Shootout Technics vs Classé vs Krell :)

Started by Pieter-Jan, January 14, 2008, 15:09:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Goed je verhaal te lezen, PietDV. Dit soort meetings / shootouts zijn altijd gezellig en leerzaam. :)

De Aragon 8008 waar jij het over hebt, heb je zeker alleen ON-gebalanceerd gebruikt? Er zit namelijk een groot verschil tussen cinch en XLR (vooropgesteld dat jouw versie al een XLR-aansluiting had); de versterkermodule van de 8008 is namelijk gebalanceerd opgebouwd en moet voor het optimale resultaat ook zo worden aangestuurd. Naar mijn weten geldt dat niet voor de KAV-500. Dat kan het verschil verklaren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PietDV

Hey Audiofiel,

Ik heb de Aragon inderdaad altijd ongebalanceerd gebruikt dat zou het verschil kunnen verklaren. In eerste instantie speelde hij samen met een Audio Research LS1 en een California Audio Labs CD-Speler en B&W Matrix 3 speakers en dit klonkt echt wel goed. Nadien toen ik overschakelde naar Nautilus 802 was het veel minder....gebrek aan kracht ? Ook de Krell KAV-500 op Nautilus 802 klinkt niet echt overtuigend, het is goed maar er mist wel iets. Ik gebruik nu een Krell KAV-2250 om m'n 802 aan te sturen en de KAV-500 voor center (HTM2) en surround speakers en klinkt echt wel hemels. Ik heb onlangs een Pass Labs gehoord en ik vraag me af of dit niet nog beter zou kunnen zijn...we blijven bezig en da's het leuke aan onze passie voor muziek...? Iemand ervaring met Pass Labs op Nautlius ?


Pieter-Jan

Quote from: PietDV on May 31, 2008, 22:52:48
Pieter-Jan, ik denk wel dat je met een correct afgestelde TMREQ de sub wel zou kunnen gebruiken en dat het je Technics zou kunnen ontlasten door bv je hoofdluidsprekers te laten spelen vanaf 120-150 Hz en alles van eronder zit aan de sub te geven. Het probleem van Technics (en vele andere) is de beperkte mogelijkheid om stroom te leveren en lage tonen vragen nu eenmaal veel energie/stroom. 't Is maar een idee  ;)

Ik heb hiervoor met Aragon eindversterkers gespeeld en ze zijn idd vergelijkbaar met de Krell maar toch wel minder afgelijnd en minder detailrijk (ik had een 2004 en 8008)..dus Pieter-Jan wees niet teleurgesteld.

Wel jullie zijn in elk geval uitgenodigd om bij mij eens te komen luisteren en ik wil best (als Winfried het ziet zitten, ik wil niet dat je ruzie krijgt met je vriendin  :)) eens de Classé horen in mijn set-up. Ik ben benieuwd welke klank hij zal neerzetten, zullen we hetzelfde kunnen besluiten als wat we bij Pieter-Jan gehoord hebben ? Wel jullie zullen het hier ongetwijfeld lezen  ;)

Voordat de set verplaatst werd, was ie volledig ingeregeld met TMREQ.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60052.0

Toen klonk de subwoofer idd veel meer geïntegreerd, veel strakker en hij ging veel lager door. Dit zal misschien een deeltje aan de vorige plaats gelegen hebben, maar zeker en vast een groot deel aan de TMREQ, een echt wondermiddel. Hij was toen ook veel minder localiseerbaar, een kwaal waar ik nu wel wat last van heb. Echter op de nieuwe positie komen de fronts veel beter tot hun recht. Een beetje schuiven met de sub is mogelijk, hij kan bv. terug in de linkerhoek achter de fronts, maar voor de waf en de maf kan ie niet zomaar ergens neergepoot worden ;) Tijd dus om alles nog eens van de zolder te halen, de PC opnieuw te installeren en een mooie meting en correctie te doen ;)

Als je de sub affiltert tussen 100 en 150 Hz, wordt hij dan niet nog veel meer localiseerbaar?

Wat betreft Aragon versterking; daar kan ik uiteraard nog niet veel zinnigs over vertellen.
De vraag is hoeveel detail en precisie ik dan zal moeten inboeten, want nu weet ik wat het zou kunnen zijn ;)
Langs de andere kant zijn de aragons tweedehands een pak goedkoper en wordt het dus zwaar prijs-kwaliteit afwegen als die keuze ooit zal moeten gemaakt worden.

Uiteraard kom ik graag eens luisteren naar jouw setup ... afgaande op wat ik zondag gehoord heb, heb ik hele grote verwachtingen ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Audiofiel

Quote from: PietDV on June  1, 2008, 10:29:14
Ik heb de Aragon inderdaad altijd ongebalanceerd gebruikt dat zou het verschil kunnen verklaren. In eerste instantie speelde hij samen met een Audio Research LS1 en een California Audio Labs CD-Speler en B&W Matrix 3 speakers en dit klonkt echt wel goed. Nadien toen ik overschakelde naar Nautilus 802 was het veel minder....gebrek aan kracht ?

Dat lijkt mij niet, de Aragon 8008 (en de Palladiums) behoren tot de meest krachtige versterkers.  8)

Wel is de 8008 een wat 'gevoelig' type in de zin dat hij gaat brommen als je ongebalanceerd draait en de brugjes niet gebruikt (net zoals de Classé in het verhaal). Maar het moeilijkste is dat de ingangsimpedantie relatief hoog is. Geen probleem bij een voorversterker met een hele lage uitgangsimpedantie, maar met de 'verkeerde' voorversterker kan het soms gewoon minder fraai en wat minder pittig  klinken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.