Is het verschil tussen 720p en 1080p echt zo groot?

Started by -Freek-, January 1, 2008, 23:37:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Het verschil tussen sd en hd (720p) vind ik echt gigantisch. Op papier is het verschil tussen 720p en 1080p net zo groot als het verschil tussen sd en hd (720p). Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit? Het kan toch niet net zo schokkend zijn als het verschil tussen dvd en 720p?

Tube-freak

Ik vind het verschil tussen 720p en 1080p behoorlijk groot.  Ik heb een 720 projector gehad en nu een 1080P projector.  DVD's zien er gewoon stukken mooier uit doordat ze naar 1080p worden geupscaled.

Met goed HD matriaal ziet het er super uit.  De reclame kreet tot:  "5 keer beter beeld met full hd" vind ik wat ver gaan maar 1080P is echt een verademing ook met gewone dvd's.  Als je een hele slechte dvd opname vergelijkt met een hele goede HD opname kom je misschien wel aan 10 keer de kwaliteit maar als je een goede dvd opname met een slechte HD opname vergelijkt dan ziet die dvd er misschien nog beter uit.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

mewdeeman

Quote from: Tube-freak on January  2, 2008, 00:03:15
Ik vind het verschil tussen 720p en 1080p behoorlijk groot.  Ik heb een 720 projector gehad en nu een 1080P projector.  DVD's zien er gewoon stukken mooier uit doordat ze naar 1080p worden geupscaled.

Met goed HD matriaal ziet het er super uit.  De reclame kreet tot:  "5 keer beter beeld met full hd" vind ik wat ver gaan maar 1080P is echt een verademing ook met gewone dvd's.  Als je een hele slechte dvd opname vergelijkt met een hele goede HD opname kom je misschien wel aan 10 keer de kwaliteit maar als je een goede dvd opname met een slechte HD opname vergelijkt dan ziet die dvd er misschien nog beter uit.

ok, maar je hebt het nu voornamelijk over het verschil tussen 720p en 1080p bij gewone dvd's. Maar hoe zit het met echt HD materiaal? Er wordt altijd gezegd, dat je bij groter beeld (vanaf 95cm geloof ik) en uiteraard niet te verre afstand, pas het verschil kunt zien tussen 1080p en 720p, maar hoe groot is dat verschil dan?

Tube-freak, ik weet dat je de epson tw2000 hebt. Kun je daarmee ook op 720p projecteren? Als dat kan, ben ik erg benieuwd wat dan het verschil is met 1080p.

Tube-freak

Nee de TW2000 projecteerd native 1080p.  Ik heb hiervoor wel een 720p projector gehad.

1080p of 720p materiaal is overigens een wijd begrip.  De downloads van internet ben ik over het algemeen niet echt van onder de indruk.
en er is ook kwaliteits verschil tussen 1080p en 1080p.  Net als je bij dvd's kwaliteits verschillen hebt zie je dit ook bij HD.  Soms zie je echt tenenkrommende beeldfouten in sommige HD films, maar over het algemeen genomen is 1080P echt verbluffend als het goed is opgenomen.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Mender

Quote from: Tube-freak on January  2, 2008, 00:43:08
1080p of 720p materiaal is overigens een wijd begrip.  De downloads van internet ben ik over het algemeen niet echt van onder de indruk.
en er is ook kwaliteits verschil tussen 1080p en 1080p.  Net als je bij dvd's kwaliteits verschillen hebt zie je dit ook bij HD.  Soms zie je echt tenenkrommende beeldfouten in sommige HD films, maar over het algemeen genomen is 1080P echt verbluffend als het goed is opgenomen.

Heb je helemaal gelijk in. Maar meestal kan je dat al van te voren zien als je gaat downloaden. Je kan bv een aflevering van prison break downloaden in bestanden varierend van 300mb tot 1 of 2GB ofzo. En dan zie je idd veel verschil. Volgens mij hoort een film in 1080 iets van 14GB te zijn als je de beste kwaliteit wilt (weet ik niet zeker), en voor 720p materiaal weet ik het zo niet. Als ik dus een film of serie wil gaan kijken in 720p, (want mijn beamer is 720p) ga ik dus zoeken naar die film en dan kijken of ik het bestand groot genoed is, en als ie echt te klein is kijk ik hem vaak niet omdat ik dan weet dat het er slecht uit gaat zien.

Het verschil tussen goed DVD materiaal en goed 720p materiaal vindt ik dus echt groot. Alleen moet ik wel zekken dat het verschil op de monitor groter is, als ik op het beeldscherm van de computer een film in 720p kijk (als het goed materiaal is etc) vindt ik dat echt geweldig veel beter als een goede dvd. Maar als ik het op de beamer kijk is dat verschil in wat mindere maten aanwezig. Je ziet het verschil wel, maar het wow effect is er dan wel een beetje af, terwijl ik toch wel een best goede lcd beamer heb. (hitachi pj-tx100).

Wat het verschil tussen 720p en 1080 betreft, op de monitor vindt ik dat niet echt schokkend. Mischien dat het verschil op de beamer dan wel juist beter te zien is, maar ik heb helaas nog geen 1080p mogen aanschouwen op een beamer. Maar dit weekend ga ik mischien eens bij een vriend kijken die pas een beamer heeft aangeschaft die 1080p kaan weergeven. ;D

Sorry voor de mischien was lange en lastige zinnen maar ik weet het ook niet meer, het is laat en heb het bericht volgens mij wel 5x aangepast, t is wel goed nu zo  ^-^

hifimonster

Quote from: -Freek- on January  1, 2008, 23:37:10
Het verschil tussen sd en hd (720p) vind ik echt gigantisch. Op papier is het verschil tussen 720p en 1080p net zo groot als het verschil tussen sd en hd (720p). Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit? Het kan toch niet net zo schokkend zijn als het verschil tussen dvd en 720p?
Ik vindt het verschil tussen 720p en upscaled 480p/576p juist bijtijds bedroevend. Sommige HD films zien er op 720p nauwelijks beter (bijv. Goodfellas) dan een "goede" SD film en degene waar het verschil wel zo nu en dan duidelijk is, daar valt het niet op bij close ups. Het verschil tussen 720p en 1080p zal denk ik vooral duidelijk worden bij een select aantal films en bij een groot scherm. Als de reden achter deze vraag zit in de aanschaf van een 720P of 1080P projector zou ik gaan voor de 720P projector. Je kan op korte termijn overgaan op 1080P en daar wellicht dezelfde prijs voor betalen als een goede 720P projector nu.

Dat is mijn plan. Mijn lamp "opmaken" op mijn 720P projector en dan evalueren of ik een nieuwe lamp koop of een nieuwe 1080P projector. De LCD techniek gaat zo voortvarend dat ik denk dat je haast voor een nieuwe projector zou moeten gaan.

J.A.F._Doorhof

Het is een groot verschil.
Bij digitaal heb je eigenlijk nooit genoeg pixeltjes om een niet schone breuk goed weer te geven.
Zowel 1920x1080 als 1280x720 zijn geen schone breuken van 720x576 (720x480) maw je hebt fouten binnen de scaling.
Des te meer pixels des te minder dit zal opvallen.

Als we gaan praten over verschillen tussen 720P en 1080P (let wel P) dan is het verhaal iets anders.
Grote van het scherm en zitafstand bepalen of je het verschil goed, zeker of niet ziet.

PERSOONLIJK vind ik op alles rond de 50" op een afstand van 2-2.5 mtr goed te zien als verschil tussen 720P en 1080P.

Maar goed dan heb je mensen die een transfer van film X gaan vergelijken met een transfer van film Y.
Of die een geupconverteerde 1080P transfer gaan vergelijken met een originele 720P versie.

Ik gebruik voor de testen de HD-DVD versie van DVE daar staan dezelfde clips op in 720P en 1080P en dan is het verschil duidelijk te zien.

Dus in het kort ja.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

squallgage

Wel een beetje raar aan de erne kant. Als je een scherm hebt van 1080 of 720p zie je altijd verschil ong. 1,1Miljoen Pixels. ik denk dat het verschil best wel aanwezig is. !
Als je idd een 66 fullHD lcd bij je pc hebt staan. ja oke.

je moet er alleen voor zorgen dat je Video Bron 100% gecopierde DVD's Van een HD film. of een HD divx. ( kan er nog net mee door).

(quote)
(Bij digitaal heb je eigenlijk nooit genoeg pixeltjes om een niet schone breuk goed weer te geven.
Zowel 1920x1080 als 1280x720 zijn geen schone breuken van 720x576 (720x480) maw je hebt fouten binnen de scaling.
Des te meer pixels des te minder dit zal opvallen.)
(quote)

Wat bedoel je hier mee. dat ze van 720x480 --> 1920x1080 gaan.
dat is dan toch alleen met oude films.
nieuwe films worden in 1080p of 720p op genomen.

Plus qualtiteit tussen films is ook zeer bedroevend.
Als je kijkt naar de bitstreams van originele films. zit zeer groot verschil in.
Een originele DVD-Pal. kijken op 1024 op een CRT is al goed zicht baar dat het beeld slecht is.

Als het kan op 1080 spelen en je hebt de bronnen ,warom niet. tuurlijk is dat beter als 720p.
in een spel is dit het verschil tussen leven en dood. Ik game vaak genoeg.

En een resolutie verhoging van bijna het dubble is te zien.
voor dat hij jouw heeft gezien. is hij al dood. :P

Met racen krijg je er zeker beter beeld van veel meer diepte.

(en nog steeds vindt ik dit soort vergelijkingen beetje Appels met peren vergelijken.)

het blijft altijd persoonlijk natuurlijk. !!



Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

roland p

Quote from: -Freek- on January  1, 2008, 23:37:10
Het verschil tussen sd en hd (720p) vind ik echt gigantisch. Op papier is het verschil tussen 720p en 1080p net zo groot als het verschil tussen sd en hd (720p). Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit? Het kan toch niet net zo schokkend zijn als het verschil tussen dvd en 720p?

Misschien is het verschil bij jou zo groot doordat 576p (sd) erg onhandig scaled naar 720p, waardoor het beeld misschien wel juist te soft wordt? Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de kwaliteit van je scaler.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

LittleNinja

Ik heb me dit ook weleens afgevraagd..

Inmiddels iets meer dan een jaar geleden heb ik een HD Sony Bravia gekocht en nu zie je voor zelfs minder geld een full HD Bravia staan.. Ik heb niet het geld om te zeggen "We wisselen hem wel even om..". Daarnaast heb ik het idee dat het verschil relatief klein is in onze situatie..

We hebben een 40" en we zitten daar zo'n 3 tot 3,5 meter vandaan. Ik heb niet het idee dat je veel merkt van een full HD scherm van hetzelfde formaat.

Mijn wens is om een projector in de kamer te gaan plaatsen. Dan zullen we uiteindelijk op ongeveer 2,3 meter breed projecteren. Daar wil ik wel voor een full HD beamer gaan omdat ik het idee heb dat je het dan wel merkt.
Overigens zal ik voorlopig nog wachten met een full HD beamer omdat ik niet met hetzelfde gevoel wil gaan zitten dat ik een aardig bedrag uit geef aan een full HD beamer die het jaar erna voor 75% van die prijs wordt verkocht... In dit geval doe ik voorlopig wel met een simpele beamer.. ( en geniet ik voorlopig in ieder geval van het effect van een nog groter beeld ).

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Oude films ?
ALLE films op DVD zijn 480P of 576P.
De NIEUWE HD RELEASES zijn 720P of 1080P maar dat is alleen op BD en HD-DVD.
Als je ook nog eens TV kijkt is alles weer 576P op een enkele HD zender na.

MAW het overgrote meerendeel wat je NU kijkt zal een mix zijn van HD en SD.

Dus de 1080P projector is sowieso de goede keuze, voor SD heb je meer pixels voor de scaling, en voor HD heb je 1080P native.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifimonster

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  2, 2008, 19:09:17
Oude films ?
ALLE films op DVD zijn 480P of 576P.
De NIEUWE HD RELEASES zijn 720P of 1080P maar dat is alleen op BD en HD-DVD.
Als je ook nog eens TV kijkt is alles weer 576P op een enkele HD zender na.
Ik vermoed dat hij het over de bron heeft. Dat is natuurlijk al helemaal niet juist. De resolutie van een 35mm print is bijvoorbeeld wat lastiger te bepalen dan een film die 4K digitaal is opgeslagen, maar in elk geval een veelvoud van 480P/576P.

QuoteDus de 1080P projector is sowieso de goede keuze, voor SD heb je meer pixels voor de scaling, en voor HD heb je 1080P native.
Een 1080P projector is wat mij betreft echter in verhouding zijn geld niet waard. Het verschil tussen 720P en 1080P mag dan wel in een aantal scenes duidelijk zijn maar de kijkervaring is mij de factor 3 aan prijsverschil niet waard. Dat is echter erg persoonlijk en iets wat iemand zelf maar moet ervaren. Ik koop pas een 1080P projector als er goede voor rond de 1000-1200 EUR te verkrijgbaar zijn. Ik denk dat dit zo'n 1-2 jaar van ons vandaan is.

LittleNinja

Quote from: hifimonster on January  3, 2008, 02:23:33
Een 1080P projector is wat mij betreft echter in verhouding zijn geld niet waard. Het verschil tussen 720P en 1080P mag dan wel in een aantal scenes duidelijk zijn maar de kijkervaring is mij de factor 3 aan prijsverschil niet waard. Dat is echter erg persoonlijk en iets wat iemand zelf maar moet ervaren. Ik koop pas een 1080P projector als er goede voor rond de 1000-1200 EUR te verkrijgbaar zijn. Ik denk dat dit zo'n 1-2 jaar van ons vandaan is.

Ook mijn gedachten... misschien zelfs 3 tot 4 jaar.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

@Hifimonster,
Je mist mijn punt.
We kijken niet naar 35mm film, we kijken naar DVD of HD-DVD of BD.
En feit is en blijft dat DVD 720x576 of 720x480 is, daar is niets aan te doen.

Er zijn al full hd projectoren voor 2x de prijs van een 720P unit dus het komt al in de buurt.
Of het het geld waard is moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Als je 99% DVD kijkt dan is het misschien verstandig te wachten, als je regelmatig een HD filmpje kijkt dan is het verschil echt meer dan genoeg te noemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MichielO

#14
Ik dacht ook dat het wel even zou duren voordat full-HD beamers echt betaalbaar worden, maar met een Optoma HD800x van rond de 1600 Euro (komt half januari uit), een Mitsubishi HC4900 van 1700-2000 Euro en een BenQ W5000 van onder de 2000 Euro, is het duidelijk dat er een full-HD strijd losbarst. Ook Epson komt met nieuwe full-HD beamers en Pana en Sanyo e.d. kunnen dan ook niet achterblijven.
Dus ik denk dat het eerder maanden dan jaren gaat duren...  ;D

LittleNinja

Quote from: MichielO on January  3, 2008, 19:01:33
blablabla...  ;)

Dus ik denk dat het eerder maanden dan jaren gaat duren...  ;D

Alleen maar beter!!  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"