Speakers in prijsklasse 200-400 euro.

Started by Martin_G, April 17, 2003, 20:17:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_G

Hoi, nu ik wel weet wat ik wil qua beamer en scherm wil ik me richtten op de speakers. Ik wil eerst gewoon er 2 kopen voor stereo en dan later de rears, de center en de sub.

Nu hebben wij beneden 20 jaar oude B&W speakers en B&W staat hier ook wel hoog aangeschreven geloof ik en dus surfde ik ff naar www.bwspeakers.com

Dit is de keuze die eruit kwam tot nu toe:

Surrounds: 4X DM602 5 S3
Center: 1x  LCR60 S3
Subwoofer: 1x  ASW 300

Kon geen subwoofer vinden geschikt voor de 600 series.

Nu is eigenlijk m'n vraag: Is B&W ook in deze prijsklasse the way to go of is B&W vooral goed in de hogere prijsklasses en kan ik in deze prijsklasse beter andere speakers halen van een ander merk?

En als deze selectie goed is: welke receiver kan ik er het best bijnemen? Ik neem aan dat een dvdspeler niet veel watt output heeft?

Wil dus eerst beginnen met 2 speakers voor muziek en stereo films. Gebruik dan voor 5.1 films nog mn oude computersetje want ik denk dat een combinatie van B&W's en creative computerspeakertjes heel raar gaat klinken :)

Mocht het baten: ik zit in een kamer van 2.80 bij 4.20 en heb aan de muur ernaast een buurmeisje die mij ook wle eens wakker maakt met dr muziek dus die kan niet klagen :)


Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Scarp

Als je begint met eerst stereo, ga dan gelijk voor de 603's ipv de 602.5. De 602.5 is de vloerstaande versie van de 601 (en niet van de 602!). Spaar dan even wat langer voor de rest van de set :)

Je kan ook de ASW600 als sub gebruiken erbij, maar je kan ook een ander merk kopen :)

Zelf vindt ik het goede speakers van B&W, maar je moet uiteraard luisteren of jij dat ook vindt. Qua versterker kan je voor Marantz, Denon, etc gaan. Ook weer persoonlijk.

Een dvd speler heeft geen versterking, dus geen "watt" aanduiding. Die getallen zijn ook bij versterkers niet superbelangrijk. Sommige versterkers matchen echter niet goed bij B&W.

Martin_G

Ja zag ik net ook al.. de 603's zijn full range. 602's kunnen dan gewoon als rearspeakers.

Ik zag toen ik op hogere prijs zocht idd een B&W subwoofer voor de 600 series maar die is best duur (600 eur) nu zeg je dat een ander merk ook kan.. maar past dat wel goed bij de rest dan? want lijkt me niet voor niets dat B&W verschillende subs heeft voor verschillende series.

Ok, dvdspeler heeft dus niet een watt aanduiding maar lijkt me toch wel dat als je de boxen aansluit op dvdspeler dat er beperkingen aan zitten. Marantz en Denon hoor ik erg vaak langskomen. Wat zijn goede 5.1 receivers van die merken voor een redelijke prijs? 7.1 is overbodig voor mij in zo'n kleine kamer denk ik.

Zit helaas geen winkel die B&W heeft staan in m'n eigen plaats dus wil eerst ff via internet uitzoeken wat het best kan op papier en dan ga ik wel in een andere plaats luisteren.

Ben je trouwens goedkoper uit als de je de speakers per 2 koopt?

En kan ik van de B&W's verwachtten dat ze net als de B&W's die beneden staan 25 jaar meegaan? Heb altijd zon gevoel dat dingen nu het altijd veel eerder begeven dan vroeger.
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

#3
Lees nu dat de 603's meer tot zn recht komen in medium tot grootte kamers. Kan ik anders beter voor 601's en 602.5's gaan? want die schijnen ook beter te passen bij die LCR60 center.

Hoewel ik van plan dus ben om deze boxen behoorlijk wat jaren te houden (als dit forum tenminste me niet zoals jullie elk jaar nieuwe boxen laat kopen :) ) misschien heb ik over 6 jaar wel m'n eigen huis en dan zijn ze weer te klein :)

Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om geld neer te leggen voor iets wat teveel is..
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Martin,

even voor de zekerheid: je kunt speakers niet rechstreeks op een dvd-speler 'hangen'. Er zal altijd een versterker tussen moeten (of een receiver, wat een versterker met ingebouwde tuner is). Je computer speakers hebben een versterker ingebouwd.

Qua speakers: kijk ook eens naar Tannoy (al ben ik daar wat bevooroordeeld...  ;) ). Wellicht is Mission ook een idee (zijn wat beter te krijgen ook)...

Groet,
Mark

Martin_G

#5
Bedankt voor je opheldering :)

Zal eens even kijken naar die merken.

Zat voor receiver trouwens te kijken naar de Denon AVR-1803

Wil trouwens wel een set die bij zacht ook erg goed klinkt. Dat ding beneden hebben we altijd maar op 5% van het volume staan want anders knal je de ramen eruit. Weet niet of dat nu nog zo is dat die dingen zo onnodig hard kunnen.

edit: ff gezocht op kieskeurig.nl en dit komt eruit voor die 2 merken in mijn prijsklasse:

Mission m73 €180
Mission m74 €240
Tannoy mX3-M €190
Tannoy mX4-M €290
Tannoy Revolution R2 €350

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

FrankL heeft de Sony STR-DB930 DD/DTS receiver te koop staan voor 275 euro.

Is dat een goede of is de technologie afgelopen 4 jaar zoveel verbeterd dat je nu voor 200 euro meer een veeeel betere hebt?
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

#7
Er komt deze maand een slaapbank en bed gaat naar boven.. nu ben ik best slecht in plattegronden maken maar dit wordt het ongeveer denk ik

Zit erg rot met plaatsing van linksachter. Jammer dat de deur naar binnengaat..

waar ik ook nog mee zit is dat als ik de bank wil uitklappen dat ik met deze opstelling elke keer rechtsachter moet verplaatsen.

Misschien anders maar on-wall speakers.. is dat nou echt zo slecht?
let wel dat deze tekening dus niet helemaal klopt. misschien valt het nog mee. Maar feit blijft wel dat je met een deur zit die open moet, een bank van 2 meter lang die ook nog eens heel breed wordt als ie uitgeklapt wordt.

De voorkant klopt wel.. kan netjes center op 0 graden krijgen en de surrounds op 30 graden zonder dat ze in een hoek staan.

ik ga zo anders maar ff schuiven met mn bed.  simuleen dat de slaapbank er al staat en dan ff a4tjes leggen op de plekken waar de speakers moeten komen.

edit: bureau is eigenlijk ook een probleem.. kijk: ik kan de achterkant wel goed krijgen door rechts van de bank te gaan zitten ipv links maar dan zit ik weer in de knoei met de voorkant.

Dus of het bureau naar de andere kant, waar nu bureaukastjes staan die dus dan weer naar de overkant moeten. Of bureau iets opzij en de LF aan de zijkant van het bureau zetten.

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

MrPink

Je zou ook nog Dali Suite 2.5 serie kunnen beluisteren.

Groetjes,
Oscar

Martin_G

Hmm.. ik heb gewoon denk ik klote afmeting kamer. Wil namelijk liefst tv gewoon in het midden tegen de muur. Maar dan komen alle surroundspeakers in de hoeken en dat mag toch niet?

Of bedoelen jullie met in de hoek dat ie echt de muren raakt?

En anders sloop ik gewoon de muur tussen mijn kamer en kleine kamertje gewoon weg als de rest op vakantie is :)
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

#10
Quote from: MrPink on April 18, 2003, 01:02:41
Je zou ook nog Dali Suite 2.5 serie kunnen beluisteren.

Groetjes,
Oscar

Hm had je reactie over het hoofd gezien. Zal eens rondsurfen. Beluisteren ga ik pas doen als ik echt een paar heb uitgekozen die in mn wensen passen.

Edit: ff gegoogled en dit staat in een PDF van de DALI suite 2.5 van een australische dali site:

A great looking home theatre system with
good sound, but we'd suggest that unless
you want to use the 2.5s as an exclusive
stereo pair, you'll get the same performance
— and save yourself a few bucks —
substituting the smaller model 1.5s.

De set kost dan ook zo'n 3500 euro en dan ben ik alweer een half jaar langer aan het sparen dan met de B&W's. En ik hou liever wat geld over voor een auto.

De 1.5s zijn los 370 euro.. dat valt al meer in het budget. Maar vraag me af of die dan wel tegen de 602's opkunnen van B&W

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

Welke serie is beter van B&W? de 300 of de 600 serie?
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Martin_G

Ok ok dit begint een beetje een topic te worden met alleen mijn naam erin maar:

Ik ga denk ik toch voor de 603 s3's
Dat extra ding (ik geen verstand ervan hebben) zal toch wel veel meer opleveren dan de voorgangers in de 600 serie.

Andere reden is ook dat ik het gewoon mooie boxen vindt :) lekker groot. Hoef je tenminste ook nooit mensen uit te leggen dat kleine boxen ook behoorlijk geluid kunnen geven , Pay to Impress zeg maar ;)

Betekent wel dat het een jaar langer duurt voordat ik alles heb. Heb nu dan wel al een 5.1 setje gelukkig. Maar denk echt dat ik wat ga missen als ik ga projecteren. Denk dat die computerboxjes me echt hevig teleur gaan stellen bij zo'n groot beeld.

Nu zit ik alleen nog ermee of ik nou gewoon alle surrounds hetzelfde doe of dat ik achter andere doe. In het geval van andere achter: welke raden jullie aan?

Toch blijf ik me afvragen of je nog echt grote verschillen hoort bij dat soort klasse boxen. Van computerboxjes naar B&W's merk je duidelijk.. das simpel. Maar merk je nou ook echt duidelijk een overstap van 602's naar 603's? En is dat ook wanneer je het geluid niet al te hard hebt? Scarp heeft er ervaring in in snel wisselen van boxen dus scarp: hoorde je echt een duidelijk verschil zonder er op te hoeven letten? Ik verdenk iedereen hier er namelijk van dat ze echt met DBmeters en met hun ogen dicht supergeconcentreerd op kleine dingetjes gaan letten :) En verschillen komen meestal vaak bij hard volume.. keihard zal ik het nooit echt hebben ivm buren.

Maar deze vraag kan ik simpel zelf oplossen door naar de winkel te gaan en vragen of ik allebei de opstellingen mag luisteren.

Ow en ik wacht wel tot scarp de zijne weer verkoopt voor 604's ;)
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Scarp

Whehe ... voorlopig hou ik wat ik nu heb, mijn planning is wel zo dat de 601's en 603's ooit de duur uitgaan en er andere fronts komen (waarbij de 604 als rears worden ingezet), maar dit is sowieso dit jaar niet :)

Tussen elke speaker zitten behoorlijke verschillen. Als ik jou was zou ik niet zomaar op naam iets kopen, maar toch echt naar een goede winkel gaan waar ze verschillende merken hebben staan. Ga dan eens een stuk muziek luisteren terwijl je wisselt van speaker. Je zal versteld staan van de verschillen.
Boekenplankspeakers vindt ik zelf weinig geschikt als echte front speakers (of je moet altijd je sub erbij aandoen). De 602.5's gaan nog net (ik heb ze doorverkocht aan mensen die ze wel als front gingen gebruiken, terwijl ik 'm als surround gebruikte), maar missen toch best wel een stuk laag. De 603 is een stuk beter dan de 602.5 en de 602. Van de 602 wordt vaak gezet dat ie erg zwaar is qua geluid, wat sommige mensen minder prettig vinden.

De 603 is een goede full range speaker, die qua formaat nog meevalt. De 604 is erg groot :)

Maar, er zijn ook zat anders speakers en misschien vind je die beter klinken, Kef, tannoy, mission, etc.

Ik vind zelf B&W goed klinken, dus ik hou het daarbij :)

Qua subwoofer kan je er best wat anders bij doen. Er is niet iets van een klankkleur op een sub. Maar een sub moet je gewoon als laatste kopen, eventueel lenen van een winkel voor een avond.

Qua versterking kan je ook gaan luisteren naar Marantz of andere merken.

Martin_G

#14
B&W ben ik mee opgegroeid. Zag altijd die naam op de boxen staan. En elke keer moest ik denken aan of BMW of Burgemeester en Wethouders.. ik MOET wel gewoon B&W's kopen ;) Kan je ook lekker opscheppen: ik heb wel 6 B&W's (slordig uitspreken als BMW)

Maar ff serieus: jij hebt dus de 603's als fronts gehad en de 601's als rears? vondt je dat daar nadelen aan zaten? Sommigen zeggen dat alles gelijk het beste is. Kan ik me wel in vinden opzich want er zit toch wel verschil in als zeg maar een geluid van een 603 naar een 601 gaat en weer naar een 603 (bedoel dus als zeg maar een helikopter een rondje vliegt)

Zijn de B&W's trouwens goedkoper te krijgen dan op hun site staat? met meeste dingen is dat wel zo maar hier lijkt het wel alsof het echt een standaard prijs is.

Ik zit nu trouwens op iemands HT page te kijken en die heeft wat ik ongeveer in gedachten had eerst:

Denon avr 1802
B&W DM603 S3 (voor)
B&W DM601 S3 (achter)

en die zegt: "Het volume van de Denon gaat van -60 tot +iets , maar op 0db is het zo hard dat ik mij niet kan voorstellen dat ik dit ooit op deze stand iets wil luisteren. De speakers klinken lekkerder als ze wat harder spelen, en alles blijft ook wel zuiver, maar het is gewoon hard. Heel hard..."

Verder is ie heel tevreden over het geluid.

Owja als je in de winkel gaat kijken.. kan je dan kiezen op welke receiver het moet aangesloten worden en kan je ook van rears wisselen enzo? Doen ze al die moeite als je alleen ff komt luisteren?  

Nadeel is alleen dat het in de winkel heeeel anders kan klinken dan hier in mijn kamer

Zo klonk mijn simpele computersetje toen die beneden stond echt ONGELOFELIJK anders dan nu op mijn kamer..

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Quote from: Martin_G on April 18, 2003, 04:37:26
Ok ok dit begint een beetje een topic te worden met alleen mijn naam erin maar:

Tja, dat krijg je als je op zulke tijden post...  ;D

Tip 1: ga niet te veel uit van wat andere mensen vertellen;
Tip 2: de enige die je kunt geloven zijn je eigen zintuigen;
Tip 3: bepaal je wensen/eisen in relatie tot je budget.

Dan het volgende: ik lees dat je met een hoop afwegingen zit (o.a. budget, plaatsing, e.d.). Heb je al eens een sateliet-speaker systeem overwogen? Wellicht niet vergelijkbaar met een serie full-range speakers, maar wellicht in jouw geval ook een overweging waard... Stel je voor de combinatie Marantz/Denon met de Kef HT2005 (ik noem maar wat). Op die manier heb je een sateliet systeem waar positieve berichten op zijn, en zit je wat makkelijker qua plaatsing.

Er zijn overigens zeel veel factoren die het geluid beinvloeden. Niet alleen de speaker zelf (2-weg, 3-weg, merk, type, bas-reflex), of de receiver, maar ook de akoestiek van je kamer. Die is zelden te vergelijken met de luisterruimtes bij de dealers. En al helemaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een mediamarkt o.i.d.. Het zal altijd wat anders klinken dan in de winkel.

Quote from: Martin_G on April 18, 2003, 08:36:56
en die zegt: "Het volume van de Denon gaat van -60 tot +iets , maar op 0db is het zo hard dat ik mij niet kan voorstellen dat ik dit ooit op deze stand iets wil luisteren. De speakers klinken lekkerder als ze wat harder spelen, en alles blijft ook wel zuiver, maar het is gewoon hard. Heel hard..."
Ook dit zegt niets. 0Db op het display van de ene receiver kan heel anders zijn dan op een andere receiver. En tja, lekkerder klinken... Ik vind mijn set ook zacht lekker klinken. Belangrijker vind ik dat ik als ik dat wil ook hard kan draaien, en dat het dan nog steeds lekker klinkt (lees: hard wordt niet vervelend hard, maar klinkt nog steeds lekker).

Quote from: Martin_G on April 18, 2003, 08:36:56
Owja als je in de winkel gaat kijken.. kan je dan kiezen op welke receiver het moet aangesloten worden en kan je ook van rears wisselen enzo? Doen ze al die moeite als je alleen ff komt luisteren?  
Die moeite zullen ze op zich wel voor je willen doen. Mits je daadwerkelijk serieuze interesse toont. Niet als je voor de 10e keer alleen komt luisteren, en het vervolgens in dld aanschaft..  8)

Groet,
Mark

Martin_G

Ja m'n slaapritme is beetje verpest :)

Sattelietspeakers heb ik nu ook, alleen dan niet van een kwaliteit als bv de KEFjes. Maar ik wil het volledige uit film en muziek halen en vraag me af of dat wel met die dingetjes kan. Daarnaast moeten die anders ook op standaards of aan de muur bevestigd worden.

En ik ben bang dat ik uiteindelijk toch dan van die grote boxen wil en dat het dus meer een tussenstapje wordt: computer sattelietspeakers - goede sattelietspeakers - floorstands

De B&W's beneden zijn al bijna 25 jaar oud, als ik ze ook maar 10 jaar houd dan heb ik al eigen huis en veel meer ruimte.

Budget hangt vooral af van hoesnel ik het wil. Heb niet bijzonder veel uitgaven nu en heb momenteel geen werk. Ga vanaf zomervakantie werken en dan is het gewoon afhankelijk van hoelang ik wil sparen. Beamer + Scherm + DVDspeler komen zeker dit jaar.

Ik denk dat nu juist goed moment is om dit soort apparatuur te gaan kopen nu ik nog thuis woon. Als ik op mezelf woon verdien ik niet ontzettend veel meer als nu maar heb ik wel veeeel meer kosten.

Ik denk trouwens niet dat er overduidelijk verschil zit tussen B&W en andere merken in dezelfde prijsklasse. Vooral niet omdat het thuis dus toch weer anders klinkt en misschien wat in de winkel beter klonk dan het anders klinkt thuis juist weer slechter.

Met muziek wil ik echt zuiverheid.. en met films wil ik echt goede duidelijke surroundeffecten. Ik ben nu eigenlijk best tevreden met mn simpele setje. Ding doet prima voor zn geld. Merk natuurlijk wel behoorlijk verschil als ik de B&W boxen beneden erbij aanzet want die klinken toch stuk voller. Combinatie van de twee is best mooi eigenlijk.

Alleen als ik een scherm van 1.80 breed heb dan verdwijnen de boxjes in het niets denk ik..

Maar eigenlijk het moraal van mn verhaal is dat ik waarschijnlijk heel lang ermee ga doen en dat ik dus geen tijdelijke oplossing zoek maar een systeem dat jaren meekan en ook in een gewone huiskamer zn werk doet.
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Scarp

Als je er echt jaren mee wilt doen, neem dan rustig de tijd om de speakers uit te zoeken die je echt wilt. Dus ga niet zomaar voor bv 602.5, maar geef andere speakers ook eens een kans. Eventueel in delen (eerste fronts, dan center en surrounds, dan sub, etc).

Ik weet zeker dat je echt verschil hoort tussen de verschillende merken, zelfs in deze prijsklasse.

Over het algemeen klinkt het in een winkel slechter, vooral als ze een kamer hebben waar tig andere speakers instaan.

Martin_G

In delen kopen was ik zoiezo van plan.

Wat ik ook koop zal iig nu al een hele verbetering zijn en iig goede boxen. Ik heb geen superhoge eisen. De een zal beter zijn dan de ander maar ik zal niet zoiets hebben over paar jaar van shit had ik die nou maar verkocht want ik weet dat wat ik koop iig goed genoeg zal zijn om zeer goed geluid te geven.

Ik heb eigenlijk om eerlijk te zijn niet echt zin om 5 merken ofzo de hele tijd te gaan vergelijken tot ik er gek van wordt. Ik ken mezelf en ik ga dan echt zo ontzettend veel vergelijken en meestal heb ik dan achteraf alleen maar meer spijt van de keuze die ik maar; had ik nou toch maar..

Hou het toch liever gewoon simpel voor mezelf en stel me gewoon in op B&W, wetend dat het goede boxen zijn en zien er nog mooi uit ook :)

Is misschien wel meteen dit topic overbodig  :-[ Maar dit topic heeft wel mezelf laten zien dat ik me al vastgepind heb op B&W's :) sorry

Nu is alleen nog de vraag of ik 601's of 603's als rears wil. MAAR omdat ik toch eerst met de fronts begin kan ik dan altijd nog beslissen of ik 601's of 603's wil.

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Scarp

Nah, is wel handig als je bij 1 merk speakers wilt blijven. Dan alleen nog een goede dvd en versterker/receiver zoeken die erbij past :)

Neem gewoon 603's als front en 601's als rears ofzo :)

Martin_G

Dat wordt het waarschijnlijk wel ja.

Wat wel misschien belangerijke vraag is is de Center.. die mag niet onderdoen aan de surrounds geloof ik omdat spraak enzo goed duidleijk moet zijn. Ik zie deze twee:

LCR60 S3 > 339 EUR
Magnetically shielded to avoid picture distortion, the LCR60 S3 can be used at left, centre, right or surround and is the ideal centre channel partner for DM600 S3, DM601 S3, DM602 S3 and DM602.5 S3.

LCR600 S3 > 519 EUR
As versatile as the smaller LCR60 S3, its greater cabinet volume and output capability make it the ideal centre channel partner for DM603 S3 and DM604 S3.

Ben bang dat omdat de fronts 603's worden ik toch voor de laatste moet gaan die helaas 180 euro meer kost.. achja.. 2 weekjes meer werken.. boeiend :)

Wordt tot nu toe dus:

2x B&W 603 S3
2x B&W 601 S3
1x LCR600 S3

Sub weet ik nog niet

DVDspeler wordt trouwens de Philips 963SA.. dat staat vast.. of er moet een nieuwere versie komen. binnenkort

Receiver weet ik nog niet, welke 2 merken heb jij ookalweer gehad met de B&W's? Onkyo en Denon toch?







Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Ik sluit me hier bij aan!

Echt spijt zul je niet krijgen. Het is ook niet zo dat wanneer je eerst B&W, en dan Tannoy luistert dan dan ineens 1 van de 2 bagger klinkt. Er zal wel een verschil in zitten, maar geen dag en nacht. Enige wat je eigenlijk nooit moet doen, is speakers beluisteren die ver boven je budget liggen. Dan klinken je eigen speakers ineens wel helemaal nergens naar!  :D

Groet,
Mark

Scarp

kheb een Onkyo gehad. Vond 'm erg onrustig klinken na een poosje, toen aparte Rotel eindversterker erbij gekocht ... dat was al een stuk beter, toen de hele onkyo receiver er maar uit :)

Misschien dat een goeie marantz of denon er beter bij past.

Overigens is het best een goede combinatie waar je nu aan denkt :)

Martin_G

#23
Ik heb een receiver nodig waardoor alles wat ruimer gaat klinken denk ik. Want toen ik mn setje van beneden naar boven haalde waren films wel beter qua surroundeffecten maar werden muziek-dvd's wat rommeliger en minder ruim en ook wat doffer.

Ik heb dus een kleine kamer van 2.80 bij 4.20 met vloerbedekking en 1 muur is vanaf de verwarming af helemaal bedekt met gordijnen.

Ik weet niet of er dus een merk receiver is die met de B&W boxen ervoor zorgt dat het wat ruimtelijker en helderder klinkt dan met een ander merk receiver..


op kieskeurig staan denk ik lang niet alle receivers maar deze komen in de buurt van wat ik wil:

Denon AVR-1803
Onkyo TX-SR600E
Pioneer VSX-D811
JVC RX-8022R
Sony STR-DB780QS
Panasonic SA-XR25

Nog ff een belangerijke vraag: Ik zie op kieskeurig het aantal keer audio in/uit en het aantal video in/uit

Een dvdspeler aansluiten op projector en tv.. doe je dat rechtstreeks of via de receiver? want dan moet ie bv 2x video uit hebben. En audio uit is dat gewoon rood/wit uitgang?

En waarbij gebruik je eigenlijk pro logic 2? heb de receivers die het niet hebben maar weggelaten..

Stond trouwens maar 1 marantz.. wat is een goede receiver van marantz voor <1000 euro? de 5200 en 5300 schijnen een fout te hebben als het gaat om 6.1 dvd weergeven op 5.1.. optelling ipv samenvoeging van signalen.

Aan marantz.com heb je ook geen donder..



Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Oracle

Op je lijstje zie ik maar 2 serieuze kandidaten: de onkyo, en de denon. Deze twee zijn echter wel verschillend qua karakter. De Onkyo klinkt wat harder (feller, helderder), en de Denon wat voller (warmer).

Verder kun je van de Denon zeggen dat hij wat beter is met films.

Ik zou dan ook voor de Denon gaan als je echt voor de film ervaring gaat. Wil je ook goede stereo, kijk dan toch eens naar de Marantz 5300...

V.w.b. die fout: daar heb ik nog niets over gehoord.

Prologic2 gebruik je overigens bij Prologic gecodeerde (stereo) bronnen. Voorbeeld: X-files, o.i.d. Prologic2 klinkt een stuk beter dan Prologic 1. Verder heeft PL2 aparte instellingen voor muziek en films.

Groet,
Mark