Fineren, schilderen of misschien een andere optie?

Started by Douma, January 8, 2008, 16:27:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik heb laatst een tweedehands stel Tannoy S8LR luidsprekers op de kop getikt. Deze luidsprekers waren roomwit overgeschilderd. Ik heb daarom het complete plakfineer inclusief de verflaag van de luidsprekers af getrokken. Ik zit nu dus met twee kale kasten van spaanplaat(de baffle is wel van mdf). Nou ben ik benieuwd wat ik het beste kan doen om deze luidsprekers weer een fatsoenlijk uiterlijk te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar fineren. ik heb dit nog nooit gedaan, maar dit lijkt mij het minste werk. Daar komt bij dat ik op een kleine kamer zit en een stuk of wat schuurrondes niet echt zie zitten.
Ik ben even op zoek geweest naar plakfineer op het internet, maar kan daar bar weinig over vinden. Bestaat plakfineer uberhaupt nog wel voor de consument?

Stel dat ik ga fineren, moet ik de kasten van te voren ook nog behandelen? Spaanplaat lijkt me namelijk nogal poreus. En welke manier zou het gemakkelijkste uit te voeren zijn op een kleine kamer zonder drukpersen en meer van dat soort spul?

Of zijn er misschien andere opties om de kasten te fatsoeneren?

Groet,

Rienk
"Nothing lasts, but nothing is lost."

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Als je al zover bent zou je de kast opnieuw kunnen bouwen en wellicht ook het filter gelijk aan kunnen pakken  >:D O0
Onderbouwing: Orginele kasten van betaalbare speakers zijn vaak van relatief dun spaanplaat wat geen supergeschikt materiaal is, en om het netjes te krijgen ben je waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt als een nieuwe kast.

Fineren v/s schilderen: Ik zou voor fineren kiezen, is wel het meeste werk als je het goed wilt doen, vraag (als je het voor de eerste keer doet) toch wat research en proefstukjes.
Fineren is trouwens duidelijk duurder als schilderen, een fatsoenlijke plaat fineer kost meer als 200 euro, en bijvoorbeeld in mijn geval had ik aan 1 plaat niet genoeg.

Schilderen kost je misschien 30-50 euro, dan heb je het al goed aangepakt, nadeel van schilderen is dat je (zeker bij spaanplaat) vaak de randen en kopse kanten kunt zien, en je moet sowieso geen hoogglans nemen want dat krijk je niet strak al wil je nog zo graag  :P

Zelf mijn vorige MDF speakers geschilderd, echt 20x geschuurd, geplamuurd etc. Alles op het oog zo glas als boter, tot de grijze laag er op kwam... Omdat het MDF was (net als spaanplaat zuigt het nogal) moet ik er vaak overheen 2 grondlagen en 3 toplagen volgens mij.

Douma

QuoteLignaflex, witte houtlijm en strijkijzer.
Quote
Fineren is trouwens duidelijk duurder als schilderen, een fatsoenlijke plaat fineer kost meer als 200 euro, en bijvoorbeeld in mijn geval had ik aan 1 plaat niet genoeg.

Ik ben inderdaad een beetje geschrokken van de prijzen. Ik weet niet of het me dat waard is.

QuoteAls je al zover bent zou je de kast opnieuw kunnen bouwen en wellicht ook het filter gelijk aan kunnen pakken

Dat zou leuk zijn, maar ik heb jammergnoeg de middelen niet om een nieuwe kast te bouwen.

QuoteSchilderen kost je misschien 30-50 euro, dan heb je het al goed aangepakt, nadeel van schilderen is dat je (zeker bij spaanplaat) vaak de randen en kopse kanten kunt zien, en je moet sowieso geen hoogglans nemen want dat krijk je niet strak al wil je nog zo graag

Opzich lijken de kasten zeer strak in elkaar gezet. In verstek gezaagd en, zo op het oog, naadloos in elkaar gezet.

Stel dat ik toch besluit te gaan schilderen, is het dan verstandig om de grondlagen met een roller op te brengen en de aflak lagen met de spuitbus? Of gewoon alles met de roller doen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

FFF

Quote from: Douma on January  8, 2008, 17:40:41
Ik ben inderdaad een beetje geschrokken van de prijzen. Ik weet niet of het me dat waard is.

Dat zou leuk zijn, maar ik heb jammergnoeg de middelen niet om een nieuwe kast te bouwen.

Opzich lijken de kasten zeer strak in elkaar gezet. In verstek gezaagd en, zo op het oog, naadloos in elkaar gezet.

Stel dat ik toch besluit te gaan schilderen, is het dan verstandig om de grondlagen met een roller op te brengen en de aflak lagen met de spuitbus? Of gewoon alles met de roller doen?

De middelen in financiele of materiele vorm?
Een kastje kost bijna niet, als je het op maat laat zagen bij de houthandel is het een kwestie van lijmen (klemmen natuurlijk ook, maar dat kan door er iets op te zetten)

De kasten zullen zeker netjes zijn, echter vaak zie ik dat bij commerciele speakers bijv. 12mm dik spaanplaat word gebruikt, als de units de potentie hebben kun je bijvoorbeeld een stevigere kast maken met meer interne versevigingen.

Ik zou zelf alles met een roller schilderen, met spuiten heb ik mindere ervaring. Ik zou zelf kiezen om eventueel alles in de spuitplamuur te zetten, dan te gronden 1 of 2x, en dan 2 of 3 lagen lak.

Spuitbus kan, maar dat moet je echt de goede bussen kopen, de standaard meker van de bouwmarkt doen het niet lekker, verde gaat het verticaal prima als je dunne lagen spuit, horizontaal heb je echter heel snel last van veel stof. Spuiten is natuurlijk wel ideaal in een spuit cabine.

Douma

QuoteDe middelen in financiele of materiele vorm?

Materiele vorm en wat ruimte betreft.

QuoteEen kastje kost bijna niet, als je het op maat laat zagen bij de houthandel is het een kwestie van lijmen (klemmen natuurlijk ook, maar dat kan door er iets op te zetten)

Maar zo'n kastje zal ook geschilderd moeten worden. :) Want ik neem aan dat dit kastje van mdf gemaakt wordt. Een beetje mooi hout wordt waarschijnlijk te duur.
De originele luidsprekerkasten zijn al redelijk zwaar, en verstevigd dmv een bracing.

Ik denk dat er niets anders op zit dan de kasten te gaan schilderen. Maar dan wacht ik wel even totdat het wat warmer wordt buiten. Binnen schuren is een no-go. :)
Quote
Ik zou zelf kiezen om eventueel alles in de spuitplamuur te zetten

Is dit gewoon bij een bouwmarkt verkrijgbaar?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Als je nou gewoon parket 6mm koopt heb je alles wat je wilt. Goedkoop, écht hout, bewerkvrijheid wat betreft radii, geen zorgen over scheuren enzo en het geeft een leukere tint, maar da's persoonlijk.
Take it or lease it

Douma

Quotels je nou gewoon parket 6mm koopt heb je alles wat je wilt. Goedkoop, écht hout, bewerkvrijheid wat betreft radii, geen zorgen over scheuren enzo en het geeft een leukere tint, maar da's persoonlijk.

Dat is inderdaad ook een optie. Ik zal eens kijken in hoeverre dit mogelijk is bij de kasten. De baffle zit er namelijk niet rechtoerechtaan erop, maar er zit een gleuf tussen de kast en de baffle. Ik zal kijken of ik straks een paar fotootjes kan maken voor de duidelijkheid.

Quotebewerkvrijheid wat betreft radii

Wat bedoel je hier precies mee?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Quote from: Douma on January  8, 2008, 21:41:33
Wat bedoel je hier precies mee?
Als je een kast in alle kanten wilt afronden moet je eerst balkjes maken om deze vervolgens in te leggen met fineer zodat je dan een radius kan frezen.
Met het parket kun je een radius frezen direct aan het parket, omdat het wat dikker is.
Take it or lease it

Douma

Ik heb een tijdje naar deze Tannoy's geluisterd, en eerlijk gezegd vielen ze mij wat tegen. Ik vond ze 'dof' klinken. Muziek leefde niet. Daarom was ik sterk aan het twijfelen of ik wel tijd en moeite moest gaan steken in deze luidsprekers. In een laatste poging er nog wat van te maken qua geluid heb ik vandaag de interne bekabeling vervangen door verzilverd koper bekabeling met teflon isolatie. Deze kabel werd mij bij Speaker & Co aangeraden. Tevens heb ik de standaard vergulde 'bi-wire plaatjes' vervangen door speakerkabel.
Toen de boel een tijdje laten spelen. Daarna er even voor gaan zitten. Het overtrof mijn verwachtingen. Zelfs in zoverre dat ik weer hoop hebt gekregen. ;D ik zit er aan te denken om zodra ik een weekje tijd heb, de boel mee te nemen naar mijn vader en daar nieuwe kasten te bouwen. Misschien ook nog wel een filtermodificatie.  8)

Maar goed, de Tannoys blijven voorlopig. Eerst eens verder met het opknappen van mijn Klipsch'. Ook daar komt andere bekabeling in, extra bracing, nieuw doek op de grille en een vers lak/olie laagje.

"Nothing lasts, but nothing is lost."