Reparatie of vervanging van defect product? Wat zijn de rechten?

Started by reMC, January 21, 2008, 19:53:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Beste Jankees ;D

Ik heb eind december een Samsung televisie gekocht bij It's, die van begin af aan mankementen vertoonde. Drie dagen na aankoop ben ik eerst bij It's langsgeweest, die mij direct naar de fabrikant doorverwezen. De onwetende ik heeft dat braaf gedaan en het leek me ook niet heel onterecht: Samsung heeft immers een garantieservice die gegarandeerd binnen 24-uur een monteur op de stoep heeft staan en dat klonk me niet verkeerd in de oren.

Zeven dagen na aankoop stond hier inderdaad een monteur die, zo bleek na de reperatie en nadat hij al weg was, het probleem niet heeft weten op te lossen. Hetzelfde geldt voor een andere monteur die plusminus twee weken daarna een poging waagde. Voor diegenen die zich afvragen waarom we niet gewoon met monteur erbij checkte of het probleem opgelost was: het defect is het 'af en toe' wegvallen van het beeld, wat NATUURLIJK niet gebeurt als de monteur erbij staat ;)

Maar goed, ik zit nog steeds met een defecte tv en na twee mislukte pogingen (waarvan ze aan de telefoon hebben toegegeven dat ze maar wat uitprobeerde) willen ze van Samsung de tv terug naar de fabriek nemen om daar te meten wat het defect exact is en maatgericht te kunnen repareren (wat ze natuurlijk ook de eerste keer hadden kunnen doen als je het mij vraagt!).

Maar eigenlijk wil ik gewoon een nieuwe tv! Ik heb niet zo'n behoefte aan drie 'reparaties' aan een televisie die geen moment naar behoren heeft gefunctioneerd. Mijn vraag is: heb ik hier recht op? Kan ik bij It's (want ik neem aan dat ik daar moet aankloppen) een nieuwe tv eisen of moet ik genoegen nemen met het feit dat ze hem kunnen laten repareren?

Bij voorbaat dank voor ieders input :D

Raphie

Is het wel je TV? wat bedoel je met "wegvallen" ? gebeurt het op alle bronnen?
JBL PRX Power!

reMC

Quote from: Raphie on January 21, 2008, 19:57:10
Is het wel je TV? wat bedoel je met "wegvallen" ? gebeurt het op alle bronnen?

Het gebeurt met alle bronnen inderdaad: dvd, playstation via HDMI, kabel, alles. Ook via alle verschillende aansluitingen. Wat er gebeurt is dat het beeld een halve seconde zwart wordt en vervolgens terugkomt waarvan de rechthelft grijs is. Dit grijze duurt een halve seconde en dan is het weer zoals het was.

Roksan

Volgens mij moet je als eerste IT's de gelegenheid geven om het gebrek op te lossen. Indien dit niet binnen een aanvaardbare termijn gebeurd, moet je ze schriftelijk in gebreken stellen met daarin een redelijke termijn dat de klachten opgelost zijn. Kan IT's hier niet aan voldoen, kan je de koop ontbinden. Want het product voldoet niet aan de verwachting.

Dat IT's je doorverwijst naar de importeur is niet terecht. Je hebt immers een overeenkomst met IT's afgesloten. Zij hebben een product geleverd die niet voldoet. Dus zij moeten het gebrek ook oplossen. IT's kan natuurlijk wel zelf het toestel naar Samsung opsturen.

Maar buiten dat, vind ik dat IT's niet moelijk moet doen en het toestel moet opruilen voor een ander exemplaar.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

danboo

Hoi,

Hier kan je zien wat je rechten zijn.

www.consuwijzer.nl

Volgens mij heb je gewoon recht op een nieuw exemplaar

reMC

Quote from: danboo on January 21, 2008, 20:11:02
Hoi,

Hier kan je zien wat je rechten zijn.

www.consuwijzer.nl

Bedankt, maar mijn antwoord vind ik daar niet :-\

brtram

Roksan heeft het antwoord al gegeven  ;D

IT's is jouw eerste aanspreekpunt, en jij moet hun gelegenheid geven het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen.

Nu zij al 2x, zonder resultaat, getracht hebben de tv ter plekke te reapareren, kan je ze het beste schriftelijk een redelijk scherpe termijn van b.v 2 weken geven om het probleem op te lossen en dat je anders ontbinding van de koop eist.

Als de tv voor reparatie naar Samsung moet zullen zij dit moeten regelen en jou voor deze tijd, een leentoestel moeten geven.



reMC

Quote from: brtram on January 21, 2008, 20:25:52
Roksan heeft het antwoord al gegeven  ;D

IT's is jouw eerste aanspreekpunt, en jij moet hun gelegenheid geven het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen.

Nu zij al 2x, zonder resultaat, getracht hebben de tv ter plekke te reapareren

Mag ik aannemen dat dit ook geldt als ik de reparaties direct via Samsung heb geregeld? Ja, ik ben wel eerst bij It's langsgeweest (die mij hebben doorverwezen), maar dat kan ik natuurlijk niet aanttonen.

Quote from: brtram on January 21, 2008, 20:25:52
Nu zij al 2x, zonder resultaat, getracht hebben de tv ter plekke te reapareren, kan je ze het beste schriftelijk een redelijk scherpe termijn van b.v 2 weken geven om het probleem op te lossen en dat je anders ontbinding van de koop eist.

Dat kan ik doen inderdaad. Maar mijn vraag blijft eigenlijk of ik niet al recht heb op een nieuwe tv :P

reMC

Wat ik trouwens ook graag zou willen weten, is wat een gebruikelijke 'redelijke termijn' is, waar ik vaak over lees. Ik bedoel: ik kan wel twee weken roepen tegen It's, maar wat nou als zij dat niet redelijk vinden? Wie geeft mij dan gelijk?

Enne, heb ik in die periode recht op een leentoestel?

jankees

Vervelend dat je dit probleem met een nieuw toestel hebt. Je hebt helaas niet automatisch recht op een nieuw toestel. Je moet de wederpartij (de winkel waar je het toestel hebt gekocht, dus niet te importeur) de gelegenheid om het gebrek op een redelijke termijn te verhelpen. Men noemt dat in gebreke stellen. Dat wil zeggend dat je de wederpartij schriftelijk aanmaant om, binnen een redelijke termijn alsnog deugdelijk na te komen. Over wat redelijk is, kan getwist worden. Een maand lijkt mij, in dit kader, zeker een redelijke termijn. Is het gebrek alsdan niet verholpen dan kan de koop ontbinden. Dat wil zeggen dat het toestel retour gaat en jij netjes je centjes terug krijgt.

Aanvullende schade, bijvoorbeeld omdat je enige tijd geen televisie hebt kunnen kijken, moet ook door de wederpartij worden vergoed. Op basis hiervan heb je recht op een vervangend toestel. Wordt dit niet verschaft dan zou je kunnen overgaan tot het huren van een toestel. Deze kosten maken deel uit van je schade. Als je je oude CRT toestel weer van zolder haalt, heb je natuurlijk geen schade. Deze kan je dan ook niet vergoed krijgen.

Kan je hiermee uit de voeten?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

reMC

Ik dacht dat ik hier allang een reactie had gegeven :-[ Bij deze dan alsnog: bedankt Jankees!

Nog steeds de tv niet terug... Contact gehad met IT's (dealer) die mij een brief heeft teruggestuurd met daarin hetgeen Samsung al had geconstateerd (ze kunnen het defect niet vinden)... Heb ik weing aan natuurlijk (niets nieuws, het staat nu alleen op papier).

Ik had in mijn brief ook aangegeven dat dit de situatie was maar dat een feit blijft dat de televisie bij mij thuis niet goed functioneerd. Hun reactie: hoogstwaarschijnlijk ontstaat het effect door een externe oorzaak in uw situatie.

Gisteren gebeld en aangegeven dat ik alle mogelijke variabelen destijds ben langsgelopen (snoeren, ingangen, bronapparaten etc.) en dat bovendien het leentoestel van Samsung in exact dezelfde situatie perfect functioneert...

Ik word hier (als het goed is vandaag) weer over terug gebeld...

reMC

Quote from: jankees on January 23, 2008, 11:20:15
Is het gebrek alsdan niet verholpen dan kan de koop ontbinden. Dat wil zeggen dat het toestel retour gaat en jij netjes je centjes terug krijgt.

Ik neig er toch wel erg naar om dit in gang te zetten (mijn opgegeven termijn van vier weken is reeds verstreken en ik heb aangegeven dat ik anders ontbinding van de koop eis).

Maar hoe gaat dit in z'n werk? Zij gaan natuurlijk niet 'akkoord' (voor zover ze dat recht nog hebben) en geven mij nooit zomaar mijn geld terug... Hoe pak ik het aan?

jankees

Je kunt, met verwijzing naar de door jou gestelde termijn, door middel van een brief aan de leverancier, kenbaar maken dat je de koopovereenkomst ontbindt. In dezelfde brief kan je de leverancier verzoeken of zonnodig sommeren om het aankoopbedrag aan jou terug te betalen. Doet men dit niet dan kan je niet anders dan juridische bijstand inroepen.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

reMC

Het is een behoorlijk gevecht geweest, maar ik krijg in ieder geval morgen mijn tv geretourneerd zonder dat ik €85 aan arbeidsloon hoef te betalen (zou eigenlijk moeten omdat ze aan het werk zijn geweest maar dus geen defect konden constateren).

Maar goed, de tv is nog niet gerepareerd...

reMC

Zojuist TV teruggekregen.. Ben benieuwd of het defect plotseling weg is ;D

FFF

Binnen enkele dagen zou ik eisen dat de tv omgeruild wordt.

Als je dat niet hebt gedaan wordt het idd repareren...

Normaal gesproken moet je de fabrikant 3x de gelegenheid geven om een probleem binnen redelijke termijn op te lossen.

Als dat niet lukt zou ik ze idd in gebreke stellen.

brtram

Quote from: FFF on March 30, 2008, 15:31:21

Normaal gesproken moet je de fabrikant 3x de gelegenheid geven om een probleem binnen redelijke termijn op te lossen.

Waar komt dat 3x vandaan?

Volgens mij hoef je de leverancier maar 1x in de gelegeheid te stellen de klacht op te lossen.

Een 2e mogelijkheid is al coulance van jouw kant.
Als het na 2x nog niet gelukt is kan je er vanuit gaan dat de leverancier niet weet hoe hij de klacht moet oplossen.

Bij de 2e poging kan je wel de termijn korter stellen.
Hij heeft bij de 1e poging b.v. al een maand gehad, dan is een termijn van 2 weken voor een 2e poging alleszinds redelijk.

Een 3e laatste kans kan wel redelijk zijn als de klacht na eerdere pogingen al flink verminderd is.

angel66

je had de televisie moeten om laten ruilen.

want binnen de 1e week na aankoop moet de winkel de tv om laten ruilen.

JeKa

Als het goed is word ik morgen door de technische dienst Samsung gebeld om een afspraak aan huis te maken. Mijn plasma van een jaar oud vertoont wat kwaaltjes (effen is niet effen en de voeding bromt)en Samsung mag dat voor mij op gaan lossen. Ik ben toch wel erg benieuwd wat ze kunnen doen. Ik zal je op de hoogt houden, misschien heb je er wat aan.

FFF

Quote from: brtram on March 30, 2008, 16:57:43
Waar komt dat 3x vandaan?

Kan je geen bron geven maar volgens mij is dit een wettelijke richtlijn...

Ik de praktijk is het ook zo dat e fabrikant de eerste x eens kijkt naar software etc, de 2de keer kijkt hij of alles wel vast zit etc, de 3de keer gaat hij met electronica aan de slag...

Is natuurlijk anders als ze weten wat het probleem is (bekende klacht) maar op echt te testen, daar neemt vrijwel nooit iemand de moeite voor.

brtram

Quote from: FFF on March 31, 2008, 09:45:44
Kan je geen bron geven maar volgens mij is dit een wettelijke richtlijn...

Ik de praktijk is het ook zo dat e fabrikant de eerste x eens kijkt naar software etc, de 2de keer kijkt hij of alles wel vast zit etc, de 3de keer gaat hij met electronica aan de slag...

Is natuurlijk anders als ze weten wat het probleem is (bekende klacht) maar op echt te testen, daar neemt vrijwel nooit iemand de moeite voor.

Sorry, maar in de wet staat dit echt niet.

Lees de reactie van onze huis advocaat  ;D JanKees maar of de site van de consumentenbond, daar staat duidelijk dat je de leverancier=winkelier een redelijke termijn moet geven om de klacht op te lossen.

Als de winkelier het apparaat terug geeft mag je er vanuit gaan de klacht is opgelost.






JeKa

Quote from: JeKa on March 30, 2008, 22:50:26
Als het goed is word ik morgen door de technische dienst Samsung gebeld om een afspraak aan huis te maken. Mijn plasma van een jaar oud vertoont wat kwaaltjes (effen is niet effen en de voeding bromt)en Samsung mag dat voor mij op gaan lossen. Ik ben toch wel erg benieuwd wat ze kunnen doen. Ik zal je op de hoogt houden, misschien heb je er wat aan.

De tv bromt dus en effen is totaal niet effen. Als ik het beeld op geheel wit zet, zie je verticale balken van rose, en iets wat op wit moet moet lijken.
Vandaag was er een monteur van Samsung en deze wist mij te vertellen dat de brom (uiteraard) binnen de norm was en dat het oneffen beeld door inbranden kwam. Daar kon ik het mee doen.... Hier ben ik niet akkoord mee gegaan en ben naar de Mediamarkt gegaan waar de tv weg komt. Ze waren hier zeer behulpzaam en regelden dat hij morgenochtend opgehaald kan worden door hun eigen bezorgdienst en ze gaan een second opinion geven. Ben benieuwd....

@topicstarter: asl je het vervelend vindt dat ik jouw topic hier voor gebruik moet je het zeggen, maar ik neem aan dat het voor misschien ook waardevol kan zijn.

reMC

Intussen zijn we zo ver dat het reparatiecentrum van Samsung de plasma voorstelt voor creditering... MAAR nu krijg ik te horen dat IT's (mijn dealer) gecrediteerd wordt, wat betekent dat ik mijn nieuwe TV daar MOET aanschaffen...!

Is dit een gang van zaken zoals het hoort? ??? Het mag duidelijk zijn dat ik niet tevreden ben met de service die IT's en Samsung mij samen hebben geleverd en dus eigenlijk naar iets anders wilt uitwijken... Heb ik dat recht of zit ik gewoon vast aan in ieder geval IT's (lijkt me niet, maar wie ben ik)?

Erik

Je hebt recht op een tegoedbon maar niet op je geld terug (in NL dan).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill