HD versus 35mm bioscoop beeld.

Started by Ichi, January 4, 2008, 20:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ichi

Mooie verzameling links over de aanstaande digitalisering van de Nederlands bioscopen.
http://www.filmfestival.nl/nl/programma/digitalisering-van-de-nederlandse-film/

Is mijn conclusie voorbarig dat de standaard 2k gaat worden?

Job


celerontje

Gelukkig is het allemaal uitwisselbaar, mochten er meer 4K zalen komen.
Je kan bijvoorbeeld als bioscoop een 4K DCI film in de ene zaal in 2K draaien en in de andere zaal in 4K, no problemo! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job


celerontje

#179
Wat was trouwens de afweging om Oorlogswinter in 3K af te werken?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

#180
A. Het kon.
B. Er werd 3-perf 35mm gedraaid met het doel in scope uit te brengen. 2K voor 1.85 is prima, maar 2K voor 2.35 betekent dan dus minder verticale resolutie. Met 3K weer wat meer.
C. In postproductie is het voor VFX fijn om meer resolutie te hebben dan het eindresultaat vereist. Het maakte het bijv ook mogelijk om shakes en zooms en stabilizes aan het beeld toe te voegen zonder al te veel verlies.

Grote nadeel is dat de hele pijplijn 50% zwaarder wordt belast. Maar ze konden dat voor zover ik kon zien uiteindelijk prima aan.

"De laatste dagen van Emma Blank" is overigens in 4K gedaan. Ook 3-perf 35mm -> DI -> Scope.

celerontje

Zijn de 35mm prints 2K of 3K uitgeschoten?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

#182
Quote from: Job on October  6, 2009, 23:27:15
"De laatste dagen van Emma Blank" is overigens in 4K gedaan. Ook 3-perf 35mm -> DI -> Scope.
Die heb ik in de bios/filmhuis gezien, erg vermakelijke absurde film. :worship:
Was inderdaad een hele mooie 35mm print, echt heel veel detail.
Jammer dat-ie niet meteen een BD release krijgt met de DVD. :(

Grappig dat een kleine arthouse film in 4K is afgewerkt, had ik niet verwacht, al viel mij wel op dat de 35mm print erg goed was! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: Job on October  6, 2009, 23:14:57
En wat betreft meer-dan-2K: The Truth About 2K and 4K.

ZEER INTERESSANT en zou verplichte leesvoer moeten zijn voor iedereen die zich mengt in discussies over framerates en hoeveelheden K waarop moet worden gewerkt, etc etc...

merci job

jaco

De mening van die man is wel duidelijk overigens:
QuoteJohn Galt: I don't like the frame rate. I saw Gorillas in the Mist and the gorilla were flying across the forest floor. Every frame they seemed to travel like 3 feet. [laughs]. It's really annoying. I mean I loved Showscan: 70mm running at 60 fps. In terms of a sense of reality, I think it was far superior to IMAX.
Dus meer resolutie en een hogere framerate..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

)p(

Quote from: Gaetan on October  7, 2009, 00:17:54
ZEER INTERESSANT en zou verplichte leesvoer moeten zijn voor iedereen die zich mengt in discussies over framerates en hoeveelheden K waarop moet worden gewerkt, etc etc...

merci job

Helemaal eens met deze opmerking:

"DYNAMIC RANGE & THE NONLINEAR TRANSFER FUNCTION

We think that the next improvement in digital imaging quality is being able to extend the scene dynamic range that you can capture"

peter

Job


Job

Quote from: )p( on October  7, 2009, 10:55:12
We think that the next improvement in digital imaging quality is being able to extend the scene dynamic range that you can capture"
Dat gaat evenwel over de acquisitie, niet over het eindresultaat.

Job

Quote from: jaco on October  7, 2009, 08:19:31
De mening van die man is wel duidelijk overigens:Dus meer resolutie en een hogere framerate..
Nou, vooral dus die hogere framerate. De resolutie doet veel minder ter zake, stelt hij juist duidelijk.

Job

Quote from: celerontje on October  6, 2009, 23:34:11
had ik niet verwacht, al viel mij wel op dat de 35mm print erg goed was!
Wat ook scheelt: rechte kopieen, geen high speed bulk. Maakt denk ik meer uit dan 3K/4K.

)p(

Quote from: Job on October  7, 2009, 11:31:45
Dat gaat evenwel over de acquisitie, niet over het eindresultaat.

Yup...maar daar moet het beginnen als een eerste stap op de goede weg ;)

peter

celerontje

#191
Quote from: Job on October  7, 2009, 11:34:26
Wat ook scheelt: rechte kopieen, geen high speed bulk. Maakt denk ik meer uit dan 3K/4K.
Uiteraard.
Zo heb ik 3 jaar geleden Ice Age 2 in de bios gezien, gewoon een 1:85:1 film op een niet erg groot scherm bij Pathé.
Mijn hemel, wat zag die print er belabberd uit, ontzettend veel grain en erg futloos beeld, terwijl het een animatiefilm is met een lekker strak beeld en felle kleurtjes.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

3 jaar geleden al ice age 3? wauw! Straf...

wat betreft de hogere framerate, naar aanleiding van de discussie in een ander topic (over frame interpolatie) heb ik eens aan een dop gevraagd, of hij liever op 48fps zou draaien , dan 24, en als het van hem afhing wel, (voor scherpere beelden als gevolg van de kortere sluitertijd) Maar hij zei ook dat dit NOOIT de standaard zou gaan worden, omwille van kostprijs van het verbruik wat je draait én uitschrijft op film, en de verdubbeling van licht dat je nodig hebt

Job

#193
Quote from: Gaetan on October  8, 2009, 01:36:14
hij zei ook dat dit NOOIT de standaard zou gaan worden, omwille van kostprijs van het verbruik wat je draait én uitschrijft op film, en de verdubbeling van licht dat je nodig hebt
Heel erg mee eens, maar de kostprijs van de drager is straks natuurlijk zo goed als nihil. Uitschrijven naar film is binnenkort uitzonderlijk (en zou desnoods op 24fps kunnen gebeuren terwijl de digitale versie 48fps is). De verdubbeling van de benodigde hoeveelheid licht is het sterkste argument, al kan de ontwikkeling van gevoeliger sensors natuurlijk schelen.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: Job on October  8, 2009, 01:44:28
Heel erg mee eens, maar de kostprijs van de drager is straks natuurlijk zo goed als nihil. Uitschrijven naar film is binnenkort uitzonderlijk (en zou desnoods op 24fps kunnen gebeuren terwijl de digitale versie 48fps is). De verdubbeling van de benodigde hoeveelheid licht is het sterkste argument, al kan de ontwikkeling van gevoeliger sensors natuurlijk schelen.

ik heb een klein beetje een gevoel dat er nu een mini-revival is van 35mm negatief, door de nieuwe 2-perf camera's, maar of dat gaat blijven duren?


Ichi

Quote from: Job on October  6, 2009, 23:14:57
En wat betreft meer-dan-2K: The Truth About 2K and 4K.

Dank zeer verhelderende link, ook leuk om te zien dat het mogelijkheden schept om het beeld te verbeteren in de toekomst.

jr-film

Quote from: Job on March  9, 2009, 22:35:52
Volgens mij zie ik een 16mm en een 35mm projector...

Hi Job, een beetje late reply maar ik zag deze topic, je kent ze wel een Philips FP16 en FP35.
Ik zal in de toekomst eens wat vertellen over de set-up van onze cinema(tje) en beeld toevoegen.
Ik ben sinds kort lid van het forum........... tja digitaal........... je kan er niet meer omheen,
de halve wereld is inmiddels om en een recente film is niet meer op dat mooie polyester / acetate te krijgen.... snik.
René

evilniek

Quote from: jr-film on December  7, 2012, 15:31:13
Hi Job, een beetje late reply maar ik zag deze topic, je kent ze wel een Philips FP16 en FP35.
Ik zal in de toekomst eens wat vertellen over de set-up van onze cinema(tje) en beeld toevoegen.
Ik ben sinds kort lid van het forum........... tja digitaal........... je kan er niet meer omheen,
de halve wereld is inmiddels om en een recente film is niet meer op dat mooie polyester / acetate te krijgen.... snik.
René


Ja, maar 3 jaar later.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo