Speakers in prijsklasse 200-400 euro.

Started by Martin_G, April 17, 2003, 20:17:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

wow, ben ff niet meer mee ;D

'vooral als 1 geluid van je center naar je RF naar je RR naar je LR naar je LF gaat..

Dan hoor je dus 2x een omschakeling.. 1x van RF naar RR en 1x van LR naar LF'

wat bedoel je juist?? ( ik vermoed dat je iets in de trant van werken zonder center waardoor dit wordt verdeeld over de fronts, of zoiets, maar ik ben niet zeker.....)

bmateijsen

Probeer bij je HIFI boer 3 weken lang 1 week de receiver/versterker te regelen. Waarbij de nieuwe receiver de oude 2 dagen overlapt. Dan kan je eerst wennen aan het nieuwe geluid, en daarna ook 2 dagen vergelijken met de andere versterker. Ook die kan je dan weer een week op je in laten werken, waarna je daarna de laatste binnen krijgt.

Als de onkyo, denon en marantz op je lijstje staan, begin dan met de 1803, daarna de onky en dan de marantz. Dat is het beste, en kan je een gedegen keuze maken. Nu nog een goede hifiboer vinden die je de apparaten gewoon wil lenen (tegen een borg natuurlijk)>> en uiteindelijk ook bij die winkel kopen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich  8)

Groet Bjorn

Scarp

In het blad Audio van deze maand staat een test met een marantz, denon en nog een paar van jou prijsklasse. Marantz vonden ze warm, maar onnatuurlijk klinken.

Let wel dat 603's en 604's best wat power in een versterker willen hebben.

Overkill voor een kleine kamer zal wel meevallen, maar als je er bang voor bent ga dan voor de 603. Qua omvang en geluid is dat een goede speaker.

Ik heb zelf 601's als rear surrounds en je merkt niet zo dat ze zoveel anders zijn. LFE gaat sowieso via de sub. Als je hier bang voor bent koop dan 5x een 603 :)

Ik luister zelf 80% muziek, dus wil ik echt goede fronts hebben.

Ik heb er wel een test van gezien trouwens ... 603, lcd600, 601 ... prima combinatie. 602's achter is te zwaar. 603's achter is nog mooier maar te duur. Goeie sub erbij en je hebt een perfect systeem.

sinterklaasje

Heren.. hou astublieft op met deze discussie.. mijn handen beginnen te jeuken en 't geld begint te branden in mijn portemonnaie... 't werd net zo erg dat ik zelfs prijzen van speakers bijmekaar ben gaan optellen.. dus ik waarschuw jullie.. hou op!!! ;) ;) ;)

sinterklaasje ;D

blue-eyes

Sinterklaasje,

als je nu het geld uit je portomonaie haalt en aan mij geeft worden we er beiden beter van! Bij jeukt het niet meer, en ik heb weer wat uit te geven!

;D ;D

Anders gaan we door met deze discussie!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_G

Quote from: blackball147 on April 21, 2003, 10:09:10
wow, ben ff niet meer mee ;D

'vooral als 1 geluid van je center naar je RF naar je RR naar je LR naar je LF gaat..

Dan hoor je dus 2x een omschakeling.. 1x van RF naar RR en 1x van LR naar LF'

wat bedoel je juist?? ( ik vermoed dat je iets in de trant van werken zonder center waardoor dit wordt verdeeld over de fronts, of zoiets, maar ik ben niet zeker.....)


:) ok stel in een film vliegt er een helikopter rond. Dat geluid is zo gemaakt dat het langs al je boxjes gaat. Dus beginnend bij bv de Center, dan gaat het naar Rechtsvoor, dan naar Rechtsachter, dan naar Linksachter en dan naar Linksvoor

Omdat Linksachter en Rechtsachter dan andere boxen zijn klinken die anders.

Dus lijkt mij dat wanneer dat helikopter geluid van Rechtsvoor naar Rechtsachter gaat dat je een plots verschil hoort in het geluid.. dan is Rechtsachter naar Linksachter weer hetzelfde maar hoor je bij Linksachter naar Linksvoor weer een verschil.

snap je? :)

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

blackball147

aha, nu ben ik mee.

ik weet niet of je zo'n enorm verschil zult horen eerlijk gezegd.

dat zouden de echte experts moeten kunnen beamen of niet  ;D

ik heb ook al gehoord van het 'kleurverschil' in geluid tussen verschillende merken, maar in welke mate je dit kunt horen tussen front en rear rijdens een film??

Martin_G

#57
Ik moet mezelf eigenlijk ook niet voor de gek houden.
Ik heb nu echt zoiets van 'ja als ik dan werk kan ik voor elke maand die ik meer werk weer betere boxen kopen'

Maar zo kan je wel jaaaaaren doorgaan en dure nautilussen kopen.

Maar ik kan beter gewoon een normaal bedrag er in steken, want anders weet ik zeker dat ik later zoiets heb van 'ja als ik nou toen niet al mn geld in die dure boxen had gestopt'

Als ik die dingen koop ben ik nog geeneens 18, wil ook nog een leuk autootje en wie weet wat nog meer. Wil ook nog snel het huis uit en dan kan ik met mn loon misschien wel elke maand de huur makkelijk betalen maar het is altijd beter om van te voren al aardig wat geled te hebben.. kom je eerder aan een kamer en je kan wat leuke spulletjes kopen.

En kan ook geen kwaad om wat geld over te houden en op de bank te zetten.

Ik werd net zelfs al bijna zo gek om 5x 604 te doen.. mooi niet dus.
Heb verdorie in paar dagen al 100x de rekenmachine van windows gebruikt omzo om te berekenen hoeveel ik moet dokken en hoevele ik dan moet werken.. echt niet normaal.

Moet ook niet weer maaaaanden er elke dag uren mee bezig zijn terwijl ik het nog lang niet heb.. beter gewoon normaal leven en ondertussen werken en als ik het geld heb dan kijk ik wel weer even.

Een wens hebben is leuk maar dan moet je niet elke dag ermee bezig zijn.

Heb nu eigenlijk veel belangerijkere dingen aan mn hoofd.. is nog maar de vraag of ik school haal.. moet echt ongelofelijk veel dingen inhalen want ben ruim helft van het schooljaar niet geweest. En dan zit ik nu elke dag hier ipv wat te doen.. niet goed.

DUS; eerst school, dan werk, dan zien we wel.

Niet dat ik hier niet meer kom tot dan maar ga niet uren hier rondhangen.

Dat is groot nadeel van mij ik richt me altijd maar op 1 ding. Toen ik enorme F1 fan was zat ik alleen op f1 pagina's. Toen ik zo'n spel op de pc helemala te gek vond zat ik alleen in chats en sites daarvan.. toen ik jaren geleden met warez bezig was deed ik niks anders dan dat en nu ik dus al die dingen wil zit ik alleen maar hele dag daar over te praten en te lezen en te berekenen.

:)

Ik denk dat het dus blijft bij 2 of 3x 603's en dan 2x 601's, een sub en een receiver van 500 euro.
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Scarp

2x603 als front
1xlcr600 als center
2x601 als rears
plus sub
plus receiver

Dat is prima :)

Oracle

#59
Nog even een laatste opmerking (die Searcher ook al maakte, maar die je misschien over het hoofd hebt gezien): denk ook aan de bekabeling. Surround is leuk, maar er komt een hele hoop speakerdraad bij kijken (het meegeleverde spul is vaak maar twijfelachtig van kwaliteit). Ook zul je de diverse onderdelen willen koppelen (interlink tussen dvd en receiver, component tussen dvd en beamer, sub-woofer kabel). Daar gaat ook nog een aardig bedrag aan op allemaal... :P

Als je een stelpost hiervoor wilt opnemen, kun je uitgaan van 5 - 10 % van de totale waarde van de set.

Groet,
Mark

Martin_G

#60
Hoi,

Ik wist al dat er dure kabels moeten komen.. maar ik had zelf 100 euro ervoor gerekend.

Zal eens ff nagaan wat ik nodig heb:

-6 kabels (6x25cm) voor tussen de DVDspeler en de receiver
-6 kabels voor tussen de receiver en de boxen (center 1 meter, fronts 2 meter, sub 2 meter, rears 7 meter)
-Component kabel van receiver naar de beamer (9 meter)
-Scartkabel naar de TV (30cm)
-S-video kabel van PC naar beamer (of eerst naar receiver) (9 meter)
-Optische of Coaxiale kabel en stereo kabel van PC naar receiver (6 meter) (gebruik nu gewoon simpele stereo to dual rca kabeltje wat bij setje zat.. heb niet echt gevoel dat ik er meer uit kan halen door kabels)
-Scart kabel van videorecorder naar dvd (15cm)
-Component kabel van dvdspeler naar receiver (20cm)
-Component kabel van PS2 naar receiver (40cm)

Totaal : 47.55 meter.

vergeet ik nog wat?

pff valt nog tegen :) mag dat wel netjes gaan wegwerken!
moet er dan maar 300 euro van maken

maar schelen kabels echt zoveel? ik weet dat het scheelt en dat je goede moet hebben maar moet je echt van die megadure hebben? Kabels tussen dvdspeler en receiver hoeven nog geen 25 cm lang te zijn.

Dat audio kabels van goede kwaliteit moeten zijn snap ik nog wel.. en ze moeten absoluut niet gevoelig zijn voor andere kabels aangezien er bij je receiver stuk of 20 kabels bijeen komen. Maar gewoon pc naar receiver en videokabels hoeven toch niet zo duur te zijn?
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

bmateijsen

Nou duur is overdreven ;D Je moet passende kabels nemen die het meest halen uit je systeem voor het minste geld....

Martin_G

Maar geen kabels zoals garmt die gebruik hoop ik? ben ik meer voor kabels kwijt dan apparatuur :)
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

#63
Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
Ik wist al dat er dure kabels moeten komen.. maar ik had zelf 100 euro ervoor gerekend.
Ik denk dat dat een beetje aan de krappe kant is... :)

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-6 kabels (6x25cm) voor tussen de DVDspeler en de receiver
Je wilt waarschijnlijk (ook?) een optische kabel tussen dvd-speler en receiver... Ik geloof dat deze 6 bedoeld zijn voor de sacd e.d., maar voor dolby en dts gebruik je een coax of optische kabel..

Optische kabel kost je denk zo'n 25,-.

Alhoewel je inderdaad ook de decoders van de dvd-speler zou kunnen gebruiken. Je kunt in dat geval dan zelfs volstaan met een dolby prologic reciever met 6 inputs, itt een dolby digital receiver. Zou weer in kosten kunnen schelen... Wordt wel weer een heel andere discussie... ;D

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-6 kabels voor tussen de receiver en de boxen (center 1 meter, fronts 2 meter, sub 2 meter, rears 7 meter)
Wellicht dat je dit kunt overleggen met de winkel, en dat je bij aanschaf van de set, er wat leuke speaker kabel bij kunt krijgen (voor niets dus...). Anders reken op zo'n 2 tot 4 euro per meter voor leuke kabel. 20 meter is dan zo'n 40 - 80 euro.

Een sub-woofer sluit je niet aan met speaker kabel (kan wel, maar bij een actieve sub niet nodig), maar met een (sub-woofer-)interlink. kosten: 30,-

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-Scartkabel naar de TV (30cm)
Een simpele kabel hoeft niet veel te kosten. Een wat betere heb je voor een euro of 20.

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-S-video kabel van PC naar beamer (of eerst naar receiver) (9 meter)
Een no-name haal je bij de mediamarkt voor een euro of 15 a 20. Zie ook verderop...

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-Optische of Coaxiale kabel en stereo kabel van PC naar receiver (6 meter) (gebruik nu gewoon simpele stereo to dual rca kabeltje wat bij setje zat.. heb niet echt gevoel dat ik er meer uit kan halen door kabels)
Ik zou hier voor coax gaan, en de optische voor de dvd-speler houden. Een optische kabel van 6 meter wordt namelijk behoorlijk kostbaar, en een coax zou je eventueel nog zelf kunnen maken. Gokje: een euro of 30. (???)

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-Scart kabel van videorecorder naar dvd (15cm)
Opnemen van dvd op je video zal waarschijnlijk niet werken: Macrovision.... Heeft denk ik weinig zin...

Als je dat toch wilt: simpele noname kabel pakken; kwaliteit van vhs is toch niet geweldig. reken op een euro of 5 maximaal...

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-Component kabel van receiver naar de beamer (9 meter)
Dit kan niet. Vanuit je receiver kun je hooguit met s-vhs naar je beamer. Component kan enkel rechstreeks vanaf de dvd-speler (als je een dvd-speler hebt met component uit, zoals de 963sa).

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
-Component kabel van dvdspeler naar receiver (20cm)
-Component kabel van PS2 naar receiver (40cm)
Wat je hier (denk ik) wilt is beide aansluiten op je receiver, en dan naar de beamer. Zoals gezegd kun je dan enkel met s-vhs naar je beamer. Je hebt dan ook geen voordeel meer aan je progressieve signaal vanuit de dvd-speler.

Wat hier het beste zou zijn,is om de dvd-speler met een component-kabel op de beamer aan te sluiten. Aangezien je ook je pc, de ps/2 en de vhs wilt aansluiten, zou ik dit via respectievelijk s-video/s-video/composiet (simpel kabeltje) doen, naar je receiver, en van daaruit weer een s-video naar de beamer. Kosten zij afhnkelijk van de lengte, maar reken op zon 20,- voor de s-video kabels (per stuk) en een euro of 10 voor de video-kabel.

Reken voor de component-kabel van 10 meter zo'n 70,-.

Totaal: 290 euro....

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
Totaal : 47.55 meter.
Helaas gaat het niet allemaal per meter :)


Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
vergeet ik nog wat?
Nee, ik geloof het niet, wel handig om e.e.a. even op een rijtje te zetten..

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
pff valt nog tegen :) mag dat wel netjes gaan wegwerken!
moet er dan maar 300 euro van maken
Ja, dat komt meer in de richting :)

Quote from: Martin_G on April 22, 2003, 16:07:06
maar schelen kabels echt zoveel? ik weet dat het scheelt en dat je goede moet hebben maar moet je echt van die megadure hebben? Kabels tussen dvdspeler en receiver hoeven nog geen 25 cm lang te zijn.

Dat audio kabels van goede kwaliteit moeten zijn snap ik nog wel.. en ze moeten absoluut niet gevoelig zijn voor andere kabels aangezien er bij je receiver stuk of 20 kabels bijeen komen. Maar gewoon pc naar receiver en videokabels hoeven toch niet zo duur te zijn?
Kabels schelen. Hoeveel? Dat varieert per set/installatie/luisteraar. Voor mij staat vast dat het wel degelijk scheelt.

Je hoeft echt niet van die superdure te hebben, maar het kan geen kwaad om voor de iets betere te gaan. Meestal is het meegeleverde spul ook niet zo geweldig...

Groet,
Mark

Scarp

Voor een surround set kan je toch wel op 10% tot 15% rekenen qua kabels.

Ze moeten in verhouding tot de rest van de set staan, maar neem zeer zeker geen rommel, maar overdrijf het niet.

Goeie 2.5mm^2 speaker kabel heb je voor 2 euro per meter.
Goeie analoge interlinks voor 25 tot 40 euro per meter. Het handigst is het als je twee losse (mono) paren hebt. Ik heb zelf veel standaard VLS blue series interlinks, zijn prima en niet superduur.

Qua scart kan je ixos of profigold overwegen, die hebben een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding.

Martin_G

Hey,

Ik heb zelf nog 2 optische kabels en 2 coaxiale, maar dat zijn dus simpele die bij geluidskaart en setje zaten.

Ik gebruik nu een audio coax kabel om m'n tv-uit mee te doen :P kwam een meter tekort en dacht van hmm misschien kan het ook wel met die coax kabel.. werkt prima :)

Maar moeten die van betere kwaliteit op een highend set of kan ik die gewoon blijven gebruiken?

Je zegt ook dat ik voor pc,ps2, vcr de kabels in de receiver kan doen en dan met S-video naar de beamer

Kan je dan ook gewoon progressive over s-video sturen???? Dacht altijd dat daar juist die component kabels speciaal voor waren.

Bedankt voor je reactie. Heeft weer paar dingen duidelijk gemaakt.

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Over s-video kun je per definitie geen progressive sturen. Maar dat geeft op zich ook niet, want de ps/2 en de video kunnen dat toch niet.

Het gaat er in feite om dat de infocus maar 1 ingang per type heeft . Dus 1 component, 1 vga, 1 composiet en 1 s-video.

Wat je dus zou kunnen doen (zie ik nu):
- Component voor de dvd-speler
- VGA voor je pc
- s-video voor de ps/2
- composiet voor de video/tv.

Heb je alleen nogal wat lengtes nodig... :(

Maar dan heb je wel alles aangesloten...

Groet,
Mark

Martin_G

Ps2 kan wel progressive hoor :) Softwarematig hebben sommige nieuwe spellen 480p..

daarom leek mij het mooi uitkomen dat de receiver 2x in en 1x component uit heeft.. maar dat gaat dus helaas niet op
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Je zou een component switch box kunnen kopen, maar die kosten ook al gauw 200,-....

Verder ken ik geen receivers die component in/uitgangen hebben. ENkel video en s-video.... heb jij er een gezien die dat wel heeft?

Groet,
Mark

Roland

QuoteVerder ken ik geen receivers die component in/uitgangen hebben. ENkel video en s-video.... heb jij er een gezien die dat wel heeft?
Zijn er genoeg hoor :) Check Onkyo, Denon, etc.
Maar of ze ook PS scan component kunnen schakelen ... dat is de vraag. De Rotel RSP-976 kan het bijvoorbeeld niet (tenminste, volgens een review) :-\

Oracle

Wat voor prijsklasse praten we dan over? Die Rotel (ook al kan die het dan niet) is bijvoorbeeld enkel een pre/pro, die ook al gauw een 1000,- kost...

Groet,
Mark

Roland

Quote from: Mark Lemmens on April 23, 2003, 12:23:20
Wat voor prijsklasse praten we dan over? Die Rotel (ook al kan die het dan niet) is bijvoorbeeld enkel een pre/pro, die ook al gauw een 1000,- kost...

Groet,
Mark
De Onkyo TX-SR600E heeft bijvoorbeeld 2 component inputs en 1 component output ... geen idee wat dat ding kost, maar geen 1000 euro lijkt me :) Of hij PS component kan schakelen staat er niet bij .....

Oracle

Uit nieuwsgierigheid ff gechecked. Inderdaad 2 ins en 1 out. Volgens mij kan hij ook PS schakelen. Er staat in ieder geval iets van "the signal is transferred direclty without processing. The pure component signal is therefor not degraded" o.i.d.

Daaruit lees ik dat hij helemaal niets doet met het signaal, en dus ook gewoon PS door stuurt...

Er zullen dan vast ook wel andere merken zijn die dit hebben...

Weer wat geleerd :)

Groet,
Mark

Martin_G

Mij een beetje foute informatie geven he! ;)

Is trouwens 2de keer dat iemand anders wat leert van mijn vragen :)

Maar de receivers waar ik naar keek zijn rond de 500 euro en hebben 2x component in en 1 keer uit.. daarom noemde ik dus ook 3x component kabels op..

Ik hoop dat je kan schakelen maar dat zal haast wel anders zie ik het nut van 2 ingangen niet echt.
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Roland

QuoteIk hoop dat je kan schakelen maar dat zal haast wel anders zie ik het nut van 2 ingangen niet echt.
Aan dat schakelen twijfel ik niet echt. En ik verwacht wel dat de nieuwe generatie receivers met PS component (480/576p) overweg kunnen. Enkele oudere receivers/pre-amps kunnen dit blijkbaar niet....