Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Started by hifiman, January 13, 2008, 10:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Zoals bij een aantal bekend en ongetwijfeld bij de meerderheid niet  ;D speel ik hier thuis met DHZ (doe het zelf) gratis room correctie op basis van een pc met linux en de juiste (gratis) software. Het heeft even geduurd voor ik dit bevredigend aan de praat had, al kan ik achteraf concluderen dat dit voor 99% te wijten was aan het ontbreken van een kwalitatief goede meet microfoon welke ik pas onlangs heb aangeschaft.

Nu vroeg ik mij af of er animo was om met een aantal mensen bij mij thuis een demo te krijgen van deze vorm van room correctie?


Je kunt daarbij zelf middels mijn universele afstandsbediening realtime de correctie aan en uitschakelen of zelf kiezen tussen verschillende target curves. Een simpele AB vergelijking is dus mogelijk hetgeen het makkelijk maakt om verschillen te horen.

Zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61259.0 voor hoe een en ander tot stand is gekomen.
En http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog voor een beschrijving van mijn setup.

Omdat de demo op zich waarschijnlijk niet zo lang duurt is het wellicht leuk deze demo te combineren met wat verschillende muziek te luisteren waarbij een ieder wat cd's meeneemt.

Eerst maar eens kijken of er animo is alvorens deze meet & greet concreet te maken!

Lokatie:
Delft

Datum:
zondagmiddag 27 januari, jullie zijn welkom vanaf 12:00, er is geen vaste eindtijd, laat blijvers kunnen meedoen met pizza bestellen  ;D

Deelnemers:
- Audioloog (ikzelf)
- Audiofiel
- Scrutinizer
- )p(
- MartijnR


Audiofiel

Dat lijkt mij wel interessant, Ronald. :D Wanneer had je dat willen plannen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#2
Quote from: Audiofiel on January 13, 2008, 10:22:22
Dat lijkt mij wel interessant, Ronald. :D Wanneer had je dat willen plannen?
Ik had nog geen datum in gedachten, wilde eerst even een beeld krijgen of er interesse was en zo ja hoeveel man.


hifiman

Omdat afstand hierbij een belangrijke rol speelt: ik woon in Delft.

Tazzy

Wilde ik net vragen, heb wel interesse (maar ook een volle agenda)

had je nog zin en tijd voor mijn pioneer/tentklok verhaal trouwens?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

simsatit

Lijkt me leuk!
Moet zelf ook nog mijn roomeq doen, hoor ik iig wat en of ;D het doet ;)
vanaf 3de week februari ben ik ff uit 't land, voor die tijd kan ik er bij zijn.
Greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

)p(

Lijkt mij ook leuk om te horen hoe het geworden is :)

Ik ben zelf super tevreden met drc, zojuist nog de Serenade van Schoenberg geluisterd wat een erg moeilijk stuk is om goed weer te geven en het klonk domweg super...ik heb de muziekale lijnen nog nooit zo mooi kunnen volgen zelfs in de meest drukke passages  8)

peter

hifiman

Quote from: Tazzy on January 13, 2008, 11:54:17
Wilde ik net vragen, heb wel interesse (maar ook een volle agenda)
Je staat erbij!

Quote from: Tazzy on January 13, 2008, 11:54:17
had je nog zin en tijd voor mijn pioneer/tentklok verhaal trouwens?
Kom maar langs, heb vanmiddag nog geen plannen en de vrouw is aan het werk :P

MartijnR

Ik ben erg benieuwd of roomcorrectie iets toevoegt, of beter gezegd of ik de verschillen kan horen. Ik ben, geloof ik, niet zo'n kritische luisteraar. Als het goed bevalt, kan ik daar ook eens mee gaan experimenteren.

De afstand is voor mij geen probleem. Delft is voor mij (Delfgauw) fietsafstand. Ik hou me dus aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

hifiman

#9
Quote from: simsatit on January 13, 2008, 12:15:07
Lijkt me leuk!
Moet zelf ook nog mijn roomeq doen, hoor ik iig wat en of ;D het doet ;)
vanaf 3de week februari ben ik ff uit 't land, voor die tijd kan ik er bij zijn.
Greets
Je staat er ook bij, datum zullen we snel gaan  prikken!

Hoe wil/ga jij je roomeq doen?

hifiman

Quote from: )p( on January 13, 2008, 12:24:31
Lijkt mij ook leuk om te horen hoe het geworden is :)

Ik ben zelf super tevreden met drc, zojuist nog de Serenade van Schoenberg geluisterd wat een erg moeilijk stuk is om goed weer te geven en het klonk domweg super...ik heb de muziekale lijnen nog nooit zo mooi kunnen volgen zelfs in de meest drukke passages  8)

peter
Prima je staat er ook bij!  :)

hifiman

Quote from: MartijnR on January 13, 2008, 12:31:51
Ik ben erg benieuwd of roomcorrectie iets toevoegt, of beter gezegd of ik de verschillen kan horen. Ik ben, geloof ik, niet zo'n kritische luisteraar. Als het goed bevalt, kan ik daar ook eens mee gaan experimenteren.

De afstand is voor mij geen probleem. Delft is voor mij (Delfgauw) fietsafstand. Ik hou me dus aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Je staat er ook bij! Hiermee zitten we denk ik gelijk al aan een mooi aantal deelnemers. Dus degenen die zich hierna nog aanmelden zijn denk ik even "reserve" of wie weet een 2de ronde  ;D

hifiman

Quote from: MartijnR on January 13, 2008, 12:31:51
Ik ben erg benieuwd of roomcorrectie iets toevoegt, of beter gezegd of ik de verschillen kan horen. Ik ben, geloof ik, niet zo'n kritische luisteraar. Als het goed bevalt, kan ik daar ook eens mee gaan experimenteren.
Ik kan je verzekeren dat je verschil zult horen, de verschillen zijn hier bij mij erg groot. Of het ook een verbetering is mag je zelf gaan bepalen  :P

hifiman

Ik zal vanavond even overleggen met de vrouw des huizes voor een datum. Dan zal ik een voorstel doen!

simsatit

Quote from: Audioloog on January 13, 2008, 12:35:35
Ik kan je verzekeren dat je verschil zult horen, de verschillen zijn hier bij mij erg groot. Of het ook een verbetering is mag je zelf gaan bepalen  :P

;D Daarvoor komen we ook!
Als het een verslechtering is gaan we er natuurlijk zelf niet zoveel tijd aan besteden he ;) ;D
Nee ik verwacht e toch wel wat van hoor, waarschijnlijk zullen je bassen minder aanwezig klinken maar wel beter denk ik, ik ben iig benieuwd!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

MartijnR

Quote from: Audioloog on January 13, 2008, 12:35:35
Ik kan je verzekeren dat je verschil zult horen, de verschillen zijn hier bij mij erg groot. Of het ook een verbetering is mag je zelf gaan bepalen  :P

Ik ben erg benieuwd naar de verschillen met en zonder roomcorrectie.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

hifiman

Persoonlijk vind ik het een verbetering, maar ik ben er niet van overtuigd dat iedereen dat vind. Het werkt best goed maar is ook niet perfect.

De grootste winst is inderdaad in het laag, maar er wordt ook gecorrigeerd in het midden en hoog, sterker nog dat is niet te vermijden.
Er is ook winst in plaatsing en focus. Het enige waar ik mijn twijfel over heb of bepaalde zaken nog wel "natuurlijk" klinken.

Afijn jullie kunnen het hier zelf beluisteren en be-oordelen  :) Schroom vooral niet je eerlijke mening te geven als je hier bent, dus ook over de eventuele negatieve aspecten!

)p(

#17
Ik deel niet Audioloogs ervaring dat instrumenten onnatuurlijker worden. Soms beter soms minder goed afhankelijk van de opname...maar nooit zo'n groot verschil dat het timbre niet meer overtuigend klinkt.

Een sterke vorm van drc zal niet iedereen kunnen bekoren daar ben ik het zeker mee eens. Het resultaat klinkt alsof je naar een hoofdtelefoon luister maar dan veel groter...de kamer doet veel minder mee...daar moet je sowieso aan wennen maar ik kan mij goed voorstellen dat het niet iedereen kan bekoren. Daar komt nog bij dat met de drc die Audioloog en ik gebruik eigenlijk alles pas echt goed op zijn plaats valt in een zeer beperkte sweetspot. DNaast deze sweetspot vind ik het bijna altijd een verslechtering. Ik zet drc dan ook alleen aan bij serieus luisteren, maar dan wil ik dan ook nooit meer zonder!

Oh en er als er veel animo is wil ik mijn plaats best afstaan voor iemand die het eens keer wil horen...

peter

hifiman

#18
Quote from: )p( on January 13, 2008, 14:14:54
Ik deel niet Audioloogs ervaring dat instrumenten onnatuurlijker worden. Soms beter soms minder goed afhankelijk van de opname...maar nooit zo'n groot verschil dat het timbre niet meer overtuigend klinkt.
Even wat nuanceren: ik bedoelde niet dat alles onnatuurlijker klinkt. Eigenlijk kan ik het beter andersom zeggen, bij sommige zaken heb ik het idee dat het zonder correctie natuurlijker klinkt. Niet continu en niet met alles.

Gebruik jij trouwens lineaire of minimum phase correctie filters Peter?

)p(

Quote from: Audioloog on January 13, 2008, 14:25:26
Even wat nuanceren: ik bedoelde niet dat alles onnatuurlijker klinkt. Eigenlijk kan ik het beter andersom zeggen, bij sommige zaken heb ik het idee dat het zonder correctie natuurlijker klinkt. Niet continu en niet met alles.

Gebruik jij trouwens lineaire of minimum phase correctie filters Peter?

Ah ok. Goede klassieke opnames vind ik eigenlijk altijd natuurlijker met drc omdat de gehele presentatie overtuigender is.

Ik gebruik gewoon nog steeds de bijgeleverde filters. Heb mij daar verder niet in verdiept. Dus normal met oftewel bk of bk-3 spline als target. Verschil tussen beiden curves vind ik niet zo groot. Het karakter van de weergave verandert er niet echt door.

peter

hifiman

Quote from: )p( on January 13, 2008, 14:41:58
Ik gebruik gewoon nog steeds de bijgeleverde filters. Heb mij daar verder niet in verdiept. Dus normal met oftewel bk of bk-3 spline als target. Verschil tussen beiden curves vind ik niet zo groot. Het karakter van de weergave verandert er niet echt door.
Het was ook een beetje gemene vraag want ik weet dondersgoed dat impulseprep (Inguz audio room correctie die Peter gebruikt) default lineaire filters genereerd  >:D De grap is dat de drc templates default minimum phase filters maken. Ik vind de lineaire beter klinken, volgens mij is de enige reden dat er in de templates default minimum phase wordt gebruikt het feit dat de lineaire filters als nadeel hebben dat ze een flinke delay (halve seconde ongeveer schat ik) hebben. Geen punt overigens zolang er geen beeld bij zit  ;D

)p(

Gelukkig maar, hehe.

Ik ben wel benieuwd of je mic nog een verbetering zal brengen hier tov de mijne ;)

En ook natuurlijk naar wat voor verschil het bij jouw maakt in vergelijking tot bij hier en op welke wijze. Immers naast de apparatuur is onze opstelling totaal verschillend. Bij jouw dwars in de kamer met zowel de speakers als luister positie relatief dicht bij de muur. En bij mij in de lengte richting met de speakers en luister positie relatief ver van de muur.

peter

hifiman

Quote from: )p( on January 13, 2008, 14:59:30
Gelukkig maar, hehe.

Ik ben wel benieuwd of je mic nog een verbetering zal brengen hier tov de mijne ;)

En ook natuurlijk naar wat voor verschil het bij jouw maakt in vergelijking tot bij hier en op welke wijze. Immers naast de apparatuur is onze opstelling totaal verschillend. Bij jouw dwars in de kamer met zowel de speakers als luister positie relatief dicht bij de muur. En bij mij in de lengte richting met de speakers en luister positie relatief ver van de muur.

peter
Hoi Peter,

Ik zou zeggen doe jij maar een keer een voorstel wanneer ik bij jou met microfoon kan langskomen...

Inderdaad, apparatuur, plaatsing en akoustiek zijn compleet anders, daarom kan het natuurlijk ook heel goed zijn dat de room correctie resultaten (heel) anders zijn..

Ronald.

)p(

Quote from: Audioloog on January 13, 2008, 15:15:22
Hoi Peter,

Ik zou zeggen doe jij maar een keer een voorstel wanneer ik bij jou met microfoon kan langskomen...


Zodra mijn vriendin het weer warm genoeg vind om de vogels een aantal uren in de schuur te laten parkeren heb je een pm :)

peter

Zee

Quote from: MartijnR on January 13, 2008, 12:31:51
Ik ben erg benieuwd of roomcorrectie iets toevoegt, of beter gezegd of ik de verschillen kan horen. Ik ben, geloof ik, niet zo'n kritische luisteraar. Als het goed bevalt, kan ik daar ook eens mee gaan experimenteren.

De afstand is voor mij geen probleem. Delft is voor mij (Delfgauw) fietsafstand. Ik hou me dus aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Martijn


Je gaat zeker verschillen horen!  We praten hier over significante correcties (soms meer dan 10dB), dus geen gerommel in de marge (als het al hoorbaar is!) zoals bijvoorbeeld bij kabeltjes......
En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het bij Ronald uitstekend klinkt!

Bij teveel belangstelling wil ik ook nog wel een delegatie van (potentiele) 'roomcorrectoren' (of hoe met ik die mensen noemen) bij mij thuis ontvangen om het verschil te horen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!