Fronts voor HT systeem: Dionysus

Started by fgroen, November 5, 2007, 10:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Zoals misschien onderhand wel duidelijk is: ik ben bezig met een HT systeem. De subwoofer is al gebouwd, alsmede een prototype van de rears. Nu dus tijd voor een paar fronts. (De center komt ook nog, en voor de rears heb ik al hout liggen om nette kastjes te maken....  ;D)

Ik heb besloten om de Dionysus te bouwen, omdat ik benieuwd ben naar de Peerless units en ten tijde van de beslissing ik te lui was om me in het filterverhaal te verdiepen. Ik heb wel een paar creaties van Edo kunnen beluisteren (de Isis in op de DDIY in Zwolle en meer relevant: de Thesis in Breda) en beide keren was ik aangenaam verrast. Kortom: het gaf me een "build with confidence" gevoel. Worden sowieso leuke speakertjes. Verder zijn de kosten enorm goed te overzien.  8)

Of ze uiteindelijk als fronts gaan dienen, weet ik nog niet helemaal zeker. Intussen ben ik dermate gecharmeerd van de Hivi research units, dat als ik besluit om een paar fronts / center met de Hivi units te gaan bouwen, deze Dionysussen een andere bestemming gaan krijgen. Als de HT set-up MKI  (Dionysus fronts, micro monitors als rears en de Peerless XXLS-12 subwoofer) werkt, ga ik me in die materie verdiepen. Als eerste iteratie komt er dan een d'Appolito monitor, die dan ook meteen als center gebouwd kan worden.

Als de Dionysussen het uiteindelijk worden, zal ik een center op basis van de in de Dionysus gebruikte units (Peerless HDS 164 Nomex en Seas H1318) gaan ontwikkelen. Wellicht komen er dan ook nog Peerless gebaseerde rears aan...  8)

Dat is nog allemaal toekomst muziek, voorlopig was het weer eens stofhappen (voor de omwonenden dan, ik had uiteraard mijn stofmasker op...  :D)

Afgelopen week-end de kasten in elkaar gebasteld. Alles met deuveltjes voorbereid, zodat achterkant, boven- en onderkant alsmede de zijkanten met de bracing in een lijmgang in elkaar gelijmd konden worden:




De baffles zijn ook al afgetekend en moeten nog worden uitgefreesd:




De units en andere spulletjes zijn ook al een tijdje voorradig, en liggen geduldig in de kast te wachten...  8)

Units:


En filter componenten en andere noodzakelijke supplies:


Die Peerless woofer is een mooi stukje werk voor het geld.  8) :o



Ik kijk erg uit naar het eindresultaat... 8) Als de baffle erop zit, wordt de hele kast (behalve de baffle) bekleed met 6mm MDF, waarna er schuine kantjes aan gefreesd worden. Daarna wordt de boel in de zilverlak gezet, met een zijdeglans clearcoat afwerking. Die kan dan mooi gecommandant worden. (dat werkwoord staat vast niet in van Dalen...  ;) )

Kortom: later meer...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

gvy

Leuke luidsprekers hoor.

Dit is misschien wel wat voor een collega, op zoek naar een surroundsetje.
Wat ben je ongeveer kwijt aan componenten per luidspreker? woofer, tweeter, filter (dus excl mdf en kastafwerking?

groet
Geert

fgroen

Kosten:


Part
   
Type
   
Prijs (€)
WooferHDS164Nomex 830875
54,44
tweeter29TFF/W H1318
39,39
Filter comp.Crafty
32,70
Binding postsBP-420
8,21
SchroevenInbus parkers
4,60
DempingsmateriaalDiversen
5,00
Totaal
144,34


Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond de "achterbaffles" uit staan frezen en zagen. Dit is de plaat, die achter de uiteindelijk baffle op de voorkant van de kast wordt gelijmd.

In tegenstelling tot Edo heb ik het tweeter gat aan de achterkant open gemaakt (mijn totale baffle dikte is iets minder dan de 44mm die Edo heeft gemaakt). Het woofer gat van een camfering voorzien..

Paar pics:




Tweeter gaten zijn niet helemaal netjes aan de achterkant. Dit komt, omdat ik vanaf de voorkant 12mm diepte met de bovenfrees heb gedaan, en daarna de rest met de decoupeer zaag. Geeft toch een stuk minder stof...  8)

Uiteindelijk is dit compleet irrelevant.  :P

Aan de onderkant zijn de tweeter gaten expres een beetje vlak gehouden ( en met de bovenfrees vanaf de andere kant wel rond gemaakt tot de juiste diepte) om de bracing voldoende hechting te kunnen geven.

Hopelijk later deze week tijd om de voorbaffle te doen...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

...gecommandant... ;D

Laatst een blik commandant (uit plm. 1995 ge-opend)...ik wipte de schroevendraaier eronder en met een enorme knal vloog de deksel door de garage...ALLES zat onder de commandant...gelukkig vloog de deksel rakelings langs mijn hoofd..... :o

Wees dus voorzichtig met oude blikkies commandant... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on November  6, 2007, 13:11:09
...gecommandant... ;D

Laatst een blik commandant (uit plm. 1995 ge-opend)...ik wipte de schroevendraaier eronder en met een enorme knal vloog de deksel door de garage...ALLES zat onder de commandant...gelukkig vloog de deksel rakelings langs mijn hoofd..... :o

Wees dus voorzichtig met oude blikkies commandant... ;)

Zo kun je het werkwoord "commandanten" ook opvatten natuurlijk... Leuke voor de Mythbusters. Explosie gegarandeerd...  >:D

Ik heb geen commandant, dus ik koop nieuwe blikjes... Moet ik dus wel even de uiterste houdbaarheidsdatum in de gaten houden.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Commanderen anyone?

Maar wat jij met met commandant hebt gehad, Erik, heb ik ook wel eens met houtlijm gehad die ik op de verwarming had laten staan. Ook allemaal houtlijm over mijn kleren heen.
Take it or lease it

fgroen

Afgelopen week-end had ik weer eens wat tijd om verder te gaan.

Weinig houtwerk, maar wel de filters geassembleerd en in de kast gemonteerd. Ook pritex aangebracht.

Wat betreft de filters: deze keer maar eens een nette opbouw nagestreefd en de suggestie van de Ikea snijplanken maar eens gevolgd. Tevens een soort van "hardwired printplaat idee" gevolgd, waarbij alle verbindingen door de montageplaat steken en aan de achterkant met elkaar worden verbonden.

Spoelen zijn van Jantzen, en de C's zijn Clarity Caps. De blauwe zijn Px-en (parallel aan de woofer) en de zwarten zijn SA's in serie met de tweeter. Steeds twee om aan de juiste waarde te komen, zie ook filterschema van Edo.

De twee filters:


Close-up voorkant:


Achterkant:


Status-quo van de luidsprekers:


Nu kan de baffle erop en kan de afwerking beginnen...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Edo

Dat zijn toch wel nette printjes geworden zo.
Ziet er goed uit.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fgroen

Quote from: Edo on November 26, 2007, 09:24:10
Dat zijn toch wel nette printjes geworden zo.
Ziet er goed uit.



Thanks. Ik was mijn "normale" filterbouwwijze een beetje zat.

zoals dit hier:


Verder zien die Clarity caps met hun geisoleerde pootjes er op deze manier extra strak uit.  8)

Beetje jammer dat er niets meer van te zien is als de units in de kast geschroefd zitten....  :D ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

scrutinizer

#10
Quote from: fgroen on November 26, 2007, 09:19:11
Afgelopen week-end had ik weer eens wat tijd om verder te gaan.

Weinig houtwerk, maar wel de filters geassembleerd en in de kast gemonteerd. Ook pritex aangebracht.

Wat betreft de filters: deze keer maar eens een nette opbouw nagestreefd en de suggestie van de Ikea snijplanken maar eens gevolgd. Tevens een soort van "hardwired printplaat idee" gevolgd, waarbij alle verbindingen door de montageplaat steken en aan de achterkant met elkaar worden verbonden.

Spoelen zijn van Jantzen, en de C's zijn Clarity Caps. De blauwe zijn Px-en (parallel aan de woofer) en de zwarten zijn SA's in serie met de tweeter. Steeds twee om aan de juiste waarde te komen, zie ook filterschema van Edo.
Vraagje; Zijn jullie er zeker van dat deze snijplankjes van poly-tetra-fluor-etheen (PTFE) oftewel Teflon zijn i.p.v. Nylon?
Ik kan me zo voorstellen dat je dit laatste niet wilt.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fgroen

Quote from: scrutinizer on November 26, 2007, 11:15:40
Vraagje; Zijn jullie er zeker van dat deze snijplankjes van poly-tetra-fluor-etheen (PTFE) oftewel Teflon zijn i.p.v. Nylon?
Ik kan me zo voorstellen dat je dit laatste niet wilt.



Ik weet absoluut zeker, dat het Nylon is...  :D ;D

En dat wil ik best. De afstanden tussen geleiders is dermate groot, dat diëlectrische verschijnselen van het plankje er niet toe doen.
Als je alleen met Teflon voldoende gemoedsrust kunt krijgen, moet je vooral Teflon toepassen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

scrutinizer

Quote from: fgroen on November 26, 2007, 15:31:18
Ik weet absoluut zeker, dat het Nylon is...  :D ;D

En dat wil ik best. De afstanden tussen geleiders is dermate groot, dat diëlectrische verschijnselen van het plankje er niet toe doen.
Als je alleen met Teflon voldoende gemoedsrust kunt krijgen, moet je vooral Teflon toepassen.
Oef..wat een cynische reaktie ???
Maar als je daar zo zeker van bent, wat denk je dan van de outerfoils van je condensatoren en de hardwire die je hebt toegepast op de achterzijde ervan.
Ik was bereid kennis waar nodig te delen, zal daarmee in het vervolg wat selectiever te werk gaan.

groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fgroen

Sorry Anton, als ik wat cynisch overkwam.

Wat ik ermee bedoelde, is dat de capacitieve koppeling tussen de verschillende geleiders door de grote afstanden en relatief kleine dimensies van de geleiders dermate klein is (waarschijnlijk in de orde-grootte femto-Farad), dat het niet-ideaal zijn van het di-electricum in die parasitaire capaciteiten m.i. verwaarloosbaar mag worden genoemd.

Als je het hebt over een voorversterker waarbij printbanen aan de ene kant van de printplaat langs een aardvlak lopen aan de andere kant van de printplaat (wordt vaak gedaan voor afscherming), dan heb je zeker een punt. Maar in dat geval zijn de impedanties veel hoger en derhalve parasitaire capaciteiten veel sneller significant.

Let wel, de di-electrische absorbtie (volgens mij een grote veroorzaker van slechte klank in een capaciteit) van gewoon printplaatmateriaal is ronduit belabbberd. Mark Levinson heeft om die reden ook niet voor niets apparaten met Teflon print uitgevoerd (volgens mij begonnen met de ML26S).

Kortom, ik acht Teflon in dit geval overkill. Ik ben er terdege van bewust, dat als het om audio gaat, we al snel geneigd zijn tot overkill. Ik maak me daaraan zelf ook wel schuldig.

Misschien als ik bezig zou zijn met een paar Milestones (komt nog...  ;) ), dat ik dan liever "safe dan sorry" zou willen zijn, maar we praten hier over een paar speakertjes van nog geen €200,-- per stuk. Èn ik zou er in dat geval hoofdzakelijk gemoedsrust mee kopen..  ;)

Kortom, ik heb wel degelijk bij deze vraag stilgestaan en een bewuste keuze gemaakt. Ik denk, dat de gebruikte interne bekabeling eerder een zorg zou moeten zijn....  ;D

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond niet zo heel veel gedaan, alleen het achterste deel van de baffle met deuvels uitgelijnd en vastgelijmd:



Nu moet het voorste deel van de baffles nog, maar die moet ik eerst nog uitfrezen:



Met een beetje mazzel lukt dat deze week nog wel... 
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb me gisteravond even boos gemaakt met de bovenfrees...  ;D





Ook het gat in de voorste baffleplaat heeft een fase, zodat de achterkant van de voorste baffleplaat netjes aansluit op het (grotere) gat in de achterste baffleplaat. Op deze manier heeft de woofer maximaal lucht aan de achterkant.  8)




Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Kerstreces achter de rug, dus net als een hoop anderen even stevig aan de slag geweest.  8)

Ik moet zeggen dat vooral het badkamerkacheltje à €11,95 in de schuur een absolute uitkomst was.  ;D

Aan de speakers moest niet zo heel veel gebeuren. Boven- en zijkanten voorzien van 6mm dik MDF als afwerklaag en daarna met 45o kantenfrees een 6mm fase eraan gefreesd, zodat de naden precies op een hoek zitten.

Daarna heb ik me de blubber gesmeerd met MDF grond (Alabastine) en een paar lagen gewone grondverf er achter aan. Toen had ik voldoende "vlees" om alle structuur eruit te schuren zonder weer op het MDF uit te komen.  ::)

Vervolgens (op wens van de vrouw) de speakers zilverkleurig gespoten met Flexa spuitbussen. Het resultaat is niet onbevredigend.  8)





Inspelen op de stereo in de woonkamer:




Achterkant:



De klank is erg verrassend. Ondanks de relatief lage kosten staan deze speakers heel erg leuk te spelen. Er wordt met groot gemak een grote "bubble" opgespannen waarin de muziek zich afspeelt. De muziek komt hiermee mooi los van de speakers.
Laag is meer dan voldoende aanwezig, zonder overdadig te worden. Mooi vol en strak. Reeds na een korte inspeelperiode is duidelijk voortgang te horen. Ik ben zeer onder de indruk van de Peerless units, alsmede de Seas tweeters. Een geslaagde combinatie. En mooi geïntegreerd door Edo. Als je voor niet al te veel een volwassen klinkende speaker wilt hebben, is dit zeker een aanrader.


Er is een klein probleempje: Voor de tweeters heb ik schroeven gebruikt die ik nog had liggen. Hoewel specifiek voor luidsprekerbouw en gaatjes netjes voorgeboord, zijn er twee kopjes afgebroken (op de eerste twee foto's goed te zien).
De speakers zijn gewoon dicht (geen luchtlekken langs de tweeters) maar het is natuurlijk niet echt fraai. Iemand een suggestie om de koploze schroefjes weer uit het hout te krijgen? Ik had zelf gedacht aan een sleufje slijpen in de schroen (met een miniatuur boormachine en dito slijpschijfjes) en dan met een schroevendraaier proberen de schroef eruit te schroeven...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

buizengek

hoi fgroen,
als je een klein beetje houvast hebt kan je mss proberen met een klein vise-grip tangetje(je weet wel die nijptangen die je kunt vastklemmen)
zeer mooi gedaan en nog veel succes
audioot

fgroen

Quote from: buizengek on January  2, 2008, 16:06:55
hoi fgroen,
als je een klein beetje houvast hebt kan je mss proberen met een klein vise-grip tangetje(je weet wel die nijptangen die je kunt vastklemmen)
zeer mooi gedaan en nog veel succes
audioot

Thanks. Ik zal daarmee misschien eerst eens aan de gang. Probleem is, dat er nauwelijks een stukje schroef boven het hout uitsteekt, dus houvast wordt moeilijk denk ik...  :-\  Als het lukt, is jouw suggestie wel een manier die minimale kans op beschadigingen heeft...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Je hebt van die boortjes met een tegendraaiend schroefdraad, dus deze boor je in de schroef, en op een gegeven moment loopt hij vast en dan draait de schroef er linksom uit.
Take it or lease it

fgroen

Quote from: Interficior on January  2, 2008, 17:21:59
Je hebt van die boortjes met een tegendraaiend schroefdraad, dus deze boor je in de schroef, en op een gegeven moment loopt hij vast en dan draait de schroef er linksom uit.

Lukt dat ook in een 4mm parker waarvan het middenstuk slechts 2-2,5mm dik is?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

buizengek

je kan ook een beetje hout naast de schroef wegnemen en later weer opvullen(zit toch onder de tweeter)
mvg
audioot