Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Started by hifiman, January 13, 2008, 10:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#325
Quote from: )p( on February  4, 2008, 14:46:48
Waarom is dat? Met inguz nooit last van gehad.

peter

Ik quote Inguz (toen ik dit punt met hem bediscussieerde):

Um.  This is a point I also struggled with a bit when building
InguzDSP.  The convolution process is started up for every track
played via the SlimServer transcode pipeline.  This is just the way
SlimServer works:  each track plays via ( e.g.)
   flac -d "file" - | convolver -args > squeezebox
(the "> squeezebox" piece of the pipe is done with sockets inside
slimserver)

I did try using a single-instance daemon process as the convolver,
and having the transcode pipeline just contain a "pipe proxy" -
sending its data down to the server process and reading back the
convolved data.  But in the environment I tried that (.NET remoting)
performance was pretty bad  - I think the overhead was largely due to
serialization/deserialization of the data structures I'm using,
rather than the named-pipes comms piece.  I'm sure it's doable with
good perf if you code a little bit closer to the metal.

So instead my approach in InguzDSP is: when the input stops, to save
the current convolution-tail off into a WAV file on disk; then to mix
that back in when the next process starts up. (I think the tail I
save is the complex buffer-in-progress, not the real tail... but in
any case if you just plain mix the real tail with the next real input
the only bad effect would be that this little portion of the sound is
convoluted twice over).

A different approach would be to get inside the ">squeezebox" pipe in
slimserver.  You could build a convolver as a "slimproto proxy" which
would actually be very cool for a number of reasons.  But I don't
know enough about the slimserver to do this (and I find reading perl
is not much fun :-)


Kortom het is juist logisch dat dit (korte onderbreking) gebeurd, echter Inguz heeft een werkende workaround voor zijn convolver bedacht.

Audiofiel

Inmiddels zijn er meer kapers op de kust gekomen voor een Genesis lens. :P

QuoteGevraagd: Digital lens (metalen remote)
a.u.b geen droom prijzen vragen want ik kan hemzelf ook uit USA halen.

Ik denk dat hij eerder kans maakt op een vliegticket dan nog een NL lens. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#327
Quote from: Audiofiel on February  4, 2008, 15:15:31
Inmiddels zijn er meer kapers op de kust gekomen voor een Genesis lens. :P

Ik denk dat hij eerder kans maakt op een vliegticket dan nog een NL lens. ;D
Haha  ;D
Overigens zag ik er zowiezo weinig tot geen te koop staan , ook niet in de USA!  >:D

Wel geinig trouwens achteraf dat wij (die elkaar kennen) er allebei effe eentje geregeld hebben binnen een paar dagen tijd  ;D

)p(

Quote from: Audioloog on February  4, 2008, 14:54:36

Kortom het is juist logisch dat dit (korte onderbreking) gebeurd, echter Inguz heeft een werkende workaround voor zijn convolver bedacht.

Maar goed ook, met nogal wat klassieke cd's zou je er gek van worden als hij geen "oplossing" daarvoor had gevonden.

peter

hifiman

Quote from: )p( on February  4, 2008, 15:34:49
Maar goed ook, met nogal wat klassieke cd's zou je er gek van worden als hij geen "oplossing" daarvoor had gevonden.
Inderdaad! Het is maar een 1/10 seconde ofzo, maar toch :P
Ik had dus ook een oplossing gevonden en dat was middels de achteraf correctie waardoor de convolver niet bij elke track herstart hoeft te worden.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on February  4, 2008, 15:16:43
Wel geinig trouwens achteraf dat wij (die elkaar kennen) er allebei effe eentje geregeld hebben binnen een paar dagen tijd  ;D

Precies. Ik was gisteren trouwens bij iemand die er eentje heeft op een CEC-TL2x en hem ook niet meer kwijt wil. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: scrutinizer on January 29, 2008, 11:35:03
Mogelijkheden tot verbetering:
- de Nordost (gezien de reaktieve eigenschappen van Avalon en Ronalds (over)gevoeligheid voor onrust)
   
Hoi Anton,

Heb je een tip voor me misschien? (liefst in dezelfde prijsklasse als de Nordost BH).
Dan tast ik wat minder in het duister mbt welke kabels te gaan proberen  ::)

Groetjes,

Ronald

Nicowico

Quote from: Audioloog on February  4, 2008, 15:16:43
Haha  ;D
Overigens zag ik er zowiezo weinig tot geen te koop staan , ook niet in de USA!  >:D

Wel geinig trouwens achteraf dat wij (die elkaar kennen) er allebei effe eentje geregeld hebben binnen een paar dagen tijd  ;D

Toch hebben er de laatste tijd een paar in Nederland te koop gestaan en er stonden er de afgelopen 2 maanden 2 te koop op Ebay, waarvan ik er één heb gekocht ;D Ik kreeg hem gisteren binnen vanuit Amerika. Ik had hen vrij goedkoop, maar ik werd nog even een oor aan genaaid met de invoerrechten, BTW en afhandeling. Maar ik ben er zonder meer tevreden over.
Sansui AU-X-treme 1(herontworpen Sansui AU-X1),
Marantz CD/DA-12, Genesis digitale lens, zelfbouw Vifa Vivace'94.

Audiofiel

Quote from: Nicowico on February  6, 2008, 13:53:39
Toch hebben er de laatste tijd een paar in Nederland te koop gestaan en er stonden er de afgelopen 2 maanden 2 te koop op Ebay, waarvan ik er één heb gekocht ;D Ik kreeg hem gisteren binnen vanuit Amerika. Ik had hen vrij goedkoop, maar ik werd nog even een oor aan genaaid met de invoerrechten, BTW en afhandeling. Maar ik ben er zonder meer tevreden over.

Dat laatste is niet een oor aannaaien, maar helaas normaal. :-\

Hoeveel was je totaal kwijt aan lens+verzenden+BTW/invoerrecht, als ik het vragen mag?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nicowico

Een oor aangenaaid is inderdaad niet juist gekozen, maar soms heb je het geluk dat pakketjes van buiten de EU niet door de douane gecontroleerd worden, maar dat geluk had ik helaas niet.

Lens $475, verzenden $85, invoerrecht 24,99 euro, BTW 75,62 euro, inklaringskosten 16,75, totaal ca.500 euro.

Het schijnt dat vanaf serienummer 111209 de nieuwste outputdriverchip er in is gegaan. Die van mij heeft serienummer 111103, maar ik zag wel dat er bij mij een papiertje met plakband op de outputdriverchip geplakt zat met versienummer 1.8 er op. Weet iemand of dat de laatste update is of zouden jullie(Audiofiel en Audioloog) eens willen kijken wat jullie serienummer en versienummer is. Ik begrijp dat "Anton" ook wel het één en ander weet over updates.
Sansui AU-X-treme 1(herontworpen Sansui AU-X1),
Marantz CD/DA-12, Genesis digitale lens, zelfbouw Vifa Vivace'94.

hifiman

Ik heb mijn serienummer nog niet eens gecheckt...

Als ik zin heb zal ik van het weekend eens kijken wat mijn serienummer is en eventueel de lens openschroeven.
Ik heb er ook 500 euro voor betaald trouwens.

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Quote from: Nicowico on February  6, 2008, 15:02:26
Een oor aangenaaid is inderdaad niet juist gekozen, maar soms heb je het geluk dat pakketjes van buiten de EU niet door de douane gecontroleerd worden, maar dat geluk had ik helaas niet.

Lens $475, verzenden $85, invoerrecht 24,99 euro, BTW 75,62 euro, inklaringskosten 16,75, totaal ca.500 euro.

Het schijnt dat vanaf serienummer 111209 de nieuwste outputdriverchip er in is gegaan. Die van mij heeft serienummer 111103, maar ik zag wel dat er bij mij een papiertje met plakband op de outputdriverchip geplakt zat met versienummer 1.8 er op. Weet iemand of dat de laatste update is of zouden jullie(Audiofiel en Audioloog) eens willen kijken wat jullie serienummer en versienummer is. Ik begrijp dat "Anton" ook wel het één en ander weet over updates.
Voor zover de grijze cellen toe laten.... versie 1.6, 1.8, 2.2 en een proto versie 2.7.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


DJ-Foxx

Quote from: Audioloog on February  7, 2008, 21:06:13
112636

Ronald, kan de Audio DIP Classic alleen gebruikt worden als je versterker XLR aan boord heeft ???

hifiman

Quote from: DJ-Foxx on February 10, 2008, 14:11:34
Ronald, kan de Audio DIP Classic alleen gebruikt worden als je versterker XLR aan boord heeft ???
Je haalt zaken door elkaar, de DIP heeft helemaal niks met je versterker te maken namelijk!

De DIP komt tussen je cd speler (of squeezebox of iets dergelijks) en je DAC in. De uitgang van je DAC gaat dan naar je versterker.

Als je een surroundreceiver hebt dan kan je die ook als DAC gebruiken overigens.

De DIP heeft een coax en een optische ingang en een coax en een XLR (AES/EBU) uitgang.

Groetjes,

Ronald

DJ-Foxx

Quote from: Audioloog on February 10, 2008, 14:19:02
Je haalt zaken door elkaar, de DIP heeft helemaal niks met je versterker te maken namelijk!

De DIP komt tussen je cd speler (of squeezebox of iets dergelijks) en je DAC in. De uitgang van je DAC gaat dan naar je versterker.

Als je een surroundreceiver hebt dan kan je die ook als DAC gebruiken overigens.

De DIP heeft een coax en een optische ingang en een coax en een XLR (AES/EBU) uitgang.

Groetjes,

Ronald

haha... oke..ik dacht dat dit een DAC was... tja what do i know  ;D duidelijk LOL
zucht! moet nog veel leren zeg  :D

Zee

Wat is de laatste stand van zaken Ronald?  Wordt er nog 'gecorrect' op dit moment en wat zijn de toekomstplannen?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Quote from: Zee on February 16, 2008, 08:06:06
Wat is de laatste stand van zaken Ronald?  Wordt er nog 'gecorrect' op dit moment en wat zijn de toekomstplannen?
Hoi Otto!

Op dit moment wordt er niet gecorrect. Ik ben nu eerst eens bezig om de set optimaal aan het spelen te krijgen zonder correctie. Ben na vandaag (tent klok in mijn deze week aangeschafte cd loopwerk) een eind op de goede weg zeg maar  :)

Het plan was om daarna weer met correctie aan de slag te gaan, echter ik heb dit laatst tussendoor nog eens geprobeerd (nieuwe meting) en alhoewel er nu minder extreem gecorrigeerd hoefde te worden bleef het met correctie erg onnatuurlijk klinken.

Dat kan natuurlijk aan een aantal zaken liggen. Ik sluit bijvoorbeeld niet uit dat er iets in mijn meetketen niet lekker is. Mede daarom is mijn toekomstige afspraak bij Peter interessant als we daar een keer gaan meten met mijn meetspul. Het zou ook kunnen dat bij mij de nadelen meer naar voren komen vanwege meer "revealing" speakers dan bij Peter. Met jou gaat die vergelijking niet op maar jij gebruikt natuurlijk wel weer een ander room correctie produkt.

Afijn het laatste woord is er bij mij nog niet over gezegd, maar op dit moment ligt de nadruk even op optimalisatie alvorens weer een corrigeer poging te doen.

Enne kom gerust nog eens luisteren (kan ik je ook het verschil met en zonder correctie nog eens goed laten horen).

Groetjes,

Ronald


hifiman

#343
Quote from: scrutinizer on February  7, 2008, 19:01:39
Voor zover de grijze cellen toe laten.... versie 1.6, 1.8, 2.2 en een proto versie 2.7.

Ik heb dus die 2.7 erin zitten  :P