Genesis serie V, 500 of 501 speakers we heeft ze gehoord

Started by Paulie, January 2, 2008, 16:43:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paulie

Zoals men misschien gezien heeft ga ik upgrade van Infinity IRS Omega speakers naar Genesis ik was benieuwd of iemand deze speakers misschien gehoord had en wat zijn ervaringen waren.

Ik heb zelf alleen de Genesis 350 SE gehoord van Midcall en op basis daarvan en de ervaringen met servo controlled laag op Infinity Epsilons wil ik voor deze speakers gaan.

De reden waarom ik naar Genesis wil is omdat dit servo systemen zijn waarbij het laag werkelijk fenomenaal is, als ik naar de Genesis 350SE en de Infinity Epsilons luister dan hoor je dat het laag zeer snel, accuraat en byzonder krachtig is met ook druk.

Hierbij ook een plaatje van de speakers.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

jan-rotterdam

#1
Ik heb de Genesis 501 gehoord tijdens een demo bij de importeur (Callas Audio) thuis. Prachtige luidsprekers maar ze hebben wel de ruimte nodig, tijdens de luistersessie stonden ze zeker 1.5 meter van de achterwand en misschien wel 2.0 meter (oppervlakte kamer schatting 40 m2). Vanwege de woofer aan de achterzijde heb je echt een behoorlijke afstand nodig aan de achterkant.

Afstand tot de zijwand ook behoorlijk, meer dan een meter in ieder geval.
Ze laten ook genadeloos horen wat voor apparatuur er wordt gebruikt, demo was met BAT apparatuur.
Je noemt het zelf al, het laag is werkelijk van zeer hoge kwaliteit. Gemakkelijk / drukvol en gedetailleerd.

Mits je een grote luisterruimte hebt waar je ze echt de ruimte kunt geven dan zijn dit prachtige luidsprekers !


Groeten Jan



blue-eyes

Jan,

wat versta jij dan onder een grote ruimte? De 40m2 welke jij noemde? Dat komt op mij weer wat kleiner over als ik de beschrijving van je speakers lees mbt afstanden tot de zij- en achterwanden.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jan-rotterdam


Voor de luisterruimte waar ik ze in gehoord heb stonden ze erg ver de kamer in, als dit je woonkamer is ben je hier denk ik niet blij mee. Als het een aparte luisterruimte is dan uiteraard minder problematisch.

In het usermanual staan trouwens de opstellings tips, ca. 20% van de lengte van de kamer dien je achter de luidsprekers vrij te houden

Groeten Jan


pacific

Hoi Jan,

Mijn Infinity IRS Omega's staan nu vanaf de achterkant ook zo ongeveer 60 tot 70 cm de woonkamer in. De Genesis komen uiteindelijk van beide zijde ruim 1 meter van de zijwand af te staan.

De afstand tot de achterwand is dus de enige uitdaging denk ik want dat gaat niet veel verder lukken dan 70 cm.

Wat volgens de berekening van Genesis 90 cm tot 1 meter moet zijn (woonkamer is 5.15 meter breed en ruim 7 meter lang)

Hoe was je ervaring van de blend met het midden en het hoog. Soms wordt wel eens beweerd dat dat niet mee kan komen met de kwaliteit van het laag.

Voordeel van deze speakers t.o.v. de IRS Omega is dat ze lager zijn en veel minder breed daarvoor krijg ik wel een diepere speaker terug met een schuin aflopende achterkant dus esthetisch ogen ze kleiner dan mijn huidige speakers. Hoe vond je bijvoorbeeld de afwerking was volgens mij in Rosewood die je gezien had.

Groet

Paul

scrutinizer

#6
Hoi Paulie

"Leeuwen en Beren...."
Mijn beleving en ervaring met bijv. de Gen V is dat hij ondanks het formaat (diepte +/- 60cm) en zijn laagweergave (symm. bipolar 4x 8"ers p.ch.) minder problematisch qua plaatsing is dan de Gen 500/501/5.2/5.3 (assym. bip. 3x 8"ers p. ch.) dat zijn.
Plus maakt(e) de Gen V gebruik van een betere amp met AB optie's (als Gen 350/201/2.1/1.1) die vanaf de luisterplaats instelbaar is i.p.v. de Gen.500/01 en 5.2/3 waar dit achterop het systeem moet gebeuren tijdens het afstemmen.
Zodat het plaatsen van de luidsprekers en het afstellen van de amp's (per kanaal) voor een "sweetspot" op de luisterplek minder eenvoudig, maar wel goed te doen is.
Het assymetrische afstraalgedrag in het laag helpt daar ook niet echt mee ;), zelfs met de Gen 201 is het plaatsen van de woofer towers (8x 8" symm. bipolar per kanaal) in 35 m2 nog goed te doen. ;)
Die tips in de brochure zijn gewoon "the rule of thirds" en naar mijn mening een tikkeltje 'Amerikaans' gezien hun gemiddelde inhoud per woning. ;D
De Genesis V vind ik door zijn gebruik van een titanium/magnesium dome en de 4 8"ers per kanaal (bijbehorende servoversterker met AB en Audioquest bekabeling) een homogenere luidspreker dan de met conus middenunit en ingebouwde x-overamps uitgevoerde versies.
Uit ervaring(en) zijn het prettige speakersystemen welke zonder "echte" plaatsings problemen gepaard gaan die we kennen van grotere passieve systemen ;).

groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

pacific

Quote from: scrutinizer on January  4, 2008, 13:32:32
Hoi Paulie

"Leeuwen en Beren...."
Mijn beleving en ervaring met bijv. de Gen V is dat hij ondanks het formaat (diepte +/- 60cm) en zijn laagweergave (symm. bipolar 4x 8"ers p.ch.) minder problematisch qua plaatsing is dan de Gen 500/501/5.2/5.3 (assym. bip. 3x 8"ers p. ch.) dat zijn.
Plus maakt(e) de Gen V gebruik van een betere amp met AB optie's (als Gen 350/201/2.1/1.1) die vanaf de luisterplaats instelbaar is i.p.v. de Gen.500/01 en 5.2/3 waar dit achterop het systeem moet gebeuren tijdens het afstemmen.
Zodat het plaatsen van de luidsprekers en het afstellen van de amp's (per kanaal) voor een "sweetspot" op de luisterplek minder eenvoudig, maar wel goed te doen is.
Het assymetrische afstraalgedrag in het laag helpt daar ook niet echt mee ;), zelfs met de Gen 201 is het plaatsen van de woofer towers (8x 8" symm. bipolar per kanaal) in 35 m2 nog goed te doen. ;)
Die tips in de brochure zijn gewoon "the rule of thirds" en naar mijn mening een tikkeltje 'Amerikaans' gezien hun gemiddelde inhoud per woning. ;D
De Genesis V vind ik door zijn gebruik van een titanium/magnesium dome en de 4 8"ers per kanaal (bijbehorende servoversterker met AB en Audioquest bekabeling) een homogenere luidspreker dan de met conus middenunit en ingebouwde x-overamps uitgevoerde versies.
Uit ervaring(en) zijn het prettige speakersystemen welke zonder "echte" plaatsings problemen gepaard gaan die we kennen van grotere passieve systemen ;).

groet,
Anton

Beste Anton,

bedankt voor je verhelderende informatie, met wat voor muziek heb je deze speakers gehoord en kun je een omschrijving geven van de sterke en voor jou evt zwakke punten van het geluid. Voor mij was het ook al duidelijk dat de Genesis V de betere van de groep was maar ook tevens het lastigst te vinden denk ik.

hoe vind je in deze de Genesis VI die op de assym woofer en dus minder vermogen na bijna identiek is aan de Genesis V. Is deze beter bijvoorbeeld dan de Genesis 500 of 501.

Groet

Paul


scrutinizer

#8
Hoi Paul

Wat de Gen VI betreft..... buiten het feit dat de vormgeving van de topjes (d.m.v. diffractie) een wat slechter afstraalgedrag geeft en een minder hoogwaardig passief filter bezit, is het mijn inziens de moeite waard geduld op te brengen voor een Gen V. ;)
Ik heb de Gen V al vanaf day one '94 in bezit en qua muziek beluister ik eigenlijk van Led Zeppelin tot en met Shostakovitc.
Gaande weg naast andere systemen die de revue passeerde :-\ toch door blijven boorduren op dit concept en heb uiteindelijk de tweeters herzien door Thiel & Partner D²20-6, de crossovers redesigned en de behuizing waar nodig wat versterkt.

Laatst voor een kennis een Gen V aangeschaft en moet zeggen dat ik weer aangenaam verrast was t.o.v. wat er tegenwoordig als huidige concurrentie te koop is. ;).


groeten,
Anton   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

pacific

Goedemorgen Anton,

KUn je me misschien via PM wat gegevens geven waar je de beide Gen V's gekocht heb omdat ze moeilijk te vinden zijn.

Hoe vergelijkt de Gen VI zich t.o.v. de Genesis 500 en 501.

In wat voor set gebruik jij je speakers en hoe staan de speakers qua opstelling bij jou in de ruimte.

Tevens zou ik willen weten of het misschien mogelijk is ze te beluisteren bij jou afhankelijk waar je uiteraard woont.

Ik hoor het graag,

Paul

Paulie

Goedemorgen Anton en Jan.

ik wil jullie beide heel erg bedanken voor jullie informatie. Daar ik op dit moment een zeer scherpe aanbieding heb gekregen voor de Genesis VI in topconditie heb ik de Genesis V nog even laten schieten want die is toch snel ruim 2 keer duurder welk budget er op zeer kort termijn nog niet is.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Spannend, ik ben benieuwd of het gaat lukken met de Genesis VI! 8)
Quote from: Paulie on January 12, 2008, 09:06:17
Goedemorgen Anton en Jan.

ik wil jullie beide heel erg bedanken voor jullie informatie. Daar ik op dit moment een zeer scherpe aanbieding heb gekregen voor de Genesis VI in topconditie heb ik de Genesis V nog even laten schieten want die is toch snel ruim 2 keer duurder welk budget er op zeer kort termijn nog niet is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Paulie

Hoi Richard ja ik ken er nog een. Als het meezit kan ik de speakers volgende week zaterdag ophalen dus dat wordt een heeeellllee lange week.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

scrutinizer

Quote from: Paulie on January 13, 2008, 15:59:42
Hoi Richard ja ik ken er nog een. Als het meezit kan ik de speakers volgende week zaterdag ophalen dus dat wordt een heeeellllee lange week.
Maar wel een van voldoening..... ;)

Have fun!!
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Paulie

Hoi Anton,

ja dat zeker. Want dat het beter is dan mijn Infinity IRS Omega's. Dat is gewoon een feit. Let wel de Omega's zijn verre van slecht maar een goed servo controlled systeem laat alle non servo systemen gewoon achter zich. Zeker als het een GEnesis is. Wat voor menig Inifnity liefhebber een droom / upgrade is, gezien de history die Genesis heeft (Arnie Nudell en andere ontwerpers van Infinity die daar werken of gewerkt hebben).

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

scrutinizer

Hallo Paul,

Als Infinity liefhebber kun je natuurlijk ook, dan wel met kleine aanpassing, gebruik maken van de Active Equalizer/Servo Controller welke destijds bij de IRS V en IRS 1 en 1b gebruikt werd. ;)

grt, Anton







     
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

pacific

Hoi Anton,

Dit werkt neem ik aan vergelijkbaar aan de Epsilon. Dus je neemt een eindversterker voor het laag en voor het hoog/midden.

Werkt dit dan op een Omega speaker, zo ja wat zijn de aanpassingen die er dan zouden moeten gebeuren. Hoe schaal je de Omega's dan in ten opzichte van de Genesis VI na modificatie hiervan.

ik hoor het graag,

Paul

scrutinizer

#17
Hoi Paul

Het blijft natuurlijk een smaak kwestie.
Maar Infinity (Christy) en Genesis (Nudell en McGowan) zijn toch ieder eigen paden gaan bewandelen waar Nudell toch in zijn ontwerpen vast hield aan het parade paard IRS V.

Wat deze aanpassingen betreft, idd 2 eindversterkers waarvan één d.m.v. het gebruik van de servo-unit voor mid/hoog wat meer toegepast gekozen kan gaan worden gezien zijn belasting...Tube ::), en een kleine aanpassing aan de passieve crossovers mits je gebruik wilt maken van de high-pass functie in de controller voor de versterker(s) van het mid/hoog, zoniet dan kunnen deze 'direkt' vanuit de preamp naar de amp(s) voor het mid/hoog aangesloten worden.
Als je alleen gebruik wil maken van het servo gedeelte is het alleen een kwestie van de woofer direkt aan de bi-wire low freq. terminal aan te sluiten en op deze manier het passieve gedeelte te omzeilen.
Dan Infinty servo controller aan preamp, eindversterker voor het laag naar input speaker terminal van de controller, controller speaker terminal output naar low freq. aansluiting op de Omega's.
Mogenlijkheden High en Low-pass kantelfrequentie instellingen, abs.fase (0-180 deg) en een traploos plus en min 10 db attenuator.   

grt,
Anton

P.S. Gezien Genesis VI full-range bipolar is opgebouwd t.o.v. alleen het superhoog (> 8k) van de Omega's ;) zijn ze beide ook verschillend gevoiced. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

pacific

Zo ik heb het stuk tekst wel even 3 keer moeten lezen  ;D. Maar het begint me duidelijk te worden. Wat is de prijs waaraan ik moet denken om deze servo controller in handen te krijgen. Verwacht je dat het laag daardoor ook beduidend meer toeneemt of is deze oplossing meer te vergelijken met een actief cross-over systeem. Dat Genesis anders klinkt dan Infinity dat is mij bekend.

Als ik naar de Genesis 350SE beluisteren t.o.v. de Epsilon dan hoor ik die verschillen en gaat mijn voorkeur wel naar de Genesis die overal verfijnder zijn zowel in het laag als ook in het midden en het midden hoog. Het echte hoog is misschien van infinity wel beter.




scrutinizer

#19
Quote from: www.pacificaudio.nl on January 14, 2008, 17:15:35
Zo ik heb het stuk tekst wel even 3 keer moeten lezen  ;D. Maar het begint me duidelijk te worden. Wat is de prijs waaraan ik moet denken om deze servo controller in handen te krijgen. Verwacht je dat het laag daardoor ook beduidend meer toeneemt of is deze oplossing meer te vergelijken met een actief cross-over systeem. Dat Genesis anders klinkt dan Infinity dat is mij bekend.

Als ik naar de Genesis 350SE beluisteren t.o.v. de Epsilon dan hoor ik die verschillen en gaat mijn voorkeur wel naar de Genesis die overal verfijnder zijn zowel in het laag als ook in het midden en het midden hoog. Het echte hoog is misschien van infinity wel beter.

;D
Een aktief crossover met een regeling voor ongecontroleerde uitslagen van de conus te minimaliseren waardoor minder vervorming van de lage frequenties ;).
Prijs destijds voor IRS Delta/Gamma +/- F 5500.00 ( of mits een systeem overleden is ;D) nu 5 á 600 Euro...


Anton 





Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Paulie

Hoi Anton,

Tsja het staat net te spelen. Maar dit is wel het serieuze werk hoor. Wat een rust en dynamiek. Bij de man waar ik de speakers van kocht nog even muziek zitten luisteren naar wat muziek van hem.

Ik hou jullie op de hoogte want ben erg moe en het afregelen en instellen dat vergt nog wel even maar de eerste indrukken zijn positief.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Peerless Monster

#22
Ik heb ze dinsdagavond gehoord...
Zondag worden ze gebracht...
Ik ben benieuwd hoe dat thuis gaat klinken. Dat laag is fenomenaal. Hoog en midden blijft achter bij mijn ones qua transparantie, maar wie weet met mijn high end Classe CP800 MKII voorversterker...
En wat een instelmogelijkheden ik er nu weer bij heb gekregen... Pfjoe... onmogelijk noem ik het maar...

Ze gaan mijn electrostaten model ones vervangen in de woonkamer en de T+A sub (dis gaat te koop komen).
De electrostaten gaan dan als surrounds dienen in mijn bios 2.0...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#23
vooruit nog een paar... :)  :wub:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

Heftige speakers Rens, inderdaad heb je bij deze speakers geen subs nodig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren