Hulp gevraagd!! Hoe MP3 speler aansluiten op autoradio ZONDER aux?

Started by sandervg, January 18, 2008, 09:12:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Situatie: wil (een groot deel van) mijn CD collectie meenemen in de auto op mp3 (Honda Civic Hybrid)
Complicatie: autoradio heeft geen aux ingang en de garage zegt dat deze er ook niet op te knutselen is

Hoe kan ik toch mijn mp3 collectie over mijn autospeakers krijgen met een goede geluidskwaliteit. Hoeft niet high end te zijn (zitten gewoon de standaard speakers in) maar het moet natuurlijk wel gewoon goed klinken.

Wat heb ik overwogen:
1. CD-R met MP3 gebruiken --> er zit een 6 cd wisselaar in die ook mp3 kan afspelen, maar het het onderhouden van de muziekcollectie op CD-R's vind ik wat omslachtig: je kunt niet in een keer 4 GB naar de CD slepen, maar moet dat in 6 fases doen en branden naar CD-R duurt volgens mij best lang. Bovendien heb ik al mijn nummers in een hoge kwaliteit mp3 staan, dus is de 4 GB te krap. Tot slot moet je dan volgens mij ook nog onthouden wat op welke CD staat (je kunt niet door al je artiesten/albums browsen denk ik).  Heeft iemand ervaring of dit uiteindelijk in de praktijk goed werkt?

2. SD kaart in TomTom of Garmin en die via FM zender naar de radio sturen --> wat ik zo lees is de kwaliteit van TomTom dan iet echt goed. Garmin lees ik betere verhalen over, maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed gaat werken en is in ieder geval niet eerst uit te proberen

3. Een parot stereo bluetooth carkit. Dan op de MP3 speler een bluethooth transmitter zetten op de mini jack. --> geen idee wat je van de geluidskwaliteit overhoud: gaat niet via de autoradio versterker) en bovendien zitten er veel schakels tussen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wie heeft goede ideeen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

wh-vanderpost

Je kan ook gewoon zo'n FM zendertje halen, bij de MediaMarkt voor een paar tientjes. Werkt prima en door het omgevingsgeluid wat je in een auto meestal hebt als je rijdt, hoor je niks van het eventuele kwaliteitsverlies.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

sandervg

Quote from: wh-vanderpost on January 18, 2008, 09:23:43
Je kan ook gewoon zo'n FM zendertje halen, bij de MediaMarkt voor een paar tientjes. Werkt prima en door het omgevingsgeluid wat je in een auto meestal hebt als je rijdt, hoor je niks van het eventuele kwaliteitsverlies.

MAar zo'n zendertje zit dus al ingebouwd in de TomTom, dus die heb ik dan niet nodig. Mijn twijfel zit 'm in het feit dat de FM zender zeer laag vermogend is en dat ik veel klachten lees van mensen dat het al niet werkt als de antenne mast achter op het dak staat van de auto (wat bij mij het geval is) en dat de FM band zo ontzettend vol is in NL dat je continu naar een andere band aan het zoeken bent. Niet echt handig en ronduit vervelend als je net in een stad aan het navigeren bent of aan het (hands free) bellen bent.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

wh-vanderpost

Een vriend van me had zo'n dingetje gehaald voor z'n ma, ze rijdt in een Hyundai Excel en daar zit een metalen antenne voorop op het schutbord... de frequentie staat op 107.X en in NL zijn er voor zover ik weet geen zenders op het einde van de radioband, dus rond de 107.
In jouw geval, je hebt toch een nieuwere wagen die ongetwijfeld betere isolatie zal hebben en zo'n flexibele antenne (waar mijn ervaringen over het algemeen toch al minder mee zijn).
In dat geval zal je misschien eens moeten kijken naar die kastjes die je als het ware tussen je radio en je antenne zet. Dus een doorlusgeval voor de antenne plug. Je standaard antenne stekker gaat in het kastje.. en van daaruit weer een snoer verder naar de antenne ingang op de radio. Dan heb je in ieder geval geen last van storing...
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

sandervg

Quote from: wh-vanderpost on January 18, 2008, 16:21:08
In dat geval zal je misschien eens moeten kijken naar die kastjes die je als het ware tussen je radio en je antenne zet. Dus een doorlusgeval voor de antenne plug. Je standaard antenne stekker gaat in het kastje.. en van daaruit weer een snoer verder naar de antenne ingang op de radio. Dan heb je in ieder geval geen last van storing...
Dat klinkt goed. Dus als ik het goed begrijp gaat er een antenne van de radio in het kastje van van het kastje naar de 'buiten' antenne van de auto én van het kastje naar een 'binnen' antenne die je gebruikt om het tomtom signaal op te pakken (en die kun je dus bijna naast de tom tom zetten)?

Waar koop je zo'n kastje en hoe duur is dat? Is dat eenvoudig zelf te monteren?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

wh-vanderpost

Quote from: sandervg on January 18, 2008, 23:43:20
Dat klinkt goed. Dus als ik het goed begrijp gaat er een antenne van de radio in het kastje van van het kastje naar de 'buiten' antenne van de auto én van het kastje naar een 'binnen' antenne die je gebruikt om het tomtom signaal op te pakken (en die kun je dus bijna naast de tom tom zetten)?

Waar koop je zo'n kastje en hoe duur is dat? Is dat eenvoudig zelf te monteren?
Je zet het kastje 'tussen' de radio en de antenne. Ik weet niet of je de oude Nintendo (de eerste) nog kent, die had ook zo'n systeem waarbij je de coax kabel uit de TV trok en in dat kastje deed en vervolgens een snoertje vanaf het kastje naar de TV. Zo liep het coax signaal dus via het kastje en kon je op een speciale frequentie het beeld van de Nintendo ontvangen.

Voor zover ik weet moet je dan een MP3 speler direct aansluiten aan dat kastje, met een koptelefoonplug bijvoorbeeld.. dus het is niet de meest draadloze oplossing.
Voor het monteren zal je toch de radio uit het dashboard moeten halen :-\
Ik weet zo even niet waar die dingen te koop zijn, ik weet dat ze bestaan een vriend van me heeft er een keer een gekocht (bij iBood) en zonder te gebruiken weer verkocht, ik zal aan hem eens vragen wat het type was.

Je zou ook bij de mediamarkt ofzo eens kunnen vragen of ze het hebben liggen.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest