Hehe, eindelijk 1 standaard: Blu-Ray

Started by MichielO, January 10, 2008, 11:12:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MichielO

Zoals eigenlijk al verwacht (en gehoopt) sinds het begin van Blu-Ray en HD-DVD komt er eindelijk (snel) een einde aan de format-war en houdt HD-DVD op te bestaan. Warner is om en ook Paramount en Universal zullen volgen. Hopelijk kan  Blu-Ray als de enige HD-standaard zich nu snel ontwikkelen omdat het voor de gewone consument overzichtelijker wordt.
Helaas was het einde van HD-DVD iets uitgesteld door de actie van Microsoft om DreamWorks en Paramount "om te kopen" om naar HD-DVD te gaan. Nu is het nog een kwestie van een paar maanden...  ;)

http://www.thedigitalbits.com/#mytwocents

http://life.tweakers.net/nieuws/51170/paramount-laat-in-navolging-van-warner-hd-dvd-vallen.html
http://life.tweakers.net/nieuws/51130/warner-bros-kiest-blu-ray-boven-hd-dvd.html

Iedereen blij (ok, en vooral Sony natuurlijk).  ;D



Dennistattoo

Dat is goed nieuws zeker voor Sony, die loopt nu lekker binnen. En de verkoop van de PS3 zal dan wel lekker snel gaan,

Maar zou Microsoft of ander bedrijf dan niet proberen iets te vinden wat Blu-ray weer slecht maakt of te duur? Want de oorlog zal wel blijven, want Microsoft of ander bedrijf zal het er niet bij laten zitten.

Denken jullie er ook zo over?

Grt Dennis
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

MichielO

Nou, probleem voor Microsoft is dat ze zelf geen filmcontent hebben, dus met omkopen van DreamWorks en Paramount probeerden ze dat op te vangen. Als de filmmaatschappijen echter "om" zijn, dan houdt het echt op. Alleen op computergebied kunnen ze dan nog proberen HD-DVD erdoor te drukken, maar of dat lukt?
Niet voor niets is er geen X-Box360 met ingebouwde HD-DVD speler. Ze houden duidelijk de optie over om alsnog een Blu-Ray speler aan de X-Box360 te koppelen.  ;)

Nee, HD-DVD is over.... (Toshiba als enige hardware leverancier kan dat ook echt niet alleen blijven trekken).

Gr,
Michiel

Dirc

Mooi,

Heb al geruime tijd discussie met een vriend van mij. hij zegt HD ik zeg BD.
Who's gonna win?????????:D:D

MichielO

Discussie is dus voorbij.  ;D
Ach. vanaf het begin waren er in mijn ogen 2 opties:
1) Blu-Ray wint
2) Geen van beide winnen (situatie SACD/DVD-audio), omdat er twee standaarden zijn waardoor de gewone consument geen gok neemt.

HD-DVD was eigenlijk al vrijwel kansloos, omdat alleen Toshiba als hardwareleverancier bestondt en alleen Universal (oorspronkelijk) alleen HD-DVD ondersteunde. De anderen ondersteunden of alleen Blu-Ray of beide formaten. Puur door de actie van Microsoft was het einde van HD-DVD wat vetraagt, maar in Japan (en ook Europa) was alles al Blu-Ray en vrijwel geen HD-DVD. Alleen in de VS ging het door Microsoft wat meer gelijk op (alhoewel BR door de lancering van de PS3 wel een flinke boost kreeg en ook daar voorop ging lopen).
Nu Warner zelf ook aangeeft dat het in het belang van de consument is dat er 1 standaard is en zij ook duidelijk veel meer verkopen van BR dan HD-DVD en zei dus voor BR kiezen, is de balans wel erg in het voordeel van BR en zullen de andere maatschappijen (Universal, Paramount/DreamWorks) wel moeten volgen.

Gr,
Michiel

THX-UltraII

#5
ik ben ook voorstander van BR maar vind dit topic nog iets te voorbarig. Natuurlijk ziet het er momenteel allemaal goed uit voor Sony maar ondanks alles is er nog geen officieel bericht van Universal/Dreamworks om neutraal te worden of de overstap naar BR exclusief te maken. Alles tot nu toe zijn enkel GERUCHTEN.

Het nieuws van Warner zijn ze bij het HD-kamp nog steeds aan het verwerken en vanwege de goede timing van Warner staat Toshiba met een bek vol tanden op CES 2008 daar ze dit niet verwacht hadden. Ze zijn bij Toshiba echter niet dom en een laatste tegenaanval is nog wel te verwachten.

Mocht Universal/Dreamworks op korte termijn overstappen naar het BR-kamp, DAN zijn de kaarten pas daadwerkelijk geschud.

Dirc

Balen als je net je collectie HD schijfjes aan het aanleggen was i.c.m. een peperdure speler.

THX-UltraII

Quote from: Dirc on January 10, 2008, 12:58:56
Balen als je net je collectie HD schijfjes aan het aanleggen was i.c.m. een peperdure speler.

waarom? Warner blijft sowieso voorlopig nog op beide formaten uitbrengen. Tevens kan het jaren duren voor alles wat tot nu toe op HD-DVD is uitgekomen ook op BR beschikbaar zal zijn. Voor DIT moment kun je dus van genoeg films genieten die vooralsnog EXCLUSIEF op HD-DVD te krijgen zijn.

Hou ook in het achterhoofd dat een van de grootste filmmaatschappijen, Universal/Dreamworks, vooralsnog exclusief HD-DVD is.

MichielO

Inderdaad sneu voor de HD-DVD mensen, maar mogelijk dat er een soort compensatie/omruil actie van bepaalde filmmaatschappijen komen? En op zich was het zoals gezegd wel een hele grote gok als je een HD-DVD speler nam ipv Blu-Ray. Verstandiger was geweest om te wachten of als je dan toch wat wilde voor BR te kiezen, omdat de papieren vanaf dag 1 beter voor BR waren dan voor HD-DVD.
Gelukkig was een HD-DVD speler goedkoper...  ;)
(Ik stel het nu ook wat hard om mensen te waarschuwen als ze een HD-DVD speler willen gaan kopen.)

En ja THX-UltraII, het is pas definitief als Toshiba/Microsoft de handdoek in de ring gooit, maar om nu nog tegenwicht te kunnen bieden is vrijwel kansloos. De verhouding is nu 70/30 of zelfs 80/20 voor BR, dus.... De stap van Warner komt als geroepen; vanaf mei dus alleen BR nog van hen.  ;D  Iedereen is gebaat bij 1 standaard voor snelle acceptatie.

Gr,
Michiel

Dirc

Tja,

Het probleem is dat in deze maatschappij iedere organisatie denkt het wiel te hebben uitgevonden. Uiteindelijk wint er natuurlijk 1.

Misschien hadden ze dat beter van te voren moeten bedenken. Je gaat mij niet wijs maken dat HD en BD compleet los van elkaar bedacht zijn...

MichielO

Tja, dat is het trieste. Je had gehoopt dat na de debacles omtrent VHS/Video2000/Betamax en DCC/MD en SACD/DVD-Audio en daar tegenover het enorme succes van DVD (direct 1 standaard; meteen de meest succesvolle introductie van een nieuwe medium ooit) men ervan geleerd zou hebben. Maar helaas....  Maar hopelijk blijft de dubbele standaard dus niet lang en kan HD-films alsnog een flink vlucht nemen.

Dirc

En een tikkie voor Bil is ook niet erg:D

THX-UltraII


Dirc


baltar

Quote from: Dirc on January 10, 2008, 12:58:56
Balen als je net je collectie HD schijfjes aan het aanleggen was i.c.m. een peperdure speler.

Dit soort gedachten blijft toch altijd maar rondhangen rond de format war en het is gewoon flauwekul. Ik heb een jaar geleden een Toshiba XE1 HD-DVD speler gekocht en sinsdien +/45 HD-DVD's gekocht en daar heb ik nog steeds geen moment spijt van. Als je ziet hoe hij gewone DVD's afspeelt (met de Reon deinterlacer) dat is fantastisch. Over de beeldkwaliteit van HD-DVD's maar te zwijgen. Nu Blu-Ray de standaard gaat worden gaan mijn HD-DVD's niet ineens op in de lucht. Daar kan ik nog jaren plezier van hebben. Binnenkort schaf ik een Blu-Ray speler aan of een PS-3 voor 350 a 400 euro en ga ik genieten van de geweldige beeldkwalteit van Blu Ray. Ik geniet dus van alle films die uitkomen op HD in tegenstelling tot mensen die alleen een Blu Ray speler hebben en pas op termijn kunnen genieten van Universal/Paramount films die op Blu Ray uitkomen.

Dus leg me nog eens uit waarom dat balen is????

Dirc

Daar heb je gelijk in, maar op lange termijn heb je 2 apparaten en de BR-fans om t zo maar te noemen 1.

Nooff

De enige reden dat Microsoft Paramount en Dreamworks heeft omgekocht is om een 50/50 situatie te creëren waardoor de markt van HD optische media in een situatie zou komen dat beide formaten het niet zouden overleven. Microsoft ziet geen heil in schijfjes, het liefst stappen ze gisteren nog over naar downloads.

Er zijn een aantal mensen die geloven dat downloads de toekomst worden, maar de consument zit niet te wachten op een soort "downloadable huur" systeem waarbij je bijvoorbeeld voor 5 euro een film download, niet in HD kwaliteit ook nog, en de film verwijderd wordt zodra je hem gekeken hebt. Dat is namelijk het systeem waarmee Microsoft het tijdperk optische media wil vervangen.

Er is op dit moment sprake van een hoop geruchten, maar deze geruchten kunnen voor 80-90% beschouwd worden als feiten. Universal is al in gesprek met de BDA en ook Paramount laat niet lang op zich wachten. In Duitsland zijn Constantin Films en Highlight Video al overgestapt naar Blu-Ray exclusive. Je kunt er gewoon vanuit gaan dat per Februari/Maart HD DVD als een dood formaat beschouwd mag worden, simpelweg omdat zowel de aandeelhouders van Universal en Paramount, als de Retailers in de VS de beide studios onder druk zetten. Uiteindelijk bepalen de aandeelhouders voor het grootste gedeelte waar een studio heen gaat.

Ook al duurt het nog een tijdje voordat alle exclusieve films van Universal op Blu-Ray verschijnen, het blijft een feit dat uiteindelijk alles op het formaat terecht komt. Nu kan men eindelijk die benauwde HD DVD specificaties loslaten en High bitrate Video en Audio releases op Blu-Ray uit gaan brengen. Wij als consument worden er alleen maar beter van.

Staaled

Quote from: Nooff on January 11, 2008, 00:46:29
Wij als consument worden er alleen maar beter van.
Mijn idee.
Hopelijk alle HD-DVD's in de ramsj. :P ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rielplayer

Quote from: Hipster on January 11, 2008, 09:31:24
Mijn idee.
Hopelijk alle HD-DVD's in de ramsj. :P ;D

idd. opruimen die bende ;D voor weinig geld de collectie uitbreiden...
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Paul Landsmeer

Quote from: Nooff on January 11, 2008, 00:46:29
Er zijn een aantal mensen die geloven dat downloads de toekomst worden, maar de consument zit niet te wachten op een soort "downloadable huur" systeem waarbij je bijvoorbeeld voor 5 euro een film download, niet in HD kwaliteit ook nog, en de film verwijderd wordt zodra je hem gekeken hebt. Dat is namelijk het systeem waarmee Microsoft het tijdperk optische media wil vervangen.

De consument zit ook niet te wachten op een opvolger van de DVD, dus wat dat betreft gaat het gelijk op met BD.

Nooff

Quote from: Paull on January 11, 2008, 12:03:01
De consument zit ook niet te wachten op een opvolger van de DVD, dus wat dat betreft gaat het gelijk op met BD.

Wat een onzin. Mensen zitten altijd op kwaliteitsverbetering te wachten, iets wat met downloadable films totaal niet het geval is.

MichielO

Nou, idd zit de consument niet altijd er op te wachten, en dan bedoel ik Jan Publiek. SACD/DVD-Audio is niet alleen geflopt omdat het 2 standaarden zijn, maar ook omdat Jan Publiek een CD mooi genoeg vindt. Toen VHS naar DVD overging, was voor iedereen het voordeel duidelijk; geen tape meer maar een disc a la CD. Idd zullen velen normaal gesproken een DVD voldoende vinden en Blu-Ray niet nodig. Maar doordat iedereen een plasma/LCD koopt en men in de winkel lekker wordt gemaakt met HD-beelden (demo's), zal men toch open staan voor HD-content... Zeker met 1 standaard; al moet het nog wel een stuk goedkoper worden...

Gr,
Michiel

roland p

Quote from: MichielO on January 11, 2008, 14:18:10Maar doordat iedereen een plasma/LCD koopt en men in de winkel lekker wordt gemaakt met HD-beelden (demo's), zal men toch open staan voor HD-content...
Waarschijnlijk ook doordat ze SD (pal etc.) zo beroert weergeven. Maar dat vinden 'wij' niet erg natuurlijk ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

J.A.F._Doorhof

De consument zit er wel degelijk op te wachten maar weet het nog niet :D
JAREN geleden waren er dezelfde mensen die zeiden dat DVD van te voren al dood verklaart zou zijn want wie wilde er nu films verzamelen ?

DVD heeft de markt VOLLEDIG op zijn kop gezet.
Ik was vroeger echt een éénling in het verzamelen van films op video en later laserdisc.
Mensen keken me echt vreemd aan, maar hadden wel collecties van enkele duizenden CD's.

Op dit moment zijn er denk ik meer mensen die films verzamelen dan ooit, en dat is dankzij DVD.

Aangezien het aantal HD en HDready toestellen steeds groter en beter qua kwaliteit word is het alleen maar bekendmaken met en dan slaat de bom wel in.

Nadeel is wel dat als DVD te lang naast BD blijft staan BD alsnog kan floppen.
Ik ben dan ook een ENORME voorstander van de zgn duo releases, of wel een BD met een extra kant waar ALLEEN een film op staat, geen extra's etc.
De consument gaat dan vanzelf langzaam over naar een HD formaat.
En als ze het éénmaal gezien hebben op een GOEDE display is het hek van de dam.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Landsmeer

Quote from: Nooff on January 11, 2008, 12:36:54
Wat een onzin. Mensen zitten altijd op kwaliteitsverbetering te wachten, iets wat met downloadable films totaal niet het geval is.

Er is vooralsnog geen enkel marktonderzoek waaruit blijkt dat de gemiddelde consument behoefte heeft aan BD of HD-DVD omwille van het feit dat de DVD standaard niet langer zou voldoen. Bovendien kunnen films op den duur in BD kwaliteit gedownload worden (of zelfs gestreamed, nog beter).

De geschiedenis leert dat consumenten wel massaal warmlopen voor een kwaliteitsverbetering van analoog naar digitaal (LP > CD, VHS > DVD) maar eigenlijk zelden of nooit voor analoog naar analoog (LP > MC) of digitaal naar digitaal (CD > SACD, DVD-A), zelfs als de kwaliteit daarmee verbetert. In het laatste rijtje schaar ik BD en HD-DVD, al verwacht ik wel dat zij (lees: BD) relatief het meest succesvol zullen zijn qua marktvolume en -penetratie, ook al zullen ze DVD daarin uiteindelijk niet kunnen benaderen.

Maar neem vooral de proef op de som: vraag in je directe omgeving (en niet alleen bij 16 jarige electronica fanboys, dus ooms, tantes, opa's, oma's) of ze behoefte hebben aan iets "beters" als DVD en zoja, of ze bekend zijn met BD en HD-DVD. Je zult snel merken dat een doorsnee consument er niet echt op zit te wachten.