Analyzers vs analyzers vs ultimate settings

Started by J.A.F._Doorhof, January 6, 2008, 12:00:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KillerbeeNL

Quote from: Losha on January  9, 2008, 21:59:25
en er serieus op ingaan hé :P

ik zat eigenlijk te porren dat mensen ermee ophouden het over lage IRE the hebben ipv de lichtgevoeligheid van het meetapparatuur

offtopic mode aan:

Schattig stel jullie twee zeg, 2 handen op een buik >:D.
Heb jullie ook anders gezien op dit forum :P

offtopic mode uit:

:)


To see or not to see that is the question
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Kun je nagaan als we het dan een keer met elkaar eens zijn :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jantje112

Ga gewoon lekker hobby'en en als je uitgespeeld bent verkoop je de spyder en voor dat geld rij je naar Frank om je tv te laten calibreren ;)

Dan weet je gelijk hoe je het gedaan hebt

KillerbeeNL

Quote from: jantje112 on January 10, 2008, 11:39:21
Ga gewoon lekker hobby'en en als je uitgespeeld bent verkoop je de spyder en voor dat geld rij je naar Frank om je tv te laten calibreren ;)

Dan weet je gelijk hoe je het gedaan hebt

;D
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Quote from: Losha on January  9, 2008, 20:47:46
ben benieuwd hoe lang je't nog leuk vind
velen zijn je voor gegaan  ;D

edit--
bah, 3,5 maand stilte naar de knoppen  :-X

ah what the heck
en ga zo maar door ...
dan trek je toch lekker je brightness/cutoff/backlight vol open, dan zijn ze prima nauwkeurig  ;D (ga hier aub serieus op in  >:D )



Ohw... ik bedoel DHZ in het algemeen.
Backlight zoals bedoeld bij LCD?? die heb ik niet op mijn CRT tv,en ja een tikje brightness erbij tijdens de meting en dat compenseert dan weer de lage lichtgevoeligheid  :-*

To Wii or not to Wii,that is the question

Tot sinas


Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Brightness erbij compenseert helemaal niets qua meting.
Als je brightness erbij doet dan veranderd de curve dus daar heb je niets aan.

Aan de andere kant, experimenteer en je komt er wel achter :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HTR

erg interresant topic dit. er worden een boel apparaten onder de loep genomen waaronder ook de spyder, nou heb ik gistermiddag de spyder pro zien liggen. nou was ik benieuwd of deze dan beter is als de spyder, en ik deze zou kunnen gebruiken om mijn tv en projector te calibreren. natuurlijk weet ik dat een sensor van 250 euro niet op kan tegen 1 van 3000 euro ( op de punten gevoeligheid en hoe accuraat deze is)

maar is dit in dit geval wel het geld waard?
of raden jullie me toch een ander apparaat aan?
het in principe gewoon voor hobbie doeleinden, ik vind het leuk om meer te weten te komen van men tv en projector, en hoe hem optimaal in te stellen.

J.A.F._Doorhof

lees het stuk nu aub door.

Een spyder is bedoeld voor kleurprofiliring van een PC niet voor het calibreren van een plasma of LCD.
Wil je het er toch mee doen heb je andere software nodig en moet je snappen wat je doet.
Het is vaak in een servicemenu waar je moet werken en als je iets verkeerd doet kun je je toestel beschadigen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HTR


Losha

alle hardware van de spyder serie is hetzelfde, alleen de software verschilt (met uitzondering van de spyder die met colorfacts geleverd wordt/werd die was extra nauwkeurig)

verder zoals frank al zei
het kan wel, maar is minder nauwkeurig en je hebt andere software nodig (HCFR of Calman bijv.).
Als je echt weet wat je doet met de spyder (en dat is vaak nog maar de vraag) kun je best redelijke resultaten behalen.
De goedkoopste spyder kost ongeveer zoveel als je TV Professioneel te laten calibreren (dacht ik, ken de prijzen tegenwordig niet)

Samengevat: Als het alleen gaat om 1 TV i's het makkelijker het te laten doen dan, bij calibreren komt nogal veel bijkijken, vooral als je het nog nooit gedaan hebt. (van de risico's van servicemenu's nog maar te zwijgen)

KillerbeeNL

#35
Quote from: Losha on January 11, 2008, 14:39:49
alle hardware van de spyder serie is hetzelfde, alleen de software verschilt (met uitzondering van de spyder die met colorfacts geleverd wordt/werd die was extra nauwkeurig)

verder zoals frank al zei
het kan wel, maar is minder nauwkeurig en je hebt andere software nodig (HCFR of Calman bijv.).
Als je echt weet wat je doet met de spyder (en dat is vaak nog maar de vraag) kun je best redelijke resultaten behalen.
De goedkoopste spyder kost ongeveer zoveel als je TV Professioneel te laten calibreren (dacht ik, ken de prijzen tegenwordig niet)

Samengevat: Als het alleen gaat om 1 TV i's het makkelijker het te laten doen dan, bij calibreren komt nogal veel bijkijken, vooral als je het nog nooit gedaan hebt. (van de risico's van servicemenu's nog maar te zwijgen)

@ HTR

Even de nauwkeurigheid van de Spyder daargelaten ga ik verder met mogelijkheden voor jouw tv en projector volgens Colorfacts;

Voor de beginner,

SpyderTV bundel      = spyder2 hardware=voor tv,plasma,lcd,rptv= +/- 160 euro
SpyderTV PRO bundel= spyder2 hardware=voor tv,plasma,lcd,rptv,projector=400-500 euro  :o maar daar
                               krijg je wel een mooie complete software pakket bij om ook je PC monitor,printer etc.
                               af te stellen

Voor de gevordere,

Elke Spyder2 hardware (SpyderExpress is de goedkoopste 80-90 euro) met HCFR (gratis) of Calman (100-150 euro)

Wel moet ik zeggen dat de Spydertv SOFTWARE maar een zware onvoldoende van mij krijgt want die laat mijn contrast op 93 zetten en dat alleen al zorgt ervoor dat de haren mij recht overeind gaat staan.

De PRO versie kan ook de grayscale en heeft een makkelijke wizzard die je net zoals de gewone TV versie
je bij de hand neemt.

Ik vind 80 a 90 euro nog te doen maar de PRO versie is me VEEL te duur met de wetenschap dat de bijgeleverde
software geen garantie is of het allemaal wel klopt al lees ik ook goede dingen maar dat zijn ,zoals vele "recenties"
of "gebruikers ervaringen" (kijk maar op kieskeurig ::)) maar halve waarheden.

Ik gebruik zelf de Spyder(2)TV (zonder baflle=bijgeleverde kleurfilter) met HCFR.

Dus:

1) Met je tv naar Frank en voor 80 euro ben je helemaal (profesioneel) klaar
2) Zelf de hardware kopen, zelf de "drive" hebben en met HCFR "experimenteren" maar pas op...

Groeten,

Danny









Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 11, 2008, 09:57:42
Brightness erbij compenseert helemaal niets qua meting.
Als je brightness erbij doet dan veranderd de curve dus daar heb je niets aan.

Aan de andere kant, experimenteer en je komt er wel achter :D

Hoi Frank,

Ik citeer jou even,

Een beetje kan wel zonder problemen, maar veel is niet goed

Bedoel jij met 'de curve' de gamma of luminantie? (nog steeds lerende ;))

Groet,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Gamma en luminatie zijn niet los van elkaar te zien.
Wat ik bedoelde is dat je bij je CRT je brightness best 2 punten kunt veranderen zonder gevolgen.
Probeer je van een 30IRE vlak een 50IRE vlak te maken dan kun je het wel vergeten.

Losha zegt het denk ik wat korter als ik.
Je kan wel de grafieken volgen, en de aanwijzigen maar als je niet weet wat je doet gaat het gewoon fout.

Simpel voorbeeld, (en dit gebeurt regelmatig, alleen deze kwam toevallig gisteren) van iemand met een DHZ project.
Persoon heeft zelf zijn projector gedaan en was op zich zeer tevreden maar wilde het hier na laten meten, na wat mail contact met mij een no cure no pay afspraak gemaakt.
Wat blijkt.
Heb na de calibratie een verdrievoudiging van de contrast ratio, gamma curve clipte als een gek (maw alles wat boven de 80IRE uit kwam was gewoon 100IRE), maar erger zijn gamma curve kwam uit op 1.5 door een totaal verkeerde meting blijkbaar, hij beweert namelijk bij hoog en laag (heeft het me laten zien) dat zijn gamma curve 2.2 was. Op zijn grafiek clipte het wit ook trouwens ook, kwam door een verkeerd ingestelde white boost.

Moraal van het verhaal, op zijn grafiekjes leek alles perfect op een kleinigheid na.
Bij controle bleek de projector uit de doos niet veel slechter te zijn als wat hij zelf gedaan heeft, sterker hij ziet nu VEEL meer detail in het zwart en het wit.

En dit was een redelijk simpele projector qua calibratie.

Ik wil niet zeggen dat niemand een calibratie kan doen, sterker iedereen kan het leren.
Wat ik wel merk is dat steeds meer mensen me mailen met de boodschap dat ze een spyder pro gekocht hebben en of ik ze even stap voor stap wil vertellen hoe ze contrast en brightness moeten instellen want dat ze dat nu doen en dat ze niets zien veranderen.....

Het is heel leuk dat er betaalbare analyzers komen, echt waar.
Maar wat je zelf al aangeeft een spyder pro geeft je simpel weg de opdracht om een plasma VOLLEDIG over de zeik te jagen qua contrast instellingen, je hebt inderdaad even heel mooi veel lightoutput maar na een half jaar is het wel gebeurt met je dure plasma.
Bij LCD's heb ik er minder moeite mee, die brand je niet zo snel in :D
Maar een plasma moet je echt verschrikkelijk voorzichtig mee zijn, er is geen enkele meet methode die namelijk precies aangeeft waar je het contrast neer moet zetten voor VEILIG gebruik.

Een pioneer kan ik bv ruim 20% hoger zetten zonder ZICHTBARE problemen dan de veilige stand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

@ Frank

Duidelijk verhaal  :) elke keer ben ik weer verbaast hoeveel tijd/tekst jij weer
besteed om e.e.a hier aan de mensen uit te leggen.

Top  :)

groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

#40
Is de Spyder3 met zijn 27mm opening in plaats van 7mm en zijn 400% verbeterde lichtgevoeligheid, nu wel betrouwbaar?

Losha

#41
wat ze beweren en wat ie daadwerkelijk doet zijn 2 dingen
de spyder2 was volgens hun specs ook erg leuk, in praktijk wijkt ie anders toch wel meer af dan hun zeggen

QuoteThe light measuring area has gone from 165 mm2 to 372 mm2, while the measurement accuracy is stated as going from 0.0035 (x,y) in the Spyder2 to 0.0025 in the Spyder3

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/profiling/spyder3elite.html

KillerbeeNL

Quote from: Matthieu on January 12, 2008, 18:20:25
Is de Spyder3 met zijn 27mm opening in plaats van 7mm en zijn 400% verbeterde lichtgevoeligheid, nu wel betrouwbaar?

mhh..op naar de G@mm@ voor een 27 mm gatenzaag voor mijn spyder2 ;D

De Spyder3 zal best lichtgevoeliger zijn maar wordt (nog) niet ondersteund door HCFR (wat ik gebruik) dus moet je
het doen met een duur bijgeleverd softwarepakket als je hem wilt gebruiken voor andere doeleinden als een
pc crt/lcd monitor calibratie.

Maarrrr is misschien wel mijn volgende sensor.......

Laterzzz

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Matthieu

Tot zover ik heb gelezen heeft de Spyder3 nu ook 7 sensoren.
Maar misschien heeft de Spyder2 dat ook wel, dat weet jij betrer dan ik denk ik.

Dat colorfacts programma, heb ik gedownload (probeer-version) en dat ziet er gelikt uit. Aan het uiterlijk te zien, wordt deze ook gebruikt door cine4home.
Die laten vaak wat testfoto's zien en die zien er hetzelfde uit.
't Kan toch niet dat dat programma zijn werk niet doet?!?

Lijkt me super-VET om mee te werken en de familie mee langs te gaan.
Zelf heb ik 4 TV's en straks een beamer, dus zelf leren zou wel handig zijn, tevens nuttig voor in de toekomst.
Ik heb Nystagmus en het op zicht calibreren duurt lang, maar als ik meetapparatuur kan gebruiken,... zou wel leuk zijn.

Contrast en brightness is dan misschien niet betrouwbaar met de Spyder1, 2 en misschien ook 3, maar dat doe je toch het best op zicht.
Het gaat mij juist om de greyscale, gamma, kleur, kleurtoon scherpte en alles
Dat doet die toch wel???

J.A.F._Doorhof

Gamma is hij niet betrouwbaar in, kleurmetingen ook niet voor plasma.
Grayscaling doet hij wel redelijk.
Contrast ook maar dat doe je beter op het oog en ter controle met de gamma curve.
scherpte  en brightness heb je ook geen analyzer voor nodig.

Het lijkt wel vet allemaal maar aub eerst inlezen wat je met de analyzer moet doen en wat op het oog.
Er is geen analyzer die je helpt de scherpte in te stellen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#45
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 14, 2008, 19:36:32
Gamma is hij niet betrouwbaar in, kleurmetingen ook niet voor plasma.
Grayscaling doet hij wel redelijk.
Contrast ook maar dat doe je beter op het oog en ter controle met de gamma curve.
scherpte  en brightness heb je ook geen analyzer voor nodig.

Het lijkt wel vet allemaal maar aub eerst inlezen wat je met de analyzer moet doen en wat op het oog.
Er is geen analyzer die je helpt de scherpte in te stellen :D

@ Frank,

Ik neem aan dat jouw bevindingen van de Spyder3 ten opzichte van jouw/andere analyzers zijn gebaseerd op metingen/feiten? (zal ook wel in jouw snoepwinkeltje liggen ;D).


@Matthieu

Contrast kan je inderdaad met het oog doen maar de controle nadien met de gammacurve is
dan zeker gewenst daar heeft Frank gelijk in maar ook zal je de zwakste kleur (RGB) moeten zoeken en daar
je andere 2 kleuren mee moeten "grayscalen" om het maximale te halen.Ik heb het hier dan vooral over CRT.

Scherpte zal zoals jij denk ik bedoeld de scherpte zijn die je krijgt als ALLES goed is gecalibreerd tot en met
je geometry zodat alles op "zijn plekje" valt.
Als jij de scherpte bedoeld die je kunt instellen op je tv of elke weergever dan ook dan denk ik dat
deze op 0 of op maximaal 1 anders wordt het kunstmatig en krijg je allemaal "rommel" in je beeld.

Verder is er een HELE hoop te lezen op het WWW in forums etc. om als basis te gebruiken en een beetje
plezier te beleven aan het "doehetzelven" maar geloof me,dat doe je niet in 1 dag/week/maand.

Misschien ben jij al redelijk ver hiermee en dan kan je lekker aan de slag OF Frank neemt al jouw
apparatuur eens naar de pijnbank om vervolgens topfit terug te komen (om maar even in voetbaltermen te spreken)

Greetzzz

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Losha

#46
Quote from: Matthieu on January 14, 2008, 19:34:19
...heeft de Spyder3 nu ook 7 sensoren.

de allereerste Spyder had er al 7
de spyder2 is bijna identiek qua hardware aan de 1
voornaamste verschil is dat de sensoren nieuwere generatie zijn en dus gevoeliger
en ik gok dus dat ook de 3 bijna dezelfde hardware heeft

Matthieu


charlez

Wat me op gevallen is sinds ik men eye-one pro heb, dat de dtp-94 vooral te veel rood aangeeft met metingen op m'n plasma.
Sony vpl-xw5000 / Denon AVC-X8500HA  / Klipsch RF-62 / Klipsch RC-62 II / Klipsch RB-61 / Klipsch RS-62/ Klipsch RW12D / Oppo udp-203 / Apple TV4K