Sub onderdelen

Started by Pb, April 11, 2003, 17:10:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pb

Hallo,

Ik wil mijn eigen sub zelf gaan bouwen (dat is blijkbaar goedkoper en ?beter?).
Ik ben alleen geen idee waar op ik moet letten als ik een woofer koop.

Mijn budget is 200 a 300 euro, voor de woofer en de module, heeft iemand sugesties.
En in Duitsland zijn die dingen toch goedoper?  ???

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Raymen

Bij een of andere winkel Sp**kerland of zo ::)

Daar kan je advies vragen en ook onderdelen kopen.

je moet ook eerst weten wat je wilt gaan bouwen.

en rond die prijs moet je toch wel wat leuks kunnen bouwen.
Mij DIY SUb heeft rond de 5-600€ gekost maar dan heb je ook iets.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Pb

Hallo

Ik heb even een klein vraagje wat zijn de verschillen tussen sealed en ventilated subs.
En dan bedoel ik niet dat de ene lucht dicht is en de ander niet. ;D ;D

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Raymen

Hey

Het verschil is dat de ene een basreflexpoort heeft ,en de andere een gesloten kast.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Pb

Hallo,

Ik bedoelde meer de eigenschappen van het geluid.  ;)  ;D

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Erik van Voorst (in memoriam)

Gewoon beginnen bij het begin
wat is de maat die ik kwijt kan
hoeveel te besteden aan een passende woofer
hoe lezen dan die parameters
daar zie je of ze wel of niet een poort aanraden

Neus ook eens rond op deze site
Deze heeft een zeer groot aanbod met prijs en korte omschrijving

http://www.diyparadiso.com/

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

oeps iets te snel
je vroeg de verschillen

Gesloten systeem vaak iets strakker, maar een poort gaat weer vaak dieper bij dezelfde lkastinhoud en sommigen beweren dat het vrijer klinkt.

In geval van twijfel bouw er een met poort, soms is het dan weer mogelijk om de poort tijdelijk/permanent te dichten en de verschillen te beluisteren, en zo in de praktijk te kiezen wat jou het beste bevalt.

Wel eerst bestuderen of het ontwerp zich hiervoor leent.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Pb

Hallo erik,

Ik heb even gekeken naar alle dingen die je had gezegt

maat: max  50x50x50cm (gelieve iets kleiner)
budget: 350 euro
kamer: 3.5x4m

Mijn bestaande setup
infinity reference 61 mkII (fronts)
infinity reference 41 mkII (serounds)
infinity reference 100 mkII(center)
Denon arv-1803 reciever


Heb je dan sugesties??

Ik zat te kijken naar de cinema sub 4 (van speakerland)

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Ik neem aan dat je de 4 plus bedoelde met de Seas unit en baspoort en HS 80 versterker.

Ik vind de seas unit niet zo mooi, ik zou hier bv liever een Beyma in zien bv de 12K-200 of 15G300 beiden een vreselijk hoog rendement  99 en 101 dB (heb je nodig met 80 Watt)
en kosten zo een 150/175 Euro.

Maar ja ik zou bv ook een kant en klare aan durven raden bv. de Omega van Magnat ...overjarige modellen gaan vaak voor stuntprijzen weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Franky P.

Je kan ook kiezen voor een bandpass-subwoofer.
Is iets lastiger te bouwen, maar t combineert de strakkere weergave (betere impuls-respons) van een gesloten systeem met de diepere weergave van een vented (=bass-reflex) systeem (bij dezelfde kastinhoud).

Daarbij is er door de constructie ook meteen een inwendige "strutt"  aanwezig waardoor er minder kastresonanties optreden (minder kleuring)

Ik heb ook een bandpass-sub gebouwd, totale kosten: +/- 250 pleuro
-140 euro voor t chassis (Visaton Gf-250. 150watt RMS)
-75 euro voor een versterker-module (Ilp-Hy386. 150 watt RMS) Tweedehands welliswaar
-+/- 20 euro hout (22 mm MDF)
-Had zelf nog een actief low-pass filter liggen
-Afwerking: schroefgaten dichten, schuren, zwarte latex rollen
-Verder nog wat kosten voor klein materiaal

m vr gr Frank