Akoestische opbouw HT zolder

Started by Appelsiensap, February 4, 2024, 15:17:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Appelsiensap

Dag allen

Ik wens onze deels afgewerkte zolderkamer verder in te richten als living/home-cinema combo met aandacht voor de nodige geluidsisolatie (i.e. absorptie voor goed geluid binnen de ruimte, maar ook beperkte overdracht naar de slaapkamers er onder). Zeer frequent zal deze ruimte niet gebruikt worden, dus ik kijk graag naar een optimale prijs/kwaliteit-mix.

Zowel de vloer als een aantal wanden dienen nog geplaatst te worden. Ik denk aan volgende opbouw:

Vloer:
- Aanwezige beton/chape
- Staenisrooster, gevuld met isolatiechape (bv. Fimlite)
- OSB 18mm
- Geluiddempende onderlaag
- Laminaat

Wanden ("zwevend") met volgende configuraties:
- Eén buitenwand: buitenmuur / spouw / snelbouwsteen / metalstud / rotswol isolatie / (dampscherm?) / 1 of 2 lagen 12.5mm gyproc
- Eén binnenwand: snelbouwsteen / metalstud / rotswol isolatie / 1 of 2 lagen 12.5mm gyproc
- Eén tussenwand: gyproc enkele beplating, langs 2 zijden, met isolatie tussen (reeds geplaatst met deuren)
- Eén lage achterwand aan spouw zolder, aansluitend op hellend plafond: houten profielen, tussenin isolatie, gyproc (1 laag) (reeds geplaatst)

Plafond (vlak + aflopend tot achterwand)
- Isolatie & dampscherm op houten dakstructuur
- Metalstud
- Geen bijkomende isolatie (enkel bij 'kritische' punten, i.e. plafondspeakers?)
- Gyproc 12.5mm, enkel

Op de metalstuds zou ik akoestische tape voorzien.

Graag jullie feedback over de voorgestelde opbouw om de akoestiek zo optimaal mogelijk te maken. Een paar wanden zijn reeds voorzien van een enkele laag gyproc en zou ik liever zo laten, behalve als dit echt nefast zou zijn... Door wat onderzoek lees ik dat een dubbele laag echt wel aangeraden is, waarvan evt. één laag OSB kan zijn.

Henkjan_O

=> doe eens een plattegrond ofzo?  zijn er ook nog buren waar je mee rekening moet houden, of is het alleen in je eigen huis?

vergeet ook niet het zo goed mogelijk afdichten van kieren, dat scheelt echt enorm wat betreft geluidsoverdracht naar de rest van het huis

en de deur, een normale binnendeur is dik karton.  ik heb dat dagobert opgelost door er aan beide kanten tapijt met zware bitumen rug op te lijmen

verder is het, als je geen "doos in een doos" kan doen erg lastig om goed te isoleren in een huis, en zaken als zwevende vloer kunnen zelfs negatief uitpakken.   zie ook mijn topic bij de buren van zelfbouwaudio:  https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=18837  daar reageren een paar pro's (ik hoefde me niet druk te maken over de wanden, 1 is buitenwand, de ander naar een kantoortje dat toch niet in gebruik is tijdens film kijken)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

katwax

"box in a box" is inderdaad de enige goede oplossing om geluid binnen te houden. Geluid is blijkbaar zoals water en "lekt" als het een uitweg kan vinden. Dus een halve oplossing, met enkel wand of vloer brengt dan weinig soelaas.

Wat het geluid in die box betreft is absorberen met dikke materialen volgens mij de basis, daarna kan je de ruimte nog "tunen" met specifieke panelen of diffusors.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Appelsiensap

#3
Even een plattegrond gemaakt om e.e.a. te verduidelijken.



Mijn vraag betreft dus de 'kamer' op de zolderverdieping, met op dezelfde verdieping nog een paar andere kleine kamers voor gasten (zelden gebruikt). Op de verdieping eronder zijn de hoofdslaapkamers.

Ik wens vooral de akoestiek te optimaliseren en het geluid naar de lagergelegen verdieping te beperken. Er is geen overlast van geluid buitenaf of uit andere kamers. Geen aangrenzende buren.

Daarom graag jullie advies over volgende muren & de vloer.

- Muur A is een binnenmuur uit snelbouwsteen.
- Muur B is een valse wand
- Muur C is een aflopende muur onder het dak
- Muur D is een buitenmuur uit snelbouwsteen

Voorstel opbouw:
- A: snelbouwsteen / metalstud / rotswol isolatie / 1 of 2 lagen gyproc of OSB + Gyproc
- B: gyproc enkele beplating, langs 2 zijden, met isolatie tussen (reeds geplaatst met deuren)
- C: houten latwerk, tussenin isolatie & dampscherm, gyproc (1 laag) (reeds geplaatst)
- D: gevel / spouw / snelbouwsteen / metalstud / rotswol isolatie / (dampscherm?) / 1 of 2 lagen gyproc of OSB + Gyproc

Ik wil vooral de akoestiek (prijsbewust) optimaliseren, dus als er geen meerwaarde is van een 2e laag gyproc, vermijd ik dit liever