Reign Over Me - Review

Started by Xstream, August 26, 2007, 00:23:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Don Cheadle en Adam Sandler vertolken de hoofdrollen. We kennen Adam Sandler allemaal van z'n comische rollen en ook die vertolkt hij over het algemeen met veel flair, al vond ik het de laatste jaren wel steeds minder worden. Vervolgens verraste hij me in Punch Drunk Love waarin hij ineens vanuit een serieuze hoek kwam. Een kant die we nog niet van hem kenden. In deze film gaat hij zelfs nog een stapje verder en ik ben diep onder de indruk van hoe hij z'n rol in deze film weet neer te zetten. Hij weet Don Cheadle zelfs te degraderen tot figurant, al moet je dat wel in de context van de rol zien uiteraard, maar dat voor iemand die voorheen toch niet bepaald serieus werd genomen als "goede" acteur.

Het verhaal volgt het leven van Alan Johnson (Don Cheadle) die alles voor elkaar lijkt te hebben, maar beseft steeds sterker dat hij eigenlijk geen vrienden heeft waar hij gezellig een biertje mee kan drinken. Hij is toegewezen op z'n familie en is op zoek naar afleiding. Op dat moment komt hij een oude studie genoot (Adam Sandler) tegen op straat waarmee hij 2 jaar een kamer gedeelt heeft. Er is echter weinig meer over van de oude vriend en is het slachtoffer geworden van het grote drama tijdens 9/11 toen z'n vrouw en kinderen in een van de vliegtuigen zaten. Vanaf dat moment volg je twee oude vrienden waarbij Alan z'n vriend wil helpen op elke manier mogelijk om hem zijn verdriet te verwerken. Iets wat hij jarenlang verdrongen heeft om zo zichzelf door het leven te slepen.

Het lijkt misschien een zware drama, dat is het ook, maar dankzij de flair van Adam Sandler is dit een film die van het begin tot het eind geboeid heeft en me geen enkel moment een onrustig of vervelend gevoel heeft gegeven, iets wat een drama maakt of kraakt in mijn ogen. Ook moet je deze film zeker niet zien als het zoveelste "9/11 drama" film, want daar gaat de film helemaal niet over. Ook als je geen Sandler fan bent is dit zeker een uitzondering op de regel en de kans om Sandler van een hele andere kant te zien.

Wat mij betreft de beste hoofdrol van 2007 tot nu toe, dus laat die Oscar maar komen voor Adam, al zijn de kansen natuurlijk klein gezien de timing van de release.

Mijn Rating: 8.5 / 10

IMDB >>
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub