Harddisk delen met de buren, hoe?

Started by CineSmurf, January 27, 2008, 17:24:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

#25
Zo te zien ben je gaan subnetten.  Mijn netwerk kennis is ook beperkt maar je ben gaan subnetten.

Dus:
192.168.50.xxx is het eerste subnet
en
192.168.51.xxx  is het tweede subnet.

Op niveau 3 staat: Een subnet 192.168.51.xxx en daar kan niet ip adress 192.168.50.101 aanhangen (zie niveau 3).
Over subnetting is hier nog wel wat te vinden:
http://www.tech-faq.com/ylang/nl/subnetting.shtml

Maar het kan ook zijn dat je gewoon een type foutje hebt gemaakt. Netwerk kennis is niet heel makkelijk te vergaren.  Ik weet hoe dik die cisco boeken zijn.
Hangt die disk straks rechstreeks aan je switch of aan je PC??

Houd ook rekening met je netmasks die veranderen ook bij subnetting.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

CineSmurf

Je hebt gelijk. Typo. Moet dus zijn:

Niveau 1: modem
Niveau 2: linksys router met range 192.168.15.xxx
Niveau 3: Linksys router bij ons met range 192.168.50.xxx en dus een toegewezen wan adres 192.168.15.100
Niveau 3: Linksys router bij de buren met range 192.168.51.xxx en dus een toegewezen wan adres 192.168.15.101

De compu die gedeeld wordt hangt nu op hetzelfde niveau als de twee routers, en krijgt dus 192.168.15.102.

Ik ga je link even lezen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tube-freak

#27
Subnetting is best lastig in het begin.  Zeker omdat je ook rekening moet houden met je netmasks. Netwerken uitrekenen gaat ook weer precies andersom als ip adressen dacht ik, dus je kan er goed knetter van worden in het begin.  Je moet met subnetting ook rekening gaan houden met je IP adress ranges. (8bit, 16bit 24 bit etc,..)

Het is voor mij al even te lang geleden dat ik het allemaal uit mijn hoofd weet. Maar ik blijf het met intresse volgen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

CineSmurf

Hmm valt niet mee kennelijk. Geldt hetzelfde als je allebei een eigen router hebt en dan een netwerkverbinding heen en weer wilt maken. Of gaat dat niet werken?

Als ik nou inderdaad een computer met twee netwerkkaarten neerzet die met beide routers is verbonden. Gaat dat werken? De vraag is hoe je die computer kan instellen zodat je niet (te makkelijk) bij elkaar op het netwerk kan komen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tube-freak

Misschien voor nog wat dieper in gaan op de materie deze link eens bekijken:

http://www.cisco.com/warp/public/701/3.html

Daar staat ook weer een subnet calulator op en dergelijke.  Maar subnetten is niet nodig in principe. 

Wat je kan doen is gewoon allebei een 2e netwerk kaart kopen en deze dan aan elkaars switch/router knopen.  De Default gateway word dan je eigen router en de secondary gateway je buurmans router.  Dit is bij de buurman dan ook het geval maar dan is jouw router dus zijn secondary gateway.
(Dan kan er ook nog de derde router/switch tussen uit).  Aleen wel even uitkijken dat de gateway adressen niet hetzelfde zijn. eventueel kan je dmv de subnetmsks de IP ranges nog beperken.

Voor elkaar kan je ook nog eventuele firewall rules instellen voor het netwerk verkeer.  Bijvoorbeeld LAN to LAN toestaan maar de rest blokkeren ofzoiets.  DIt is afhankelijk van de behoefte wat je wil.  Dat je bij elkaar het LAN op kan wil nog niet zeggen dat je ook zomaar alles kan bekijken.  Een stukje systeembeheer en user administratie is wel noodzaklijk op het operating system.  ALs je geen account of passwords hebt dan kom je al niet zo snel ergens in.

Zou ook eens bij de cisco website rondkijken daar staat nog best wel het een en ander uitgelegt: http://www.cisco.com/warp/public/701/3.html

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

CineSmurf

Interesting. Thanks. Volgens mij is dit waar ik naar zocht. Ga er van het weekend eens induiken.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

tebe

Jammer dat ik diet nu pas zie.
Ik weet niet of je het ondetussen al opgelost hebt, maar het is vrij simpel om een veilige setup te maken.
Even een schematische voorstelling van hoe het moet.

    internet cinesmurf                                                                internet buur
              |                                                                                     |
    modem/wan router                                                             modem/wan router
              |                                                                                     |
prive subnet cinesmurf                                                         prive subnet buur
              |                                                                                     |
           router                                                                              router
              |                                                                                     |
               ------------------------NAS netwerk-------------------------

Je had in feite alle benodigdheden al. Enkel je buur moet een internetlijn met bijbehorende wan router aanschaffen.
Ieder heeft zijn eigen prive netwerk achter zijn internet lijn. Aan dat prive netwerk koppelt ieder een 2de router. De 2de poort van die routers koppel je aan elkaar en zo creƫer je je nas netwerk. Ieder stelt dan zijn nas router zo in dat er enkel connecties mogelijk zijn vanop zijn netwerk naar de nas. Je kan dan ook nog de toegang beperken tot enkel ftp indien je wil.
Zo heb je maar 1 netwerk kaart nodig per pc. Het enige wat je nog moet doen is zorgen dat je routering in orde is. Je kan voor het berijken van het NAS subnet een persistent route bij aanmaken op elke pc of een route bij zetten in ieders wan router.

hifiman

#32
Gewoon een dual homed nas (linux bakkie met 2 NICs en samba erop) en je bent klaar... Geen DMZ nodig.

Edit: Oops deze mogelijkheid was al genoemd zie ik nu :P

CineSmurf

Ok. Thanks. Ik ga er verder mee aan de slag!

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.