer is 8 ohm en heeft een rendement van 87-88 db, dan is een 100 watt amp ruim voldoende om deze goed aan te sturen

zfn

Ik heb de sub ook gehoord met een Hypex HS80.  Dat was echt een ramp. Maar ik wil een Hypex HS80 niet gaan vergelijken met een yamaha M40.. :p

Wellicht is de Yamaha toch een interresantie optie. :)

Audiofiel

Ik verwacht alleen dat de M40 minder presteert dan de HS200... :-\

Heb ooit zelf een M40 gehad en deze zijn bepaald niet erg strak in het (sub)laag te noemen. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

zfn

Terug naar de tekentafel dus.. :p   tijdje Marktplaats in de gaten houden. Staat nu een quad 606, misschien dat ik daar een schot op doe..

Spekkie99

En wat vinden we van de nieuwe serie van hypex, De DS 2.0 en/of 4.0..?
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

plasmal

ik heb een Hypex 200 gehad en een parasound hca 1000 op een zelfbouw sub
de parasound was echt veel beter

groet alex

FFF

Quote from: zfn on February  6, 2008, 13:01:32
Ik vraag me alleen nog steeds af, of een 300 watt sub aangestuurd door een 100 watt versterker, goed gaat.

Het gaat zeker niet op het aantal watt...

Sterker nog, als je gaat kijken hoeveel watt rms je gebruikt dan is dat belachelijk weinig.
Om je een voorbeeld te geven, als je een woofer hebt met een rendement van 90 dB/1w/m dan betekend dat dus dat hij op 1 meter afstand met 1 watt vermogen 90 dB veroorzaakt.

Het gaat er om dat je versterker voldoende stroom kan leveren, om de woofer zijn werk te laten doen, en daar zit hem het verschil.

Een sony (aiwa, jvc en wat je nog meer kan verzinnen)  budget setje kan bijvoorbeeld best 2x 100 watt zijn, de stroom die hij kan leveren is echter zeer beperkt. Puur omdat de voeding niet in staat is er veel power uit te persen.

Je moet het dus zoeken in de betere hifi merken, als je op watt's afgaat betekend dat ook vaak dat de voeding bij de betere merken meegroeit. Je zou ook voor een PA versterker kunnen gaan (zo'n discotheek ding) voordeel daarvan is dat ze veel efficienter werken, en vaak stabieler zijn bij een lagere impedantie (bijv. 2 of 4 ohm wat veel woofers zijn).

Hypex is op zich helemaal niet gek hoor, alleen het is geen audiofiel product. Een goede 2dehands versterker kost je al snel even veel als de HS200, en dan mis je dus het gemak van zo'n complete sub amp, zoals makkelijk in te bouwen, vaak schakelt hij automatisch in, goede instelmogelijkheden etc.

De vergelijkingen van hypex vs losse eindtrap zijn hier ook niet helemaal eerlijk. Alleen de genoemde zap's zijn interessant voor zelfbouw.

parasound, bryston, mark levinson, krell, accuphase, classe, etc, dat zijn de krachtpatsers, maar veel te duur als subamp.

Mijn advies: Pak gewoon de HS200, wil je meer kijk je naar een PA amp of naar een klasse D zelfbouw versterker (zap's of hypex UCD's)


gvy

#24
Quote from: zfn on February  6, 2008, 14:03:22
Ik heb de sub ook gehoord met een Hypex HS80.  Dat was echt een ramp. Maar ik wil een Hypex HS80 niet gaan vergelijken met een yamaha M40.. :p

Wellicht is de Yamaha toch een interesantie optie. :)

Neem zeker geen HS80
Ik had er jaren geleden 2 stuks besteld om mijn shiva's aan te sturen.( budget he ::)
Ik weet nog altijd niet waarom maar op 1 namiddag tijd zijn beide HS80's eronderdoor gegaan.
Hypex heeft heel correct beide amps teruggenomen en ingeruild tegen 2 stuks HS200, mits bijbetaling van het verschil.
De HS200 spelen zowel bij mij als bij een vriend nog steeds naar volle tevredenheid.
Ze zijn ook degelijker opgebouwd als de HS80.

Als je voor een redelijke prijs er een kan kopen, zou ik er niet aan twijfelen.
En verder kan ik alleen FFF ondersteunen :
Pak gewoon de HS200, wil je meer kijk je naar een PA amp of naar een klasse D zelfbouw versterker (zap's of hypex UCD's)



Geert