Subzilla

Started by Interficior, January 8, 2008, 19:37:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Langverwacht bij velen, gevreesd bij enkelen. Ik presenteer u Subzilla.

Soms heb je tijden waarin je dingen die aanvankelijk minder leuk zijn kunt veranderen in iets goeds, iets waaraan je later iets hebt, omdat het dan wel geaccepteerd wordt, terwijl je er later nooit meer de kans voor gaat krijgen. Dit is er zoeentje. Op het moment ben ik totaal vrij qua relatie, wat betekent dat ik natuurlijk vogelvrij ben wat betreft WAF. Door die aangelegenheid heb ik een paar dagen geleden de knoop doorgehakt en een leuke driver besteld voor in een subwoofer, de 18sound 21LW1400. Deze heb ik zojuist betaald. Dit apparaat heeft een maximale slag van 52 millimeter, wat neerkomt op een maximale luchtverplaatsing van 8,8 liter. Dit zet menig subwoofer heel ver in de schadow als het om sheer power gaat natuurlijk. Maar voor een 21" subwoofer is dat niet raar.



Voor de specsjongens is het ook wel een leuk ding: 800 watt continuous output (gemeten in een kast van 250 liter getuned op 28 Hz op een band van 40 tot 400 Hz gedurende 2 uur), schroefgaten van 10mm(!), BL van 33,5 Tm en meer van dat soort dingen.

Feit is dat met mijn ervaring in subwoofers ik erachter ben gekomen dat grote coni gewoon mooier klinken, en ik ben daar niet te enige in. Dit ding zal qua echte diepgang (ook al ga ik hem boosten) het wel verliezen van mooie vijftienduimers met basreflex en dergelijke, maar dat vind ik minder belangrijk. Wat je bij een grote conus hoort is dat de subwoofer gewoon uit zijn neus staat te eten, hij speelt extreem onopvallend, totaal tegen je verwachting in. Eenieder die denkt dat dit 'another PA-sub' wordt heeft het dus mis, want hij gaat totaal niet als een PA-sub klinken. De extreem lage Qts en hoge BL zorgen dat dit beestje maximale controle heeft.

De kast waar het inkomt zal een kast zijn van 60x60x60 ongeveer en zal dus niet echt vrouwvriendelijk zijn. Voor het formaat zal het er goed bijpassen (soms zie je 12" subwoofers in een kast van 150 liter en dan denk ik: dat ziet er niet uit), dit is wel gewoon lekker fitted. De afwerking zal het overbekende skai zijn met hout op de zijkanten. Het hout zal bestaan uit Afrormosia met een randje Eiken, om net even een El Subtilico-randje te geven. Daar wordt hij misschien zelfs optisch nog wat slanker door.

Uiteraard komen er nog foto's als ik eindelijk het pakketje van 550x550x300mm met een gewicht van 20,6 kilo binnen heb. :)
Take it or lease it

qinq

Nice! Deze ga ik volgen. Ik wil zelf namelijk ook een 18 of 21 inch gesloten subwoofer maken. Voor zowel muziek als film moet hij erg goed zijn. Ik heb nog geen keuzes gemaakt. Ik weet alleen dat ik een grote conus en xmax wil ;)

sphere

Subwooferverslaafde (3x woordwaarde) ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Interficior

Whaha. ;D

Drie punten voor sphere en je gaat door voor de combimagnetron!
Take it or lease it

El Penumbra

#4
Mooi dat je hem gaat maken!

Veel succes!  :D





edit: typo

Spekkie99

Super!
Ga je project volgen!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

buizengek

dit word een sub om U tegen te zeggen
suc6
mvg
buizengek

daxie

#8
en weer een leuk voorbeeld om te volgen...

je gaat maar door camiel...

waarom ga je niet voor beide, zowel diepgang als gemak? (je kent het principe van een LLT wel?)

met een kast kom je toch makkelijk aan veel volume, 60x60x60 is helemaal niet zo groot, maar je zit uiteraard wel met een leuke wanddikte...

welke afwerking ga je nemen?

WMC

Heb je toevallig al een WinISD simulatie screenshotje? Ben wel benieuwd wat hij doet.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

qinq

Quote from: daxie on January  8, 2008, 21:30:04
en weer een leuk voorbeeld om te volgen...

je gaat maar door camiel...

waarom ga je niet voor beide, zowel diepgang als gemak? (je kent het principe van een LLT wel?)

met een kast kom je toch makkelijk aan veel volume, 60x60x60 is helemaal niet zo groot, maar je zit uiteraard wel met een leuke wanddikte...

welke afwerking ga je nemen?

LLT is toch vented? Volgens mij wil Interficior een allround sub maken. Gesloten is dan erg lekker voor muziek. En met die specs kom je gesloten ook wel tot aardig wat SPL.

daxie

Quote from: qinq on January  8, 2008, 21:37:54
LLT is toch vented? Volgens mij wil Interficior een allround sub maken. Gesloten is dan erg lekker voor muziek. En met die specs kom je gesloten ook wel tot aardig wat SPL.

LLT is gesloten zonder de nadelen van een gepoorte sub...

Interficior

Quote from: daxie on January  8, 2008, 21:30:04
en weer een leuk voorbeeld om te volgen...

je gaat maar door camiel...

waarom ga je niet voor beide, zowel diepgang als gemak? (je kent het principe van een LLT wel?)
Diepgang met een PA sub? Gewoon niet doen. Ze stoppen de sub zelf in 250 liter BR en op 28 Hz tunen. LLT zal dus wel tegen de 1000 liter aanlopen en misschien dat je dan net 20 Hz mag tunen (wat nog lang niet diep genoeg is voor LLT). Daar zit ik gewoon geen heil in. Ik wilde wel een beetje schappelijk kastje krijgen. 6x6x6=216, dus ik hoop daar zat aan te hebben (omdat er met grote kasten veel liters vanaf gaan). Ook is de ruimte die de driver inneemt niet echt te verwaarlozen.
Quotewelke afwerking ga je nemen?
Staat in topicstart: Skai met afrormosia en eiken. Misshcien als ik in een gekke bui ben wit skai met witmarmer, maar ik denk dat dat toch te kitisch is.. of wel mooi maar te prijzig.. of. naja maakt ook niet uit. ::)
QuoteHeb je toevallig al een WinISD simulatie screenshotje? Ben wel benieuwd wat hij doet.
WinISD plotje ziet er allesbehalve spectaculair uit hoor. Wel een Q van 0.55 ongeveer, dat maakt hem leuk. Ik heb ook een Feedback Destroyer Pro aangeschaft zodat ik hem kan EQ'en.
Take it or lease it

qinq

Quote from: daxie on January  8, 2008, 21:52:55
LLT is gesloten zonder de nadelen van een gepoorte sub...
Lijkt me wel ja...¿

WMC

QuoteWinISD plotje ziet er allesbehalve spectaculair uit hoor. Wel een Q van 0.55 ongeveer, dat maakt hem leuk. Ik heb ook een Feedback Destroyer Pro aangeschaft zodat ik hem kan EQ'en.

Heb hem eens in WinISD gestopt, klopt inderdaad dat het weinig indrukwekkend is. Een gemiddelde monitor (BR) gaat lager, maar natuurlijk niet met deze autoriteit en luchtverplaatsing. Ik ben zeker benieuwd wat hier voor laag uit komt, zeker met wat extra boost!

De FBD is neem ik aan de FBQ2496 van Behringer?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

In plaats van boosten kan ik ook een low-pass filter op 20 hz gooien ongeveer. Knip ik alles erboven gewoon een beetje weg. Beetje roomgain erbij en het is inderdaad een Behringer, er staat groot op Feedback Destroyer Pro.

Autoriteit is geweldig met grote woofers wat ik tot nu toe heb gehoord aan 18"-werk, alles is gewoon perfect aan die subwoofer. Hoe arrogant eigenlijk om er dan nog een stapje bovenop te willen doen. ;D
Take it or lease it

daxie

khad nog niet naar het type woofer gekeken, sorry, is inderdaad voor die toepassing niet echt geschikt.
beetje te diagonaal gelezen :)

is dat nou eentje die je voor jezelf bouwt? ik ben er zeker van dat het weer top zal zijn!

Interficior

Deze is voor mezelf bedoeld. Mocht er iemand met een hele dikke portemonnee komen die die heel ver opentrekt tja dan kan ik natuurlijk weinig nee zeggen maar het is de bedoeling dat dit puur voor mijn eigen setje is.

Had ik trouwens al gezegd dat mijn ouders nog niet weten dat dit eraan staat te komen? ;D
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on January  8, 2008, 22:31:54
Deze is voor mezelf bedoeld. Mocht er iemand met een hele dikke portemonnee komen die die heel ver opentrekt tja dan kan ik natuurlijk weinig nee zeggen maar het is de bedoeling dat dit puur voor mijn eigen setje is.

Had ik trouwens al gezegd dat mijn ouders nog niet weten dat dit eraan staat te komen? ;D

Ze weten het als de postbode zegt, ja mevrouw/meneer kunt u even meehelpen met dragen?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

TornadoGo

Mooi! :o

Welke versterker en welke wanddikte?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

fgroen

Vet!!!

Toen ik die titel zag dacht ik meteen: 21"!!!   ;D

Mijn aandacht heb je.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Quote from: TornadoGo on January  9, 2008, 09:11:45
Mooi! :o

Welke versterker en welke wanddikte?
Voorlopig een UcD 400 met een 500 VA trafo eraan. Mocht ik ooit nog eens geld hebben zal er wel een dikke PA-eindbak komen. Maar daar heb ik nu niet genoeg liquide middelen voor en bovendien draai ik nooit zo hard, ik denk dat die UcD dat ding genoeg op zijn donder kan geven.
De wanddikte zal niet meer zijn van 22 millimeter. Voor het front wel wat meer, maar ik ga er gewoon veel bracing instoppen. Ik heb geen zin in een kast van 100+ kilo want het moet ook nog naar boven, en dan niet spontaan naar beneden komen. ::)
Take it or lease it

WMC

QuoteDe wanddikte zal niet meer zijn van 22 millimeter. Voor het front wel wat meer, maar ik ga er gewoon veel bracing instoppen. Ik heb geen zin in een kast van 100+ kilo want het moet ook nog naar boven, en dan niet spontaan naar beneden komen.

Zo heb ik het met mijn SVS kloon ook gedaan, 22 mm wanddikte met een 3x3x3 bracing erin. Elke wand wordt dus op drie punten over de volle lengte gebraced. Afmetingen zijn trouwens 55x55x55, dus ook wel vergelijkbaar qua maat. Qua massa valt het allemaal wel mee, maar de stijfheid erg goed. Hierdoor is de eigen resonantie ver genoeg weg van het woofer bereik. Voor een kast die ook wat mid weer moet geven zou ik het wel anders aanpakken, omdat je de resonantie frequentie van de kast dan toch wel op een paar kilohertz wilt hebben liggen om geen eigen resonantie aan te slaan. De oplossing naar mijn idee is dan verschillende materialen gebruiken, zodat je niet één dominantie resonantie hebt, maar meerdere met allemaal een lagere energie inhoud.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

Van die zware tapijttegels bijvoorbeeld. :)

Maar ik snap wel dat het niet bij het beeld van een 'Subzilla' past (overigens gaan de props voor de naam naar SARK) om een kast te maken waarbij je het gewicht probeert te beperken maar soms moet je even van je ideaalbeeld wijken voor een hoger doel.
Take it or lease it

hitman333

Groter, groter, groter  :o

Je weet toch wel dat je de MTX jackhammer alleen maar in Amerika kan bestellen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=IDWYpq61aec