Ondertitels staan in zwarte balk bij output via hdmi van dvd-recorder

Started by blueray, January 28, 2008, 14:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blueray

Als ik vanaf mijn dvd-recorder sony hx1010 via hdmi films afspeel vanaf dvdschijf komt een deel van de ondertiteling in de zwarte balken onder het beeld terecht (als ik het beeld niet opblaas naar 16:9). Maak ik dan het beeld beeldvullend, ben ik dus een deel van de ondertitels kwijt   :o. Het maakt niet uit welke hdmi resolutie ik als output probeer, loopt van 576p/i tot 1080i. Ik heb in de recorder ingesteld dat de tv 16:9 is. 'gewone' output uit de recorder zoals dvd-menus en instelmenus zijn beeldvullend zonder dat er iets wegvalt.

Ik heb een philips 1080p lcd, 42pfl9732d, die in principe alle resoluties aan moet kunnen. Alleen zijn via hdmi de mogelijkheden beperkt om het aangeboden signaal nog te vergroten (werkt alleen als er 576p wordt aangeboden).

Via scart of component gaat het zoomen wel goed, dwz staan de ondertitels gewoon in het beeld en niet deels eronder.

Nu weet ik dat films er het beste uitzien in de originele aspect ratio, maar die zwarte balken vind ik ook niet altijd alles. Ligt dit aan de hdmi-implementatie van mijn recorder (is uit 2006), ligt dit aan de communicatie tussen tv/recorder, of is dit gewoon inherent aan hdmi? Het lijkt erop dat de dvd-recorder zelf zwarte balken toevoegt aan materiaal dat niet 16:9 is en dan in die balken de ondertitels zet. Zijn er dvd-spelers waar je kan instellen waar de ondertiteling moet komen?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

bmateijsen

Je zal met de zwarte balken moet leven. Het enige verschil met scart is waarschijnlijk dat je dan letterboxed uitstuurt? Althans, dat lijkt me een logische interpretatie.

Er zijn volgens mij geen dvd-spelers waarbij je kan instellen waar de ondertitels komen.

Groet,

Bjorn

blueray

Quote from: bmateijsen on January 28, 2008, 14:48:07
Je zal met de zwarte balken moet leven. Het enige verschil met scart is waarschijnlijk dat je dan letterboxed uitstuurt? Althans, dat lijkt me een logische interpretatie.
Aan de scart output kan ik niks instellen, de tv bepaalt dan het formaat en de beeldverhouding, alleen staan dan de ondertitels wel geheel in het beeld (ik zal het vanavond nog eens checken) en kan ik dus zelf kiezen of ik wel of niet zoom. Dit ga ik dus bij blu-ray via hdmi ook krijgen als ik een speler aanschaf?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Fox

Ja zarte balken horen bij films in het scope formaat en inzoomen niet.

blueray

Quote from: Fox on January 29, 2008, 07:43:50
Ja zarte balken horen bij films in het scope formaat en inzoomen niet.
Zwarte balken horen bij films? Volgens mij hebben 16:9 tv's gewoon de verkeerde h/b-verhouding om films goed weer te geven.
Het gaat er mij gewoon om dat ik niet de keuze heb om te kiezen hoe ik kijk als ik over hdmi kijk met ondertiteling erbij. Ik vind zelf zwarte balken net zo goed storend als een bijgesneden of opgerekt beeld, het verschilt per film welke storing ik het meest vervelend vind. Letterboxed vind ik niet perse een probleem, oprekken wel. Bovendien werkt mijn ambilight niet goed met die zwarte balken...
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

PjotrrrNL

Films worden o.a. in 16:9 en in 2.35:1 geproduceerd, wil je de laatste zien zoals de regisseur bedoelt heeft dan heb je dus zwarte balken boven en onder op een 16:9 scherm....
En blueray spel je zo: Blu-ray  :D

blueray

Quote from: PjotrrrNL on January 29, 2008, 14:33:29
En blueray spel je zo: Blu-ray  :D
Als ik mijn alias naar de nieuwe hd-techniek had willen vernoemen wel ja ;)
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Mirx

Plaatsing van de ondertitels heeft niks met type aansluiting te maken. Enige wat verschil kan maken is of de speler ingesteld staat voor 4:3 of 16:9 output.
Bij de meeste dvds wordt de plaatsing geoptimaliseerd voor 16:9 tvs. Echter, sommige discs hebben onder de subtitle track 2 streams hangen, en afhankelijk van je instellingen wordt de juiste stream gekozen. Op die manier heb je geoptimaliseerde plaatsing op zowel 4:3 als 16:9 tvs.
De geoptimaliseerde / perfecte plaatsing, blijft natuurlijk een persoonlijk iets. Maar bekijk dit vanuit het oogpunt van de filmmaker. Deze wil natuurlijk dat je de film in OAR kijkt, en dat de ondertitels zo min mogelijk van het beeld blokkeren. Echter, hierin moet de afstand tussen beeld en ondertiitel ook weer niet te groot zijn, omdat dan het lezen van de ondertitles teveel afleid van het kijken van de films.
In 99% van de gevallen zal er bij letterboxed weergave op 4:3 en 1:2.35 weergave op 16:9 gekozen worden on regel 1 van de tekst onderaan de video te zetten, en indien er 2 regels nodig zijn de 2e regel in de zwarte balken te plaatsen.

Door naar een eventuele oplossing...

Voor backups is dit redelijk simpel. Laad de dvd in DVDSubEdit, plaats de eerste ondertitel naar de door jou gewenste plaats (in het geval van 1:2.35 dus boven de zwarte balk), en selecteer apply to all. Dit zal al je de ondertitle positie informatie overschijven in de VOBs (duurt maar een paar secondes) naar deze nieuwe positie. Wel even opletten met subs met 2 regels of subs die bovenin geplaatst zijn.

Voor retail zit je echt aan de orginele positie vast. Er zijn wel software speler die de positie overrulen, maar heb dit bij een hardware speler nog nooit gezien. Kwestie van kiezen tussen geen subs of OAR kijken vrees ik...

blueray

Quote from: Mirx on January 29, 2008, 20:00:43
Plaatsing van de ondertitels heeft niks met type aansluiting te maken. Enige wat verschil kan maken is of de speler ingesteld staat voor 4:3 of 16:9 output.
Mijn speler staat op 16:9 uitvoer. Ik wist niet dat de dvd-schijf 'bepaalt' wat de positie van de ondertiteling is, ik dacht dat de speler dat bepaalde door het lezen van subtitle stream. Weer wat geleerd  :)
Hoe dan ook 'i rest my case' en kijk voortaan oar, dat is op 42 inch best te doen...
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server