Nieuwe 13 inch MacBook Air!

Started by TheSpeedSkater, January 15, 2008, 19:29:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Lijkt me leuk ding voor op reis, een filmpje in bed of om mee in huis/tuin rond te lopen.

Maar lijkt me niet het soort laptop waar je ook 8 uur per dag wil op gaan werken (kwa ergonomie dan)

Gaeje

Quote from: Job on January 15, 2008, 21:49:15
Mooi, maar niet waar ik op zat te wachten.
Het design van de huidige MacBookPro is verdorie deze maand 5(!) jaar oud...
mja wat kunnen ze er nog meer mee doen? hij is al zo strak

Grindtegel

Mooi ding maar wel erg stevig aan de prijs. Zou ik veel eerder een macbookpro kopen.

Die touchpad is wel echt helemaal geweldig.

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Job

Quote from: Gaetan on January 15, 2008, 23:57:28
mja wat kunnen ze er nog meer mee doen? hij is al zo strak
Zo lust ik er nog wel een paar. Dat ontwerp staat natuurlijk - historisch gezien - al bijna twee jaar hoog op de lijst van "wordt waarschijnlijk vervangen".

Raphie

Mooi design, maar géén innovate. De Dell D430 en een aantal andere UltraLights op basis van Celeron UVL bestaan natuurlijk al een paar jaar (ook met 64MB SSD)
Goed dat Apple dus nu ook in deze markt stapt! Design is wél erg cool trouwens!  8)
JBL PRX Power!

danielo

Quote from: Raphie on January 16, 2008, 08:00:56
Mooi design, maar géén innovate. De Dell D430 en een aantal andere UltraLights op basis van Celeron UVL bestaan natuurlijk al een paar jaar (ook met 64MB SSD)
Goed dat Apple dus nu ook in deze markt stapt! Design is wél erg cool trouwens!  8)

Deze machine is een mengvorm en zeker niet voor alle mac fans een hit. Maar om nu te zeggen dat er geen innovatie inzit klopt niet helemaal. Bijvoorbeeld de dualcore die ze gebruiken is speciaal aangepast zodat die erin past, een feit/demo dat door de intel ceo zelf verteld werd op deze bijeenkomst en die liet zien. Hij is ongeveer 60% kleiner dan de huidige verpakking, vraag is inderdaad of deze nu ook gelijk voor andere klanten beschikbaar is.

De maat van de machine zal voorlopig wel een discussie blijven apple gokt erop dat mensen toch een redelijk scherm willen hebben (13.3") en een normaal keyboard. Persoonlijk denk ik dat ze gelijk hebben er zijn veel 'managers' die de hele dag met hun mac slepen van meeting naar meeting en deze machine lijkt daar prima voor gezien de wow factor, er kan gok ik weinig stuk (alles zit vast weinig aansluitingen) en snel genoeg voor de meeste zaken.

Fijn te zien dat apple een gok durven nemen met dingen vastmaken (zoals geheugen) en het weg laten van dingen (ethernet). De verkoop cijfers zijn straks het bewijs of ze gelijk hadden ipv mensen op forums. Die vonden de iphone ook niets maar er zijn er al 4M verkocht.

Overal werd er meer aangekondigt dan normaal vond ik alleen verwachten mensen mischien teveel na de iphone vorig jaar.

Gegroet.

Daniel.

PS: wat ik jammer vind is geen zilver keyboard, dit is toch een stuk minder mooi mischien om te zorgen dat het geen pro lijkt maartoch erg jammer detail.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

reMC

#31
Erg mooi weer, kan me er bijna niet meer over verbazen (moeten ze toch nog een tikje beter hun werk doen ;D).

Ga vanmiddag gelijk in de Apple store de typ-test doen (als 'ie er al staat...) ;D

Wel prijzig trouwens :-\

TheSpeedSkater

Er zit alleen geen dvd/cdrom drive in..
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

reMC

Quote from: TheSpeedSkater on January 16, 2008, 10:00:14
Er zit alleen geen dvd/cdrom drive in..

Nope, nog €89 erbij... Ik moet zeggen dat ik liever een iets minder dunne laptop die wél een ingebouwde dvd/cd-rom drive heeft prefereer.

W

Quote from: reMC on January 16, 2008, 10:06:47
Nope, nog €89 erbij... Ik moet zeggen dat ik liever een iets minder dunne laptop die wél een ingebouwde dvd/cd-rom drive heeft prefereer.

Ik denk dat dat erg persoonlijk is. Voor mij, omdat ik dat ding in mijn macbook echt nooit gebruik behalve 2 keer een dvdtje te hebben gebrand, heb ik 'm er ook liever niet in, het scheelt mij 90 euro... Trackpad vind ik ook echt gaaf, ik dacht bij mijn macbook, wat moet ik nou met twee vingers om te klikken en te scrollen, nou het blijkt echt super handig. Het zou me niets verbazen dat het met die trackpad ook zo is. Ik denk dat de Macbook pro dit jaar ook nog wel een update in deze richting krijgt. Verder had ik liever een wit toetsenbord gezien(de knopjes) zoals ook op de externe toestenborden bij bijvoorbeeld een iMac. Maar zo te zien heeft apple wit volledig verlaten, geen witte iPod meer en de nieuwe macs en accessoires(apple tv, timecapsul) zijn nu allemaal met een zwart maclogootje... Ik weet niet of ik daar zo blij mee ben, vond het wit wel mooi!

Jammer dat die 64 Gig disk nog zo duur is zeg! :o Ik neem aan dat als je nu eentje  met een 1,8 inch hard drive koopt, je deze als het geheugen wat meer mainstream wordt wel kunt vervangen voor een flash based?

Nosoforos

Goede ontwikkeling om al zoiets als een cd/dvd drive weg te durven laten. Ik zelf zou het ook niet direct handig vinden, maar dit is gewoon een specifiek product dat erg portable moet zijn. Bovendien is er een interessante remote disc functie, je kunt de drive van een andere pc of mac gebruiken

PjotrrrNL

Nadeel is wel dat je de accu alleen door de servicedienst kan laten vervangen, maar dat zal voor de meeste  liefhebbers van design/dun geen probleem zijn...

Joep

De Air is op het eerste gezicht een prach-ti-ge laptop en het doet me spreekwoordelijk watertanden, maar ik vraag me af voor welke doelgroep deze laptop bedoeld is.. ???

Voor veel minder (600 euro) heb je namelijk een standaard MacBook die in alles beter is, behalve standaard geheugen. Gelukkig kosten reepjes van 1GB niet veel meer tegenwoordig. En voor iets meer heb je een MacBook Pro die in alles beter en gelijkwaardig is.  ::)

Als je de duurste MacBook Air neemt met z'n 1.8Ghz chip en 1280x800 13,3" scherm en 64GB opslag, dan kost-ie 2868 euro. Dan kun je voor minder geld (169 euro) helemaal uit de ban springen met de 17-inch MacBook Pro (2.4Ghz, ,1680x1050 17", 160GB en nog meer) voor 2699 euro! :o

Dus volgens mij is de MacBook Air bedoeld voor mensen die graag een dunne laptop willen hebben ten koste van veel features en specs. Niet voor mensen die een Mac écht gebruiken.  :P Wel vindt ik het stoer dat ze dit gemaakt hebben ondanks dat er dan mindere specs aan hangen.


AppleMies

#38
Mijn mening?:

Super design weer.  Elegantie ten top.

Het ontbreken van CD/DVD drive is in mijn optiek gewaagd maar geen gemis. Iedereen schreeuwde ook moord en brand toen Apple de als eerste de floppy elimineerde.  Wil je branden gebruik dan de externe unit. Of beter, de AIR ondersteund over the AIR gebruikmaking van drives van andere Macs in het netwerk.  Erg COOL dus want software installeren doe je door de lucht via een andere Mac.  USB naar Ethernet verloopje is optioneel verkrijgbaar voor de eigenwijzen!!  Voor het uitwisselen van data is de drive in mijn geval ook al jaren niet meer aan de orde, gebruik hem zelden.  De USB sleutels met 1-2-4 Gb zijn handiger en sneller!!!

Het scherm is prima mee te werken voor de reizende zakenman (ik) Ik werk al jaaaaaaren op een 12" Powerbook en ik mis niets.  13.3 is nog mooier.

Ik zie geen enkel nadeel. DIT is DE laptop waar ik op zat te wachten.  De ideale machine is toch wel met SSD i.p.v haddisk................maar ja.........dat prijsje hé?

Verder zit alles er op. Iedere vergelijking met concurrentie houd hiermee direct op wat mij betreft.............wat een BEAUTY.  Maar dan ben ik ook bevooroordeeld ;)
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

reMC

#39
Quote from: Proprius on January 16, 2008, 11:51:11
De Air is op het eerste gezicht een prach-ti-ge laptop en het doet me spreekwoordelijk watertanden, maar ik vraag me af voor welke doelgroep deze laptop bedoeld is.. ???

Voor veel minder (600 euro) heb je namelijk een standaard MacBook die in alles beter is, behalve standaard geheugen. Gelukkig kosten reepjes van 1GB niet veel meer tegenwoordig. En voor iets meer heb je een MacBook Pro die in alles beter en gelijkwaardig is.  ::)

Als je de duurste MacBook Air neemt met z'n 1.8Ghz chip en 1280x800 13,3" scherm en 64GB opslag, dan kost-ie 2868 euro. Dan kun je voor minder geld (169 euro) helemaal uit de ban springen met de 17-inch MacBook Pro (2.4Ghz, ,1680x1050 17", 160GB en nog meer) voor 2699 euro! :o

Dus volgens mij is de MacBook Air bedoeld voor mensen die graag een dunne laptop willen hebben ten koste van veel features en specs. Niet voor mensen die een Mac écht gebruiken.  :P Wel vindt ik het stoer dat ze dit gemaakt hebben ondanks dat er dan mindere specs aan hangen.

Handige analyse....

Ja, na mijn eerst wow-indruk krijg ik ook steeds meer de indruk dat de platte vorm toch wel dé UBR van dit product is, terwijl eerdere Books van Apple toch ook met name steeds sneller werden.

Quote from: Klinkt Beter on January 15, 2008, 22:51:12
Maar lijkt me niet het soort laptop waar je ook 8 uur per dag wil op gaan werken (kwa ergonomie dan)

Juist wel denk ik, je vingers kunnen in ieder geval van de 'klauw-stand' af ;) Iets dat zonder twijfel enorm wennen is maar op termijn denk ik juist veel minder problemen geeft.

W

Zoals Apple Mies al zegt, ze waren ook de eerste die de floppy hebben verbannen. Nu dus deze 'vooruitgangen' ik vind het een goede stap om toch iets uit te brengen wat voor de consument relatief duur uitpakt. Het laat zien dat je bezig met technische ontwikkelingen. Ik zie de air dan ook als het startpunt van een nieuwe portable revolutie, goed dat ze het scherm groot (genoeg) hebben gehouden, evenals het toetsenbord.

AppleMies

#41
Mmmmmmmmh.  Toch een nadeel (voor mij)  Geen firewire aansluiting.  Soms wel lastig als je muziek maakt.....Externe (pro-)peripherals vragen ook wel vaak firewire.

En waarom zo'n AIR schreeuwt om een SSD:

NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

hifi | Roderick

Wow, dat is wel een behoorlijk verschil  :D

Nosoforos

Natuurlijk is de Air er in principe op gemaakt en voor bedoeld om een SSD te gebruiken, maar het is noodzakelijk en verstandig dat je nu ook nog een harddisk krijgen kunt, totdat SSD zo goedkoop is dat het de oude schijven over de hele productielijn zal gaan vervangen.

Erik

wat is er mis met de harde schijf? je gaat toch niet het dubbele uitgeven voor sdd?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AppleMies

#45
Quote from: Erik on January 16, 2008, 18:26:48
wat is er mis met de harde schijf? je gaat toch niet het dubbele uitgeven voor sdd?

En waarom niet?  Alleen omdat het duurder is? De voordelen zijn evident. Als ik het kan betalen heb ik zelf de keus.  Kies ik zonder meer voor een SSD.  En wat is nu Euro 2600 voor zoiets moois?   Een eigenaar van een Ferrarri of andere exoot hoor je ook nooit klagen over de aanschafsprijs...  ;)  Zou ik hem aanschaffen dan alleen fully loaded!!!

Maar geen FireWire........dat vind ik toch heel ruk hoor.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Erik

ik zie gewoon niet de voordelen tegenover de harde schijf. Voor thuis is het denk ik wel handig een 64gb supersnelle ssd op je vista pc, maar op een laptop met osx zie ik het gewoon niet. Voor 100 of 200 meer ok, maar niet voor 1300. Maar als je zwemt in het geld laat je niet tegenhouden ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AppleMies

#47
Quote from: Erik on January 16, 2008, 19:52:26
ik zie gewoon niet de voordelen tegenover de harde schijf. Voor thuis is het denk ik wel handig een 64gb supersnelle ssd op je vista pc, maar op een laptop met osx zie ik het gewoon niet. Voor 100 of 200 meer ok, maar niet voor 1300. Maar als je zwemt in het geld laat je niet tegenhouden ;D

Als je het voordeel niet ziet, wil het je het niet zien. Dus niet voor thuis maar voor onderweg JUIST om dat een SSD geen bewegende delen heeft is deze DE keus voor een ieder draagbar device, gereedschap of in een laptop.  Laptop harde schijven slijten vele malen sneller door het geweld wat ze doormaken.  Mijn laptops gaan met mij over heel de wereld en worden echt gepijnigd.  De Powerbook heeft dus al een harde schijf wissel ondergaan.  Met SSD is dat zeer onwaarschijnlijk of zelfs niet aan de orde. Om maar niet te spreken of de bloedsnelle performance.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Harm-61

#48
Ik snap niet waarom het prijsverschil tussen de VS en Nederland zo gigantisch is? VS:$1798 = €1215 / NL: €1698 = $2511 Het is niet te geloven >:(.

Sorry foutje. Kan iemand het uitleggen?

Harm-61

Audiofiel

Quote from: Erik on January 16, 2008, 19:52:26
ik zie gewoon niet de voordelen tegenover de harde schijf. Voor thuis is het denk ik wel handig een 64gb supersnelle ssd op je vista pc, maar op een laptop met osx zie ik het gewoon niet.

Je mist het punt. In het plaatje zie je duidelijk waar de pluspunten liggen van de SSD drive:
- slechts 20% van het gewicht! Ofwel 300 gram minder gewicht, zeer belangrijk voor een laptop.
- leessnelheid bijna 2x zo hoog, dus supersnel opstarten of je info van de schijf lezen.
- stroomverbruik slechts 25% van een harddisk, ook weer zeer belangrijk bij een laptop. nummer twee stroomvreter naast het scherm is namelijk de schijf (en een scherm kun je dimmen, een harddisk niet).
- schokbestendigheid 5-40 maal zo groot.
- GEEN geluid.
- werkbare temperaturen onder ALLE voor mensen uit te houden temperaturen.
- levensduur 3x zo lang, dus gaat nog langer mee dan de laptop zelf.

Dat die punten geld kosten omdat het nieuwe techniek is, is duidelijk. Maar wie zit te wachten op het superkleine formaat bij een normaal scherm/toetsenbord met een extreem licht gewicht, is dit onbetaalbaar. 8)

Dat jij zelf niet tot de doelgroep behoort, is overduidelijk. ^-^
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.