"Antieke" B&W Surround opstelling!

Started by Zoltan_79, January 14, 2008, 23:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoltan_79

Heb een vraag wat betreft een surround opstelling met 'oude' B&W speakers en center.
Ten eerste de aanwezige objecten: (sinds heel kort goedkoop aangeschaft)

2x B&W DM110i (frontspeakers)
2x B&W DM100i (rearspeakers)
1x B&W CC3 Centerspeaker
Sony STR DE497 Reciever/Tuner
Pioneer DV-575A DVD speler

Wil graag weten wat jullie van deze samenstelling denken. Past het een beetje bij elkaar en wat voor een bekabeling raden jullie aan?
Heb al wel een coax kabel (vrij standaard type) tussen de DVD speler en de reciever zitten. Ben nu bezig om deze samenstelling in surround te zetten met de twee rearspeakers die ongeveer 10 m kabel nodig zullen hebben. Waar moet ik op letten?

Mvg Zoltan_79!  8)
Pioneer VSX-820-K / Marantz CD5003
Jamo S606 / Jamo S602 / B&W CC3

Ghosty J

waar je misschien al mee kan beginnen is je speakers zo neer te zetten




voor de rest een paar standaard audio kabels van Oehlbach 2.5mm of misschien 4.0mm is in principe al voldoende!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Rob Eric Blank

De genoemde Oehlbach kabels zijn inprincipe prima. Kun je later altijd nog beluisteren.
De coax tussen DVD speler en Receiver is ook niet verkeerd.
Een leuke set om mee te beginnen, niets mis mee.

ThomasJ


Hallo Niels Zoltan Pieter de Klein

Meestal wordt uitgegaan van een zo rond mogelijke opstelling. In mijn situatie maakt het indraaien van de Fronts weinig tot geen
verschil. Dat hangt veel van de speaker af, of de plaatsing het geluidsbeeld beinvloed. ( wel is voldoende afstand van de muren een vereiste, is bij surrounds vaak moeilijk te realiseren). Het is ook een kwestie van smaak, benadering. Zorg ervoor dat jouw set voldoende geintegreerd is naar jouw woonsituatie en probeer zo veel mogelijk uit te gaan van basisprincipes. In jouw geval denk ik dat duurdere speakerkabels weinig nieuws kunnen brengen, en dat een volgende stap naar verbetering misschien bij de versterking ligt. Ik weet wat je voor de set betaald hebt, en dat is in verhouding met de kwaliteit van zo'n "Antieke" set echt niks.

Ik hoor het wel weer eens.

groet,

Broertje,



Tazzy

Ey das leuk, ik draai met 330i's front - 220i's rear - 330i verbouwd als center :)
Met oude monster powerline2 overigens
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Zoltan_79

Quote from: Ghosty J on January 14, 2008, 23:27:55
waar je misschien al mee kan beginnen is je speakers zo neer te zetten




voor de rest een paar standaard audio kabels van Oehlbach 2.5mm of misschien 4.0mm is in principe al voldoende!

Hey hallo,

Bedankt voor je reactie, ga de opstelling zoveel mogelijk proberen op te zetten zoals afgebeeld. Heb de twee frontspeakers al via de (zwarte) Oehlbach 2,5 mm aan de receiver bevestigd. Naar de rearspeakers heb ik ook 2,5 mm (koper) kabel gebruikt van het algemene soort. Nog van belang waar ik de center mee verbind?

Zoltan  :)
Pioneer VSX-820-K / Marantz CD5003
Jamo S606 / Jamo S602 / B&W CC3

Ghosty J

ik zal gewoon de zelfde kabel nemen of een maatje dikker!
zelf heb ik de fronts & center op 4.0mm aangesloten Rear op 2.5mm
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Shorty

Quote from: Zoltan_79 on January 15, 2008, 23:48:17

Zo'n opstelling geeft in stereo wel een érg smal geluidsbeeld. De pest is dat deze opstelling eigenlijk ontwikkeld is voor bioscoopgebruik. Maar volgens mij kunnen de FR en FL speakers best verder uit elkaar, zodat die met de luisterplek een gelijkzijdige driehoek vormen.

VrGr,

Bart J. 

ThomasJ


Dat heb ik Zoltan nou net duidelijk proberen te maken. Bij deze opstelling ligt de "sweetspot" een meter voor zijn luisterplek.
Op dit moment staan de Fronts een stukje verder uit elkaar en helemaal recht. Dit geeft naar mijn idee in zijn situatie een breder
geluidsbeeld en plaatsing van instrumenten en het surroundeffect word zo beter weergegeven.

Dit is mijn ervaring met de huidige opstelling. Speelt trouwens erg goed deze set.

Groet,

THomas

vinnie411

ik heb nu zelf al meerdere jaren deze set: front B&W 201i - center B&W 2000isf - rear B&W 202i
subwoofer SVS pb1-isd. via een Denon avr1804 en dat bevalt mij prima gezien de prijs die ik betaald heb.
hoewel ik inmiddels wel bezig ben met voorbereidingen voor zelfbouw.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Kingpin

Het plaatje is leuk, maar is een theoretische opstelling. Als je in stereo gaat luisteren klopt het al niet meer!
Mijn bevinding is dat je het beste eerst je fronts gaat uitrichten in stereo en dan pas de hele handel in surround.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack