HD versus 35mm bioscoop beeld.

Started by Ichi, January 4, 2008, 20:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: Job on January  6, 2008, 22:49:03
Thx. Iets zien? Mijn playlists op YouTube.

Grappig.. Ik ben meteen meer benieuwd naar deze nederlandse producties dan ik voorheen zou zijn geweest.
( Eerlijk is eerlijk.. Ik heb vooralsnog alleen de TBS trailer gekeken. )

In ieder geval heb je een leuke job, Job.  ;)
En we kunnen weer wat leren over hoe het zich allemaal ontwikkeld voordat hij bij "ons" draait.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ichi

#26
Hoi,

Leuke discussie! Heldere antwoorden!

Voor zover ik weet is digitaal in Belgie al veel meer ingeburgerd als in Nederland. Waar zou je in Nederland terecht kunnen om een "echte film" * digitaal te zien? Ik ben al een tijdje minder met de 35 mm film hobby bezig, vandaar mijn vraag. Waar in Nederland.

Prints kunnen inderdaad heel erg verschillen in kwaliteit.

*dus geen tekenfilm of Star Wars. Zeg zoiets als bijvoorbeeld the Pledge. Zodat je echt wat kunt zeggen over de kwaliteit van het beeld.

@Job mooi lijst met film. Offscreen is erg ondergewaardeerd vindt ik. Leuk dat je er in meespeelde.  :)

Groet Roland

Job

#27
Quote from: Caps&Coils on January  7, 2008, 01:14:24
Waar zou je in Nederland terecht kunnen om een "echte film" * digitaal te zien? Ik ben al een tijdje minder met de 35 mm film hobby bezig, vandaar mijn vraag. Waar in Nederland.
Ik was erg onder de indruk van de grote zaal in Utopolis in Almere. Wat daar digitaal draait, dat wisselt, maar ze hebben 3 zalen die (ook) een digitale projector hebben (grote zaal, middelgroot, en kleiner).

België is inderdaad veel verder op dat gebied.

In Nederland is het een zichzelf in de staart bijtende slang. Voor distributeurs zijn de per-saldo-kosten van een digitale 'print' nu nog hoger dan van een analoge print, met name omdat er nog weinig theaters zijn die de digitale 'prints' kunnen draaien. Voor theaters betekent digitale projectie een enorme investering, waarvan onduidelijk is op welke wijze die terug te verdienen valt, en bovendien is er voor hun nog niet zoveel aanbod vanuit de distributeurs.

Maar dat gaat allemaal veranderen, hoor.

QuoteLeuk dat je er in meespeelde.  :)
Alleen een stem op radio/TV.

LittleNinja

Quote from: Job on January  7, 2008, 09:43:44

Maar dat gaat allemaal veranderen, hoor.


Hoe? De investering voor de bioscoop exploiteurs gaat omlaag? Of gaat het tarief voor een film drastisch omhoog??  ::)

Grt!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Job

Quote from: LittleNinja on January  7, 2008, 17:03:49
Hoe?
Als ik dat wist, dan zat ik niet hier :P
Uiteindelijk is de overgang naar digitale projectie onvermijdelijk, omdat het uiteindelijk per saldo beter EN goedkoper zal zijn. Hoe zich dat precies uitkristalliseert, dat weet ik niet.

99 van de 100 films die vandaag de dag worden geproduceerd worden digitaal afgewerkt. De digitale basis voor digitale release-'prints' is er dus gewoon.

De kans is best groot dat wij in ons leven getuigen zullen zijn van het uitsterven van de 35mm standaard, zowel voor acquisitie als voor distributie.

oud_account_1

Quote from: Caps&Coils on January  7, 2008, 01:14:24
Waar zou je in Nederland terecht kunnen om een "echte film" * digitaal te zien?

*dus geen tekenfilm of Star Wars. Zeg zoiets als bijvoorbeeld the Pledge. Zodat je echt wat kunt zeggen over de kwaliteit van het beeld.
I Am Legend is digitaal te zien in Utopolis Almere.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Wimpie007

Quote from: LittleNinja on January  7, 2008, 17:03:49
Hoe? De investering voor de bioscoop exploiteurs gaat omlaag? Of gaat het tarief voor een film drastisch omhoog??  ::)

Grt!
In Metropolis betaal je 1€ meer als het een digitale film betreft, nog eens 1€ meer als het een 3D film betreft.
Even kijken naar de nieuwe Beowulf in 3D is dus 9.5€ voor een bioscoopticketje...
Beste oplossing is om de "cadeaucheques" per 10 aan te schaffen voor 60€, enige manier om het nog een beetje betaalbaar te houden :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Atmoz

Quote from: Caps&Coils on January  4, 2008, 21:57:20

Laten we het wat scherper stellen: kan HT in de buurt komen van bioscoopbeeld?


Dat is het toch al lang?
Sorry hoor, maar ik heb nog NOOIT een bioscoop gezien met zo'n mooi beeld als uit een goede CRT komt!!
Ben laatst voor de grap (en omdat het moest van de vriendin ::)) nog eens naar de bioscoop geweest ----> aj jaj jaj... BAGGER!!!!
Écht om te huilen gewoon. Er gaat niets tegen een goed afgestelde Full-HD CRT projector op! NIETS >:D

Mvg,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Job

Quote from: atmoz on January  8, 2008, 09:18:58
Er gaat niets tegen een goed afgestelde Full-HD CRT projector op! NIETS
Barco DP100. Any day of the week.

Del member


Gaeje

Quote from: atmoz on January  8, 2008, 09:18:58
Dat is het toch al lang?
Sorry hoor, maar ik heb nog NOOIT een bioscoop gezien met zo'n mooi beeld als uit een goede CRT komt!!
Ben laatst voor de grap (en omdat het moest van de vriendin ::)) nog eens naar de bioscoop geweest ----> aj jaj jaj... BAGGER!!!!
Écht om te huilen gewoon. Er gaat niets tegen een goed afgestelde Full-HD CRT projector op! NIETS >:D

Mvg,

Atmoz
ik weet niet naar wat voor cinema's jij gaat hoor...

Dennis N

Utopolis Almere is voor mij om de hoek en daarom mijn crt maar de deur uit gedaan... ;D
Ik heb nog nooit zo een mooi beeld gezien in een bioscoop en al helemaal niet bij die afmetingen.

I Am legend was echt superstrak.

Alleen jammer dat er nog niet zoveel films digitaal worden aangeleverd.
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

Gaeje

digitale projectie in een goeie bioscoop is idd van het mooiste wat er is. En ik weet zeker dat geen enkele huis-tuin en keuken CRT daartegen op kan.

astrobart

hoe zit het met contrastwaardes bij een digitale bios. ik kan mij voorstellen dat er een aardig peertje staat te branden bij zo'n groot scherm.
In hoeverre is het mooi zwart te krijgen?
(wat mij soms irriteert is dat de ondertiteling (pathe arena 3D imax) er overheen geprojecteerd lijkt te zijn.
Gevolg een half grijs beeld bij ondertitels. weet iemand of dat ook een digitale projectie is?

Job

#39
Quote from: astrobart on January  8, 2008, 17:17:41
hoe zit het met contrastwaardes bij een digitale bios. ik kan mij voorstellen dat er een aardig peertje staat te branden bij zo'n groot scherm.
In hoeverre is het mooi zwart te krijgen?
Black as hell. info
Quote(wat mij soms irriteert is dat de ondertiteling (pathe arena 3D imax) er overheen geprojecteerd lijkt te zijn.
Gevolg een half grijs beeld bij ondertitels. weet iemand of dat ook een digitale projectie is?
Nee, IMAX is analoge 70mm film, en dat dan op zijn kant. Groter dan 6x6 dus. Beste beeldkwaliteit ever, by far. Omdat het vrijwel onmogelijk is om deze (enorme) prints op de traditionele manier te ondertitelen, wordt momenteel gebruik gemaakt van een apart apparaat dat de ondertitels inderdaad over het actieve beeld heen projecteert.

QuoteUtopolis Almere is voor mij om de hoek en daarom mijn crt maar de deur uit gedaan... Grin
Ik heb nog nooit zo een mooi beeld gezien in een bioscoop en al helemaal niet bij die afmetingen.
Da's dus een DP100.

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Job

Quote from: roland p on January  8, 2008, 19:27:20
2000:1 dat is toch niet zo extreem?
Ik zou niet op de nummers afgaan.

FTT



In de volgende bioscopen staan digital projectoren.

2 Barco DP 100 in Utopolis Almere (alle zalen THX)
1 Barco DP 90 in Utopolis Almere (alle zalen THX)---3D Nuvision
1 Barco DP 100 in Utopolis Emmen (alle zalen THX)
1 Barco DP 90 in Utopolis Emmen (alle zalen THX)---3D Nuvision
1 Christie CP2000 in Grand Amersfoort --- 3D Real D
1 Barco DP 90 in Foroxity Geleen
1 Christie CP2000 in Cine City Hoogezand sappemeer---3D Real D
2 Cinemeccanica CMC2 D2 in Mustsee in Delft
1 Christie CP2000 in Mustsee Delft
3 Barco DP  90 in Luxor in Hoogeveen
1 Christie CP2000X in Utopolis Zoetermeer---3D Nuvision
1 Barco DP 100 in Euroborg Groningen
1 Barco DP 90 in Euroborg Groningen
1 Barco DP  90 in Zutphen (Alcons Audio) ---3D Nuvision
2 Barco DP 100 in Tivoli Leeuwarden
1 Christie CP2000 in Euro Arnhem--- 3D Real D
2 Barco DP  90 in Cinemec Ede--- 3D Nuvision
4 Barco DP 100 in Cinemec Ede
2 Christie CP2000 In Mustsee Tilburg
1 Christie CP2000ZX In Mustsee Tilburg--- 3D Nuvision
1 Cinemeccanica CMC3 In Merral Deventer---3D Nuvision
1 Christie CP2000 In Grand Amersfoort---3D Real D
1 Christie CP2000 In Pathé Buitenhof (Den Haag)
1 Barco DP 100 In Tuschinki Amsterdam---3D Nuvision
1 Christie CP 2000 In euro Eindhoven---3D Real D


En natuurlijk zullen er dit jaar weer een paar bij komen.


Groet Edwin

roland p

Quote from: FTT on January  8, 2008, 20:24:36
In de volgende bioscopen staan digital projectoren.
...

mmh... niks in Heerhugowaard?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

FTT


Nee niet meer.

Die hebben we vorig jaar weer weggehaald na een proefperiode van 1 jaar.

Ze zijn het wel weer aan het overwegen om er weer een of twee neer te laten installeren.

roland p

Waarschijnlijk nadat ze verhuist zijn?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

oud_account_1

Quote from: astrobart on January  8, 2008, 17:17:41
hoe zit het met contrastwaardes bij een digitale bios. ik kan mij voorstellen dat er een aardig peertje staat te branden bij zo'n groot scherm.
Ik vond 't zwart nogal grijs eigenlijk, maar dat was echt het enige minpuntje.
Waaraan dat ligt weet ik niet, volgens mij branden er geen lampen (behalve de verplichte nooduitgang zooi.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Gaeje

Quote from: Job on January  8, 2008, 17:32:34
Black as hell. infoNee, IMAX is analoge 70mm film, en dat dan op zijn kant. Groter dan 6x6 dus. Beste beeldkwaliteit ever, by far. Omdat het vrijwel onmogelijk is om deze (enorme) prints op de traditionele manier te ondertitelen, wordt momenteel gebruik gemaakt van een apart apparaat dat de ondertitels inderdaad over het actieve beeld heen projecteert.
Da's dus een DP100.

inderdaad, imax moet zowat het beste zijn dat ik ooit al gezien heb... heb wel nog maar 1x zo'n imax film gezien, maar dat is toch echt een herinnering die je bij blijft. Helaas denk ik niet dat ze in belgie nog imax films draaien. Die ene zaal in kinepolis brussel ligt er volgens mij maar verlaten bij.

Atmoz

Quote from: Job on January  8, 2008, 10:18:29
Barco DP100. Any day of the week.

Hmzz, die ken ik niet.


Quote from: Gaetan on January  8, 2008, 15:59:09
ik weet niet naar wat voor cinema's jij gaat hoor...

In ALLE bioscopen waar ik tot nu toe ben geweest is een Barco Graphics 801s nog beter (serieus!!!)
Daarom ging ik ervanuit dat er géén bioscoop beter zou zijn dan een 1292 High End CRT...

Maar het is natuurlijk ook weer zo dat bioscopen ook niet stilgestaan hebben.

Hier in de buurt echter wel: Maastricht, Lanakan, etc... OM TE HUILEN!!
Was dus laatst naar Lanaken geweest. Moest lachen toen ik 's avonds nog een filmpje keek op de Sony 1031 (7" CRT) op de slaapkamer. Zo'n mooi beeld gewoon tegenover de bioscoopfilm diezelfe avond :)

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Ichi

Hoi,

Bij een gewone 35mm print zit de ondertiteling op de print. Het is vaak lastig de ondertiteling en het beeld allebei helemaal scherp te krijgen.

Helaas gaan de meeste bezoekers klagen als de ondertiteling net niet scherp staat. En niet als het beeld net niet scherp staat. Resultaat: in de meeste commercieele bioscopen stelt men scherp op de ondertiteling en zit het beeld er net naast.

Dank voor die lijst met digitale cinemas in Nederland!

Groet Roland