Shootout Technics vs Classé vs Krell :)

Started by Pieter-Jan, January 14, 2008, 15:09:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Pieter-Jan, persoonlijk lijkt mij de Chord SPM 2400 5-kanaals versterker die wij op dit forum nog te koop hebben staan ideaal. Ik ken de match met B&W en die is perfect. Als Krell meer je ding is dan Classé, zou dit wel eens DE match kunnen zijn, vooral omdat ik denk dat de Transparent kabels lieten horen hoe de Krell ECHT klinkt... ;)

Audiofiel

#26
Leuk verslag van een klaarblijkelijk gezellige Meet & Greet. En altijd leuk om een oude versterker van mij weer eens op het forum te zien terugkomen. :D

Quote from: Pieter-Jan on May 26, 2008, 22:42:53
Winfried had een classé CAV-180 meegebracht en met een handje extra hulp wordt het gevaarte uit de auto getilt. De doos is alvast imposant en zo ook het gewicht. Een zestigtal kilogram droog aan de haak. Zoveel versterker heb je niet iedere dag in je armen.

De CAV-180 weegt 44 kg. De grotere broer CAV-500 woog 58 kg. ;)

QuoteDe CAV-180 werkt duidelijk met een inschakelvertraging en ik schat dat het toch een 45-tal seconden duurt, voor de versterker bedrijfsklaar is.

Zo'n 10-15 (echte) seconden. ;D

QuoteEn dan volgt de ontgoocheling ... :( een brom uit alle tweeters ... nog nooit eerder heb ik zo'n probleem gehad :(.

De CAV-180 is een gebalanceerde (XLR) eindversterker die te gebruiken is op ongebalanceerd (cinch) aansluitingen door middel van het gebruik van kortsluitbrugjes. Als deze er niet in zitten of slecht contact maken, dan kan het gaan brommen, vooral als ergens anders een bron is met potentiële brom er in. 8)

QuoteDan naar stereo maar. Pink Floyd werd in de lade gelegd. The Wall komt uit de speakers zoals nooit eerder gehoord. De overvliegende helicopter was op de technics plat en zonder dynamiek, hier voelde je echt de druk ... en dat zonder subwoofer :).

Hehehehe, dat is precies waar Krell zo heel erg goed in is: lager dan laag, dieper dan diep! (soms dieper dan werkelijk) 8)

QuoteVooral het midden en hoog van de classé was zeer mooi. Belletjes klonken mooi uit. De muziek werd je echt niet opgedrongen.

Heel herkenbaar voor mij.

QuoteHelaas blijft de bas in vergelijking met de krell aanmodderen. Er is duidelijk minder definitie en attack, hoewel ik dat zeker niet in de stabiliteit van de versterker durf te zoeken. We luisteren nog een nieuw nummer met een prachtige vrouwenstem en een piano van een Burmester CD. De stem klinkt prachtig mooi rond, de piano heel romantisch en ingetogen.

Bij de Classé moet je niet zoeken naar een 'spicy' klank. Deze versterkers zijn naar mijn mening niet laid-back, maar gewoon erg neutraal, met hooguit een vleugje laid-back in het middengebied.

Maar alles draait om de match tussen bron, versterker, speakers (en luisterruimte). ;)

QuoteTot net voor de classé was ik absoluut weg van de Krell, met dit nummer leken de rollen ineens omgedraaid.
Piet stelt voor om de versterkers nog eens te wisselen en doet een voorspelling. "Meer attack en afzonderlijke noten op de piano en meer detail in de stem." Ik vond het nummer op de classé super klinken, dus ik was wat sceptisch ...
De Krell wordt terug aangesloten. Hetzelfde nummer wordt terug opgezet. En hier is mijn klankvoorliefde terug :)
Zoals voorspeld door Piet meer attack op de piano. Nu worden de noten duidelijk aangezet, bij de classé leek overal een wat romantische saus over te liggen, een eigenschap die er waarschijnlijk voor zorgt dat mindere opnames niet noodzakelijk onmiddelijk door de mand vallen. De stem kreeg ineens een pak meer lucht, meer airy, je hoort elke ademhaling, ieder tongklikje ...

Dat is grappig. Ik ken de Krell KAV-500 juist als een versterker met een redelijk 'pittige' klank, dus wel dat 'spicy'. Jij zegt dat de Classé een romatische saus heeft, maar het is maar net van waar je vertrekt.... Vanuit een neutrale Classé is de Krell juist een beetje pittig van karakter. ::)

QuoteWas ik in eerste instantie aan de shootout begonnen met de idee dat classé mijn grote liefde zou zijn, werd nu ineens het tegendeel bevestigd. Ik stelde me graag open voor de twee opties, maar Krell is duidelijk veel meer mijn ding dan de CAV-180 van Winfried.

Eén van de belangrijkste conclusies uit een shootout is vaak een bevestiging van je eigen voorkeuren. En dat helpt mee in de zoektocht naar de juiste apparatuur. ;)

Bedenk goed dat jouw beoordeling van het karakter van de versterker niet los gezien kan worden van de rest van de set (zoals ik al zei "it's all in the match"). Als je bron of speakers een klein beetje 'tam' zijn, dan zal de KAV-500 het al snel winnen van de CAV-180. Zijn je bron en speakers juist zelf een beetje meer open/analytisch, dan zal de CAV-180 het weer makkelijk winnen van de KAV-500.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: garmtz on May 27, 2008, 13:32:35
Pieter-Jan, persoonlijk lijkt mij de Chord SPM 2400 5-kanaals versterker die wij op dit forum nog te koop hebben staan ideaal.

Waarom? Waarin zou deze de geteste CAV-180 of KAV-500 'verslaan'? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

De Chord is minder scherp dan de Krell en minder romantisch dan de Classe, wat wellicht de versterker precies in het midden positioneert tussen de Krell en Classe. Ik ken beide merken inmiddels redelijk, dus mijn uitspraak was puur een verwachting. Maar of mijn bewering echt waar is voor de TS, kan maar op 1 manier worden vastgesteld: deze versterker een keer in de eigen set beluisteren... ;)

Audiofiel

Ook de Aragon en Acurus versterkers zitten er qua klankkarakter tussen in, net als Plinius of Electrocompaniet, dus daar geldt hetzelfde voor. Alleen die zijn een stuk goedkoper. ;)


En inderdaad is in je eigen set beluisteren het beste advies. Uiteraard heeft dat alleen zin als je weet dat de versterker binnen je budget valt. Een vraag die alleen de topicstarter kan beantwoorden. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 28, 2008, 01:33:32
Ook de Aragon en Acurus versterkers zitten er qua klankkarakter tussen in, net als Plinius of Electrocompaniet, dus daar geldt hetzelfde voor. Alleen die zijn een stuk goedkoper. ;)

Ze zitten er misschien tussenin, maar klinken toch duidelijk anders! ;)  Zo vind ik de Aragon en Acurus vrij 'Amerikaans', met een krachtig en strak laag, maar naar mijn smaak wat minder 'leven' en klinkt een Electrocompaniet weer wat terughoudender vaak.

Eigenlijk kun je dus maar beter gewoon zo veel mogelijk luisteren, iedere versterker heeft weer een andere filosofie/karakter.


QuoteEn inderdaad is in je eigen set beluisteren het beste advies. Uiteraard heeft dat alleen zin als je weet dat de versterker binnen je budget valt. Een vraag die alleen de topicstarter kan beantwoorden. 8)

Inderdaad.

Pieter-Jan

Quote from: garmtz on May 27, 2008, 13:32:35
Pieter-Jan, persoonlijk lijkt mij de Chord SPM 2400 5-kanaals versterker die wij op dit forum nog te koop hebben staan ideaal. Ik ken de match met B&W en die is perfect. Als Krell meer je ding is dan Classé, zou dit wel eens DE match kunnen zijn, vooral omdat ik denk dat de Transparent kabels lieten horen hoe de Krell ECHT klinkt... ;)

Hey Garmt,

Een chord SPM 2400 zou helaas (zelfs tweedehands of demo) buiten budget vallen (echt maximum 2500, maar liever minder), dus misschien is het beter van dit soort versterkers niet te beluisteren. Zowel de Krell en de Classé zitten tweedehands in die klasse en waren beiden zeer goed.
Mijn voorkeur ging echter steevast naar de Krell. Ik hou van de kracht en het detail in het laag, het analytische in het midden. De luistersessie is natuurlijk altijd te kort, maar ik vermoed dat de Classé op het hoog een stukje beter is. Dit kon ik afleiden uit het uitklinken van de belletjes. Diepteervaring lag denk ik ongeveer gelijk met een lichte voorsprong voor de CAV-180.

Volgens velen is ook de match van Classé en B&W perfect. In mijn set en mijn luisterruimte echter had de Krell voor mij een duidelijke voorsprong. De classé was zeker niet slecht, integendeel, maar voor mij gewoon te braafjes en te rommelig in het laag (en vooral dat laatste stoorde me ivm de Krell).

Wat bedoel je met "Hoe de Krell ECHT klinkt"?
De transparentkabels maakten het klankbeeld nog een stuk opener (heel vreemd, had ik nooit verwacht van een kabel), maar ik denk idd dat het met sommige nummers in het hoog iets te veel zou worden. Toen de Oehlbach interlink ertussen werd gezet, werd het veel te scherp. (Iedereen was het daar over eens).

Ik kan dus enkel een mening geven over wat ik van deze twee versterkers vond in mijn set en dat was overduidelijk.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Leuk verslag van een klaarblijkelijk gezellige Meet & Greet. En altijd leuk om een oude versterker van mij weer eens op het forum te zien terugkomen. :D

Het blijft in de familie he ;)

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
De CAV-180 weegt 44 kg. De grotere broer CAV-500 woog 58 kg. ;)

Dan hadden we dat iets te optimistisch ingeschat, maar de verwarring is duidelijk :)

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Zo'n 10-15 (echte) seconden. ;D

Maar het leek veel langer...  >:D

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
De CAV-180 is een gebalanceerde (XLR) eindversterker die te gebruiken is op ongebalanceerd (cinch) aansluitingen door middel van het gebruik van kortsluitbrugjes. Als deze er niet in zitten of slecht contact maken, dan kan het gaan brommen, vooral als ergens anders een bron is met potentiële brom er in. 8)

Dat moet Winfried misschien eens nakijken; maar goed, hij zal er geen problemen mee hebben, want hij draait gebalanceerd ...

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Hehehehe, dat is precies waar Krell zo heel erg goed in is: lager dan laag, dieper dan diep! (soms dieper dan werkelijk) 8)

Maakt ie dan frequenties bij in het laag?  :P

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Heel herkenbaar voor mij.

Het was nu de tweede keer dat ik Classé hoorde, vorige keer op een volledige deltaset op 805 en 804 van b&w, en ik vond het elke keer mooi, maar te braaf. Het kan best heel neutraal zijn, maar ik hou wel van het detail en de kracht van de Krell. Ik ben vooral geschrokken hoeveel verschil er in "High-End" zijn. Als je het puur zou bekijken zou High-End een perfecte weergave van de werkelijkheid moeten zijn. Zondag waren er duidelijk twee verschillende werkelijkheden (en niet een klein beetje). Waarschijnlijk ligt ook nu weer de waarheid in het midden.
Heb ik ooit een stem live gehoord zoals op de Classé? ... Neen, en waarschijnlijk zal dat ook nooit kunnen ...
Heb ik ooit een stem live gehoord zoals op de Krell? Ook dat niet ... Geen enkele live uitvoering lijkt me details zo te laten horen zoals ik ze zondag gehoord heb. Maar ik hou er wel van om het net iets meer voorgeschoteld te worden.
Het is dus maar waar je van houdt en dus zal er nooit een waarheid zijn. Ik vond de classé wat te tam, de krell mooi neutraal, maar je zou dus idd perfect de omgekeerde interpretatie kunnen maken.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Bij de Classé moet je niet zoeken naar een 'spicy' klank. Deze versterkers zijn naar mijn mening niet laid-back, maar gewoon erg neutraal, met hooguit een vleugje laid-back in het middengebied.

Zie hierboven dus al  :P

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Maar alles draait om de match tussen bron, versterker, speakers (en luisterruimte). ;)

Ik denk idd dat het neutraal-warme muzikale van de TAG, samen met de ietswat donkere (naar het schijnt) b&w luidsprekers, niet nog eens een wat warmere (mijn interpretatie tov de Krell) versterker nodig heeft in mijn luisterruimte.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Dat is grappig. Ik ken de Krell KAV-500 juist als een versterker met een redelijk 'pittige' klank, dus wel dat 'spicy'. Jij zegt dat de Classé een romatische saus heeft, maar het is maar net van waar je vertrekt.... Vanuit een neutrale Classé is de Krell juist een beetje pittig van karakter. ::)

Idd.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Eén van de belangrijkste conclusies uit een shootout is vaak een bevestiging van je eigen voorkeuren. En dat helpt mee in de zoektocht naar de juiste apparatuur. ;)

En deze keer werd mijn eerste idee dus niet bevestigd en bleef ik verbaasd achter, maar het goede nieuws is dat ik al iets meer georiënteerd ben.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2008, 16:07:04
Bedenk goed dat jouw beoordeling van het karakter van de versterker niet los gezien kan worden van de rest van de set (zoals ik al zei "it's all in the match"). Als je bron of speakers een klein beetje 'tam' zijn, dan zal de KAV-500 het al snel winnen van de CAV-180. Zijn je bron en speakers juist zelf een beetje meer open/analytisch, dan zal de CAV-180 het weer makkelijk winnen van de KAV-500.

Dat kan best idd. Maar blijkbaar heb ik dus redelijk tamme luidsprekers (of een tamme bron ;), maar wel een lekker klinkende :) )
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Quote from: Audiofiel on May 28, 2008, 01:33:32
Ook de Aragon en Acurus versterkers zitten er qua klankkarakter tussen in, net als Plinius of Electrocompaniet, dus daar geldt hetzelfde voor. Alleen die zijn een stuk goedkoper. ;)


En inderdaad is in je eigen set beluisteren het beste advies. Uiteraard heeft dat alleen zin als je weet dat de versterker binnen je budget valt. Een vraag die alleen de topicstarter kan beantwoorden. 8)

Dat zou dus idd een volgende vraag gaan worden. Ik ben er in mijn set dus al uit dat ik Krell mooier vind klinken, maar wellicht zijn er nog een pak andere mogelijke kandidaten die qua karakter in de buurt komen.

Houdt liefst wel een klein beetje rekening met m'n maximum budget bij suggesties (zo'n 2500 euro maar liever minder). Tweedehands is geen enkel probleem.

Het is ook nog niet voor de nabije toekomst dus ik heb wel wat tijd om ondertussen nog wat rond te luisteren.
Denk dat de planning op ongeveer twee tot drie jaar kan gezien worden. (Eerst de renovatie en eventueel de bijhorende projector).
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Quote from: molle on May 28, 2008, 11:12:25
Leuk verslag Pieter-Jan 8)

Dank je wel ... Helaas geen foto's :( dat was nochtans de bedoeling  ::), maar we zijn te druk bezig geweest met andere dingen  ;D
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

garmtz

Jammer dat de Chord te duur is, dan gaat het over! ;)

Pieter-Jan

Quote from: garmtz on May 28, 2008, 15:21:35
Jammer dat de Chord te duur is, dan gaat het over! ;)

Tenzij dat je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele goede deal kan maken ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

bmateijsen

Er is nog een PM jouw kant op gestuurd....

Quote from: Pieter-Jan on May 28, 2008, 15:28:29
Tenzij dat je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele goede deal kan maken ;)

Audiofiel

Quote from: garmtz on May 28, 2008, 14:05:26
Ze zitten er misschien tussenin, maar klinken toch duidelijk anders! ;)  Zo vind ik de Aragon en Acurus vrij 'Amerikaans', met een krachtig en strak laag, maar naar mijn smaak wat minder 'leven' en klinkt een Electrocompaniet weer wat terughoudender vaak.

Zo te horen heb jij net zo 'veel' luisterervaring met Aragon en Electrocompaniet als ik met Chord.... :P

We hebben het een paar keer horen spelen, maar weten niet alle ins en outs. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Pieter-Jan on May 28, 2008, 15:07:52
Dat moet Winfried misschien eens nakijken; maar goed, hij zal er geen problemen mee hebben, want hij draait gebalanceerd ...

Dan gebruikt hij GEEN shorting straps. En die moeten er dus WEL op als je ongebalanceerd gaat draaien. Tenzij je van 50 Hz (brom)tonen houdt natuurlijk. ;D

QuoteMaakt ie dan frequenties bij in het laag?  :P

Ik verdenk Dan d'O er wel eens van. O0

QuoteMaar blijkbaar heb ik dus redelijk tamme luidsprekers (of een tamme bron ;), maar wel een lekker klinkende :) )

Ik vind de B&W CDM 9NT in ieder geval wel een beetje tam. Misschien niet over het hele spectrum (sommige stukjes in het hoog kunnen zelfs wat scherper worden), maar wel over het geheel genomen. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 28, 2008, 21:06:00
Zo te horen heb jij net zo 'veel' luisterervaring met Aragon en Electrocompaniet als ik met Chord.... :P

We hebben het een paar keer horen spelen, maar weten niet alle ins en outs. ;)

Dat is waar.

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 28, 2008, 21:06:19
Ik vind de B&W CDM 9NT in ieder geval wel een beetje tam. Misschien niet over het hele spectrum (sommige stukjes in het hoog kunnen zelfs wat scherper worden), maar wel over het geheel genomen. :)

Mee eens. Komt wat mij betreft door te weinig openheid in het midden (misschien zowiezo een gebrek aan midden), dat de speaker wat aan levendigheid in laat boeten. Het hoog wil wel eens, zoals bij vele B&W's 'apart van de rest' gaan spelen. Deze karakteristieken zijn moeilijk om helemaal 'weg te werken'.

Sjakievandehoek

Het was inderdaad een gezellige boel en ook nog enigszins verrassend.

Hoewel de Classé nog niet eens zo lang in mijn bezit is ben ik er toch behoorlijk verliefd op geworden. Bij mij thuis is de setup en de setting totaal verschillend, zodoende dat ik ook erg benieuwd was, nog afgezien van het feit dat de tagmclaren overal bezongen en bejubeld wordt. Voldoende reden dus om af te reizen naar het verre oostvlaanderen.

Bij het inladen van de Classé vroeg mijn vriendin op enigszins geïrriteerde toon hoe zwaar 'dat ding'  :-\ wel niet was. Inclusief doos, kabels en papieren was het op de weegschaal een kleine 60 kg, schoon aan de haak zal die 44 kg dus wel kloppen. Verwarring verklaard!

Omdat ik me niet gerealiseerd had dat ongebalanceerd gebruik zonder brugjes zou leiden tot brommen moest de Classé in eerste instantie de beurt laten overgaan aan de Krell :-[  Ik moet zeggen dat ook ik zwaar onder de indruk was. Niet alleen omdat wij allen in de kamer de Technics (geheel tegen onze verwachting in) lang niet gek vonden klinken, maar ook omdat de Krell inderdaad een hele frisse prestatie neerzette. Zeker nadat de sub was uitgezet kon je duidelijk merken dat de Krell weet hoe hij laag en diep moet gaan. Verder een fris geluid, soms voor mijn oortjes wat te schel, maar dat is smaak. De digi-link deed meer kwaad dan goed, dus die er snel tussenuitgehaald, de kabels brachten meer verbetering. Daarmee was de kabel-discussie in de kamer voor eventjes verstomd..

Komende vanaf de Krell klonk de Classé inderdaad wat warmer, romantischer zo je wilt, muzikaler zou ik het willen noemen. De laagste tonen waren inderdaad wat minder strak maar ook niet zo 'hard aangezet'. Het midden en hoog op de Classé was sprankelend en mooi rond.

Gedrieën in de kamer waren wij het met elkaar eens dat de Krell op deze set een bijzonder goede prestatie neerzette. Wellicht zou op de set de Krell zelfs te prefereren zijn. Zeker voor mijn medeluisteraars gold dit, daar zijn erg gesteld zijn op strak en scherp. Om deze reden deelde ik hen in in de hoek van de 'technische'  luisteraars, die over het algemeen erg gecharmeerd zijn van amerikaanse versterkers. Voor mijzelf gold dat hoewel ik erg onder de indruk was van de Krell ik het natuurgetrouwe van de Classé iets meer kon waarderen. Dit ondanks het feit dat ik geen fan ben van B&W luidsprekers en ook niet begrijp dat men (pers en fora) de combinatie B&W-Classé zo perfect vind. Misschien in een andere set up. Dit neemt overigens niet weg dat ik me intens kan verheugen op het vervolg, waarin de Classé de handen van een setje nautilussen mag gaan schudden...

Het idee van Piet om de Classé het hoog en midden en de Krell het laag voor hun rekening te laten nemen door middel van bi-amping was op zich een leuk experiment maar helaas ontbrak daarvoor de tijd. Ik vraag me overigens af of die twee verschillende klankkleuren bij elkaar niet voor verwarring zouden zorgen.

Later in de auto speelde ik het hele gebeuren nog eens opnieuw af en vroeg mij (onder andere) af in hoeverre ik het speeksel van een artiest wil horen en zo ja hoe duidelijk en hoe hard. Dit is namelijk een goed voorbeeld van waar de Krell en de Classé verschillen: het aanzetten. Volgens mij is dat ook gewoon een smaakkwestie (niet het speeksel uiteraard  ;)) en over smaak valt niet te twisten (hetgeen uiteraard niet betekent dat je er niet over mag discussiëren).

De gelukkige conclusie voor mij was dat ik in ieder geval niet van pro hoef te wisselen, de Tag is voor mij geen hebbeding meer. HOewel ik 'm natuurlijk niet gehoord heb op mijn eigen luidsprekers, maar dat terzijde. De bron (de FLR) heeft mij wel erg geïmponeerd, maar op dat gebied was ik sowieso ook nog zoekende, dus die zoektocht gaat voort.

Adviseren van mijn gastheer blijft natuurlijk lastig. Als hij voor een dikke 'amerikaanse' versterker gaat a la Krell of Aragon, wellicht zelfs parasound zullen volgens mij in no time zijn luidsprekers de beperkende factor gaan worden.  Misschien moet je 'm dus gaan adviseren om te gaan kijken naar een leuke eindversterker-luidspreker combinatie. Die aanschaf zou dan vervolgens weer een voorbode zijn van een verhuizing omdat niet iedereen buren heeft die audiofiel zijn, waardoor het dan wel weer een erg kostbare aangelegenheid wordt. En nee, ik ben geen verkoper in hifi en ook geen makelaar! Voorlopig koppie koel houden en veel, heel veel luisteren zou dus het beste advies zijn in mijn ogen.

Rest mij nog een woord van dank uit te spreken richting onze gastheer voor de ontvangst en de catering.

Audiofiel

Leuk verslag, Sjakievandehoek. :D

Quote from: Sjakievandehoek on May 29, 2008, 15:07:36
Dit ondanks het feit dat ik geen fan ben van B&W luidsprekers en ook niet begrijp dat men (pers en fora) de combinatie B&W-Classé zo perfect vind. Misschien in een andere set up. Dit neemt overigens niet weg dat ik me intens kan verheugen op het vervolg, waarin de Classé de handen van een setje nautilussen mag gaan schudden...

De keren dat ik Classé en B&W de sterren van de hemel heb horen spelen, was het altijd met de B&W 801. Sowieso vind ik dat de mooiste van de serie Nautilussen. Ik heb nooit begrepen waarom een 802 of een 803 zo ontzettend veel anders moet klinken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pieter-Jan

Mooi verslag idd Winfried ...

Je bent zelfs nog een provincie extra doorgereden en in het verre West-Vlaanderen terechtgekomen  :P
Je raakt een aantal punten aan die idd wal raken:

Ik vind het in ieder geval wel mooi dat alle klanken (inclusief speeksel) scherp afgebeeld worden :)

Adviseren van mijn gastheer blijft natuurlijk lastig. Als hij voor een dikke 'amerikaanse' versterker gaat a la Krell of Aragon, wellicht zelfs parasound zullen volgens mij in no time zijn luidsprekers de beperkende factor gaan worden.  Misschien moet je 'm dus gaan adviseren om te gaan kijken naar een leuke eindversterker-luidspreker combinatie. Die aanschaf zou dan vervolgens weer een voorbode zijn van een verhuizing omdat niet iedereen buren heeft die audiofiel zijn, waardoor het dan wel weer een erg kostbare aangelegenheid wordt. En nee, ik ben geen verkoper in hifi en ook geen makelaar! Voorlopig koppie koel houden en veel, heel veel luisteren zou dus het beste advies zijn in mijn ogen.

Maar desondanks was ik sterk onder de indruk van wat mijn speakers kunnen presteren met een correcte eindtrap ervoor. Misschien is het dan beter om als m'n set af is niet te veel (of niet meer) naar andere sets te gaan luisteren. Het zal allemaal waarschijnlijk nog wel een paar procentjes beter worden, maar die paar procentjes worden in verhouding een pak duurder.
Ik ben maar "ne gewone werkmens" en eigenlijk is de set die ik nu heb staan al ruim gegrepen, besef ik.
Een mens moet zich dus op een bepaald punt tevreden stellen met wat ie heeft.
Ik heb woensdag de Technics opnieuw aangesloten (direct erna leek me niet zo'n goed idee ;)  ;D ) en ondanks dat ik weet dat het een pak beter kan, kan ik toch genieten van de muziek.

Ik kreeg ondertussen uit verschillende hoeken al aanbiedingen voor eindversterkers, waarvoor dank, maar momenteel moet ik het nog even uitzingen met de technics, en dat is geen al te grote straf.
Dit is gewoon een zoektraject naar de best mogelijke optie om binnen twee-drie jaar mijn set aan te vullen naar mijn maximale mogelijkheden.
Zeg nooit nooit natuurlijk als het over mijn luidsprekers gaat, maar dan zal dat toch direct een pak meer centen moeten kosten voor een misschien relatief kleine verbetering.

Ik kijk ook uit naar de volgende luistersessie bij Piet  :D Heel benieuwd wat de classé daar zal brengen. (Daar hoef je in ieder geval geen kortsluitingsbrugjes mee te brengen ;) )

Alles dus op zijn tijd (ik ben nog jong ;) ) en voorlopig kan ik even goed van muziek genieten.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Het onderzoek is dus terug geopend en we voegen terug een aantal mogelijkheden aan het rijtje toe, gebaseerd op de vorige luisterervaring:

Aragon (vijfkanaals of 3+2 kanaals)
Acurus(?)
Parasound (1205, 1206 of 2205)

Plinius en Electrocompaniet werden ook gesuggereerd, maar ik vrees dat die, zelfs tweedehands buiten het vooropgestelde budget zullen vallen. (Tenzij iemand dit kan ontkrachten met gangbare tweedehandsprijzen).

Als jullie nog suggesties hebben ... please shoot ... (Liefst met gangbare tweedehandsprijzen erbij vermeld :) )
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

Jullie zijn ook altijd uitgenodigd bij mij, om de krell/classe op mijn gemini's te beluisteren...

Andere eindversterking staat ook op het programma, wellicht ergens volgend jaar. Eerst verhuizen, subwoofers, ht, projectie en dan pas eindversterking :)

Je bent alleszins aardig op tijd pieter-jan :)

Pieter-Jan

Quote from: daxie on May 31, 2008, 20:10:32
Jullie zijn ook altijd uitgenodigd bij mij, om de krell/classe op mijn gemini's te beluisteren...

Dat zal ik met "graagte" doen ...

Quote from: daxie on May 31, 2008, 20:10:32
Je bent alleszins aardig op tijd pieter-jan :)

De upgrade was eerst eigenlijk voor volgend jaar voorzien, maar dan zijn we beginnen kijken voor de renovatie en dus moet een en ander wat schuiven ... je centen kan je maar 1 keer uitgeven ;)

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

PietDV

Hey, hey,

Na een zware werkweek ('k ben wel al eens komen lezen natuurlijk) is het mijn beurt om toch een iets of wat verslagje te schrijven, al is het meeste al wel vermeld.

Eerst en vooral wil ik Pieter-Jan bedanken voor z'n gastvrijheid, het was echt leuk ! Ook Winfried & Wouter zijn 2 sympatieke mannen en duidelijk ook beiden gepasioneerd door muziek....het was dus leuk om een namiddagje te spenderen met gelijkgestemde zielen.

Zoals reeds vermeldt, vonden we bij aanvang de set met de Technics eindversterking echt niet zo slecht klinken, de set bracht best een mooie best leefbare klank mee...ok misschien niet zo dynamisch en detailrijk maar het geheel had wel een mooie klankkleur. Voor dit geld zeker 100 % ok.

Na de 'brommende' probleempjes met de Classé dan maar de Krell aangesloten en benieuwd wat dit in deze set-up zou doen. En inderdaad, een nieuwe wereld ging open, het verschil was duidelijk vanaf de eerste noten, een mooi afgelijnd laag, heel veel dynamiek en detail...Kraftwerk en Pink Floyd stonden voor ons te spelen. Een sub was in deze set up zeker niet nodig, integendeel het zou storend geweest zijn. Pieter-Jan, ik denk wel dat je met een correct afgestelde TMREQ de sub wel zou kunnen gebruiken en dat het je Technics zou kunnen ontlasten door bv je hoofdluidsprekers te laten spelen vanaf 120-150 Hz en alles van eronder zit aan de sub te geven. Het probleem van Technics (en vele andere) is de beperkte mogelijkheid om stroom te leveren en lage tonen vragen nu eenmaal veel energie/stroom. 't Is maar een idee  ;)
Nadien na de TV uitgeschakeld te hebben (dank u Wouter  ;) ) konden we dan toch overgaan naar het beluisteren van de Classé...ook dit gaf een mooi klankbeeld weer en ook met deze versterker zou ik kunnen leven maar het klinkt anders, de ene noemt het romantischer ('t ja nu zal ik van m'n vrouw een Classé moeten kopen  ;D), de ander meer precies...ik vind het moeilijk te omschrijven maar het laag is duidelijk minder precies en krachtig, het midden/hoog is heel mooi. Het is gewoon anders maar over smaken discusieren we niet, het was in elk geval heel goed om de versterkers eens naast elkaar te horen...
Zoals Winfried ook vermelde haal je met deze versterkers (Classé en Krell) ook het beste uit de speakers, misschien is deze eindversterking ook overshoot en moet (als Pieter-Jan een eindversterker van dit niveau aankoopt) er op termijn dan uitgekeken worden naar nieuwe speakers...maar zo eindigt onze zoektocht nooit natuurlijk  ;D .

Ik heb hiervoor met Aragon eindversterkers gespeeld en ze zijn idd vergelijkbaar met de Krell maar toch wel minder afgelijnd en minder detailrijk (ik had een 2004 en 8008)..dus Pieter-Jan wees niet teleurgesteld.

Wel jullie zijn in elk geval uitgenodigd om bij mij eens te komen luisteren en ik wil best (als Winfried het ziet zitten, ik wil niet dat je ruzie krijgt met je vriendin  :)) eens de Classé horen in mijn set-up. Ik ben benieuwd welke klank hij zal neerzetten, zullen we hetzelfde kunnen besluiten als wat we bij Pieter-Jan gehoord hebben ? Wel jullie zullen het hier ongetwijfeld lezen  ;)