Analyzers vs analyzers vs ultimate settings

Started by J.A.F._Doorhof, January 6, 2008, 12:00:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Even een apart topic.

Calibraties worden steeds bekender en dat is een goed ding.
Ook gaan er mensen bezig met analyzers om zelf hun TV/projector te calibreren, en ook dat is een goed ding.

Ik wil echter wel ergens op wijzen.

In het forum zie ik geregeld metingen terug komen van mensen die vragen of ze het goed doen.
Aan de METINGEN zelf kun je dat ONMOGELIJK beantwoorden, en wel om de volgende redenen.


1.
De metingen laten de resultaten zien van DIE analyzer en software.
Het is jammer genoeg niet de eerste keer dat een analyzer niet goed meet voor het gebruikte display type omdat hij voor een andere display gebruikt dient te worden, ook is het niet de eerste keer dat een software pakket afwijkt.
Wat er dus PERFECT uit kan zien op een meting kan wel eens schrikbarend afwijken van de realiteit.
Vooral het meten van primaries en secondaries is eigenlijk alleen met een spectrum radio meter goed te doen.
Veel goedkopere analyzers doen bv een meting die overeenkomt met bind to gaumout, maw als groen BUITEN het gaumout valt zal de software groen toch op de grens van het gaumout plaatsen, je ziet dit vaak terug als de secondaries worden BEREKEND ipv gemeten aan de hand van de primaries, je ziet dan enorme shifts in de secondaries.
Als je daar dan aan gaat trekken kan het wel eens zijn dat je ze van GOED naar slecht trekt, simpelweg omdat je blind staart op de grafiek en niet op de techniek.
Een colordecoder check werkt dan vaak VEEL nauwkeuriger en sneller, alleen die gebeurt met een filter en niet op de analyzer.

2.
De metingen laten alleen grayscale/gamma zien.
Ze laten niet zien hoe het toestel verder functioneerd.
MAW zijn de digitale opties goed ingesteld, is de contrast ratio geoptimaliseerd en is het paneel wel geoptimaliseerd.

Begrijp me goed, ik ben niet bang voor mensen met een eigen analyzer omdat het ons klanten zou kosten.
Het tegendeel is waar, ik doe zeer veel calibraties bij mensen die eerst zelf zijn bezig geweest en ik heb nog maar zelden een toestel gezien waar niets meer uit te halen was gelukkig :D

3.
De ultieme settings topics.
Hier moet je helemaal mee oppassen.
Wat voor één display ideaal is, is voor een andere display vaak een ramp.
Je mag er bijna blind vanuit gaan dat de ideale settings voor een display zijn:
Cinema mode, kleurtemp warm 1 of warm.
Sharpness op 0 of in ieder geval erg laag.
Contrast en brightness kunnen perfect worden ingesteld met een calibratie DVD als de DVE.

Gecalibreerde settings over nemen leiden vaak tot geen verbetering op de bovengenoemde settings, voor sommige films wel, voor andere niet.
Bijna ALLE zgn ultieme settings hebben bv in de drives/gains waardes rond de 0 of er net boven.
Daarmee is de contrast ratio van het paneel NIET geoptimaliseerd, dus zijn het al geen ultieme settings.
Zelfde geld voor de cutoffs.

Lees dit zoals het bedoeld is, en zoek er niets achter qua commercie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#1
Hoi Frank,

Ook ik heb mijn vragen gesteld aan de hand van mijn metingen met de SpyderTV op mijn tv.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=69275.0

Aan het eind van mijn bericht spreek ik ook met lof over de ISF calibrators en hun dure apparatuur

Dat de spyder als een "minder nauwkeurig" instrument wordt gezien ben ik ook met jou eens
en ik wil hier nogmaals benadrukken dat een ISF calibratie DE calibratie is en ook al heb ik daarmee
geen ervaring mee geef ik jou of collega ALLE voordeel van de twijfel.

Mijn meting laat zien dat ik op mijn CRT tv toch een aardige meting heb gedaan in het lage gebied en ALS
deze veel zou afwijken van bv 40 of 50 IRE dan zie ik dat niet terug in de meting dus op een CRT TV is de spyder redelijk te gebruiken.

Ook post ik hier niet mijn settings van zowel de standaard als de service setting want daar is
niemand bij gebaat.

Verder vind ik dat na de spyder 1 1/2 week in huis te hebben ik zelfs al is mijn meter afwijkend, goede
resultaten neer heb gezet en zou ik een heel eind kunnen komen als ik een 3000 euro tool
zou hebben want het gaat om de theorie/praktijk en DIE ben ik nu aan het ontdekken en dan mag jij
best zeggen dat de resultaten er goed uitzien ook al heb jij de tv zelf NIET gezien.

De grafieken in mijn post zijn voor jou gesneden koek en jij ziet vast wel of iets wel of niet
goed is afgesteld op DIE meter die is gebruikt.

Commentaar als "schrikbarend resultaat" gaat neem ik aan over mensen die een coloranalyzer kopen
en dan denken dat doe ik wel even en DIE mensen moet jij kunnen herkennen als die hier een bericht
in het forum zetten maar tot die groep reken ik mijzelf niet (oei nou lijk ik op jou)

Wel moet ik toevoegen dat ik de theorie al zo'n 2 jaar :o aan het volgen ben sinds ik in 2005 mij hier heb
aangemeld en heb al heel wat documentatie gelezen dus helemaal groen ben ik niet  ;D

Ik de amateur en jij de pro hebben wel iets gemeen en dat is het streven dat we beiden hebben.

Groeten,

Danny




Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Nogmaals, de tekst is in het algemeen.

Maar laat ik het versimpelen.

Meter X wijkt af als volgt +1 . +4  .  +3  .  +2
Als je dan een meting doet met de software krijg je netjes 0 . 0 . 0 . 0
Dus een perfecte meting.
MAW je laat me de meting zien en die is perfect.
Terwijl er feitelijk dus staat :
-1  .  -4  .  -3  .  -2


Daarnaast laten de metingen niet zien hoe het toestel zich gedraagt.
Hoe zit het bv met blooming (bij een CRT), hoe staat het met black/white crunch bij een digitale unit.

Heb toevallig vrijdag middag een calibratie gedaan voor iemand met een projector die hem door een andere calibrateur had laten doen (een hobbyist, dat gaf hij zelf ook toe trouwens).
De meting van de grayscale was redelijk (ongeveer 5-7dE afwijking)
ECHTER er was totaal geen wit detail omdat het contrast ongeveer 10 punten te hoog stond, zwart detail was weg omdat de brightness te laag stond.
En het schokkende, de CR van de projector was de helft van toen ik klaar was, dit omdat de grayscale was gecalibreerd met aan de drives alles op negatieve waardes en bij de cut kant alles op positieve waardes.
Daarnaast stond de sharpness op ongeveer de hoogste stand.

Nu gebeurt dat wel eens als iemand een projector zelf afstelt (kom dat bijna dagelijks tegen).
Echter hier ging het echt om een calibratie.
De goede man had de projector bij nieuw "gecalibreerd" en aangegeven dat hij na 300 uur even bij mij langs moest gaan voor de "bijstelling" :D

Waar ik met dit verhaal op duidt is dat er veel meer is in het calibreren dan het werken met de meter en doen wat de grafiekjes zeggen.
Ik zeg NIET dat iedereen die het zelf doet een prutser is.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die meer dan genoeg inzicht hebben om een meer dan adequate calibratie te doen die zeer zeker in de buurt komt of niet onderdoet voor een ISF calibratie.

Ik merk echter aan mijn mailbox dat hij de laatste tijd steeds meer vragen krijgt over de spyder TV en of ik even wil vertellen wat de service menu toegang is en waar de gebruiker de instellingen moet doen, of dat de spyder dit automatisch doet.
Als je al zo weinig van de gang van zaken af weet vind ik persoonlijk dat je met je vingers van de settings af moet blijven.

Soms word vergeten dat het service menu instellingen heeft waarmee je je hele toestel volledig om zeep kan helpen.
En dat kan zeer snel.

Dus geen steek onder water naar mensen die aan het experimenteren zijn, wel een waarschuwing.
En vergeet niet de mensen die nu de echte ISF calibraties doen hebben het ook moeten leren, het ISF papiertje geeft je letterlijk alleen een papiertje, ik ken LEGIO ISF gecertificeerde mensen die ik nog niet met een DVE DVD vertrouw :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#3
Hallo Frank,

OMG had ik een heel verhaal getikt en per ongeluk op een van de toetsen gedrukt en ALLES weg.

ff kort:

Jou motivatie om mensen uit het servicemenu te houden is helemaal terecht.
Afwijking uitleg van jou is helemaal correct,geen twijfel mogelijk.

Het is duidelijk dat de Spyder een budget meter is maar zeker geen hele slechte anders stond
hij ook niet bij jouw in de "snoepwinkel".

Ik ben zeer tevreden met het resultaat (3D logo SBS6 en mooie kleuren) al ben ik nog niet klaar.

Laten we verder de afwijking van de Spyder buiten beschouwing houden en concentreren op het gebruik van de meter en hoe e.e.a elkaar beinvloed als je na de grayscale calibratie de algemene color,brightness
en contrast veranderd.

Ook op de CIE diagram zie je dat het RED en BLUE ietsje afwijken en waar ga ik dat corrigeren?

Als je tips voor me heb naar aanleiding van mijn meting zijn die welkom  ;).

Groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Het verschilt per display of je dat überhaupt kan aanpassen, vaak kan het niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Er blijft altijd baas bovenbaas, op AVS loopt nu een discussietje, de Gretag en de meeste andere meters zijn niet goed genoeg. Ze halen de 8nm niet en zelfs al redden ze dat, dan is 8nm niet goed genoeg, 5nm moet het zijn;-).

KillerbeeNL

#6
Quote from: donaldk on January  7, 2008, 16:04:20
Er blijft altijd baas bovenbaas, op AVS loopt nu een discussietje, de Gretag en de meeste andere meters zijn niet goed genoeg. Ze halen de 8nm niet en zelfs al redden ze dat, dan is 8nm niet goed genoeg, 5nm moet het zijn;-).

Is dat de "resolutie" of "gevoeligheid waarmee de meters kunnen meten?.
De 5Nm meters zijn denk ik alleen nodig voor in een lab en de 8Nm-10Nm zijn geschikt voor meten
"in het veld" zo heb ik gelezen.

Nog een stukje gevonden:

As Phil Green points out in his response:
-----------
It's simply that CRT phosphors have very spiky emissions (a large
proportion of energy concentrated into vary narrow wavebands),
especially in red. To accurately record the resulting spectral emission,
you would need to sample at very small wavelength intervals. Most
spectrophotometers in commercial use sample at between 5 and 20nm, but
even 5nm is too crude.
-----------
This is REAL SCIENCE which has been backed up time and again from our
OEM customers, who have compared the 92 to other colorimeters and
spectrophotometers. Of course spectrophotometers attempt to smooth these
curves mathematically, but if you are unaware of the spike, you can't
take care of it with math. Of course there are other REAL issues when we
look at monitor calibration: Spot size, low light sensitivity,
interinstrument agreement... We generally come out on top here as well.

None of this is meant to be a slam against the Spectrolino or the EyeOne
Pro, both have versatility that the DTP92 doesn't offer and isn't
intended to. I contend that with this versatility you pay a price
somewhere in the mix, and again, this is backed up with REAL SCIENCE,
not just what is "good enough" for the marketplace.


Vervolg op dit verhaal is;


Colorimeters hebben veel minder onderhoud (calibratie) nodig terwijl de spectrophotometers 1x per jaar of zelfs 2x per jaar een calibratie moeten.Dus loont het alleen om een spectrophotometer te kopen als je:

1. of dit doet als inkomen
2. of een zeer fanatieke hobbyist bent (begint bij mij wel te kriebelen)

Als het zover is met mijn "toy" dan heb ik waarschijnlijk al een andere/betere en zoniet dan heb ik
in de loop van de jaren mijn interesse verloren en is het allemaal een "jaar/leer project" geweest (lees blauwe maandag ;D)

Greetzzz

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)


J.A.F._Doorhof

Laat ik het mild stellen.

De Gretag McBeth SPECTRUM RADIO meters zijn binnen de CALIBRATIES de beste tools die BETAALBAAR zijn.
En dan praten we nog over enkele duizenden euro's.

De meters waar hij over praat zijn inderdaad gevoeliger maar dit is alleen van belang bij oa het meten van blauw en de zeer lage ire waardes, boven de 20-30IRE zijn ook de gretags gewoon ZEER goed, en bij flatpanels zeer zeker.

Dingen als spyders, monitor ones, Xrite etc. zijn zwaar onder de maat in mijn optiek, perfect voor colorprofiling voor bv een monitor maar niet voor serieuse calibraties.

Maar er is altijd baas boven baas.

Dit is echter meer een persoon die de eigenaar van de grootste telescoop op aarde een mietje noemt omdat hij de hubble gebruikt :D

Om in die termen door te gaan, de gretag spectrum meters zijn ZEER goede telescopen waarmee je perfect het heelal kan zien, de spyders etc. zijn het materiaal dat je bij de kijkshop koopt tot het materiaal dat je bij de betere hobby zaak koopt....


Trekt alvast flameproof ondergoed aan :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Jij vindt een CX1080 al high-end, voor deze jongens is dat echter een 'Kinderbeamer' >:D.

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  8, 2008, 18:31:10
Laat ik het mild stellen.

De Gretag McBeth SPECTRUM RADIO meters zijn binnen de CALIBRATIES de beste tools die BETAALBAAR zijn.
En dan praten we nog over enkele duizenden euro's.

De meters waar hij over praat zijn inderdaad gevoeliger maar dit is alleen van belang bij oa het meten van blauw en de zeer lage ire waardes, boven de 20-30IRE zijn ook de gretags gewoon ZEER goed, en bij flatpanels zeer zeker.

Dingen als spyders, monitor ones, Xrite etc. zijn zwaar onder de maat in mijn optiek, perfect voor colorprofiling voor bv een monitor maar niet voor serieuse calibraties.

Maar er is altijd baas boven baas.

Dit is echter meer een persoon die de eigenaar van de grootste telescoop op aarde een mietje noemt omdat hij de hubble gebruikt :D

Om in die termen door te gaan, de gretag spectrum meters zijn ZEER goede telescopen waarmee je perfect het heelal kan zien, de spyders etc. zijn het materiaal dat je bij de kijkshop koopt tot het materiaal dat je bij de betere hobby zaak koopt....


Trekt alvast flameproof ondergoed aan :D

Dus een meter van 3000 euries is van 0-20/30 IRE ook niet nauwkeurig ??? ;D ;D ;D ;D ehm HAHAHA... en dat zeg een man die daar de eigenaar van is? ehm HAHAHA
En hoe krijg jij dan de zwartwaarden goed? ehm HAHAHA

owwww sorry maar ik kon het niet laten  ;)

..komt net de buurman binnen..zegt hij...jezus wat een mooie natuurlijke kleuren en wat is het een prettig beeld
om naar te kijken,tja zeg ik mijn tv heb ik met een zeer ondermaatse "kleurenoog" (wist ff geen noob benaming) afgesteld  ;)

Nog ff hoor,een budget meter is perfect geschikt voor "colorprofiling" van een monitor? Jij weet net zo goed als ik dat dat een softwarematige calibratie is (aanpassing monitor profiel Windows/Mac) en via het servicemenu
doe je dat hardwarematig maar moet je het ZELF doen en het resultaat hangt dus sterk af van de ervaring
van de persoon die dit doet.

FF een quote van jou zelf:

And to be honest, whatever analyzer you have, the calibrator does the work, and experienced calibrator can do more with an optical comparitor than a hobbist with the most expensive analyzer.

Hope you can shed some light.

Greetings,
Frank


Van deze thread http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=5008.0 heb ik trouwens weer een hoop opgestoken :)

Groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  8, 2008, 18:31:10

Dit is echter meer een persoon die de eigenaar van de grootste telescoop op aarde een mietje noemt omdat hij de hubble gebruikt :D

En een Amerikaan  ::)..alles is BIGGER AND BETTER in het land van hoop en glorie >:D
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

jantje112

Deze discussie is zo eindeloos.

Je kunt redelijk meten met een spyder, leuk als je van DHZ houdt. Resultaten 80-90% nauwkeurig.

Dan kom je bij een "serieuze" meting die is bijvoorbeeld 97% nauwkeurig.

EN

Je hebt de ultramoderne supermeters die doen 99%

Op een gegeven moment heb je enorm veel geld nodig om iets te krijgen wat het marginaal beter doet. Dat is hier op het forum met de audio en video spullen zo. Maar ook bijvoorbeeld in de fotografie waar je een lens kunt kopen van 200 of van 2000 euro.

KillerbeeNL

Quote from: jantje112 on January  8, 2008, 22:15:00
Deze discussie is zo eindeloos.

Je kunt redelijk meten met een spyder, leuk als je van DHZ houdt. Resultaten 80-90% nauwkeurig.

Dan kom je bij een "serieuze" meting die is bijvoorbeeld 97% nauwkeurig.

EN

Je hebt de ultramoderne supermeters die doen 99%

Op een gegeven moment heb je enorm veel geld nodig om iets te krijgen wat het marginaal beter doet. Dat is hier op het forum met de audio en video spullen zo. Maar ook bijvoorbeeld in de fotografie waar je een lens kunt kopen van 200 of van 2000 euro.

Deze discussie is eindeloos en daarom juist leuk ;D en...ik hou van DHZ
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

#14
@Killerbee,
De vragen die ik stelde aan de makers van colorfacts waren op DAT moment wel degelijk ter zake doende.
Hun gamma meting/weergave waren namelijk afwijkend van de norm op dat moment die door Sencore werd neergezet waar de gamma als een rechte lijn werd weergegeven.

Zelfde geldt voor de contrast metingen, het is nog steeds leuk dat het kan maar met een spectrum radio meter contrast meten is bijna onmogelijk, dit omdat hij inderdaad afwijkt in het sub 10 IRE gedeelte, bij een TV gaat dit vaak nog wel goed maar een projector geeft veel minder licht.

En daar kom je bij dezelfde problemen met de eyeone beamer, je richt op het scherm, je moet dan een behoorlijke lightoutput hebben voor accurate metingen, dit tov de andere sensoren die je richting de projector zet.
Er is alleen VEEL veranderd in de jaren daarna, vooral in hun software en de manier van werken.

Daarnaast heb ik weinig zin in steken onder water van je om eerlijk te zijn.
Je mag rustig denken dat de opmerkingen dat mijn meter onbetrouwbaar is onder de 20 IRE betekend dat het een slechte meter is, maar dit bewijst alleen maar dat ik serieus ben in mijn aanpak en de beperkingen ook weet, zoals jij het doet voorkomen is alsof omdat mijn meter afwijkt hij ook niet goed zou zijn, en dat is gewoon radicaal verkeerd.
Ik ken maar een handje vol meters die WEL betrouwbaar zijn onder de 20IRE en geloof me die heeft geen enkele normale calibrateur in zijn bezit, en een paar worden niet eens meer gemaakt.
Als het goed is zijn er nog maar 2 op de markt die BETROUWBAAR zijn onder de 20IRE en zoals aangegeven die zijn niet betaalbaar, of de calibraties moeten naar 500,00 per stuk :D

Hoe je de zwart waardes goed krijgt betuigt alleen maar van het feit dat je blijkbaar dus inderdaad net komt kijken met de calibraties (sorry je vraagt erom).
Je kan een grayscale maar op 2 punten calibreren bij 90% van de toestellen (tenzij je de nieuwe sharp TV's doet waar je ze op 6 plekken kunt doen), je kiest meestal een punt op 30 en 80IRE en een controle punt op 100.
Als je weet wat je doet en het toestel is goed dan zul je een perfecte grayscale krijgen (ook in het zwart).
Je analyzeert de grayscale en beslist dan wat er nodig is.

MAW je hebt geen analyzer nodig die perfect meet onder de 20 IRE.
Je hebt wel een analyzer die perfect meet vanaf 30IRE en dat zijn alle analyzers die ik gebruik.
Sterker als je 10 metingen doet is de eyeone vanaf 20IRE stabiel, de milori pods ongeveer gelijk bij TV's.
Bij projectoren ligt het erg aan de projector en schermgrote (lightoutput).

Zwart levels stel je helemaal niet in met de analyzer, er is geen analyzer die dat kan.
Zwart levels stel je in op het oog met de juiste testpatronen (backlight, brightness, helderheid etc.)

Ik zou het leuk vinden als je ondanks je enthiousasme wel een beetje respect houd, ik weet echt wel waar ik over praat :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even over de PC afstellingen, je weet blijkbaar niet wat daar gebeurt.

De grayscale is bij de PC afstellingen maar een HEEL KLEIN onderdeel, net als gamma.

Bij een PC calibratie worden de patches gemeten van de primaries en secondaries in verschillende verzadigingen (outputs), deze worden GEMAPED naar sRGB.
Dat is dus een radicaal andere methode als we bij de TV's projectoren gebruiken, simpel weg omdat :

1. De PC een VASTE werk omgeving heeft namelijk sRGB.
2. De PC monitoren vaak niet die vaste omgeving weer kunnen geven en dus VEEL aangepast dienen te worden.
3. Kleurechtheid bij PC monitoren (fotografie naar pers) ZEER belangrijk is ivm omzettingen naar CMYK waar al veel verloren gaat qua mapping.

Daarbij komt als je dat met de hand wilt doen je wel HEEL lang bezig bent en het simpelweg niet te doen is.
Je moet een flink aantal patches in lezen en de coördinaten vergelijken met het origineel (wat het zou moeten zijn), daarna moet je dus de offset programeren, en als je out of range loopt zul je een mapping moeten maken waardoor bv nog dieper rood niet clipt maar binnen de waarneming valt als een diepere kleur rood dan die daarvoor (die op de grens ligt).

Toevallig is colormanagment en workflow ook een "hobby" van me, en geloof me vergeleken met dat is het calibreren van een TV een peuleschil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#16
Frank,

Ik zie soms berichten zoals een spyder meet onder de 30 IRE niet nauwkeurig/minder gevoelig dus niet te gebruiken en dat niet alleen op htforum maar ook elders.

Grayscale meting tussen 30-80 IRE is gewoon een logische in MIJN situatie en als je tussendoor ook nog de 50 IRE neemt valt het (als het goed is :-X) op zijn plek.En wanneer je de 30 IRE niet vertrouwd neem je een meting tussen de 35 IRE en de 90 IRE etc. en HOE je de rest moet doen is een kwestie van veel lezen en een leertraject.

Voor de rest ben jij de man van technische termen alleen vind ik wel dat je tegen een lolletje moet kunnen want ondanks je een "flame onderbroek" hebt aangetrokken ben je toch iets aangebrandt terwijl je dit in je vorige bericht al zag aankomen.En ik heb je niet geflamed maar GEDOLT dus hoef jij ook niet denegerend naar mij te doen
maar dat zag ik helaas al aan komen.

To be or not to be en anders niet,

groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Nadeel van het geschreven woord zullen we dan maar zeggen.

Waar ik op doel is dat de er heel weinig analyzers zijn die 100% betrouwbaar zijn onder de 30IRE.
Begrijp me goed, de spectrum meters werken perfect op 20IRE maar ze schommelen wel enigsins (afhankelijk van de hoeveelheid licht).

Dollen kan ik wel tegen, maar vergeet niet dat dit mijn vak is en dat ik gewoon enorm zwaar til aan uitspraken die ik of andere doen als het om calibraties gaat, mensen betalen er voor en in mijn optiek moet het dan ook zeer betrouwbaar zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  9, 2008, 16:15:04
Nadeel van het geschreven woord zullen we dan maar zeggen.

Waar ik op doel is dat de er heel weinig analyzers zijn die 100% betrouwbaar zijn onder de 30IRE.
Begrijp me goed, de spectrum meters werken perfect op 20IRE maar ze schommelen wel enigsins (afhankelijk van de hoeveelheid licht).

Dollen kan ik wel tegen, maar vergeet niet dat dit mijn vak is en dat ik gewoon enorm zwaar til aan uitspraken die ik of andere doen als het om calibraties gaat, mensen betalen er voor en in mijn optiek moet het dan ook zeer betrouwbaar zijn.

Hallo Frank,


Laat mij blij zijn met mijn Spyder en zand er over zullen we maar zeggen  ;)

Groet,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

Was de minimum eis van ISF niet zo'n filterglaasje/brilletje >:D.

J.A.F._Doorhof

Minimum eisen van het ISF WAS een optical comparitor.

Ik laat je wel blij zijn met je spyder, don't worry.
Maar ik ben wel realistisch in mijn antwoorden, ik heb er een hekel aan om te zeggen "ja mooi joh" als ik denk "ik zou het niet doen".

Maar goed dat ben ik :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Losha

#21
Quote from: KillerbeeNL on January  8, 2008, 22:41:46
Deze discussie is eindeloos en daarom juist leuk ;D en...ik hou van DHZ
ben benieuwd hoe lang je't nog leuk vind
velen zijn je voor gegaan  ;D

edit--
bah, 3,5 maand stilte naar de knoppen  :-X

ah what the heck

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  8, 2008, 18:31:10
....boven de 20-30IRE zijn ook de gretags gewoon ZEER goed....
Quote from: KillerbeeNL on January  8, 2008, 20:50:50
.....meter van 3000 euries is van 0-20/30 IRE ook niet nauwkeurig ???
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  9, 2008, 08:57:55
inderdaad afwijkt in het sub 10 IRE gedeelte
..........
WEL betrouwbaar zijn onder de 20IRE
...........
perfect meet onder de 20 IRE.
.....perfect meet vanaf 30IRE.......vanaf 20IRE stabiel
en ga zo maar door ...
dan trek je toch lekker je brightness/cutoff/backlight vol open, dan zijn ze prima nauwkeurig  ;D (ga hier aub serieus op in  >:D )


J.A.F._Doorhof

LOL.
Jammer genoeg werkt dat niet.
De paneelaansturing werkt dan volledig anders.

Bij de calibratie moet je echt calibreren/meten zoals het werkt met de correcte brightness en contrast settings.
Verander je brightness en vooral contrast krijg je kleine tot grote afwijkingen (afhankelijk van toestel hoeveel).

Een beetje kan wel zonder problemen, maar veel is niet goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Losha

en er serieus op ingaan hé :P

ik zat eigenlijk te porren dat mensen ermee ophouden het over lage IRE the hebben ipv de lichtgevoeligheid van het meetapparatuur

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"