Harddisk delen met de buren, hoe?

Started by CineSmurf, January 27, 2008, 17:24:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Hallo,

Ik wil graag samen met de buren een gezamenlijke harddisk met daarop muziek, films etc. Tussen onze huizen ligt een ethernetkabel, de vraag is alleen nu hoe aan te sluiten.

Het is de bedoeling dat we een gezamenlijke harddisk hebben, waar we allebei vanaf ons netwerk opkunnen, maar dat onze "eigen-huis" netwerken gescheiden blijven. Kan je dit bijvoorbeeld instellen in een router? Hoe zou je dat moeten aansluiten?

Thanks.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Raphie

kan niet, om te delen buiten je router moet je een PC in de DMZ zetten, deze is dan gelijk voor de gehele buitenwereld toegankelijk.
JBL PRX Power!

ajbeefde

Quote from: CineSmurf on January 27, 2008, 17:24:40
Hallo,

Ik wil graag samen met de buren een gezamenlijke harddisk met daarop muziek, films etc. Tussen onze huizen ligt een ethernetkabel, de vraag is alleen nu hoe aan te sluiten.

Het is de bedoeling dat we een gezamenlijke harddisk hebben, waar we allebei vanaf ons netwerk opkunnen, maar dat onze "eigen-huis" netwerken gescheiden blijven. Kan je dit bijvoorbeeld instellen in een router? Hoe zou je dat moeten aansluiten?

Thanks.

Waarom zou je dat willen doen, je hebt tegenwoordig voor weinig 500gb +

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

sj0er-D

Quote from: ajbalmere on January 27, 2008, 17:41:08
Waarom zou je dat willen doen, je hebt tegenwoordig voor weinig 500gb +


als ze allebei aan het downloaden gaan.. hebben ze er allebei profijt van denk ik?

ajbeefde

Quote from: sj0er-D on January 27, 2008, 17:47:14
als ze allebei aan het downloaden gaan.. hebben ze er allebei profijt van denk ik?

En als er dan een keer ruzie is, wie heeft dan recht op de harddisk?   ;D


Goedemorgen en goedemiddag is wat ik deel met de buren....  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Tube-freak

Misschien een (secure) IP tunnel opzetten over internet. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

sj0er-D

Quote from: Tube-freak on January 27, 2008, 18:04:53
Misschien een (secure) IP tunnel opzetten over internet. 
nej dat zou ik niet doen. ze hebben immers al ethernet naar elkaar toe..

Raphie

Het is duidelijk dat Cinesmurf geen verstand heeft van netwerken (en z'n buurman nog minder anders had die de vraag wel gesteld), ga dan ook niet bomen over niet haalbare zaken als VPN tunnels  ::)

indien beide gezinnen een router hebben en je kan een PC in de DMZ zetten, dan kan je delen.
andere manier is om op beide PC's een FTP server op te zetten en via poort 80 toegang te verlenen, natuurlijk dan niet anonymous

maar simpel plug en play geneuzel is er niet bij.
JBL PRX Power!

jantje112

Je kunt toch gewoon een NAS aan de router zetten?

Raphie

ja en dan?
leg even de stappen uit om dit te delen over 2 private ip ranges tussen 2 routers, zonder security hazard en met ondersteuning van alle protocollen:
Ik zie je essay graag tegemoet  ;D :P
JBL PRX Power!

Tube-freak

#10
Andere oplossing is misschien dat de buurman een extra ethernet kaart koopt.  Van die ethernetkaart gaat hij dan rechtstreeks naar jouw router. 
Je werkt dan met 2 gateways.

De interne ip adressen hoeven overigens geen probleem te vormen als deze verschillend zijn.  Er zijn bepaalde ip ranges gereserveerd voor intern gebruik.
zoals 192.168.x.x en 172.16.x.x.  Als je router bijvoorbeeld ip adres 192.168.1.254 heeft dan kan je er ook 172.16.1.1 ofzo van maken.

voor meer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

Maar als de buurman een tweede netwerk kaart koop en hij connect via jouw gateway (router) dan heeft hij connectie op jouw netwerk.
Ik zou wel even wat werk steken in routering en firewall rules en poorten over en weer. 

Zou kan je dus een LAN To WAN blockeren in de firewall voor zijn ip adres zodat hij niet via jouw router het internet op kan maar bijvoorbeeld wel jou lan op.
Dan kan je een user voor hem aanmaken en die user heeft dan bijvoorbeeld alleen maar toegang tot de shared harddisk en nergens anders op je pc.  Ik weet je netwerk setup niet precies en ook niet welk Operating system je draait dus het is lastig om het even zo stap voor stap uit te leggen.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Quote from: Raphie on January 27, 2008, 18:11:38
Het is duidelijk dat Cinesmurf geen verstand heeft van netwerken (en z'n buurman nog minder anders had die de vraag wel gesteld), ga dan ook niet bomen over niet haalbare zaken als VPN tunnels  ::)

indien beide gezinnen een router hebben en je kan een PC in de DMZ zetten, dan kan je delen.
andere manier is om op beide PC's een FTP server op te zetten en via poort 80 toegang te verlenen, natuurlijk dan niet anonymous

maar simpel plug en play geneuzel is er niet bij.


Port 21.   ;D
port 80 is voor webservers.

Maar dat terzijde.  Als ze met 2 ftp servers werken dan gaat het nog steeds niet naar 1 disk toch?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

blue-eyes

Quote from: Tube-freak on January 27, 2008, 19:59:46
Port 21.   ;D
port 80 is voor webservers.

Maar dat terzijde.  Als ze met 2 ftp servers werken dan gaat het nog steeds niet naar 1 disk toch?

Correctie: standaard zijn idd de poorten 21 (22) voor FTP en 80 voor de http acces. Echter het staat je natuurlijk vrij om een FTP server op poort 80 te configureren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Quote from: Tube-freak on January 27, 2008, 19:59:46
Port 21.   ;D
port 80 is voor webservers.

Maar dat terzijde.  Als ze met 2 ftp servers werken dan gaat het nog steeds niet naar 1 disk toch?
klopt, maar kunnen ze wel relatief veilig hun data delen, zonder allerlei kunstgrepen aan beide kanten in te stellen.
Daarnaast kan ftp natuurlijk met iedere poort, ik koos poort 80 omdat deze voor webbrowsing aan beide kanten al openstaat, hoeven ze ook geen extra poorten open te zetten zolang client en server maar over dezelfde poort gaan ;)
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: Blue-Eyes on January 27, 2008, 20:02:52
Correctie: standaard zijn idd de poorten 21 (22) voor FTP en 80 voor de http acces. Echter het staat je natuurlijk vrij om een FTP server op poort 80 te configureren ;)

Jij snapt em!  ;)
JBL PRX Power!

PjotrrrNL

Kortom, lastig te realiseren...
Dan maar allebei een externe harddisk kopen en af en toe onder het genot van een kop koffie bij je buurman wat bestandjes ophalen?

Raphie

Je kan ook beiden lid worden van dezelfde werkgroep (d.m.v. van die extra netwerk kaart) maar dan gebruikt hij ook de bandbreedte op je router, ziet alles in je public folders etc. etc.
JBL PRX Power!

Tube-freak

Of gewoon met bittorrent.

Je maakt gewoon bittorrent bestanden aan met een private tracker.  Zolang de .torrent bestanden aleen in het bezit van jou en de buurman zijn kan er weinig fout gaan.  Dit principe gebruiken ze ook op die private torrent websites waar je je in moet schrijven.

Het is wel even lastig omdat je voor elk bestand een .torrent file moet aanmaken maar als je het eenmaal hebt.  Maar ook hier geld weer dat er dan niet 1 disk word gebruikt.  De buurman moet dan altijd nog een bestand downloaden van jouw tracker.

De veiligheid in je netwerk hang overigens niet aleen af van je netwerkinstellingen maar ook van je user accounts en groups en hoe veel permissies die dan hebben.  Dus zelfs als het netwerk 100% veilig is dan nog is het niet perse veilig op operating system niveau.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

#18
Quote from: Raphie on January 27, 2008, 20:06:49
Je kan ook beiden lid worden van dezelfde werkgroep (d.m.v. van die extra netwerk kaart) maar dan gebruikt hij ook de bandbreedte op je router, ziet alles in je public folders etc. etc.

Niet perse.
Je kan ook een extra werkgroep aanmaken.  De buurman word dan lid van de extra workgroep terwijl je zelf lid ben van je eigen werkgroep EN de extra werkgroep.
De extra werkgroep mag dan bijvoorbeeld heel weinig dus de buurman ook.  Aleen zelf mag je dan heel veel omdat je OOK lid ben van de andere workgroep.  Je kan dan een folder delen waar aleen die personen van de "beperkte werkgroep" waar je buurman lid van is in kunnen.  Je buurman kan dan de rest van je systeem niet zien maar wel de extra disk.

Hier een linkje met hoe dat ongeveer werkt:
http://cnx.org/content/m13049/latest/

Ik ben zelf geen windows guru, mijn kennis ligt meer bij unix maar in principe komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Hanky Panky

Knoop een wireless accespoint aan de HDD en dmv een adhoc netwerk bestanden delen ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Tube-freak

En dan even een HD filmpje kijken over wireless.  En dan je afvragen of het een goed idee was. ;D
Maar voor muziek kan het wel ja. 

Denk alleen niet dat wireless echt veilig is zo een wireless beveiligings key is vrij snel gekraakt. 
En als je al een kabel hebt liggen dan lijkt het me dat je die snelheid ook wil gebruiken.  Ik weet verder niet hoe groot de files zijn.

 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

CineSmurf

Woww wat een hoop reacties! Thanks.

Op dit moment hebben we één gezamenlijke internetaansluiting met daarachter een router. Achter die eerste router twee routers, één voor elk netwerk. Dat werkt. In principe wilde ik aan de eerste router een harddisk hangen. Dat zouden beide netwerken moeten herkennen toch (alle routers zijn zo ingesteld dat ze andere series uitgeven).

Alleen de ene internetaansluiting is niet handig. Regelmatig loopt het kabelmodem vast, verliest een van de routers z'n ip-adres. Ik weet niet wat het is, maar het werkt op de een of andere manier niet lekker.

Op zich zou het een handige oplossing zijn om alletwee een eigen internetaansluiting te hebben, maar dan kom je dus bij de eerste vraag die ik stelde: Hoe krijg je die dan aan elkaar geknoopt.

In eerste instantie zat ik te denken om een PC met twee netwerkkaarten te maken en die achter beide routers te zetten. Dan kunnen we er allebei op, maar zitten we tevens op elkaars netwerk volgens mij. Zijn er geen NAS drives met twee ethernetaansluitingen bijvoorbeeld?

Ik ben er nog niet helemaal uit in elk geval. Ga d'r zelf ook nog eens over nadenken. Meer tips - altijd welkom  ;)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Tube-freak

Werk je via DHCP of heb je alle ip adressen vast ingesteld in windows?
Ik zou zelf alles static instellen en niet via DHCP.

Met DHCP zou je bijvoorbeeld een "time to live" kunnen hebben en daardoor kan wellicht de connectie af en toe droppen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

@CineSmurf.

Zijn het allemaal routers of zitten er ook switches bij of is het allebei.  Een Switch is niet hetzelfde als een router namelijk.  Vaak hebben de meeste router wel ook een switch, dus een combinatie.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

CineSmurf

Hoi TubeFreak,

Andere laag in het osi model, van lang geleden nog een beetje kennis overgehouden  ;D

Om het eenvoudig te maken het zijn alle drie linksys routers, dus gecombineerde router/switch.

Nu gaat ie zo:

Niveau 1: modem
Niveau 2: linksys router met range 192.168.15.xxx
Niveau 3: Linksys router bij ons met range 192.168.50.xxx en dus een toegewezen wan adres 192.168.50.100
Niveau 3: Linksys router bij de buren met range 192.168.51.xxx en dus een toegewezen wan adres 192.168.50.101

Heel lang is het goed gegaan, totdat mijn router kappot ging en ik een nieuwe router (ook weer linksys) kocht. Op de een of andere manier werkt het nu niet meer lekker samen, terwijl de instellingen toch hetzelfde zouden moeten zijn.

Het plan met de harddisk is nu nog om die op niveau achter 2 erbij te hangen, dus dat die bijvoorbeeld adres 192.168.50.102 krijgt, dan kan je 'm benaderen vanuit je eigen netwerk, maar niet andersom. Volgens mij zou dat moeten werken.

Enige wat veranderd is, is dat we eigenlijk allebei een eigen internetaansluiting willen en de ethernetkabel alleen willen gebruiken om een harddisk te delen. Hierbij zou ik dus graag van de situatie af willen met twee routers achter elkaar, want dat leidt op het moment tot meer dan 10 keer de hele boel resetten per dag om het aan de praat te houden.

???
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.