Maximale grootte scherm kijkafstand 2,4 meter

Started by visitor, December 31, 2007, 14:58:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Wat zou de ideale/maximale grootte voor een projectie scherm zijn voor een kijkafstand van ongeveer 2,4 meter? De projector zal een Panasonic PT-AX200 worden. Ik dacht aan een scherm met een basis van 1,8 meter. Maar mogelijks is dit al te groot?

PjotrrrNL

Ik zit hier op 3.30m te kijken naar een 16:9 scherm van 2.20m breedte.
Algemeen wordt dan ook geadviseerd een kijkafstand van 1,5x de schermbreedte aan te houden, het blijft echter een kwestie van persoonlijke voorkeur... :)

hifimonster

Quote from: Erwin on December 31, 2007, 14:58:50
Wat zou de ideale/maximale grootte voor een projectie scherm zijn voor een kijkafstand van ongeveer 2,4 meter? De projector zal een Panasonic PT-AX200 worden. Ik dacht aan een scherm met een basis van 1,8 meter. Maar mogelijks is dit al te groot?
Ligt echt aan je eigen voorkeur. Het heb zo'n beetje 1,5x de schermbreedte aangehouden op 3,5 kijkafstand maar het doek had bij mij nog best een stuk groter mogen zijn en zeker bij HD content. maar ik kan gewoon dichterbij gaan zitten, als verder weg zitten geen optie is zou ik het liever safe spelen en zo'n 1,5x de schermbreedte aanhouden. Dan kom je op 1,6 meter, maar 1,8 meter is nou ook niet gigantisch veel groter dus dat kan je ook wel proberen. Maar het beste is om het gewoon een keertje uittesten in de winkel.

visitor

#3
Quote from: hifimonster on January  3, 2008, 02:29:12
Ligt echt aan je eigen voorkeur. Het heb zo'n beetje 1,5x de schermbreedte aangehouden op 3,5 kijkafstand maar het doek had bij mij nog best een stuk groter mogen zijn en zeker bij HD content. maar ik kan gewoon dichterbij gaan zitten, als verder weg zitten geen optie is zou ik het liever safe spelen en zo'n 1,5x de schermbreedte aanhouden. Dan kom je op 1,6 meter, maar 1,8 meter is nou ook niet gigantisch veel groter dus dat kan je ook wel proberen. Maar het beste is om het gewoon een keertje uittesten in de winkel.

Ok, bedankt. Ik twijfel nog tussen 1,8 en 2 meter, maar zal het eens proberen te testen in de winkel.

reza

Hoi Ik zit ook op een afstand van 2,5mt van mn scherm af, ik kijk 1.70 breed perfecte zit/kijk afstand.
Ook ik heb eens een 2.0mt scherm geprobeerd maar dat vond IK echt te groot worden.
Maar nogmaals het is echt persoonlijke voorkeur.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

blackball147

ik zit op +/- 3 meter met een scherm van 1.80. en dit is goed te doen.

groter zou toch denk ik, lastiger worden ( tenniswedstrijd effect ), dus als ju op 2.40 zit en toch 1.80-2.00 wil, wordt het mi toch wel wat groot.

maar zoals reeds gezegd, uiteindelijk gaat het om een persoonlijke keuze.

succes

garmtz

Ik zou voor een nog kleiner scherm kiezen, of een plasma/projectieTV.

visitor

Quote from: garmtz on January  3, 2008, 12:04:16
Ik zou voor een nog kleiner scherm kiezen, of een plasma/projectieTV.

Welke breedte zou je dan nemen?

hifimonster

Quote from: Erwin on January  3, 2008, 15:45:47
Welke breedte zou je dan nemen?
Ik zou het echt zelf proberen. Er is een redelijke vuistregel van zitten op 1,5 keer de schermbreedte maar ik zou zo met 3 meter op 3 meter kijkafstand uit de voeten kunnen.