[Next step advies] Stroom of bron?

Started by cyberjobe, January 25, 2008, 15:02:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cyberjobe

Ik zit nu in dubio: moet ik de stroom gaan aanpakken of de bron als eerst volgende upgrade? Wat heb ik? (het gaat nu even om de stereo)


  • Bow ZZ-One versterker
  • Arcam CD 62T cdspeler
  • Master Concept 3 (Nirvana modificatie)
  • Pagode Signature meubel
  • NBS Active-4 LS kabels
  • NBS Active-4 RCA interlinks (meest recente aanschaf)
  • 2x NBS Dragonfly netkabels
  • Sun Leiste stekkerblok

Ik merk dat ik de spanningsdip in de winter omstreeks 19 uur duidelijk kan horen door "dynamic loss" in de muziek. Daar erger stoor ik me regelmatig aan, hoewel de muziek al een heel eind in de goede richting klinkt ;) Toch knaagt de upgrade virus aan me. Met surround ben ik wel redelijk tevreden en daar wil ik voor een lange tijd niets meer investeren (blu-ray trekt me nog niet aan en de rest van de spullen werken nog vlekkeloos).
De verbetering in de stereo wil ik tot stand brengen door de cdspeler te upgraden. Het lijstje is:

  • Lindemann 822/820S (side-by-side test)
  • Meridean 808.2
  • Classe CDP-502 en/of MF kW DM25 transport+DAC (de MF is een twijfelgeval!)
  • NBS (just 4 fun!)
  • Krell EVO 525
Helaas kan Hobo de merken Spectral Audio SDR4000 en Wadia 581 niet laten horen, omdat ze geen dealer zijn van het merk.

Op het gebied van stroom kan ik halverwege februari naar Isotek Titan en PS Audio Powerplant luisteren (demo).

Voor een cdspeler zal ik toch stevig moeten gaan sparen. Een PS Audio zal ik in 1 jaar wel redden (denk ik), maar de Titan is wel kostbaarder. Uiteraard moet ik gaan luisteren, echter welke stap heeft de meeste impact (op het gebied van muziek, niet op het gebied van financien  ;))? En wat is jullie ervaring cq. tips?

PS: ik heb al een zo goed als een separate audiogroep. Heel misschien zou ik een andere zekering in kunnen laten zetten, echter geloof ik niet dat dat de oorzaak is van de "dynamic loss". Dit komt mi doordat Essent na 7en de spanning lager zet (industrie vraagt minder vermogen), maar tegelijkertijd komen forensen thuis en zetten dan allemaal lampen en andere stroomvreters aan...
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Mitch--

Ik zou zeggen Stroom, een Powerplant is wel een hele mooie upgrade!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

plasmal

ik zou ook zeker voor de powerplant gaan, dan hoef je je cd speler voorlopig nog niet te doen

groet alex

Stefan S.

Ik zou absoluut voor een cd speler gaan  ;D

Mitch--

Quote from: Stefan S. on January 25, 2008, 20:20:26
Ik zou absoluut voor een cd speler gaan  ;D

Zo zie je, meningen verschillen :D
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

qinq

#5
Zeker weten de bron, een mooie cd-speler of amp!

DA BoSS

#6
die Arcam lijkt me duidelijk de zwaktste schakel :)
(alleen... ik loop verder niet gelijk over van enthousiasme bij het lezen van je shortlistje)


Maargoed, gewoon proberen die stroomregeneratoren.....altijd leuk om eens te testen wat er allemaal nog mogelijk is op het gebied van je stroomvoorziening 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Zonder enige twijfel de bron! Overweeg ook de Linn Akurate CD-speler!

Kingpin

Absoluut de bron. Een stroomupgrade heeft alleen maar zin wanneer je alles al voor elkaar hebt en alleen de puntjes op de "i" wilt zetten !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cyberjobe

Grappig om te zien dat de meningen idd uiteen liggen.
@ DA Boss: waarom wordt je er niet warm van? De meeste bronnen in de shortlist zijn niet bepaald 'populaire'  merken. Is dat voor jou een probleem  ;)?

@ Garmtz: ik heb ergens gelezen dat de Linn alleen goed uit de verf zou komen mits de rest van de componenten ook van Linn zou zijn.

@ Kingpin: ik kan jouw argument me goed voorstellen.

@ iedereen: het is dus een kwestie van luisteren... Als het zover is, zal ik een review(tje) schrijven over de strijd tussen Titan en Powerplant. Ook de cdspelers zal ik apart reviewen...
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

DA BoSS

#10
@cyberjoe: zeker niet verkeerd bedoelt, maar de spelers die op je lijstje staan zijn nou niet goedkoopste.
Ik zou eerder zelf (voor het geld dat je te besteden hebt) aan wat andere spelers gaan denken:

-De Bow speler schijnt best goed te zijn 8) (+mooie match met je versterker)
-de RA Opus 21
-een Ayre (cd)speler
-een C.E.C.
.............




dit lijstje zegt waarschijnlijk meer over mijn smaak dan over wat voor jou zinnig is, maargoed misschien brengt 't je op extra ideeen :P
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

cyberjobe

Quote from: DA BoSS on January 28, 2008, 12:26:52
@cyberjoe: zeker niet verkeerd bedoelt, maar de spelers die op je lijstje staan zijn nou niet goedkoopste.
Ik zou eerder zelf (voor het geld dat je te besteden hebt) aan wat andere spelers gaan denken:

-De Bow speler schijnt best goed te zijn 8) (+mooie match met je versterker)
-de RA Opus 21
-een Ayre (cd)speler
-een C.E.C.
.............
het is cyberjobe (om spraakverwarring te voorkomen ;D)

Wat betreft de prijskaartjes: ze zijn inderdaad niet de goedkoopste, maar daar heb ik een gegronde reden voor: ik heb een redelijk aantal spelers tot ca 6000 euro gehoord en geen van allen kon me bekoren. Let wel: ik vond de meerwaarde tov de Arcam het geld niet waard (believe it or not).
Vanaf de Lindemann vond ik de verschillen het geld wel waard (ik wist niet eens wat de Lindemann 820S kost). Ik ga wel de 822 vergelijken, aangezien het goedkoper is en een klein beetje slechter schijnt te zijn (ben benieuwd trouwens).
Wat betreft je lijstje:
De Bow (zz-eight) schijnt nogal exemplarisch problemen op te leveren met lawaaierige motor, dus nee, dank je. Verder vind ik de ZZ-one eigenlijk niet zo mooi, kwa uitstraling. Het is dat de sound+prijs zo gunstig was, anders had ik doorgespaard voor een Classe CAP-2100. Na de stroom+bron wil ik nog altijd een losse pre/eindbak hebben, zoals de Classe CP500 met CA2200.
De RA Opus 21: ik vind de smalle cdspeler niet mooi. Uit de toon springende componenten sla ik niet per definitie af, maar de Opus is imho beyond the my limit.
De Ayre heb/had ik als 'second opinion' apparaat staan.
De CEC: idem...

En sja: het is altijd moeilijk om een shortlist te maken uit tientallen merken die ik niet (goed) ken. Ik ga altijd eerst uit van de verkrijgbare merken (bij mijn stamwinkel ;)). Mocht daaruit een winnaar komen, dan is het makkelijker om bij een andere winkel met een 'referentie' cdspeler te komen (mocht de betreffende winkel een demomodel van daaraan komen). Anders is domweg het einde zoek!
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

DA BoSS

#12
Beste cyberjobe :D,


Toeval wil dat ik zelf ook al best lang op zoek ben naar een betere speler.
Maar ook ik kan tot nu toe ook niet echt overtuigd worden van de meerwaarde van dergelijke duurdere spelers in mijn set-situatie, terwijl ik bij goedkope speler altijd vervelende nadelen hoor.
Ik kan je argumenten dan ook wel aardig goed volgen :D


Er is trouwens zowiezo niks met je lijstje hoor, ik vroeg me meer af waarom nou juist die machientjes op je shortlijst terecht waren gekomen.
Vooral omdat je kennelijk bereid bent hiervoor zeer diep in de buidel te tasten.
Want dat is iets waar ikzelf tegen aan lijk te lopen met mijn cd-speler zoektocht: ik hoor wel mooie dingen ,maar dan moet ik geld gaan uitgeven wat ik er niet (over) heb :P

@Bow speler: wist ik geneens...moet je nagaan ;D
@Ayre:  8)
@Lindemann: naar die speler ben ik zelf heel benieuwd. Ik vermoed echter wel dat ie het beste tot zijn recht komt in een all-Lindemann set...(>overpriced?)



Ik hoop eigenlijk dat het uiteindelijk niet nodig zal blijken echt 5000 euro of meer te moeten gaan lappen voor iets dat helemaal je smaak is.
Ben dan ook best benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat blijken te komen... 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

frank2

Tsja, ik bezit een Bow ZZ8 speler, zonder de upgrade, 2e hands gekocht voor 3000 euro. Ik zit nu deze speler te vergelijken met een nog niet goed ingespeeld element grado ref. statement in een VPI scout en dan hoor je toch echt dat het een cd speler is die goed meekomt in het "analoge" geluid. Motorgeruis heb ik nog niet gehoord. En eventueel vervangen v.d. laser kost ook maar 75 euro (philips) Ik heb destijds verschillende cd spelers beluisterd ook duurdere maar geen kon mij bekoren ze waren allemaal te "digitaal" alleen bij deze Bow had ik na 2 min. meteen Wow dit klinkt lekker. Ik zou op zoek gaan naar een 2e hands Bow ZZ8. Ook een mooi merk is ASR maar die is duur adviesprijs 6400 euro, deze heb ik ooit beluisterd, als je de kans krijgt die beluisteren!
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

cyberjobe

Quote from: DA BoSS on January 28, 2008, 18:19:15
@Lindemann: naar die speler ben ik zelf heel benieuwd. Ik vermoed echter wel dat ie het beste tot zijn recht komt in een all-Lindemann set...(>overpriced?)

Ik hoop eigenlijk dat het uiteindelijk niet nodig zal blijken echt 5000 euro of meer te moeten gaan lappen voor iets dat helemaal je smaak is.
Ben dan ook best benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat blijken te komen... 8)
Mijn probleem met de 820S is eigenlijk dat je ook voor de pre-amp betaalt, terwijl je die eigenlijk niet gebruikt. De 822 zou een goede alternatief zijn, met een iets slechtere performance (maar met stukken lagere prijs). Dit wil ik wel eens beluisteren! Een all-Lindemann set wil ik niet. De verkoper vertelde me ook dat de cdspeler van Lindemann eigenlijk de prijs goed rechtvaardigt. De rest van de componenten wat minder: voor dat geld zou ik beter naar Spectral Audio moeten luisteren (en dat terwijl die zaak geen dealer van dat merk is)...
Omdat ik eigenlijk teleurgesteld was van de minimale verbetering in het 'lagere' segment, ben ik wel 'genoodzaakt' om naar een totaal ander segment te gaan. De Lindemann 820S vond en vind ik nog steeds het geld waard. Omdat het toch om een smak geld gaat, wil ik wel vele opties beluisteren!

Quote from: frank2 on January 28, 2008, 18:56:27
Tsja, ik bezit een Bow ZZ8 speler, zonder de upgrade, 2e hands gekocht voor 3000 euro. ...dan hoor je toch echt dat het een cd speler is die goed meekomt in het "analoge" geluid. ... Ik zou op zoek gaan naar een 2e hands Bow ZZ8. Ook een mooi merk is ASR maar die is duur adviesprijs 6400 euro, deze heb ik ooit beluisterd, als je de kans krijgt die beluisteren!
Inderdaad pakte de Bow ZZ-one me met zijn (haar?) analoge klank. Het uiterlijk is alleen niet mijn smaak; de prijs die ik ervoor hoefde te betalen + 2 jaar garantie deed me besluiten deze demo te kopen (met in mijn achterhoofd veel later te upgraden).
Ik ben verder niet zo fan van 2e hands bronnen. Met de kabels heb ik nog niet zo heel veel moeite (mits het in goede staat is, zoals de Active 4 interlink), echter de electronica en bewegende mechanica: dat heb ik liever in nieuwstaat/demo+garantie.
De ASR zal een typfout zijn: ze maken alleen maar versterkers en netcleaners/verzorgers...  ???
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

frank2

sorry: http://www.amr-audio.co.uk/Templates/cd77.htm dit is de goede. Trouwens bij mijn dealer krijg je op 2e hands spullen ook een half jaar garantie, bij een cd speler kan niet veel kapot gaan....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren