Wie zegt dat opensource niet geschikt is voor bedrijven?

Started by Erik, January 31, 2008, 18:10:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

bron: automatiseringgids.sdu.nl


Gendarmerie verruilt Windows voor Linux

De Franse rijkspolitie, de gendarmerie, stapt van Microsoft Windows over op open source. De komende vier jaar zullen bijna 70.000 bureau-pc's worden voorzien van de Linux-distributie Ubuntu ter vervanging van Windows XP.

De gendarmerie is daarmee een van de grootste overheidsinstellingen ter wereld tot dusver die Windows aan de kant zet ten gunste van opensourcesoftware, meldt persbureau AFP.
De organisatie telt in totaal 100.000 medewerkers.

De gendarmerie zal stapsgewijs naar Linux migreren, aldus Nicolas Geraud, adjuncthoofd van de IT-afdeling. Dat gebeurt gelijktijdig met de vervanging van de hardware. In 2008 gaat het om 5000 tot 8000 bureau-pc's en in de periode tot 2013 vervolgens jaarlijks om 12.000 tot 15.000 systemen.

Volgens Geraud zijn er drie redenen om op Linux over te stappen. Ten eerste wil de gendarmerie minder afhankelijk worden van één leverancier. Verder wil zijn organisatie zelf greep krijgen op de systeemsoftware. Ten derde spelen ook de lagere kosten een rol.

In 2005 stapte de gendarmerie al over van Microsoft Office naar Open Office en in 2006 op Firefox als webbrowser en Thunderbird als e-mailclient. De gendarmerie bespaart circa 7 miljoen euro per jaar door betaalde softwarelicenties aan de wilgen te hangen. Zo kocht de Franse rijkspolitie in 2004 nog 13.000 licenties voor Office-applicaties, waarna ze in de periode 2005-2007 nog maar 27 licenties hoefde te kopen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

koffie

Jammer dat vaak op nummer 1 de reden staat "we willen van MS af" of "Het is opensource".
Gebruik de software die het beste is voor het doel.
Neem geen opensource omdat het nu eenmaal opensource is.
Leuk dat je daarmee een zut aan licentiekosten bespaard, maar je mag wel al je personeel (ICT en normaal werkpersoneel) compleet opnieuw trainen.

Verder ben ik idd niet met alle type producten bekend, maar er zijn ook opensource producten waar je wel degelijk licenties voor moet afnemen zodra het non personal use is.

Wat ook een leuke is (zeker bij kleinere omgevingen): ja met opensource weet je tenmiste wat de code doet, en kun je het zelf aanpassen naar wat je wilt. Oh, dus jij kan al die code lezen en bevatten en ook nog eens aanpassen ? :)

Ik kom er voor uit : ik ben geen OS voorstander, maar ook niet echt een Windows-hippy en al helemaal geen klik&mik beheerder (CLI FTW! :P).
Dus nogmaals : zet daar in wat voor dat doel het beste is, alles in ogeschouw meenemende.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Erik

Ik denk dat het voor bedrijven puur een kostenafweging is. Of het een goede is een tweede, sommigen zijn geslaagd en sommigen niet.
Meestal willen ze gewoon korting van MS door een beetje te dreigen met OS en vaak lukt dat behoorlijk.


Aan de andere kant kan MS soms best goedkoop zijn, wij hebben hier een behoorlijk zwaar mainframe + commercieel OS (zal geen naam noemen). Dat zijn pas echte afzetters voor wat ze leveren, nu stappen we over naar windows omgeving. Gevolg behoorljk goedkoper en zelfs behoorlijk sneller.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

koffie

Probleem is idd helaas dat het niet de technische mensen zijn die dergelijke beslissingen mogen nemen.
Ik kan me nog zo goed presentatie bij een zeer grote bank herinneren toen ze over gingen naar een SBC oplossing.
Welgeteld 1 sheet om uit te leggen welke software en waarom : Windows Terminal Server. Letterlijke reden op de sheet : Citrix is duurder.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

roland p

Quote from: koffie on January 31, 2008, 22:27:23Leuk dat je daarmee een zut aan licentiekosten bespaard, maar je mag wel al je personeel (ICT en normaal werkpersoneel) compleet opnieuw trainen.

Ja, maar daarna weten ze hoe het werkt en kun je dus echt gaan besparen.

En dat nieuwe M$MS-Word is helemaal een draak van een applicatie... Dat is volgens mij de beste reden ooit om Open-Office te proberen. De vraag is natuurlijk wel of dat dan precies doet wat je wilt, och, meer dan een veredelde typemachine is het niet. Verder zie ik echt geen gevaar in het gebruik van FireFox, Thunderbird etc.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

koffie

Als je nou eens zou beginnen om het merk bij de normale naam te noemen ? :)
Het is Microsoft, ook wel afgekort tot MS.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Raphie

Tja, de geitenwollen sokken OS lobby kan het weer eens niet laten.

JBL PRX Power!

roland p

ComputerCollectief:
Microsoft SQL Server 2005 Standard Edition - 1 processor Licence € 7159,00

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe ze dat er doorheen krijgen...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Del member

#8
Onlangs had ik een potentiële klant welke al z'n desktop  PC's wou migreren naar Linux. De enige requirement waar het volgens mij misliep was het feit dat alle accounts in AD moesten blijven zitten, de helpdesk mensen waren nu eenmaal getrained in het beheer van AD. Linux zou dan voor accounting via een LPAP PAM module connecten op hun AD netwerk. Dit was een zeer grote instelling met in elke gemeente één of meerdere kantoren  O0

Nu uiteindelijk heb ik een ander project op nog geen kilometer van deze reus.

koffie

Quote from: roland p on February  1, 2008, 11:42:40
ComputerCollectief:
Microsoft SQL Server 2005 Standard Edition - 1 processor Licence € 7159,00

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe ze dat er doorheen krijgen...

MySQL Enterprise

Platinum 

€479.00
/Server/Year

Buy Now  €1599.00
/Server/Year

Buy Now  €2399.00
/Server/Year

Buy Now  €3999.00
/Server/Year


Deze prijzen zijn dus nog eens PER JAAR he ;)
Ik weet alleen even niet wanneer je exact een licentie *moet* kopen, maar volgens mij was dat bij alles wat commercieel is.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Del member

Quote from: koffie on February  1, 2008, 11:52:22
MySQL Enterprise

Platinum 

€479.00
/Server/Year

Buy Now  €1599.00
/Server/Year

Buy Now  €2399.00
/Server/Year

Buy Now  €3999.00
/Server/Year


Deze prijzen zijn dus nog eens PER JAAR he ;)
Ik weet alleen even niet wanneer je exact een licentie *moet* kopen, maar volgens mij was dat bij alles wat commercieel is.

Je bent niet verplicht de enterprise versie te nemen, net zoals je centos kan gebruiken ipv redhat enterprise. Als het misloopt hoop ik wel dat je skilled personen in huis hebt die het kunnen troubleshooten, das net de clue van opensource.

roland p

Ja, ik gebruik gewoon de gratis versie van MySQL.
Werkt prima voor website's etc. Tja, over grotere apps kan ik niet echt oordelen want daar heb ik geen kaas van gegeten.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®