Classé CA-5200 / Lexicon

Started by LexiconLogan, January 5, 2008, 18:31:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LexiconLogan

Quote from: Blue-Eyes on January  6, 2008, 17:15:55
Vraagje:

Ik ben er van overtuigt (in de beperkte ervaring en vergelijk welke ik heb) dat een 2 kanaals een gelijke 5-kanaals outperformed. Vergelijk alleen maar eens de case en de gebruikte hoeveelheid electronica. Etc.

Vanmiddag kreeg ik het tegenargument dat een 5 kanaals variant, als je deze stereo gaat luisteren, toch wel een bak vermogen levert. Wat ook weer voordelen heeft.


Derhalve de vraag: 2 + 3 kanaals of een 5 kanaals versterker? En waarom?
Ik lees overal dat de 5 kanaals Classe niet onder doet voor een 2+3. Ik ga daarom voor een 5 kanaals ev. Merk nog niet besloten.
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

fikszo

Ik zelf heb met dezelfde keuze gezeten met het opbouwen van mijn Meridian set.

Voorheen echt verschillen gehoord tussen de 5 kanaals en de 2 kanaals van Rotel en van Vincent, maar de Meridian G55 (5-kanaals) en de Meridian G56 (2 kanaals) versterker deden in mijn luistertest niet voor elkaar onder. Dus ik heb hierdoor het stellige vermoeden dat vanaf een bepaalde prijsklasse er geen echt wezenlijk verschil meer is/zou moeten zijn. Uiteraard verwacht ik dat de meridian G57 (2 keer zo veel vermogen) wel iets zou verbeteren, maar deze test heb ik niet uitgevoerd.

Zonder de apparaten te kennen gok ik, bovenstaand verhaal doortrekkende, dat je met de CA5200 qua stereo op het niveau zit van de CA-2100, en zal het vast nog wel een meerwaarde zijn om een aparte CA-2200 en een CA-3200 aan te schaffen, maar of dat ook daadwerkelijk de extra kosten waard is.....
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

blue-eyes

#28
Nog een argument om geen 5 kanaals EV te nemen:

De 5 kanaals en de 2 kanaals zijn even groot. Echter in de ene kast moet electronica voor 5 eindtrappen, etc. ingebouwd worden. In de 2 kanaalsversie zit electronica voor 2 kanalen. Dit betekend ruimte voor meer electronica in de 2 kanaalsversie (of een berg loze ruimte ;D). Dus  is er een betere kwaliteit mogelijk.

Ook de prijs is 6000 tegen 9500 euro. Ook daar zit significant verschil tussen (per kanaal).

Even goedgelovig dat er geen betaling voor naam en marketing is zou toch de 2 kanaals beter moeten zijn? En ook bij de topmerken.


Ik blijf voor de CA3200 (center en fronts) gaan gecombineerd met de CA2100 (rears) of de CA3200 en CA2200 combi.

Prijzen:
CA-M400 400 Watt mono eindversterker: 5.950 euro
CA-2100 2 x 100 Watt stereo eindversterker: 4.250 euro
CA-2200 2 x 200 Watt stereo eindversterker: 5.950 euro
CA-3200 3 x 200 Watt driekanaals eindversterker:  7.250 euro
CA-5200 5 x 200 Watt 5-kanaals eindversterker: 9.450 euro

Do the math
2100 + 3200 = 11500
2200 + 3200 = 13200
Dat is toch een verschil met de 9450 voor de CA5200.

Maar gefaseerd..... Hoef je in het begin niet direct de  9450 uitgeven, en kan je even doorsparen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LexiconLogan

Ik volg je volledig, en ben zelf ook tot deze conclusie gekomen. Ik denk dat het uiteindelijk toch te horen moet zijn. Dus wederom (dooddoener) zal luisteren de uitslag geven vrees ik. Nu maar hopen dat het geen verschil maakt dan kan ik ook nog op zomervakantie. Ik kan het namelijk niet verkroppen om 2 speakers onbenut te laten..
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

blue-eyes

Quote from: Lexicon Logan on January  8, 2008, 19:58:42
Ik volg je volledig, en ben zelf ook tot deze conclusie gekomen. Ik denk dat het uiteindelijk toch te horen moet zijn. Dus wederom (dooddoener) zal luisteren de uitslag geven vrees ik. Nu maar hopen dat het geen verschil maakt dan kan ik ook nog op zomervakantie. Ik kan het namelijk niet verkroppen om 2 speakers onbenut te laten..


Ik maak deze stap wel. For the time being zal ik ergens een goedkope 3 kanaals Rotel proberen op de kop te tikken.

CA2200 plus rotel is minder dan de CA5200, dus kan je zeker op vakantie ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Peerless Monster

Dat je nu pas gaat overschakelen op de Classe Eisse ;D.
Ik draai nu met de Classe zo'n 2 jaar met volle tevredenheid, maar ik ben weer toe aan iets beters ;D ;D ;D
Kijk een naar AMR: http://www.amr-audio.co.uk/Templates/am77.htm
Kan je modulair opbouwen en ziet er prachtig uit!
Die Classes kennen we nu wel ;).

Grtz,
Rens

PS ik zit je te stangen dat weet je!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

#32
Stangen mag Rens ;) Nu pas overstappen? Tja. Noodgedwongen, TAG is dood leve Classé ;D . Nee, ik kan nu nog wat geld voor mijn app. krijgen. Daarnaast ben ik niet tevreden met de TAG EV (wel met de rest) en ga daarom andere EV aanschaffen. Echter aangezien ik alles van een merk wil zal ik mijn keuze van EV's afstemmen op diversiteit app., looks en continuïteit van een merk. En uiteraard toekomstige ontwikkelingen. De klank beviel me, daarom niet lang geaarzeld en voor Classe gekozen. Misschien zijn er wel meer merken welke beter zijn. Dat is dan jammer. Wat ik tot nu toe gehoord heb beviel. En ik heb nog nooit een mismatch gemaakt (afgezien de TAG EV, maar dat was een andere keuze dan klank).

ALs je iets wilt, moet je het direct doen, niet aarzelen maar toeslaan ;D

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen Rens! We zitten beiden op een iets ander spoor, ik HT en STEREO, jij stereo.

Ik blijf mailtjes sturen, maar de beste man reageert maar niet. Anders kon wel eens snel een CA2100 hebben ;). Heb iig verzoek voor een serienummer gedaan.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Nou dan ga ik mij maar eens mengen ook hier. CA-5200 doet NIET onder voor een CA-2200. Als je kiest voor de CA-2200 en CA-3200 zal de controle op hogere volumes (welke idioot het misschien draait) wel iets hoorbaar kunnen zijn. Maar op stereo gebied op normaal volume (Pre ergens rond de 40) was er totaal geen verschil te ontdekken tussen beide machines.

Maar goed luisteren is altijd een pre, ook in deze geluidsklasse is het aan te raden het geheel te beluisteren en te vergelijken. En ik ga toch wel mee in het verhaal van Fikzo dat je op den duur in een dergelijke prijsklasse zit dat het totaal niet meer uitmaakt of je 5-kanaals of een 2-kanaler EV pakt.

LexiconLogan

Dank je.

Zijn er nu ook nog mensen die de combinatie Classé - MartinLogan hebben beluisterd?
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Peerless Monster

Quote from: Blue-Eyes on January  8, 2008, 20:11:01
Stangen mag ;)

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen Rens! We zitten beiden op een iets ander spoor, ik HT en STEREO, jij stereo.
Ik blijf mailtjes sturen, maar de beste man reageert maar niet. Anders kon wel eens snel een CA2100 hebben ;). Heb iig verzoek voor een serienummer gedaan.

Ik weet niet of we op een ander spoor zitten Eisse.
Heb je de AMR goed bekeken?
Die kan je dus modulair inzetten als monoblok.
Prachtig spul.
Niet te betalen ook ;).
Overigens net zoals de Classe...

Is wel een prachtig apparaat die 2100.
En de voorversterking?
Wordt dat een processor van Classe?

Ik ga ook naar HT als we gaan verhuizen.
We zijn bezig met huizen en hadden een leuke optie met een woonkamer van 50m2 (die dan met stereo integrated met HT zou gaan worden), maar niets is minder waar.......
We staan weer op de reserver lijst (again).
Het is wat als je nieuwbouw wil... ;)


Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on January  8, 2008, 20:14:28
Nou dan ga ik mij maar eens mengen ook hier. CA-5200 doet NIET onder voor een CA-2200. Als je kiest voor de CA-2200 en CA-3200 zal de controle op hogere volumes (welke idioot het misschien draait) wel iets hoorbaar kunnen zijn. Maar op stereo gebied op normaal volume (Pre ergens rond de 40) was er totaal geen verschil te ontdekken tussen beide machines.

Maar goed luisteren is altijd een pre, ook in deze geluidsklasse is het aan te raden het geheel te beluisteren en te vergelijken. En ik ga toch wel mee in het verhaal van Fikzo dat je op den duur in een dergelijke prijsklasse zit dat het totaal niet meer uitmaakt of je 5-kanaals of een 2-kanaler EV pakt.

Je hebt dan toch altijd te maken met inteferenties ed, tussen onderling componenten...
Waar zit dat prijs verschil dan in tussen een alles-in-een apparaat voor 2+3?
Toch niet de extra kast, want dan voel ik me toch wel een beetje miskocht met mijn CD-speler...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler