Reparatie of vervanging van defect product? Wat zijn de rechten?

Started by reMC, January 21, 2008, 19:53:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brtram

Tegoedbon i.p.v. geld is van toepassing bij het "gewoon" ruilen/retourneren in een winkel, want dan is er sprake van een gunst van de winkelier.
Hier is geen sprake van een gunst maar van wanprestatie, en dat is een reden om de koopovereenkomst te ontbinden.

Gewoon poot stijfhouden en zeggen, nog beter is dit schriftelijk te doen en IT verzoeken schriftelijk te reageren, dat je de koop wilt ontbinden en dat je jouw geld terug wilt.

In een (telefoon)gesprek wil zo"n bedrijfsleider nog weleens de flinke jongen uithangen, zeker als je zelf niet zo verbaal bent (buiten weet je pas wat je had moeten zeggen).
Als hij dit in een brief moet doen wordt het opeens andere koek, en heb je bewijs van zijn, zeer waarschijnlijk rammelende, motivatie om geen geld maar een tegoedbon te geven.   

Hou je eigen verhaal kort, met een opsomming van feiten en data en als conclusie dat Samsung als
leverancier van IT heeft aangegeven dat zij het probleem niet kunnen oplossen ondanks dat jij hun herhaald in de gelegenheid heb gesteld en bereid zijn IT te crediteren en dat jij daarom de koop wilt ontbinden en je geld terug wilt.   

reMC

Net gebeld en gehoord dat de creditering definitief is. Uiteraard weer mijn verhaal gedaan en hun reactie was dat ik een (iets) duurder toestel mag uitzoeken waarop ik vervolgens een korting krijg.... Het is maar afwachten wat de korting is, maar ik denk dat we er zo wel uitkomen....

Maar nu: welke plasma ??? ;)

JeKa

Quote from: reMC on April 29, 2008, 11:43:37
Net gebeld en gehoord dat de creditering definitief is. Uiteraard weer mijn verhaal gedaan en hun reactie was dat ik een (iets) duurder toestel mag uitzoeken waarop ik vervolgens een korting krijg.... Het is maar afwachten wat de korting is, maar ik denk dat we er zo wel uitkomen....

Maar nu: welke plasma ??? ;)

Zo'n slechte oplossing nog niet lijkt me...

reMC

Nieuw probleem...

Omwille van de vormgeving wilden we nogmaals kiezen voor de Samsung 42C91. Echter, deze blijkt niet meer leverbaar door onze dealer. Het komt er op neer dat ze er nu op aan sturen dat we een ander toestel uitzoeken.

Maar... is dat verplicht? Maw: moeten wij hier juridisch gezien mee in zee gaan of mogen we nu ook gewoon ons geld terug eisen, omwille van het feit dat we geen tv willen aanschaffen die we eigenlijk niet willen?

JeKa

Quote from: reMC on May  7, 2008, 14:20:28
Nieuw probleem...

Omwille van de vormgeving wilden we nogmaals kiezen voor de Samsung 42C91. Echter, deze blijkt niet meer leverbaar door onze dealer. Het komt er op neer dat ze er nu op aan sturen dat we een ander toestel uitzoeken.

Maar... is dat verplicht? Maw: moeten wij hier juridisch gezien mee in zee gaan of mogen we nu ook gewoon ons geld terug eisen, omwille van het feit dat we geen tv willen aanschaffen die we eigenlijk niet willen?

Volgens mij mogen ze je gewoon een vervangend, vergelijkbaar product aanbieden

reMC

Quote from: JeKa on May  7, 2008, 14:24:42
Volgens mij mogen ze je gewoon een vervangend, vergelijkbaar product aanbieden

Ok, bedankt. Niet flauw bedoeld hoor, maar wie weet het zeker...?

Aan de ene kant begrijp ik het, maar aan de andere kant: waarom zou ik verplicht kunnen worden een product te kopen dat ik niet interessant (genoeg) vind?

Je zou kunnen zeggen dat er toch genoeg tv's zijn, maar de 'grap' is dat we tot op heden echt nog geen alternatief hebben gezien :-\

brtram

1. Een koop is gesloten als je het eens bent over het artikel en de prijs.
2. Het betreffende artikel was niet te deugdelijk te leveren.
3. Je hebt de winkelier de gelegenheid gegeven het probleem op te lossen.
4. Winkelier is het met jou eens dat het artikell ondanks de reparatiepoging niet deugedelijk te op te leveren is.
5  Hierdoor heb jij het RECHT de koop te ontbinden en je geld terug te krijgen.
6  Jij bent NIET verplicht een vervangend artikel uit te zoeken of genoegen te nemen met een tegoedbon.

Ik begrijp niet dat grootwinkelbedrijf IT's de consumentenwet niet kent.

Stop de mondelinge discusie, wat door de muur kom je blijkbaar niet heen, maar schrijf een briefje aan het hoofdkantoor afd. klantenservice met bovenstaande punten en verzoek dat het bedrag binnen veertiendagen op je rekening gestort wordt.

We hebben gekke wetten in Nederland, maar er is geen wet die jou verplicht genoegen te nemen met een tegoedbon als de winkelier niet deugdelijk kan leveren.
Integendeel de consument is tegenwoordig goed beschermd, alleen zijn er te weinig mensen die dit weten.

JeKa


RSQ8P

Ad 1)
Prijs is geen vereiste voor rechtsgeldigheid koop ;-)

Vincent

Quote from: RSQ8P on May 14, 2008, 23:59:41
Ad 1)
Prijs is geen vereiste voor rechtsgeldigheid koop ;-)

Volgens mij moet er een wilsovereenstemming zijn :)

RSQ8P

//off-topic
Ja, maar wat heeft dat met de prijs te maken?
Als prijs niet is vastgesteld, moet hij redelijk zijn.
Prijs is geen vereiste om een koopovereenkomst 'te laten ontstaan'.
Object van de koop moet voldoende bepaald zijn, that's it.
//off-topic

brtram

Quote from: RSQ8P on May 15, 2008, 09:40:23
//off-topic
Ja, maar wat heeft dat met de prijs te maken?
Als prijs niet is vastgesteld, moet hij redelijk zijn.
Prijs is geen vereiste om een koopovereenkomst 'te laten ontstaan'.
Object van de koop moet voldoende bepaald zijn, that's it.
//off-topic

Wanneer is volgens jou een koop gesloten?
Kan volgens jou een koop gesloten worden als je het met de verkoper niet eens kan worden over de prijs ???

Ik zie vaak genoeg hele mooie dingen die ik graag wil kopen, alleen met de prijs ben ik het niet eens.
Al vind de verkoper de prijs nog zo redelijk en is die ook voor het artikel redelijk, zolang ik er niet mee accoord ga is er geen koop gesloten.
Deze situatie heeft bij mij nog nooit spontane koopovereenkomst laten ontstaan waaraan ik gebonden was ;D


Kingpin

Helaas zit ik nu ook in zo'n traject bij Bol.com
Ik heb daar eind januari een MP3 Speler van Samsung gekocht (YP-P2, €220,-).
In de eerste maand bleek dat de batterij niet voldeed en heb 'm daarom ook opgestuurd naar bol.com.
Dat heeft enige weken geduurd totdat ik mijn gerepareerde speler terug kreeg (rond midden maart).
Ook nu bleek weer dat het euvel niet verholpen was en heb daarom op 2 april de speler opnieuw teruggestuurd.

Het is ondertussen 19 mei en heb nog steeds geen bericht dat het verholpen is, alleen een mailtje dat de speler aangeboden is bij Samsung.
Ik ben het nu echt zat en heb een mailtje gestuurd dat ze kunnen kiezen door een nieuw exemplaar te sturen of dat ik anders mijn geld terug wil.
Tis toch te gek dat ik vanaf eind januari nog geen maand heb kunnen genieten van deze speler en dat deze nog steeds in reparatie is?

Wat zijn mijn rechten want persoonlijk vind ik dit echt te ver gaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack