Analyzers vs analyzers vs ultimate settings

Started by J.A.F._Doorhof, January 6, 2008, 12:00:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Matthieu

Ik moet me inderdaad nog enorm inlezen.
Ik zoek me al dagenlang suf naar allerlei info op het web.
Ik had al de AVS HD-807 gedownload (Gratis programma)
maar kheb nog geen PS3 voor Blu-Ray om hem af te spelen. (schijn een hoop calibratie-uitleg bij te zitten.)

Waar komt jouw HCFR calibratie programma vandaan?
misschien effe een Avia disk kopen om eerst zo te oefenen.
Ik stel nu alles op het oog in en ben al aardig tevreden.
Toch zou ik wel wat wonderen willen verrichten.
Ik ben al eens mijn service -menu ingeweest.
Ik schreef eerst de instellingen op papier zoals ze er stonden en ging toen es effe proberen, wat ik allemaal kon verprutsen/verbeteren.
Ik heb een sonyTV en de buitenkant ziet er lichtjes kussenvormig uit.
Ik dacht dat even recht te kunnen trekken.
GAUW WEER AFGESLOTEN.

Toch zou ik het wel willen leren.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Dan verkoop jij effe 3 HD100 en dan kan jij dat best betalen. HAHAHA

J.A.F._Doorhof

Dus als ik 3x een HD100 verkoop heb ik 12999.00 ???
Moet ik toch eens inkopen bij waar jij ze blijkbaar inkoopt voor 0 euro :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: Matthieu on January 14, 2008, 21:23:39

Waar komt jouw HCFR calibratie programma vandaan?


kijk hier eens ff

http://geekwithfamily.com/2006/12/16/home-theater/howto-hcfr-free-video-projector-calibration-software/

en hier

http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-audio-video-news/2783-howto-hcfr-free-video-projector-calibration-software.html

Dat is voorlopig genoeg want je moet ook je weg kunnen vinden in het servicemenu van je weergever
EN weten WAT je moet veranderen.

Je had alles wat in je servicemenu al opgeschreven dus bewaar dat en ga niets veranderen als je NIET ZEKER
WEET wat je er mee doet anders is de fun zo afgelopen.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

4333,- euro is inderdaad een leuke aanbiedingsprijs voor de HD100. Geen wonder dat je op het forum continu roept dat mensen je moeten PM-en/mailen om je leuke aanbieding te horen, anders valt iedereen over je heen >:D.

donaldk

Ik lees toevallig op Curt Palme's forum dat Jeremy Kipnis zo'n Minolta gebruikt, nou ja een modified...

"2. 48.9 Foot-Lamberts in room at the primary seating position (using a modified Minolta CF 100 light meter - 3 - times the SMPTE motion picture standard, and sufficient for daylight (-like) contrast ratios - you might squint slightly during daylight scenes - but no more than if you were there - and the black level is pretty amaziing (but NOT FILM)."

Matthieu

Quote from: KillerbeeNL on January 14, 2008, 21:49:04
kijk hier eens ff

http://geekwithfamily.com/2006/12/16/home-theater/howto-hcfr-free-video-projector-calibration-software/

en hier

http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-audio-video-news/2783-howto-hcfr-free-video-projector-calibration-software.html

Dat is voorlopig genoeg want je moet ook je weg kunnen vinden in het servicemenu van je weergever
EN weten WAT je moet veranderen.

Je had alles wat in je servicemenu al opgeschreven dus bewaar dat en ga niets veranderen als je NIET ZEKER
WEET wat je er mee doet anders is de fun zo afgelopen.
Bedankt , ik heb een hoop te lezen/testen.

Groeten

Matthieu

donaldk

#58
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=12998433#post12998433 En volgende berichten.

When it comes to measuring colors accurately 5nm bandwidth is a big deal and so is sensitivity and flexibility. I have looked at the results from various products including the PR-650, 5m PR-670, 8nm PR-670, Minolta CA-210, Minolta CS-200, Progressive Labs CA-6X, various Sencore products, Philips color analyzer, Datacolor color analyzers, GMB Lightspex and other GMB products. I have also tested many of these tools because I have either owned them, been allowed by the manufacturer to test them or had friends who have owned them.

My experience is that a tool that has the ability to very accurately measure color for these applications should have the following properties.

1. Be a spectrophotometric based device
2. 5nm or less bandwidth
3. The ability to directly measure luminance (fL or cd/m2)
4. 256 or more sensors
5. Provide accurate color measurements down to at least 0.5 fL
6. Measure 380nm to 780nm spectrum

I know of only three devices that meet all of these requirements today and they are the 5nm version of the PR-670, the Minolta CS-1000 and the Minolta CS-2000. The GMB Lightspex is a very strong contender and is very close to the others. It does miss the mark with sensitivity and does not quite reach the spectral range required to fully match the CIE XYZ color system. The results from the Lightspex can be impressive though not quite technically as sound as the others.

I also highly value the attachments available for the Photo Research tools that allow one to eliminate or minimize the impact of ambient light for some applications.
__________________
W. Jeff Meier

Matthieu

Interreting,... only,....
Of what kind of price are we talking about here?

donaldk


Matthieu

Als je zulk duur apparatuur moet gebruiken wil het goed zijn.
Heeft het dan wel zin om een Spyder of Eye One te kopen?
Als ik de kleuren afstel op D65 dan is het in werkeliujkheid nog niet goed.
Ik begrijp alleen niet dat het internet dan niet vol staat met klachten van mensen die zoiets gekocht hebben en waaruit blijkt dat het niks geholpen heeft. Dat je het net zo goed op het oog kan doen.
Ik las een stukje van Rob uit 2003 waar hij vertelde eerst de zwakste kleur te oeken en die op het contrast af te stellen en de andere kleuren daarop aan te passen tot het op D65 staat.
Klinkt geweldig, maar als de meters die wij als consument kunnen kopen, ( en die ook nog best duur zijn) niet hun werk doen. Dan geven dus duizenden mensen hun geld uit aan tijdverspilling en daarna an de vuilnius ophaaldienst.
Ik wil heel graag verder calibreren dan alleen Avia maar ik wil geen €1500 uitgeven aan een meter.
Colorfacts lijkt me echt heel erg gaaf (ook best duur, maar wel een compleet pakket) Maar als de meter die daarbij zit zijn werk niet doet en ik nog eens zo'n bedrag uit moet geven aan een extra meter, nou,... VLOEK.

J.A.F._Doorhof

Je moet goed lezen en interpreteren.

Om de KLEUREN goed te krijgen heb je een spectrumradio meter nodig, maar dat is al jaren bekend.
Maar daar bedoelen ze de primaries/secondaries mee.
Een spectrumradio meter meet een spectrum en is dus enorm nauwkeurig voor dat soort dingen.
Grayscale balancing is feitelijk meettechnisch gezien redelijk simpel.

Alleen in de donkere gebieden kan het fout gaan, als je echter een ervaren calibrateur treft zal die er weinig moeite mee hebben :D

Ik gebruik zelf de spectrumradio meter op LCD en plasma's omdat hij daarop zeer goed functioneerd waar een gelbased meter het gewoon iets laat afweten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: Matthieu on February  3, 2008, 19:35:22
Ik begrijp alleen niet dat het internet dan niet vol staat met klachten van mensen die zoiets gekocht hebben en waaruit blijkt dat het niks geholpen heeft. Dat je het net zo goed op het oog kan doen.
Ik las een stukje van Rob uit 2003 waar hij vertelde eerst de zwakste kleur te oeken en die op het contrast af te stellen en de andere kleuren daarop aan te passen tot het op D65 staat.

De tip van Rob heb ik ook toegepast,het contrast omhoog en met HCFR kijken bij welke kleur het eerste minder wordt bij de realtime RGB meting
(bij 100% white window) dan 1 of 2 tikken terug en de 'zwakste' kleur laten staan en met de andere op D65 afstellen.

Op het oog kan wel maar je zit er toch naast (we zijn het 'gevoeligst voor groen dan komt rood en dan blauw ..dacht ik heheh)
Je komt aardig in de richting met een meter maar het belangrijkste is de manier HOE...en dat valt niet mee kan ik je zeggen ;D.
Dus een dure meter kopen en vervolgens 'verkeerd' meten heeft ook geen zin.

Eerst een beetje oefenen en de waarden goed krijgen (volgens je meter ;)) en als dat lukt kan je overwegen een duurdere te kopen.
Zoek maar eens op het WWW en dan zal je zien dat elke budgetmeter voor elke weergever (crt,lcd,plasma etc.) zijn zwakke
en 'sterke' kanten heeft.

greetz,

Danny

The world's most perfect calibration instrument cannot measure how our brain interprets what our eyes see.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Matthieu

#65
Ik ben weer terug van een tijd weggeweest.
Ik wil dit toch weer oppakken.
Ik heb nog steeds geen sensor aangeschaft.

Ik vroeg me al een tijdje af;
Om een beamer te callibreren,... als de Spyder3 of de betere EyeOne Display2 (of Display LT2, is dezelfde dacht ik) niet zo gevoelig is, dan kun je toch eerst kleiner projecteren, de gamma instellen door eerst de zwakste kleur te zoeken enz., en dan op het volledige formaat je contrast en brightness instellen met bv. de DVE-Blu-Ray disk.
De kleur blijft toch hetzelfde bij een kleine of grote projectie?
Het is toch alleen de wit en zwart waarden die je hoeft bij te stellen, als je op hetzelfde doek je formaat verandert?

donaldk

Er was onlangs een actie voor metertjes bij Curt Palme op het forum. Euro is de laatste weken echter wel sterk gedaald.

Matthieu

Nog iets;
Er wordt vaak aangehaald dat de meters gecalibreert moeten worden omdat ze onbetrouwbaar zijn na een poosje.
Maar als dat weer met een duurdere meter wordt gedaan,... die moet dan toch ook worden gecalibreert, enz, enz,
Hoe meten ze dan uiteindelijk de topmeter.
Zijn er meters die niet gecalibreert hoeven te worden?
Is er een andere manier van je meter afstellen, via een kaart of gereset via een PC.
Moeten ze anders donker en bv. koel bewaard worden?
Of is dit niet gewoon een fabel?

J.A.F._Doorhof

Geen fabel.
De duurdere analyzers hebben een selfcheck programma, dat doorloop je gemiddeld 1x per half jaar en dan weet je of je meter moet laten hercalibreren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  1, 2008, 23:02:38
Geen fabel.
De duurdere analyzers hebben een selfcheck programma, dat doorloop je gemiddeld 1x per half jaar en dan weet je of je meter moet laten hercalibreren.

Je kunt met dat progje niet zien of je moet laten hercalibreren.
Je kunt alleen een diagnose laten stellen of alles nog werk.
Hoe weet jij anders dat de kleur niet meer goed zou zijn daar heb je namelijk een referentie voor nodig.
Dus wil je er zeker van zijn dat de kleur meting nog in orde is moet je hem opsturen naar de fabriek.

Rob

J.A.F._Doorhof

Als het goed is geeft de gretag en de nieuwe sencore meter een ruisvloer meting aan het eind, daar komt een getal uit, als dat boven een bepaalde waarde uitkomt moet hij terug naar de fabriek.
Tenminste dat is wat mij verteld is, en als ik de check doe zie ik ook een aantal waardes die heb ik naar ze gemaild en kreeg als opmerking dat ik een bepaalde waarde in de gaten moest houden, als die boven een bepaalde waarde uitkwam moest hij terug.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#71
@Rob,
Heb even de mail proberen te zoeken maar kan hem niet vinden.
Heb even een nieuwe gestuurd naar ondertussen xRite over hun advies.

Wat ik me kan herrineren was er in de software aan het eind een waarde zoals ik net aangaf, maar je maakt me aan het twijfelen, ik heb nu net de mac software gedownload en die ziet er radicaal anders uit dan de PC software, heb alleen hier niet de gretag voor handen (ligt in de winkel) dus kan de procedure niet doorlopen, jij vast wel.

De software die ik een paar jaar geleden van gretag heb gekregen was een command line achtige structuur waar 4 testen werden doorlopen, als ik het goed heb een connectie test, een test voor gevoeligheid (glaasje schoon of niet) en een ruisvloer test (en nog iets).
Die ruisvloer test moest toen de uitslag geven waarnaar ik moest kijken.

Als ik de software nu bekijk zitten er veel meer opties in, zal hem maandag even runnen met de i1 beamer om te zien of de uitkomst nog wel hetzelfde is.

Sinds gretag over gegaan is naar xrite heb ik alleen het idee dat ze erg weinig aandacht meer hebben voor de ISF techs die hun spullen gebruiken en richten ze zich meer op de spyders en i1 monitor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#72
Toch even de analyer opgehaald.
Software is nu inderdaad anders en geeft geen waardes meer standaard.
Je kan nu wel kiezen voor een opslag van een log en dan ziet het er hetzelfde uit als wat ik me kan herinneren alleen uitgebreider.
weet niet hoe de PC software werkt maar bij de mac moet je in het menu kiezen voor opslag log.

Zal sowieso ook even hun mailtje afwachten, maar nogmaals wat ik me herinner was die noise meting de waarde waar je naar moest kijken voor de hercalibratie.
Ik controleer sowieso elk half jaar de analyzers met elkaar op een computer monitor om te zien of ze allemaal dezelfde waarde geven en tot nu toe is dat gelukkig zo :D

Misschien handig als je zelf ook je rapport hier kunt posten, of andere mensen met dezelfde analyzer, ben wel eens benieuwd naar de verschillen namelijk.
Quote
General Information
  Date and Time: 02-11-08 11:19
  Application version: Version 2.5.1
  SDK version i1: Version 3.4.0  Build 131
  SDK version iO: Version 1.1.2  Build 100
  SDK version iSis: Version 1.0.5  Build 70
  Platform: Apple Mac OS X 10.5.5 (9F33) i386

Device Information
  Device type: i1Monitor [ Emission ]
  Serial number: 503714
  Firmware version: 102
  CPLD version: 101
  Dark measurement count: 212673

Dongle Test
  Module "Scanner" is not licensed
  Module "Monitor" is not licensed
  Module "Printer" is not licensed
  Module "Printer RGB only" is not licensed
  Module "Printer CMYK only" is not licensed
  Module "Beamer" is not licensed
  Module "Printer Easy RGB" is not licensed
  Module "Printer Easy CMYK" is not licensed
  Module "Digicam" is not licensed
  Module "Editor" is not licensed

Button Test
  Button is working normally

Calibration
  Emission calibration: Successful

Emission Test
  White measurement: Successful
  Gray measurement: Successful
  Black measurement: Successful
  Red measurement: Successful
  Green measurement: Successful
  Blue measurement: Successful
  Emission Test: Pass

Dark measurement
  Dark measurement: Pass

Noise Measurement
  Noise measurement: Pass


*** PASS ***


**************************

General Information
  Date and Time: 02-11-08 11:19
  Application version: Version 2.5.1
  SDK version i1: Version 3.4.0  Build 131
  SDK version iO: Version 1.1.2  Build 100
  SDK version iSis: Version 1.0.5  Build 70
  Platform: Apple Mac OS X 10.5.5 (9F33) i386

Device Information
  Device type: i1Monitor [ Emission ]
  Serial number: 503714
  Firmware version: 102
  CPLD version: 101
  Dark measurement count: 212673

Dongle Test
  Module "Scanner" is not licensed
  Module "Monitor" is not licensed
  Module "Printer" is not licensed
  Module "Printer RGB only" is not licensed
  Module "Printer CMYK only" is not licensed
  Module "Beamer" is not licensed
  Module "Printer Easy RGB" is not licensed
  Module "Printer Easy CMYK" is not licensed
  Module "Digicam" is not licensed
  Module "Editor" is not licensed

Button Test
  Button is working normally

Calibration
  Emission calibration: Successful

Emission Test
  White measurement: Successful (X=107.267 Y=102.839 Z=175.133)
  Gray measurement: Successful (X=40.078 Y=38.211 Z=67.528)
  Black measurement: Successful (X=0.240 Y=0.243 Z=0.259)
  Red measurement: Successful (X=55.214 Y=27.828 Z=1.661)
  Green measurement: Successful (X=17.449 Y=55.172 Z=8.798)
  Blue measurement: Successful (X=30.486 Y=18.064 Z=159.191)
  Emission Test: Pass

Dark measurement
  Dark measurement: Pass (-46.812)

Noise Measurement
  Noise measurement: Pass (3.269)


*** PASS ***

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

meting van RGB etc. is trouwens gedaan op een adobe RGB monitor dus die zullen wel afwijken onderling aangezien mijn kleuren verder doorlopen dan een standaard display.
Ben voornamelijk benieuwd naar de Darkmeasurement waardes en de noise measurement test.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Losha

valt weinig nuttigs te halen/vergelijken uit die log, maar ach here goes
QuoteGeneral Information
  Date and Time: 6-2-2008 22:08:24
  Application version: Version 2.4.1
  Driver version: Version 3.4.0  Build 131
  Driver version iO: Version 1.1.0  Build 92 
  Platform: Microsoft Windows

Device Information
  Device type: Eye-One Pro (UV CUT filter) [ Emission  Reflectance  Reflectance Scan ]
  Serial number: ******
  Firmware version: 202
  CPLD version: 2
  Dark measurement count: 2334
  Lamp burning time: 19.8432 seconds
  Spot measurement count: 66
  Scan measurement count: 4

Dongle Test
  Module "Scanner" is not licensed
  Module "Monitor" is not licensed
  Module "Printer" is not licensed
  Module "Printer RGB only" is not licensed
  Module "Printer CMYK only" is not licensed
  Module "Beamer" is not licensed
  Module "Printer Easy RGB" is not licensed
  Module "Printer Easy CMYK" is not licensed
  Module "Digicam" is not licensed
  Module "Editor" is not licensed

Button Test
  Button is working normally

Calibration
  Emission calibration :Successful

Emission Test
  White measurement (X=73.539 Y=75.745 Z=84.454)
  Gray measurement (X=22.408 Y=23.138 Z=27.336)
  Black measurement (X=0.016 Y=0.067 Z=0.121)
  Red measurement (X=35.658 Y=19.744 Z=2.407)
  Green measurement (X=24.416 Y=49.401 Z=8.940)
  Blue measurement (X=14.729 Y=7.946 Z=74.827)
  Emission Test: Pass

Dark Measurement
  Dark measurement: Pass (-29.203)

Noise Measurement
  Noise measurement: Pass (3.688)

Lamp test
  Reflectance calibration: Successful
  Reflectance measurement: Successful
  Check measurement result: Successful

Reflectance Test
  Reflectance calibration: Successful
  Reflectance spot test: Pass (LOT=20.5069 seconds CIT=0.01564 LIT=0.0212446)
  Scanning calibration: Successful
  Reflectance scan test: Pass
  Measurement 1 (L=96.531 a=-0.549 b=1.907)
  Measurement 2 (L=96.523 a=-0.550 b=1.894)
  Measurement 3 (L=96.517 a=-0.558 b=1.888)
  Measurement 4 (L=96.513 a=-0.550 b=1.888)
  Measurement 5 (L=96.505 a=-0.557 b=1.883)
  Measurement 6 (L=96.503 a=-0.550 b=1.877)
  Measurement 7 (L=96.504 a=-0.553 b=1.888)
  Measurement 8 (L=96.505 a=-0.561 b=1.890)
  Measurement 9 (L=96.505 a=-0.556 b=1.876)
  Measurement 10 (L=96.499 a=-0.548 b=1.873)
  Reflectance drift test: Pass (0.0123612)


*** PASS ***